خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازخوانی گزارش دادستان نظامی در خصوص هواپیمای اوکراینی

دادستان نظامی استان تهران، غلامعباس ترکی دی ماه 1399 از ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی گزارشی داد که نکات درخور توجهی داشت. در این گزارش تاکید شده است که عامل سرنگونی این هواپیما خطای انسانی بوده است. دادستان نظامی در این گزارش هرگونه جنگ سایبری، حمل بمب در هواپیما و سایر تئوری‌های این چنین را رد می‌کند.

دادستان نظامی تهران سال گذشته به صراحت می‌گوید فرمانده مجاز به شلیک نبوده است و حتی جهت پدافند را اشتباه تنظیم می‌کند.

علل سرنگونی هواپیمای اوکراینی چه بود؟

انصاف نیوز متن کامل این گزارش را که در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا) منتشر شده است، آورده است:

 بعد از سانحه تلخ و ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی با بررسی‌های اولیه ستاد کل نیروهای مسلح و بخش های دیگر، اعلام شد این سانحه بر اثر شلیک سامانه پدافندی خودی اتفاق افتاده است. بعد از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و سه روز پس از سانحه، با دستور رئیس قوه قضاییه پرونده به دادسرای نظامی تهران ارسال شد و در همان تاریخ، بنا به ضرورت و اهمیت، متهمان احضار و اتهامات تفهیم شد و با نظر بازپرس پرونده چند نفر هم بازداشت شدند.

جنگ سایبری نبود؛ خطای انسانی بود

بخشی از این احتمالات ناظر بر عملکرد هواپیما، خلبان و کروی پروازی بود و بخشی دیگر به مسائلی مانند خرابکاری، فریب دشمن، تأثیر سایبر الکترونیک و جنگ الکترونیک بر هواپیما و سامانه های پدافندی همچنین عملیات لیزری و انفجار در داخل هواپیما اختصاص داشت.
هفت گروه‌ کارشناسی در حوزه سامانه تور ام یک، مراقبت پرواز، پدافند هوایی، جنگال و سایبر الکترونیک، مواد منفجره و محترقه و مسائل امنیتی به تحقیق در ابعاد مختلف پرداختند و بخشی از بررسی‌های فنی نیز در سازمان هواپیمایی کشوری حول محور عملکرد هواپیما و کروی پروازی، مراکز کنترل هوایی، شناسایی اشکالات و ضعف‌های احتمالی و پیشگیری از سوانح انجام شد.

تصاویر سرنگونی هواپیمای اوکراینی

همه شواهد بر عامل انسانی حادثه صحه گذاشته‌اند

 همچنین این سانحه با حضور ۴۰ متخصص با انجام دو پرواز و رعایت همه مختصات پرواز سانحه دیده، شبیه سازی شد که در نوع خود در بررسی سوانح هوایی منحصر به فرد بود و اطلاعات جعبه های سیاه نیز در آزمایشگاه BEA پاریس با حضور بازپرس پرونده و نمایندگان تمامی کشورهای ذی ربط به طور شفاف با رعایت استانداردهای بین‌المللی پیاده‌سازی شد.تحقیق گسترده از مطلعان و متهمان در سطوح گوناگون لشکری و کشوری، معاینات محلی و میدانی از همه مراکز مرتبط، نظرات کارشناسان و متخصصان نظامی و سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاعات حاصل از پیاده سازی محتوای جعبه های سیاه و نتایج عملیات شبیه سازی، همگی بر نقش خطای انسانی در بروز این سانحه دلالت دارد.


پست فرماندهی، مجاز به شلیک نبوده است

مطابق دستورالعمل ها، سامانه پدافندی به دلیل آنکه از نظر دستور آتش، در شرایط آتش محدود قرار داشت، به هیچ وجه بدون دستور شبکه پدافندی و پست فرماندهی مربوط، مجاز به شلیک نبوده و با توجه به محدودیت های سامانه در تشخیص نوع اهداف و دوست از دشمن، شناسایی اهداف متخاصم و دستور شلیک تنها برعهده شبکه پدافندی بوده است.

جهت سامانه پدافندی به علت فراموشی تنظیم نمی‌شود

بر اساس گزارش کارشناسان، بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشور و نتایج حاصل از عملیات شبیه سازی، سامانه پدافندی بعد از آخرین جابجایی تاکتیکی، موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی کند و به همین دلیل اهداف را در صفحه رادار با تغییر فاحش موقعیت مشاهده می کرده است.

فرمانده شخصا تصمیم گیری کرده است

کاربران سامانه در واقع هواپیمای اوکراینی را به عنوان جسم پرنده در خارج از مسیر باند پروازی می دیدند و چون رادار آن قادر به تشخیص هواپیما از سایر اجسام پرنده نبوده، وضعیت برای آنها این‌گونه تداعی می شود که هدف متخاصمی به سمت تهران در حال حرکت است و هنگامی هم که درصدد کسب تکلیف از شبکه پدافندی برمی‌آیند، به دلیل عدم برقراری ارتباط و مبادله پیام، فرمانده با اعتقاد به کمی زمان مقابله با خطر، شخصاً تصمیم به شلیک می گیرد.

هک سامانه پدافندی و حمله سایبری اثبات نشده است

خطای عامل انسانی که موجب وقوع سانحه شده خیلی مشهود و روشن است ولی با ضعف و اشکالی در خود سامانه، دستورالعمل ها و ساختارهای شبکه پدافندی کشور و هواپیمایی کشوری مواجه نشدیم و معتقدیم به رغم سخت بودن تصمیم گیری به دلیل فضای حاکم در شب حادثه، اگر کاربر و فرمانده سامانه دقت لازم را به خرج می دادند این حادثه اتفاق نمی افتاد. به گفته دادستان نظامی تهران فرضیه هایی که درباره حمله سایبری، هک سامانه پدافندی، اختلال در سامانه های هواپیما و شبکه پدافندی مطرح شد، با دلایل متقن به اثبات نرسید.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام چرا به مردم و جهان اعلام نمیکنید که هواپیمای اکراینی در حال عکسبرداری و مخابره اطلاعات نظامی بوده و باید یا برمیگشت فرودگاه یا هدف قرار میگرفت ؟تصمیم درست رو پدافند گرفته و شلیک کرده .پدر یا مادر یا زن و بچه من هم داخل اون هوا پیما بودن ناراحت میشدم ولی باید تحلیل کرد که علت شلیک پدافند چه بوده و به مردم صادقانه گزارش بشه .درسته که صداقت هزینه داره ولی بهتر از لفافه گویی هست

    5
    27
    1. چرا باید کامنت مزخرف این احمق رو منتشر کنین؟! می خواین اعصاب مردم رو خرابتر کنین؟!!!

      16
      1
    2. ظاهرا شما نه اطلاعات داری نه انسانیت

      اگه نیاز به عکاسی باشه ماهواره های جاسوسی براحتی با کیفیت خیلی بالا میتونن از هر نقطه عکس تهیه کنن . انسانیت هم نداری چون فکر میکنی حالا که عکس گرفته شده این حق وجود داره که بهش شلیک بشه . بازم اطلاعات نداری چون هر عکسی که گرفته شده در همون لحظه به یک سرور آپلود میشه و با زدن هواپیما عکسها حذف نمیشه . بازم اطلاعات نداری چون به فرض عکاسی و به فرض انتقال پیدا نکردن اطلاعات براحتی میشد هواپیمای جنگی برای اسکورت و اجبار به بازگشت فرستاد

      امثال شما فقط دنبال تطهیر کردن هر سو مدیریت و هر فعل اشتباه از سمت حاکمیت هستید . با این چرندیات فقط خودت ممکنه قانع بشی نه مردم

    3. اولا با وجود انواع ماهواره که تا کیلومترها زیر زمین را ارزیابی میکنند، نیازی به عکسبرداری با هواپیما آنهم درشب نیست . ثانیا این ادعای شما مستندی هم دارد؟! ثالثا، مستند به همین گزارش، وقتی دستور و مجوزی برای شلیک نبوده و شلیک نیازمند مجوز بوده، یعنی شخص یا اشخاصی تعمدا تصمیم گرفتند که شلیک کنند. آیا تعمد غیر ازاین است؟ رابعا، دالان پروازی مشخص بوده و در دقایق قبل آن از همین کریدور هواپیما برخاسته، پس فرض عدم تنظیم موقعیت سیستم نیز غلط است ، زیرا با همین فرض باید پروازهای قبلی نیز پرنده ناشناس تشخیص داده می‌شدند. و درخاتمه، چگونه به خود جرئت میدهید که از جان مردم مایه بکذارید، آنهم افرادی که برخی از آنان به تصدیق تمامی منابع ،درزمره نخبگان بودند ، یعنی افرادی که تاثیر آنها بربهبود زندگی بشریت بمراتب بیش از افرادی است که با فرض های حقیر، توجیح گرسرنگونی هواپیما میشوند. قدری از محضر خدا خجالت بکشیم بد نیست.

  2. به نظرم آن حادثه نشان داد سامانه های روسی قدرت بازدارندگی ندارند این مساله یا فنی است یا هم اینکه کدهای کنترل کننده آنها در اختیار سازمان هایی مانند سیا و موساد قرار دارد.

  3. بی انصاف نیوز بی شرف. ننگ بر تو باد. مرگ بر اسرائیل و آمریکا و متحدان شان. به زودی درب های جهنم به روی تان گشوده خواهد شد.

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا