خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات مهم محسنی اژه‌ای درباره‌ی قصاص

رئیس قوه قضاییه گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد.

خبرگزاری فارس نوشت: حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای امروز در دیدار با کارکنان و قضات ایلام گفت: فردی که چهار، پنج یا ۱۰ سال در زندان بوده و حکم قصاص برای وی صادر شده، چنانچه اولیای دم بدون عذر موجه هستند ماده ۴۲۹ تکلیف را روشن کرده و ضمن تشخیص قاضی تضمین مناسب گرفته و آن فرد را آزاد کنید.

وی افزود: بایستی از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام به منظور گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص استفاده کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد گفت: ولی یا اولیای دم اگر در مرحله اول راضی به صرف نظر از قصاص نشدند، نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند.

ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی: در مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی دم یا محکوم علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها کند، با شکایت محکوم علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می‌کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند.

در صورت عدم اقدام او در این مدت، دادگاه می‌تواند پس از تعیین تعزیر بر اساس کتاب پنجم«تعزیرات» و گذشتن مدت زمان آن با اخذ وثیقه مناسب و تایید رئیس حوزه قضایی و رئیس کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا