خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از سیل در پنج استان

ایرنا نوشت: بارندگی های سیل‌آسای تابستانی در برخی مناطق کشور شرایط نامناسبی را برای ساکنان رقم زد به گونه ای که به بسیاری از منازل، تاسیسات شهری و روستایی، مزارع و دام‌ها خسارت های جدی وارد کرد و باعث جان باختن چند هموطن شد.

برخی مناطق کشور در ادامه فعالیت سامانه بارشی، طی شبانه روز گذشته شاهد بارش‌های تابستانی بودند، بارش هایی که گرچه به تعدادی از استان‌ها طراوتی خاص بخشید، در برخی دیگر موجب سیل، آبگرفتگی و خسارت به زیرساخت ها شد.

در واپسین روزهای هفته قبل، سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی در رابطه با افزایش بارش و باد شدید در ۱۱ استان کشور منتشر کرد و پیرو ان، دستگاه‌های امدادرسان مرتبط همچون سازمان اورژانس کشور و سازمان امداد و نجات هلال احمر به حالت آماده‌باش درامدند، بارندگی‌ها به طور پراکنده در نقاط مختلف از عصر روز چهارشنبه آغاز شد، تا دیروز(جمعه) ادامه یافت و استمرار آن تا عصر فردا هم پیش بینی شده است.

بارش‌ها در شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی جان یک مرد ۸۰ ساله را ستاند، در ۱۲ روستای بخش انزل ارومیه و پنج روستای بخش صفاییه خوی سیل به راه انداخت، در استان سیستان و بلوچستان ۴۳ روستا در شهرستان‌های سرباز، چابهار و قصر قند دچار سیل و آبگرفتگی شدند و برخی مناطق کرمان را نیز گرفتار آبگرفتگی و یا انسداد راه‌های ارتباطی کرده است.

در حالی که پیش بینی های هواشناسی از تداوم بارندگی ها تا روزهای آینده حکایت دارد، کارشناسان و مسوولان از مردم می خواهند که هشدارها را جدی بگیرند و طی امروز و فردا از توقف و گذر در محدوده مسیل ها خودداری کنند.

در ادامه به وضعیت استان های درگیر سیل و آخرین برآوردها از میزان خسارات اشاره می شود:

آذربایجان شرقی از جمله استان های درگیر سیل اخیر است که بر اساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری این استان، در اثر بارش رگباری باران در روز جمعه ارتفاعات «بزقوش» در شهرستان میانه، تعدادی از احشام تلف و خساراتی به باغات و اراضی پایین دست وارد شد.

محمباقر هنربر عصر جمعه اظهار کرد: همچنین امروز در روستاهای ینگجه، جوانباغی، بهنق و خطب در شهرستان مراغه، بارش پراکنده باران و تگرگ موجب وقوع سیل و وارد آمدن خسارت به باغات سیب و مسدود شدن راه ورودی روستای ینگجه شد.

وی اضافه کرد: با توجه به آماده بودن همه عوامل مرتبط، با هماهنگی راهداری و دهیاری، ورودی روستای ینگجه در مدت کوتاه بازگشایی شد.

هنربر ادامه داد: عصر جمعه همچنین یک مرد ۳۵ ساله در روستای آمقان شهرستان اسکو بر اثر صاعقه زدگی جان خود را از دست داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی همچنین از فوت یک پیرمرد ۸۵ ساله در جریان وقوع سیلاب در شهرستان اسکو در مسیر روستای گنبرف-کردآباد خبر داد.

وی با اشاه به اینکه شب گذشته بر اثر وقوع این سیلاب بخشی از جاده فرعی و راه روستایی گنبرف_کردآباد نیز تخریب شده بود که موقتا بازگشایی شد، گفت: پیکر پیرمرد جان باخته توسط نیروهای هلال احمر پیدا شده است .

وی افزود: بر اثر بارش باران و وقوع سیلاب که در مناطق کوهستانی شهرستان اسکو از جمله روستاهای کندوان، امقان، عنصرود، گنبرف و اسکندان بوقوع پیوست، معابر روستایی در روستاهای بخش مرکزی اسکو دچار آبگرفتگی شدند.

هنر بر اظهار کرد: شب گذشته در عرض یک ساعت، ۲۳ میلی متر بارش رخ داد که باعث بروز سیلاب در اسکو شد.

سیل تابستانی در ۵ استان؛ از خسارات تا امدادرسانی

استان آذربایجان غربی از دیگر نقاطی بود که از خسارت های سیل در امان نماند و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی ، بارش هایی همراه با تگرگ و طوفان در ۱۲ روستای بخش انزل ارومیه و پنج روستای بخش صفاییه خوی موجب بروز سیل شد.

امیرعباس جعفری اظهار داشت: در این حادثه ۴۵۰ هکتار زمین زراعی و ۵۵۰ هکتار از باغات کشاورزی بخش انزل دچار خسارت بالای ۸۰ درصد شد.

وی ادامه داد: به علت طوفان و بارش شدید باران همچنین برخی ابنیه و ساختمان‌ها در بخش انزل ارومیه دچار خسارت شد.

فرماندار خوی در استان آذربایجان غربی هم امروز (شنبه) گفت: جریان سیل و بارش تگرگ ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های این شهرستان خسارت زده است.

حسین عباسی افزود: بارش تگرگ و جریان سیل در ۲ روز گذشته به بیش از یک هزار هکتار از مزارع و باغ های شهرستان را با خسارت جدی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: سیل و بارش تگرگ به مزارع چغندر ، کدو و آفتابگردان و باغات شهرستان خوی خسارت زد.

فرماندار خوی بیان کرد: همچنین به زیرساخت‌های پنج روستای بخش قطور، صفائیه و مرکزی خوی خسارت وارد شده است.

به گفته عباسی، افزایش سامانه‌های ضد تگرگ و لایروبی مسیل رودخانه و نقاط خطرخیز سیلابی در شهرستان خوی برای کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث عیر مترقبه از مسائل ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اما در سیستان و بلوچستان، راه ارتباطی حدود ۴۰ روستای جنوب این استان براثر بارندگی‌ شدید و جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی بسته است.

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر اظهارداشت: سیلاب همچنان در رودخانه کاجو حوزه قصرقند جاری است و این حجم آب تا زمانی که فروکش نکند راه‌های ارتباطی روستایی این شهرستان قطعا وصل نخواهد شد ولی هم‌اینک مسیر اصلی بسته شده در اثر بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان نداریم.

وی بیان کرد: باران‌ در جنوب سیستان و بلوچستان فصلی، لحظه‌ای و رگباری بوده و حجم آن بین ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر برآورد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در کنار بارندگی تندباد هم در این استان داشتیم که باعث قطع ارتباطات بویژه در خطوط برق و خسارت در بخش کشاورزی جنوب این استان شد؛ افزود: همچنان تمام نیروها و دستگاه‌های دولتی آماده‌باش خود را حفظ کرده و حفاظت از جان انسان‌ها در اولویت و سپس تلاش در جهت کاهش خسارت‌ها است.

وی تصریح کرد:براساس پیش‌بینی هواشناسی امروز قدرت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان ضعیف خواهد شد و تا امشب یا فردا اثری از آن نخواهد بود.

شهرکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طی بارندگی‌های اخیر هیچ‌گونه فوتی تاکنون ثبت نشده و تنها یک خودرو و سرنشینان آن در سیلاب گرفتار شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی نجات یافتند.

بارش‌ باران طی عصر و شبانگاه جمعه نیز موجب جاری شدن سیلاب در مناطقی از شهرستان بردسیر و ورود آب به برخی منازل روستایی شد.

بارش‌های بردسیر بیشتر در مناطق لاله زار، هراران و قلعه عسکر این شهرستان رخ داده و سبب راه افتادن سیلاب در این مناطق شده است.

معاون فرماندار بردسیر گفت: سیلاب به خانه های روستایی و باغات کشاورزی در روستای هراران وارد شده و مقداری خسارت ایجاد کرده است.

حمزه وفایی افزود: ستاد بحران تمام تلاش خود را برای پیشگیری از خسارت های بیشتر به کار خواهد بست و از ابتدای وقوع سیلاب نیروهای امدادی، راهداری و هلال احمر در مناطق یاد شده حضور دارند.

وی گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی ناپایداری های جوی تا پایان روز دوشنبه هفته جاری در استان ادامه دارد لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم از نزدیک شدن به رودخانه ها، تردد در مسیر سیلاب و رفتن به ارتفاعات بپرهیزند.

وفایی افزود: با توجه به اینکه بارش ها به صورت رگبارهای موسمی بوده و از لحاظ نقطه بارش و میزان بارش قابل پیش‌بینی نیست، لذا تلاش داریم در صورت بروز مشکلات احتمالی، سیلاب‌ها به مسیرهای اصلی خود هدایت شوند تا به مناطق مسکونی و کشاورزی کمترین میزان خسارت وارد شود.

سیل تابستانی در ۵ استان؛ از خسارات تا امدادرسانی

فرماندار بافت کرمان نیز با اشاره به سیل عصر روز گذشته (جمعه) منطقه کیسکان این شهرستان گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده پیش‌بینی می‌شود پنج نفر در جریان عبور سیل مفقود شده باشند که از این تعداد پیکر بی جان ۲ نفر صبح امروز پیدا شد.

مجید زند اقطاعی افزود: پیکر بی جان یک مرد و زن که در روستای میانده کیسکان درگیر سیل شده بودند حوالی روستای ده زارچی و بیدشک با فاصله ۲ کیلومتر از یکدیگر پیدا شدند.

وی اظهارداشت: ساعت پنج تا ۶ عصر روز گذشته در منطقه کیسکان با توجه به بارش های سیل آسای رگباری سیلاب جاری شد و سه خودرو را با خود برد که از این سه خودرو سرنشینان یک خودرو نیسان خود را نجات دادند و خودرو را آب با خود برد.

فرماندار بافت ادامه داد: سرنشینان خودرو دیگر نیز توسط افراد حاضر در صحنه نجات پیدا کردند در حالی که یک خودرو پژو به اتفاق سرنشینان که از تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست گرفتار سیلاب شدند.

وی اظهار داشت: خودروهای گرفتار در سیلاب حدود چهار تا پنج کیلومتر در آب غوطه ور می شود و در نهایت قطعه هایی از این خودروها شب گذشته توسط تیم جست و جو در مناطق مختلف به دست آمد.

زند اقطاعی تاکید کرد: تیم های جست و جو همچنان درصدد یافتن پیکر سایر مفقودان سیل روز گذشته منطقه کیسکان هستند.

فرماندار بافت همچنین به بازگشایی محور رابر – بافت که عصر روز گذشته به دلیل بارش باران و در نهایت جاری شدن سیلاب برای مقطعی بسته شده بود اشاره و تصریح کرد: این محور به مدت یک ساعت بسته بود.

فرماندار ریگان در استان کرمان نیز از قطع برق ۱۰ روستای این شهرستان ریگان بر اثر بارش شدید باران خبر داد.

امین باقری عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ریگان تصریح کرد: قطعی برق در روستاها در حال افزایش است.

فرماندار ریگان اظهار داشت: نیروهای متولی شرکت برق در حال وصل برق هستند اما به دلیل شدت باران در برخی از روستاها امکان وصل فعلا برق وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز گفت: بارش های سیل آسا موجب جاری شدن روان آب ها، طغیان رودخانه و مسدود شدن گردنه خراسان در شهرستان راور شد.

مجید سعیدی افزود: گردنه خراسان واقع در شهرستان راور از ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر جمعه مسدود شده است.
وی با بیان اینکه تا زمانی که روان آب ها در محور مواصلاتی جریان دارند بازگشایی مسیر غیرممکن است اظهار داشت: راهداران در حال تلاش برای باز کردن مسیر هستند.
وی توصیه کرد: طبق پیش بینی نقشه های هواشناسی شدت بارش ها در استان کرمان تا عصر فردا شنبه پیش بینی شده است .

در استان مازندران هم محورهای اصلی و فرعی سوادکوه به دلیل بالا آمدن آب مسدود شده بود اما فرماندار سوادکوه امروز با اظهار این که محورهای یاد شده هم اکنون باز است، گفت: بالا آمدن آب رودخانه و رانش زمین بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی وارد کرده است.

عین‌الله طالبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بالا آمدن آب رودخانه در پی بارش شدید باران در ارتفاعات طی شب و روز گذشته باعث مسدود شدن مقطعی برخی از محورهای این شهرستان شده بود.

وی توضیح داد : روز گذشته بالا آمدن آب روخانه تلار در محور خطیرکوه منجر به رانشی شدن دو نقطه از محور اصلی و مسدود شدن مقطعی شده بود که بلافاصله با تلاش عوامل راهداری بازگشائی شد.

طالبی گفت: در محور شش رودبار هم به دلیل بالا آمدن آب رودخانه به صورت برش عرضی جاده مسدود شده بود که با تلاش عوامل راهداری و امکانات البرز مرکزی تمام مسیرهای اصلی و فرعی این شهرستان که به صورت مقطعی مسدود شده بود، هم اکنون بازگشائی شده است.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه به دلیل بالا آمدن آب رودخانه و نزدیک بودن زمین های کشاورزی در جوار رودخانه تلار ، بیشترین خسارت به این بخش وارد شده است، افزود : از طرف مردم خسارت زمین های کشاورزی به ما اعلام شده است ، بنا بر این جهاد کشاورزی را مکلف کرده ایم تا برای برآورد خسارت در مناطق آسیب دیده حاضر شوند و میزان خسارت را هر چه سریع تر اعلام کنند.

وی با اعلام این که از بخشداری ها هم خواسته شده تا با بازدیدهای میدانی خسارت به بخش مسکن را برآورد کنند ، گفت: از راهداری هم خواسته شده تا خسارت به بخش راه را تا امروز ظهر برآورد و اعلام کنند.

در کردستان، بارش پراکنده و پر حجم باران و وزش تند باد شامگاه پنجشنبه در بیجار باعث ایجاد خسارت به پنج روستای این شهرستان شد.

از عصر پنجشنبه و با آغاز بارش پراکنده و پر حجم باران در استان کردستان، شهرستان بیجار با بیشترین بارندگی، رتبه اول را به خود اختصاص داد که در شهرستان نیز، منطقه حسن آباد با ثبت حدود ۶ میلیمتر بارندگی به پنج روستای این شهر، زیوه و قجور، جیران، ینگی ارخ و آغچه گنبد خسارت وارد شده است.

از چهارشنبه شب با وقوع سیلاب که به علت خشکی راه آب ها رخ داده ، با خارج شدن از مسیر خود، خسارت هایی به باغات، اراضی کشاورزی و بخش دامداری منطقه وارد آمده است.

تداوم سیلاب‌های تابستانی تا دو روز آینده

سازمان هواشناسی امروز اعلام کرد که سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، گیلان و مازندران امروز و فردا در معرض سیلاب تابستانی هستند.

«امین حسین نقشینه» کارشناس سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی کشور افزود: سامانه بارشی همچنان در دو روز آینده در جنوب، جنوب شرق و بخش‌هایی از شرق کشور فعال است که موجب سیلاب‌های تابستانی خواهد شد.

وی ادامه داد: رشد ابرهای همرفتی به ویژه در ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب شرایط بارش را ایجاد می‌کند و احتمال جاری شدن رواناب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال بالاآمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق اعلام شده وجود دارد.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، روز دوشنبه نیز بارش‌ها محدود به هرمزگان، کرمان و بلندی‌های البرز مرکزی می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: از سه شنبه تا پایان هفته برای بیشتر مناطق کشور آسمانی صاف و آفتابی همراه با افزایش دما پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا