خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشرف غنی: مردم افغانستان می‌دانند طالبان در کجا زندگی می‌کند

اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهور افغانستان گفت: جهان و مردم افغانستان می‌دانند که طالبان از کجا می‌آیند و در کجا زندگی می‌کنند.

به گزارش فارس، رییس جمهور افغانستان که روز شنبه، نوزدهم تیر، به ولایت خوست رفته است، در میان جمعی از ساکنان این ولایت سخنرانی کرد. او در این نشست مردمی از طالبان پرسید که برای چه کسی می‌جنگند؟ آیا می‌خواهند که کشور به دست دیگران بیفتد؟

غنی در این نشست که با حضور بزرگان قوم در ولایت خوست برگزار شده بود، گفت که اگر طالبان افغانستان را دوست دارند، به مردم وعده بدهند که مداخله بیرونی را نمی‌پذیرند و افغانستان را به دست دیگران نمی‌سپارند.

غنی خطاب به گروه طالبان افزود: «وعده کنید که آب افغانستان را به دیگران نمی‌فروشید، مداخله بیگانگان را نمی‌پذیرید، افغانستان را از چهارراه اقتصادی به یک راه مبدل نمی‌کنید…»

غنی همچنین تصریح کرد که جهان و مردم افغانستان می‌دانند که طالبان از کجا می‌آیند و در کجا زندگی می‌کنند.

به گفته او، اگر روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ افغان کشته شوند، چه کسی سود می‌برد؟ غنی افزود طالبان هرچیزی را که دولت افغانستان آباد می‌کند، ویران می‌کنند و به هزاران خانه بمب پرتاب می‌کنند.

با این وصف، غنی از طالبان پرسید که این کار را برای چه‌کسی انجام می‌دهند؟

وی تأکید کرد که روزی با طالبان خواهد نشست، اما چرا این گروه امروز مذاکره نمی‌کند؟

غنی گفت: «از سوریه، یمن، لبنان، الجزایر و عراق درس گرفتیم، از بی‌اتفاقی چیزی بدست نمی‌آید.»

رییس جمهور افغانستان در ادامه سخنان خود در خوست خاطرنشان کرد: «به طالبان می‌گوییم شریعت خدا را بپذیرید و بیاید با هم بنشینیم؛ می‌گویند نه موافقت‌نامه با آمریکا. امریکایی‌ها رفتند حال موافقت‌نامه را از چه کسی می‌خواهید.»

غنی گفت که آمریکا را عزت از افغانستان خارج کرده است و دو سال پیش با نوشتن نامه‌ای به دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا، خواستار خروج سربازنش شده بود.

از سویی دیگر او از طالبان خواست تا شریعت را بپذیرند و به گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند.

غنی که در میان بزرگان ولایت خوست سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که امروز روز ایستادگی برای جمهوریت، استقلال، صلح، مردم‌سالاری و هم‌دیگرپذیری است.

در عین حال غنی از مردم خوست خواست تا برای حفظ جمهوریت و صلح ایستادگی کنند و گرنه برای شش نسل دیگر مسوول خواهند بود.

غنی به کسانی که از داخل برای تخریب نظام می‌کوشند، گفت: «از این پس در برابر شان صبر نمی‌کنیم.»

رییس جمهور افغانستان برای افتتاح فرودگاه بین‌المللی خوست به این ولایت رفته بود. این فرودگاه که از سوی رییس جمهور غنی افتتاح شد، پنجمین فرودگاه بین‌المللی در سطح این کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا