خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا زمستان امسال هم مازوت در تبریز خواهد سوخت؟

با شروع فصل سرما و تشدید مصرف گاز در آذربایجان شرقی، بر اساس گمانه‌ها مازوت سوزی نیروگاه‌ حرارتی برق تبریز به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی دور از انتظار نیست.

روزنامه ساقی آذربایجان نوشت: «آذربایجان شرقی سه نیروگاه بزرگ تولید برق دارد که شامل نیروگاه تبریز با ۷۰۰ مگاوات، سهند با ۶۵۰ مگاوات و صوفیان با ۶۰ مگاوات بوده که در مجموع ۱۴۰۰ مگاوات را تحت مجموعه شرکت مدیریت تولید برق استان تولید می‌کنند.

وضعیت تولید و مصرف برق و گاز در تبریز همچون سایر انرژی‌ها و سایر نقاط کشور با چالش ناترازی مواجه است. تابستان که می‌شود، قطعی برق و زمستان که می‌آید، قطعی گاز میهمان تبریزی‌ها می‌شود و یکی از چالش‌های بزرگ این شهر در پاییز و زمستان نیز بحث کمبود گاز و قطع سهمیه گازی نیروگاه تبریز است.

وقتی سهمیه نیروگاه قطع می‌شود، دو راه پیش رو می‌ماند. یا باید برق مردم قطع شود که در ادامه آب هم به دلیل استفاده دستگاه‌های پمپاژ از برق، قطع می‌شود و در نتیجه باید زندگی مردم کاملا مختل شود که تنها راه جلوگیری از این امر استفاده از سوخت دیگری به جای گاز در نیروگاه تبریز است. سوختی معروف به نام مازوت که نه تنها تبعات زیست محیطی بسیاری برای شهروندان دارد بلکه عوامل خود نیروگاه در داخل مجموعه تولید برق نیز در تماس مستقیم با این سوخت هستند.

فارغ از این‌که چرا شهر تبریز به عنوان یک قطب صنعتی کشور با این وسعت از جمعیت تنها یک نیروگاه حرارتی برق دارد و آن هم با تکنولوژی ۴۰ سال قبل در حال کار است، دغدغه سوخت مازوت و آلودگی هوای شهر طی سال‌های اخیر گریبان گیر مردم شده است.

نقطه جالب توجه در این امر نیز به سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد که از اواخر شهریورماه آن سال، نیروگاه تبریز و سهند در آذربایجان شرقی به عنوان تنها نیروگاه‌های تولید برق کشور بودند که به دلیل کمبود گاز، سوخت مازوت دریافت کردند! در آن سال، نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع شدند و پس از مدتی گاز به نیروگاه رسید.

در سال ۱۴۰۱ نیز نیروگاه تبریز همزمان با سایر نیروگاه‌های مازوت سوز کشور در آذرماه شروع به مازوت سوزی کرد و بر اساس این روند، امسال نیز مازوت سوزی و تشدید آلودگی در شهر اولین‌ها بعید نیست اما قطعا این مورد حداقل باید در افق بلند مدت حل شود.

امضای طرح بازتوانی نیروگاه تبریز به ارزش ۱۸ همت/تا چهار سال آینده مازوت کاملا حذف می‌شود

در این راستا سید محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی سوم مردادماه سال جاری در جمع خبرنگاران از امضای طرح بازتوانی نیروگاه تبریز با اعتباری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این طرح، کوره‌های بخار به سیکل ترکیبی تبدیل شده و تا چهار سال آینده راندمان تولید برق افزایش و مصرف مازوت در نیروگاه کاملاً حذف خواهد شد.

بر اساس گفته‌ی وی، تنها راه برای حذف کامل سوخت مازوت این نیروگاه، بروزرسانی تجهیزات و سیستم‌های مربوطه به خصوص تعویض برج‌های خنک کننده ی تر به خشک است.

اتلاف بالای انرژی گاز در نیروگاه تبریز

نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی پنجم شهریورماه در جمع خبرنگاران، در خصوص تفاوت وضعیت گازسوزی نیروگاه‌های هریس و تبریز، اظهار کرد: نیروگاه هریس حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب مصرف روزانه گاز دارد و ۵۳۰ مگاوات برق تولید می‌کند ولی نیروگاه تبریز با چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب مصرف گاز، تنها ۷۲۰ مگاوات تولید برق دارد و پرت انرژی بسیاری در این نیروگاه داریم.

او ادامه داد: مقدار ۱.۲ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌های استان طی پنج ماه نخست سال جاری توزیع شده و نیروگاه تبریز مصرف بالایی در بحث گاز دارد. وقتی مصرف گاز در استان بالا می‌رود و کفاف بخش خانگی را نمی‌دهد، با توجه به این‌که بخش خانگی، خط قرمز ما است، نیروگاه تبریز مجبور به استفاده از سوخت دیگری هم‌چون سوخت مایع می‌شود که این امر نیز به مازوت سوزی منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه هریس در صورت قطعی گاز از گازوئیل استفاده کرده ولی نیروگاه‌های تبریز و سهند مازوت سوزی می‌کنند، اظهار کرد: نیروگاه‌های استان باید به روز شوند و تلاش بسیاری برای برون رفت از این موضوع می‌کنیم و حتی سال قبل نیز مازوت سوزی نیروگاه‌ها از اواخر پاییز آغاز شد در حالی که مازوت سوزی در سال ۱۴۰۰ از اواخر شهریور آغاز شده بود.

کمالی افزود: نیروگاهی با کلاس اچ به عنوان نیروگاه دوم سهند در شهر بناب تاسیس شده که تا اواخر سال به مدار مصرف می‌آید. این نیروگاه جزو نیروگاه‌های مدرن کشور محسوب می‌شود.

مازوت سوزی با شرایط فعلی نیروگاه‌ها و مقدار مصرف گاز استان یک امر حتمی است

او در خصوص این‌که آیا امسال نیز مازوت سوزی خواهیم داشت، گفت: مازوت سوزی با شرایط فعلی نیروگاه‌ها و مقدار مصرف گاز استان یک امر حتمی است. حتی گاهی نیروگاه‌ها نیز در تهیه مازوت به مشکل بر می‌خورند. البته سال گذشته، هیچ مازوت سوزی در صنایع استان نداشتیم.

کمالی خاطرنشان کرد: وضعیت صنایع شهرهایی مثل اصفهان با صنایع تبریز فرق دارد، زیرا حدود ۹۲ درصد از صنایع شهر تبریز جزو بخش خصوصی است و در صورت کاهش حتی یک مترمکعبی گاز به مشکل بر می‌خورند.

با توجه به این‌که امسال نیز احتمال مازوت سوزی در تبریز وجود دارد، امام جمعه شهر زودتر وارد عمل شده و نسبت به این موضوع به مدیران مربوطه تذکر لازم را داد.

مثل کم آبی که در تابستان داشتیم مازوت سوزی نیروگاه تبریز در پاییز و زمستان به عامل بزرگ زیست محیطی تبدیل نشود!

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز هفتم مهرماه جاری در خطبه‌های نماز جمعه تبریز تاکید کرد: تابستان امسال از نظر آب، مشکلاتی بود که مردم تحمل کردند. اکنون یادآوری و تذکر می‌دهیم که مسئولان غفلت نکنند و مثل کم آبی که در تابستان داشتیم در پاییز و زمستان، مازوت سوزی نیروگاه تبریز به عامل بزرگ زیست محیطی تبدیل نشود.

هنگام بحران نباید به دنبال پروژه‌های کوتاه و میان مدت باشیم

کمالی افزود: از مسئولان‌ امر درخواست می‌کنیم‌ اگر قرار است کاری انجام شود از همین امروز شروع کنند. هنگامه بحران نباید به دنبال پروژه‌های کوتاه و میان مدت باشیم و زحمت مضاعف به مردم تحمیل نکنیم. دستگاه‌های مختلف در قانون هوای پاک وظیفه دارند و نباید در این امر تاخیر و ترک داشته باشند.

دوگانگی در بحث مازوت سازی/اکنون کدام حقوق عامه باید رعایت شود؟

پنج روز بعد از تذکرات حجت الاسلام آل هاشم، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۱۲ مهرماه به تبریز سفر کرد.

وی در جریان سفر به تبریز و در جمع دانشجویان و اساتید آذربایجان شرقی، با اشاره به وجود دو گانگی‌ها در بحث قضاوت و به خصوص در حوزه مسائل زیست محیطی، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که اگر گاز نیروگاه‌ها قطع شود، نباید از مازوت استفاده کنند زیرا به محیط زیست آسیب می‌زند. در این راستا نیروگاه به ناچار یا باید سیستم تولید برق خود را تعطیل کند و یا از مازوت استفاده کند.

او تاکید کرد: یک طرف این موضوع این است که قوه قضاییه در راستای برخورد با کسانی که حقوق عامه (مباحث زیست محیطی) را زیرپا می‌گذارند وظیفه دارد و ما می‌گوییم که نیروگاه به خاطر مباحث محیط زیست و صیانت حقوق عامه حق ندارد از مازوت استفاده کند اما طرف دیگر ماجرا این است که دولت همزمان بخشنامه می‌دهد که نیروگاه مربوطه باید از مازوت استفاده کند. اکنون کدام حقوق عامه باید رعایت شود؟

فردای سفر ریاست قوه قضاییه به تبریز، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه شهر خبر از پیگیری تذکرات خود داد و گفت: هفته گذشته در رابطه با مازوت سوزی تذکراتی دادم که از دفتر ریاست جمهوری تماس گرفتند و اظهار داشتند که آن مورد متذکر شده در قالب دستور ویژه به وزیر نفت داده شده است از این‌رو ما هم از پیگیری نهاد رئیس جمهوری و شخص آیت الله رئیسی تشکر می‌کنیم.

بر اساس این گزارش؛ امیدواریم با پیگیری‌های انجام گرفته و یافتن راه حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای مشکل مصرف گاز و مازوت سوزی نیروگاه‌های کشور و به خصوص تبریز، نفس‌های مردم در اثر آلایندگی‌های ایجاد شده دیگر به شماره نیفتد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا