خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشاندن مخالفان برجام بر مسند دفاع از برجام!

رضا نصری، حقوقدان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در کانال تلگرامی خود نوشت:

برخی چهره‌ها ۷ سال تمام با برجام مخالفت کردند، آن را «خسارت محض» خواندند و بعضاً خواستار فسخ آن شدند. نشاندن این دوستان در مسند مذاکره برای دفاع از برجام و احیای آن چند پیامد مهم – هم در داخل و هم در زمین مذاکرات – دارد که لازم است آقای رئیسی به آن توجه کنند:

اول اینکه این انتصابات آسایش روانی بازار و کارگزاران اقتصادی را بهم می‌زند و موجب می‌شود چشم‌انداز تیره‌ای نسبت به آینده در فضای کسب‌وکار شکل بگیرد.

دوم اینکه نزد افکار عمومی این شبهه را ایجاد می‌کند که تصمیمات دولت جدید در حوزه سیاست خارجی متکی به ملاحظات جناحی و سیاسی داخلی است. حال اینکه انتظار این است رئیس‌جمهور نگاه غیرسیاسی به دستگاه دیپلماسی و کارگزاران مجرب آن داشته باشد.

سوم اینکه انتصاب مخالفان سرشناس برجام در مسند مذاکرات این تصور را‌ در آمریکا و دولت‌های مقابل ایجاد می‌کند که با دولتی در ایران طرف شده‌اند که اراده، میل باطنی و انگیزه چندانی برای رایزنی و تلاش برای احیای برجام ندارد؛ برنامه قرص و سنجیده‌ای برای این کار تدوین نکرده و بالطبع تیم کارآمد و مصممی نیز برای پیش‌برد چنین ماموریتی در خدمت نگرفته است. همین برداشت و ارزیابی از ضعف‌ ایران موجب می‌شود در اِعمال فشار بیش از پیش ترغیب و تشویق شود.

آخر‌ اینکه انتصاب مخالفان شاخص برجام در مناصب دیپلماتیک یک‌ تاثیر روانی – و به تبع یک تاثیر محاسباتی – نیز برای طرف مقابل ایجاد می‌کند:

در واقع همانطور که انتصاب جان‌ بولتون و پوپمئو در آمریکا، ایران را به این نتیجه رساند که نیت واقعی دولت ترامپ به هیچ عنوان «توافق» و مصالحه نیست، انتصاب چهره‌های شاخص مخالف برجام در ایران نیز به لابی‌ها، رسانه‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی معاند مجال می‌دهد دولت آمریکا و افکار عمومی را متقاعد کنند که ایران صرفاً در پی وقت‌کشی و خریدن زمان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا