خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شیوه حکمرانی مردمی و مقدس

سعید زیباکلام، استاد اصولگرای دانشگاه تهران در یادداشتی تلگرامی با عنوان «شیوه حکمرانی مردمی و مقدس» نوشت:

خبر – رئیس اتحادیه نانوایان سنتی: “شرایط به‌گونه‌ای‌ست که هر نانوایی بر اساس آنالیز هزینه‌های خود قیمتی را برای نان تعیین کرده است…مثلا ممکن است یک واحد نان بربری را به قیمت هزار تومان عرضه کند و واحد دیگری دو هزار تومان و یا دو هزار و پانصد تومان عرضه کند…این به‌هم‌ریختگی در قیمت نان ناشی از عدم اعلام قیمت مصوّب در هر سال متناسب با افزایش نرخ تورم و هزینه‌های تولید است.”(۱۴۰۰/٢/١٣).

  1. هنگامی که رئیس جمهور و دولتش، برخلاف سنّت حکمرانی علوی و عرف انواع حکمرانی مردم‌سالارانه‌ی معاصر، مصون و معاف از هرگونه بازخواست و مجازات از سوی نهادهای نظارتی می‌شوند یک نتیجه‌اش می‌شود افزایش غافلگیرانه سه برابری قیمت بنزین و سپس تیراندازی به سر و سینه و پای مردم معترضی که هیچ مفرّ اعتراضیِ مدنیِ قانونی در اختیار ندارند. و یک نتيجه دیگرش هم می‌شود افزایش پنهانی قیمت نان و در عین حال انکار آن، و رهاکردن مردم مستضعف و نانوایان به مشاجرات بی‌حاصل تشنج‌آفرین. و چنین است حکایت هزار و یک قلم از مایحتاج دیگر مردم. و گرچه که گفتنش جرم اکبر است اما باید بگویم که چنین است ماهیت اکثر حوزه‌های حکمرانی ما.
  2. حقیقتا در حاقّ قلب‌مون احساس شرم نمی‌کنیم که این شیوه حکمرانی را هم مردم‌سالاری آن هم از نوع دینی اعلام می‌کنیم؟
  3. وقت آن نرسیده که زین پس بر دوش هیچ‌یک از مقامات نظام شنل قدسی نیندازیم و هیچ‌یک را مصون از تخلف و جرم و عوام‌فریبی و حقه‌بازی و شقاوت بر خلق و خیانت ندانیم تا در صورت مواجهه با آنها، به فکر پنهانکاری و سپس حاشا و انکار بیفتیم و بعد که میزان فضیحت و نارضایتی فوران عمومی کرد قائل شویم که مردم خودشان انتخاب کردند و خودشان هم پای لرزش بنشینند؟
  4. قدری عمیق‌تر، آیا در تاریخ ندیده‌ایم و امروزه در عرصه سیاست نمی‌بینیم که در هر فرهنگ و عصر و جامعه‌ای که نظام و نهاد و انسانی را مقدس و یا حتی شبه‌مقدس پنداشتیم و اعلام کردیم، نه چندان دور دچار چه پنهانکاری‌ها، دروغگویی‌ها، تبانی‌ها، و چه تعبیر و تفسیرهای شاذّ و محیّرالعقول و نهایتا رسوایی شده‌ایم؟
  5. آیا عرصه حکمرانی را نباید و نشاید که عرصه عبرت‌اندوزی از سیاستها و اَبَرسیاستهای خود بدانیم و به عوضِ قدردانی و تشکر از سلسلة حماسه‌های خودخوانده، در پی جرح و تعدیل و تعویض شیوه‌های حکمرانی خود باشیم تا از امواج براندازانه نارضایتی‌ها، حقکشی‌ها، رنج، و محرومیت مردم قدری بکاهیم؟
  6. همان عرصه حکمرانی در تاریخ به ما می‌آموزاند که در صورت اصرار و تداوم کلان‌سیاست مقدس‌سازی نظام و نهادها و مقامات نظام، همه این ساخته‌ها و بافته‌ها در قبال قلوب آکنده از رنج و محرومیت و تحقیر، و مشتهای گره‌کرده، همچون گوله برفی نه آب، که خرد و لهیده و محو خواهد شد.
  7. “ان ارید الّا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب”(سوره مبارکه هود: ۸۸؛ تا آنجا که توان دارم جز اصلاح نمی‌خواهم، و نیست توفیقم جز بر الله، بر او توکل میکنم و به او بازمی‌گردم).

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا