خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به داد «بازار وکیل» برسید

انصاف نیوز: هفته‌ی گذشته بود که خبرگزاری‌ها به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز جملاتی را که رییس کمیسیون گردشگری شورا در دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره‌ی وضعیت نامناسب بازار تاریخی وکیل شیراز گفته بود منتشر کردند. این عضو شورا گفته بود: «بازار وکیل شمالی در حال فروریختن است و هر لحظه ممکن است بر سر مردم آوار شود؛ نه شهرداری بودجه‌ای برای مرمت دارد و نه برای میراث فرهنگی مهم است! اعتبارات استانی پاسخگوی بحران بازار وکیل نیست و این موضوع را چند بار با نمایندگان مجلس درمیان گذاشته‌ایم اما انگار آنها مسایل مهمتری دارند!»

تنها چند روز پس از آن، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر شیراز توییتی منتشر کرد که پای رییس جمهور را به این داستان کشاند. ابراهیم صبوری در توییتر خود نوشت: «بازار وکیل شمالی در حال فروریختن است‌! آقای رییس جمهور انتظار داریم با تدابیر ویژه این بنای عظیم تاریخی دوره زندیه را نجات دهید.»

نایب‌رییس شورای شهر شیراز در پایان پیام توییتری خود شهروندان را نیز دعوت کرد تا به کمپین «نجات بازار وکیل» بپیوندند.

توییت نایب‌رییس شورا و طرح کمپین نجات بازار وکیل اما شروع داستانی تازه بود. شماری از دوستداران میراث فرهنگی و فعالان حوزه گردشگری در کنار ترویج این کمپین، تلاش کردند تا با انتشار عکس‌ها و مشاهدات خود از وضعیت این بازار تاریخی مربوط به دوره زندیه، افکار عمومی را حساس کنند به این امید که مسوولان پیش از آنکه دیر شود، فکری برای این بازار کنند.

این پایان ماجرا نبود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس خیلی زود به هشدارهای رییس کمیسیون گردشگری و نایب‌رییس شورای شهر شیراز درباره‌ی وضعیت سقف بازار وکیل و راه افتادن کمپینی برای درخواست از رییس جمهور به منظور رسیدگی به وضعیت این بازار واکنش نشان داد و تلویحاً از نقدهای مطرح شده گلایه کرد. مصیب امیری در گفت‌وگو با ایسنا گفت که مجموعه‌ی تحت مدیریتش نسبت به وضعیت بازار وکیل اشراف کامل دارد و طی یکسال گذشته علی‌رغم تنگناهای مالی و اعتباری موجود ۳۰۰ میلیون تومان برای مرمت سقف و سایر اقدامات مرمتی بازار وکیل شمالی و ۱۰ حجره از این بازار هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با ادعای اینکه بیان هشدارها نسبت به وضعیت این بازار موضوعی تازه نیست و عده‌ای هر روز به روشی این مساله را عنوان می‌کنند، گفت : «روزی ایمنی، دیگر بار ریزش سقف و گاهی هم نبود تاسیسات کافی در این بازار را مبنایی برای اعلام وضعیت بحرانی قلمداد و مطرح کرده‌اند. مگر تاکنون مسوولان میراث فرهنگی برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی از جمله بازار وکیل همکاری نکرده است که این بار از رییس جمهور استمداد طلبیده می‌شود؟»

امیری به ایسنا گفته که: «در صورت مشارکت کسبه و سازمان‌های مردم نهاد می‌توان برای رفع مشکلات فعلی و احتمالی این بازار اقدام کرد؛ برای مثال، بازار تاریخی شهر تبریز به روش مشارکتی بین نهادهای متولی و کسبه مرمت شده و علاوه بر ایمن‌سازی محیط  تردد، منافع بیشتری نصیب خود کسبه شده است.»

تحلیل یک فعال گردشگری

در همین رابطه و در پاسخ به مصاحبه‌ی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، یکی از فعالان حوزه‌ گردشگری و دانش‌آموخته‌ی مرمت از شیراز یادداشتی در اختیار انصاف نیوز قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

«جناب آقای مدیرکل!  توجیه یا راهکار؛ کدام را دنبال می‌کنید؟

در مصاحبه‌ی شما که به قصد پاسخ به نگرانی‌های مردم و دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی این سرزمین انجام شد، نکته‌ای قابل تأمل نهفته است؛ آنهم اینکه به نظر می‌رسد شما بیش از آنکه به میراث فارس علقه و علاقه داشته باشید، به نام و نسب مدیرکلی خود علاقه‌مندید؛ چراکه گفته‌اید چه حاجت به کمک خواستن از رییس جمهور؟!

مگر نه آنکه درخواست از ریاست محترم جمهور برای کمک به شما و همراهی با اداره‌ی میراث فارس بوده است؟ پس چرا به جای فشردن دستانِ طالبانِ کمک، با بی‌مهری ایشان را می‌نوازید و می‌گویید که «هر روز به روشی این مسایل را عنوان می‌کنند» گویی که بیان حال ناخوش میراث تاریخی‌ این شهر برای مسوولانش نان و آبی دارد!

در مصاحبه‌ی خود گفته‌اید که به موضوع بازار وکیل اشراف کامل دارید؛ بسیار خب! چرا در طول سالهای طولانی مدیریت خود کاری ‌نکرده و راهکاری نمی‌جویید که وضعیت بازار «هر روز» دستمایه‌ی نقد عده‌ای بر مدیریت شما نباشد؟!

میراث فرهنگی و تاریخی یکی از سرمایه‌های ارزشمند ایران‌زمین است که متعلق به تاریخ و مردم این مرز و بوم می‌باشد. شکی نیست که بازار وکیل یکی از جاذبه‌های اصلی و اصیل شیراز است و معرّف فرهنگ و آداب مردم این شهر می‌باشد. این میراث مهم یادگار دوران زندیه است و یکی از مهم‌ترین ‌بناهای محور زندیه به شمار می‌رود. نمی‌توان از کنار آنچه بر سر این بازار تاریخی مهم می‌رود ساده گذشت و سرنوشت آن را به دست تقدیر گذاشت.

جناب دکتر امیری!

در فکر باز کردن موضوع از سر خود نباشید. انداختن توپ در زمین کسبه و بازاریان، که از سرِ هوشیاری یا زیرکی به آن اشاره کرده‌اید، شاید چند صباحی دیگر نیز پیکان نقدها را از سمت شما به سویی دیگر بگرداند اما چاره‌ای برای حال بازار وکیل نیست!

تا امروز نگرانی‌ها درباره‌ی اخلال در روند ثبت محور زندیه در فهرست جهانی، طبقات اضافی «هتل آسمان» عنوان می‌شد؛ سلمنا و قبول، اما اگر این هتل فردا فروبریزد آیا وضعیت محور زندیه و بناهای آن برای معرفی به ناظران قابل قبول است؟

جناب مدیرکل میراث فرهنگی فارس!

اگر کاسبان بازار از مخاطره‌ی آینده‌ی کاری خود و وضعیت بحرانی بنای بازار آگاه بشوند، احتمالا خود برای حفظ این بازار پیشقدم خواهند شد. در این‌باره چه کاری صورت گرفته است؟ گیریم که در نهایت کسبه‌ی بازار در پی چاره‌ی وضع موجود برنیامدند؛ آیا با توجیه و دست‌ روی دست گذاشتن باید منتظر معجزه‌ای برای حفظ این اثر بود؟!

‌‎به نظر می‌رسد فقدان راهبرد و برنامه‌ریزی زمان‌مند در حوزه میراث فرهنگی استان علت‌العلل بسیاری از کاستی‌ها و ضعف‌های امروز است. برای نمونه برنامه‌ریزی‌ مناسبی برای سال‌های پیش‌رو صورت نگرفته تا هنگامی که بودجه‌ای نصیب استان می‌شود، مدیران میراث بدانند این بودجه قرار است در کدام بخش به بهترین صورت ممکن اختصاص پیدا کند.

باری؛ باید فکری کنید قبل از آنکه کاری از دستتان برنیاید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا