خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره «ای‌کاش‌»های روحانی | احمد حیدری

حجت‌الاسلام️ احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «آقای رئیس جمهور، «ای کاش» و «متأسفم» دردهای بی‌درمان مردم را دوا نمی‌کند!» نوشت:        

چند روز پیش وزیر امور خارجه در آخرین گزارش برجامی به مجلس و رئیس جمهور نیز در هیأت دولت بر سخنان و درد مزمنی که سال‌هاست تکرار می‌شود، پای فشردند و آن «نقض قانون اساسی» و وجود «دولت پنهان» است. رئیس جمهور گفت: «ای کاش همه ما روی اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی می‌رفتیم، در این صورت شرایط ما، شرایط دیگری بود. ما در اسفند مذاکره می‌کردیم و تقریباً به همین نتیجه که اخیراً وزیر امور خارجه اعلام کرده، می‌رسیدیم. اگر اصل ۶۰ قانون اساسی حاکم بود و یازدهم آذر لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم برداشته می‌شد و مردم فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند. فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند! از اینکه ۴، ۵، ۶ ماه فرصت از دست رفت!، بسیار متاسفیم»

اصل 60 و 113 قانون اساسی که به بیان صریح رئیس جمهور رعایت نگردیده، چیست؟ اصل 60: «اعمال‏ قوه‏ مجریه‏ جز در اموری‏ که‏ در این‏ قانون‏ مستقیماً بر عهده‏ رهبری‏ گذارده‏ شده‏، از طریق‏ رئیس‏ جمهور و وزراء است‏». اصل 113: «پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‏‌شود، بر عهده‏ دارد».

اصل 110 قانون اساسی هم وظایف و اختیارات اجرایی رهبری را برشمرده:‌‎ «تعیین‏ سیاستهای کلی‏ نظام‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‌‏، نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاستهای‏ کلی‏ نظام‏، فرمان‏ همه‏ پرسی‏، فرماندهی‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح، اعلام‏ جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏، نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفای‏ فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏ و عالیترین‏ مقام‏ قوه‏ قضائیه‏ و رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیما‏ و رئیس‏ ستاد مشترک‏ و فرمانده‏ کل‏ سپاه‏ پاسداران‏ و فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی‏، حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه، حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏ از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت، امضای حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏، عزل‏ رئیس‏ جمهور پس‏ از حکم‏ دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏ یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ به‏ عدم‏ کفایت‏، عفو یا تخفیف‏ مجازات‏ محکومین‏ در حدود موازین‏ اسلامی‏ پس‏ از پیشنهاد رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏.»

متأسفانه در این سال‌ها با توجه به نظریه فقهی اعضای شورای نگهبان و تفسیر آنان از قانون اساسی بر اساس این نظریه غیر حقوقی و نامقبول، موارد بالا نه سقف اختیارات رهبری که کف آن قلمداد شده است.  بر اساس این تفسیر، رهبری در هر موضوعی که تشخیص دهد و صلاح ببیند، می‌تواند وارد شود و اوامرش باید اجرا گردد. مثلا در ارتباط با روابط خارجی با کشور چین یا روسیه مستقیم وارد می‌شود و خارج از روال وزارت خارجه، نماینده ویژه تعیین می‌کند و در تعیین وزرا نظر خاص و لازم الاجرا می‌دهد و وزیر معزول از طرف رئیس جمهور را نصب می‌کند و… .

البته این موضوع سابقه دیرینه دارد و بعد از فوت بنیانگذار نظام مطرح و اعمال شد. حقیر در انتخابات دوم خرداد با توجه به همین تفسیر که سرلوحه عمل شده بود، در بحث با برادران سپاه عرض می‌کردم که ما با این تفسیر و دخالت‌های رهبری مخالفتی نداریم به «شرط» آن که همه این اختیارات را با اصلاح قانون اساسی به رهبری بدهند و از مردم رأی بگیرند؛ زیرا قانون اساسی میثاق و عهد مردم با حاکمان است و حاکمان بر اساس این عهد باید کشور را اداره کنند. اگر این قانون را مناسب نمی‌دانند و تصدی امور اجرایی توسط رهبری را بهتر می‌دانند و ورئیس جمهور را نه «رئیس جمهور و نماینده مردم»، بلکه معاون اجرایی رهبری می‌خواهند، قانون اساسی را بر این اساس اصلاح کنند و از مردم رأی بگیرند و آنگاه اجرا کنند. در آن صورت هم اختیارات رهبری قانونی شده و هم رهبری در قبال این اختیارات، باید پاسخگو باشد.

الآن هم راه همان است وگرنه علاوه بر نقض عهد و وجود دولت پنهان و غیر پاسخگو، چند وقت دیگر با آقای رئیسی هم قطعاً به مشکل خواهند خورد همچنان که با آقای احمدی‌نژاد به مشکل خوردند. راه چاره فقط و فقط «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» است حالا یا قانون اساسی موجود با تفسیر حقوقی مقبول عموم نه بر اساس تفسیر شاذ و غیر مقبول شورای نگهبان، یا اجرای بدون تنازل قانون اساسی اصلاح شده بعد از همه پرسی، که در آن اختیارات و اداره کشور به رهبری واگذار شده تا با انتخاب سه معاون «اجرایی، تقنینی و قضایی» کشور را اداره کند و در قبال مردم هم جوابگو باشد وگرنه با «تأسف خوردن و ای کاش گفتن» درد بی‌درمان مردم التیام نخواهد یافت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا