خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف به طرف‌های درگیر در افغانستان: جنگ را پایان دهید

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به درگیری‌های نظامی اخیر در افغانستان گفت: هر چه زودتر جنگ را پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.

به گزارش فارس، ظریف امروز (پنجشنبه) طی سخنانی در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با تشکر از هر دو هیأت که در این گفت‌وگوها صلح و راحتی و آسودگی مردم افغانستان را اولویت گفت‌وگوهای خود قرار دادند، اظهار داشت: شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد، خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند.

  • هر چه زودتر جنگ را در افغانستان پایان دهید

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: ملتی که ۴۰ سال است در رنج و زحمت است حق دارد که مخالف جنگ باشد. آن‌چه از شما می‌خواهم این است که از این فرصت استفاده کنید و هر چه زودتر جنگ را در افغانستان پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.

ظریف تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده است تا به هر صورت که مایل باشید ادامه گفت‌وگوهای شما را تسهیل کند.

لازم به ذکر است در نشست پایانی گفت‌وگوها قبل از سخنرانی وزیر خارجه، «یونس قانونی» به نمایندگی از هیأت جمهوریت و «عباس استانکزی» به نمایندگی از هیأت طالبان نظرات خود را درباره نشست تهران بیان و در اظهارات خود از جمع بندی طرف مقابل از گفت‌وگوهای صلح حمایت کردند.

گفتنی است، طرفین شرکت‌کننده در نشست بین‌الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد، بیانیه‌ای شامل ۶ بند صادر کردند.

نشست گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان صبح دیروز (چهارشنبه) ۱۶ تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در محل وزارت امور خارجه در تهران افتتاح شد و امروز نیز در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه یافت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست مذکور ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های افغانستان به منظور حل و فصل بحران‌های جاری در این کشور، بر تعهد جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه همه جانبه افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیشب نیز در توئیتی درباره این گفت‌وگوها بار دیگر اعلام کرد که ایران در کنار برادران افغانستانی خود می‌ایستد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا