خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیدِ صبوری و هجرت

سید سراج میردامادی

[ منتشر شده در ویژه‌نامه‌ی حضور، به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور ]

 اپیزود ۱

… وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ

مکان دانشکده ادبیات دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد

زمان مراسم سخنرانی به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه ۲۷ آذرماه سال ۷۴

حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی‌پور بعد از سخنرانی در سالن امفی تئاتر دانشکده در حالیکه جمع قلیلی از انصار حزب الله مشهد با شعارهای تند دور ایشان را گرفته بودند مانع از خروج ایشان از سالن اجتماعات دانشکده می‌شدند و دانشجویان عضو انجمن اسلامی که میزبان سید بودند دور ایشانرا احاطه کرده بودند و سید با صبوری و متانت و همان لبخند همیشگی به چهره‌های فحاش‌ها و حمله کنندگان نگاه می‌کرد و هیچ نمی‌گفت.

پس از اینکه دانشجویان به سختی سید را از حلقه مهاجمان دور کردند و او را سوار بر ماشین کردند مهاجمان دور ماشین جمع شدند و بر روی سقف و پنجره‌ها می‌کوبیدند و شعار مرگ بر منافق و مرگ بر ضد ولایت فقیه سر می‌دادند و باز سید با آرامش و صبوری دانشجویان انجمن اسلامی را دلداری می‌داد و با تعریف کردن حملات خشونت بار تر گروههای فشار در سایر شهرستانها (در سخنرانی‌اش درگرگان گروه‌های فشار با سنگ و چماق بسوی جایگاه سخنرانی‌اش حمله کرده بودند) با شوخی و خنده انصار مشهد را به نسبت ملایم توصیف می‌کرد. بالاخره به همت دانشجویان با مصائب فراوان سید از چنگال آشوب گران از حیاط دانشکده ادبیات خارج و بسوی حرم مطهر امام رضا ع مشرف شد. سید با صبوری و حلم پیش جدش با نماز و دعا به آرامش اکمل رسید و درس صبوری و حلم و رضایتمندی را به امام مهربانی‌ها پس داد.

 اپیزود ۲

مکان تهران سخنرانی در تجمع دانشجویان مقابل سفارت سابق آمریکا در خیابان طالقانی

زمان ۱۳ آبان سال ۷۵

روحیه استکبار ستیزی مرحوم سید علی اکبر محتشمی‌پور در میان نیروهای موسوم به خط امام ره دهه شصت و هفتاد شمسی که پس از ۲ خرداد ۷۶ با تعبیر اصلاح طلبان از ایشان یاد می‌شود زبانزد بود. سید با تمام روحیه صبوری و حلمی که با هموطنان خودش و مسلمانان استکبار ستیز عالم داشت با استکبار جهانی در رأس آن آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل به هیچ وجه سر سازش و آشتی نداشت. آن مرحوم در عین حال تلاش می‌کرد یک جبهه بین المللی علیه استکبار بویژه در خصوص ظلم تاریخی به فلسطین مظلوم تشکیل بدهد. برپایی کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین در مجلس ششم از مهمترین دستاوردهای این همت ایشان بود. حتی در سالهای دهه هشتاد که گفتمان ضد آمریکایی توسط بسیاری از تئوریسین‌های اصلاحات به چالش کشیده شد او از موضع خود کوتاه نیامد. از سوی دیگر ایشان با قبول دعوت مجامع دانشجویی دهه هفتاد عملاً به یکی از حامیان جریان اصیل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی دانشجویان آن دوره تبدیل شده بود. مرکزیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان یاد سخنرانی‌های پر شور ایشان در شبهای احیا و عاشورا و تاسوعای سال ۷۶ که منجر به اعلام کاندیداتوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ شد را هرگز فراموش نخواهد کرد.

aliakbar mohtashamipor

 اپیزود ۳

مکان دارالزهرا ولنجک

رسم قدیمی برپایی روضه‌های ماهانه از زمانی که آن مرحوم ساکن خیابان فرشته بود این مجالس را تبدیل به محل انس و ملاقات و ارادت ورزی به اهل بیت ع در میان نیروهای موسوم به خط امام دهه هفتاد شمسی کرده بود. سید عاشق روضه حضرت زهرا سلام الله علیها و روضه اباعبدالله علیه السلام بود. عشق و ارادت به اهل بیت علیهم السلام تار و پود عقیدتی سید را تشکیل می‌داد و پس از نقل مکان به منزل ولنجک در آنجا دارالزهرا را بنا نهاد و ذکر اهل بیت و عزاداری سرور و سالار شهیدان را نظم و استمرار و توسعه بیشتری داد.

مجالس مذهبی عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام دار الزهرا برای جوانان محل اتکای معنوی و مذهبی بود که علیرغم تمامی تضییقات و ممانعت‌ها کنج خلوتی برای گشودن سفره دلهای غمگین از رنج زمانه را فراهم نموده بود.

 اپیزود ۴

مکان عراق نجف اشرف شارع الرسول

زمان سال ۱۳۹۰

وَٱلَّذِینَ هَاجَرُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّه…

سید همراه با همسرش به نجف اشرف مهاجرت کرد و به کار بازسازی و گسترش بیت امام خمینی (ره) و تأسیس و گسترش حوزه علمیه و کتابخانه امام خمینی (س) همت گماشت. خانه تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در مدت اقامتشان در نجف خریداری و تعمیر و آماده بازدید عموم زوار و علاقه مندان شده بود و همت و پیگیری و جدیت مرحوم محتشمی‌پور در بهینه سازی این فضا با تکیه بر نمادهای سنتی و حفظ اصالت معماری اصیل آن به ارزشهای فرهنگی و میراث دوستی آن مرحوم می‌افزود. مرحوم محتشمی‌پور بر این باور بود که مکتب فقهی امام خمینی (ره) در نجف می‌تواند یکی از مترقی‌ترین مکاتب فقهی مراجع در طول دستکم یک قرن اخیر باشد و با تأسیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) در کوچه پشت بیت، آن مرحوم تلاش می‌کرد این مکتب فقهی را در زمینه تربیت و رشد طلاب آگاه و نخبه و مطلع به نیازهای امروز جوامع بشری گسترش بدهد.

در راهپیمای اربعین سال ۲۰۱۹ که راهنما و مترجم دو خبرنگار بلژیکی و فرانسوی بودم با این دو خبرنگار به دیدنش رفتیم. بازدید این دو خبرنگار مطلع از اوضاع خاورمیانه و ایران از بیت امام و دیدن تصاویر نخست وزیر دوران دفاع مقدس بر دیوار بیت امام برای آن دو موجب تعجب شد و وقتی از مرحوم محتشمی‌پور پرسیدند چطور این تصاویر در بیت امام به نمایش گذاشته شده است آن مرحوم با افتخار و محکم پاسخ داد که بیت امام خمینی (س) در نجف آنرا به نمایش گذاشته است.

عاش سعیدا و مات سعیدا

روحش شاد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا