خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نوری قزلجه: لایحه حجاب فراتر از این برخوردهاست! | در روزهای آینده قانون می‌شود

«میانه‌روها اثرگذارترین فراکسیون در انتخاب هیئت رئیسه خواهند بود»

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده‌ی مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم می‌گوید تعداد میانه‌روها در مجلس دوازدهم قابل قبول است و رای‌شان در مجلس دوازدهم موثر و تعیین کننده خواهد بود؛ او برخلاف گمانه‌زنی‌ها به مجلس دوازدهم و فراکسیون منسجم میانه‌روها امیدوار است.

این نماینده درمورد طرح موسوم به «نور» و دور جدید برخوردها با مخالفین اجبار در حجاب نیز می‌گوید احتمالا بخشنامه‌ای از بقایای قوانین دهه‌ی شصت ساخته‌اند و بر اساس آن این برخوردها را می‌کنند و لایحه حجاب فراتر از این برخودهاست و احتمالا در روزهای آینده قانون خواهد شد.

فیلم کامل مصاحبه را می‌توانید در کانال یوتیوب و آپارات انصاف نیوز ببینید.

میانه‌روهای مجلس دوازدهم، منسجم و دو برابر مجلس یازدهم

غلامرضا نوری قزلجه به بی‌مهری‌ای که در مجلس یازدهم در حق فراکسیون مستقلین روا داشته شد پرداخت، او تاکید می‌کند که این تعداد ولو در اقلیت نماینده‌ی بخشی از مردم ایران بوده‌اند اما متاسفانه نقش کمتری به آن‌ها در مجلس یازدهم داده شد. با این وجود او حضور نمایندگان فراکسیون مستقلین در مجلس یازدهم را مفید می‌داند. مثالش هم از دستور کار خارج کردن قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون انتخابات شوراها و طرح صیانت است.

او شرایط مجلس دوازدهم را اما متفاوت می‌داند. نوری قزلجه در توضیح گفته‌اش به دو برابر بودن تعداد میانه‌روها در مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم، مشتت بودن طیف فکری مقابل و عدم حضور یک اکثریت مطلق در مقابل اشاره می‌کند. این‌ها باعث می‌شود رای میانه‌روها در مجلس دوازدهم موثر و تعیین کننده باشد.

غلامرضا نوری قزلجه نگرانی‌ها پیرامون عدم انسجام فراکسیون میانه‌روها یا مستقلین را رد می‌کند و با استناد به گفت‌گوهایی که داشته می‌گوید که کاملا به تشکیل یک فراکسیون منسجم از میانه‌روها امیدوار است. به گفته‌ی این نماینده حتی برنامه‌های عملی برای تشکیل این فراکسیون وجود دارد.

میانه‌روها در زمین اقتصاد

او درباره‌ی توان اثرگذاری این فراکسیون در زمینه‌ی اقتصادی نیز مطمئن است و می‌گوید اگر مستقلین مجلس یازدهم به اندازه‌ی میانه‌روهای مجلس دوازدهم بودند حتما می‌توانست اثرگذارتر باشد. مثالش هم «حذف ارز ترجیحی» است.

نوری قزلجه اضافه می‌کند که البته در مجلس دوازدهم نیز اکثریت لازم با میانه‌روها نیست که به تنهایی بتوانند قانون بنویسند و تصویب کنند اما تعدادشان در رای‌گیری‌ها موثر است و با جلب نظر تعداد مختصری میان فراکسیون می‌توانند کارشان را پیش ببرند.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم تضعیف جایگاه مجلس را تایید می‌کند و شوراهای عالی و برخی مراکز تصمیم‌گیری دیگر را در این کار دخیل می‌داند. او در مورد مجلس دوازدهم باز هم تکرار می‌کند که اکثریت لازم را ندارند اما با همین تعداد تلاش می‌کنند دیگرانی را همراه کنند و کاری برای احیای مجلس کنند.

تغییر هیئت رئیسه‌ی فعلی ضروری‌ست

نوری قزلجه به هیئت رئیسه‌‌ی مجلس نقد دارد، از جمله اینکه در بسیاری موارد به آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس عمل نشد و نیز اینکه برای اقلیت در ارکان مجلس سهمی قائل نشده‌اند. او با ذکر این نقدها تغییر هیئت رئیسه‌ی فعلی برای مجلس آینده را مطلوب، محتمل و ضروری می‌داند.

ائتلاف میانه‌روها با دیگر جریان‌ها در گرو توزیع درست ارکان مجلس است

او در مورد رئیس مجلس و احتمال ائتلاف هر یک از سه طیف میانه‌رو، نزدیکان به آقای قالیباف و نزدیکان به جریان پایداری با یکدیگر تاکید می‌کند که در میان پایداری‌ها و نزدیکان آقای قالیباف باز هم انشعاب وجود دارد و رای میانه‌روها برای هر کدام از این‌ها سرنوشت‌ساز خواهد بود.

نماینده‌ی منتخب مجلس دوازدهم در مورد شرایط ائتلاف میانه‌روها با دیگر جریان‌ها نیز گفت: عملی کردن وعده‌های نمایندگان به مردم ملزوماتی دارد از جمله ارکان مجلس. انتظار می‌رود این ارکان و اسباب بین کسانی که اعلام آمادگی می‌کنند توزیع شود. شرط و شرایط تعبیر درستی نیست. تعامل متقابل باید شکل بگیرد. احتمالا میانه‌روها یا هر نامی که بگیرند اثرگذارترین فراکسیون در هیئت رئیسه خواهند بود.

دولت اگر در مجلس دوازدهم هم تمکین نکند با چالش روبرو خواهد شد

رئیس فراکسیون مستقلان مجلس یازدهم به رابطه‌ی دولت و مجلس یازدهم نیز پرداخت. او این رابطه را رابطه‌ی خویشاوندی و نزدیکی تعبیر می‌کند. قزلجه اعتقاد دارد که مجلس یازدهم در این سه سال دولت را بد عادت کرده است. در صورتی که دولت بر همین منوال ادامه دهد در مجلس دوازدهم با چالش روبرو خواهد شد.

درباره‌ی ارتباط میانه‌روهای داخل مجلس دوازدهم با میانه‌روهای خارج از مجلس، ارتباط و تعامل با کارشناسان مطابق آیین‌نامه‌ی داخلی را درست می‌داند اما تاکید می‌کند: من این تعاملات را ضروری می‌دانم ولی کار سفارشی نخواهیم گرفت. ما مشی مستقلی را دنبال خواهیم کرد.

نوری قزلجه مجلس دوازدهم را حتی با وجود تندروها کماکان مجلسی متنوع می‌داند. او حضور تندروها به شرط رعایت قوانین آیین‌نامه داخلی و اخلاق را حتی مفید قلمداد می‌کرد.

او گفت که بعید می‌داند کارهایی خلاف آیین‌نامه مثل به رای گذاشتن اعتبارنامه‌ی آقای تاجگردون در این مجلس تکرار شود.

ده کرسی برای میانه‌روها در دور دوم انتخابات مجلس

به گفته‌ی نوری قزلجه میانه‌روها از مجموع 45 صندلی باقی مانده در دور دوم مجلس تنها انتظار ده کرسی را دارند.

این‌همانیِ حجاب شرعی و حدود قانونی درست نیست

این نماینده‌ی مجلس که خود از مخالفین طرح عفاف و حجاب بوده و هست، در مورد طرح «نور» در برخورد با زنانی که نمی‌خواهند حجاب سر کنند یا حجاب معیار را ندارند نیز گفت که احتمالا بخشنامه‌ای از بقایای قوانین دهه‌ی شصت ساخته‌اند و بر اساس آن این برخوردها را می‌کنند. نوری قزلجه می‌گوید لایحه حجاب فراتر از این برخودهاست و احتمالا در روزهای آینده قانون خواهد شد.

او در توضیح مخالفتش با این قانون می‌گوید که به باور او برخوردهای سلبی در موضوعات فرهنگی جواب نخواهد داد. پیشنهاد او سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ی «زیست عفیفانه» است که می‌تواند وفاق ملی هم همراه بیاورد. نکته‌ی دیگر آقای نوری قزلجه در این موضوع نادرستی «این‌همانی حجاب شرعی و حدود قانونی»ست.

اندر مصائب مشارکت 40 درصدی

در پایان مصاحبه از درصد مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پرسیده شد. آقای قزلجه درصد بالای عدم مشارکت را دارای پیام مهمی می‌داند که اگر شنیده نشود گسست میان حاکمیت و مردم مصائب سختی به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا