خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جناب نمکی؛ این جان مردم است که به هوا می‌رود!

دیده‌بان علم ایران در متنی با عنوان «جناب نمکی! می گویید «برای تکه تکه شدن روی مین» هستید؛ اما این جان مردم است که به هوا می‌رود!» نوشت:

آقای نمکی! از ظهور کرونا در جهان تا کنون که شما در حال «شطرنج بازی و کشتی گرفتن» با این ویروس و انتقال تجربیات مقتدرانه خود به سازمان بهداشت جهانی و برخی دیگر از کشورها هستید ، ۸۷ هزار ایرانی مظلوم – فقط طبق آمار رسمی – در گور خفته اند!

به گزارش دیده‌بان علم ایران در واپسین روزهای آبان ۹۹ در بخشی از این نمایش اقتدار که از برپا کردن معرکه در ساخت واکسن سخن می گفتید و تحقیقات پزشکی ایران که مشغول اجرای بزرگترین مطالعه اپیدمیولوژیک میزان شیوع آنتی بادی علیه سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس / SARS-CoV-2 ، در جمعیت عمومی و پرخطر استانهای ایران بود را هدف قرار دادید که «حتی یک مدل مطالعاتی در مورد کووید-۱۹ با پیش بینی درست به شما ارائه نداده است» درحالی که یافته های همان مطالعه از فاجعه انتشار ویروس توسط ۳۶ درصد جمعیت بدون علامت مبتلایان کووید- ۱۹ در ۱۸ شهر کشور خبر می داد، تا به امروز که الماس حلقه مشاوران شما منتقدان واکسن را پفیوز خوانده و خود نیز در گامی بلندتر، از الفاظ رکیک در برنامه زنده بهره بردید، حاصل مدیریت مدبرانه شما در نظام سلامت و در «ایام طلایی سرزمینمان»، آن بوده که هنوز ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز ، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر هم در وضعیت زرد قرار دارند و در «معرکه واکسن» به زعم شما ، در خوشبینانه ترین حالت تا روز یکشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ مجموعاً شش میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۴۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۲۶ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد، مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار هشت میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ مورد رسیده است؛ این ۸ میلیون کجا و آن ۱۴ میلیون وعده داده شده تا پایان خرداد کجا؟

آمار حدود سه درصدی جمعیت دریافت کننده دوز اول واکسن (کمی بیش از یک درصد دوز دوم را هم دریافت کرده اند) فقط در مقایسه با عراق و اتیوپی بهتر بوده و حتی از لبنان و پاکستان هم کمتر است! همچنین رتبه ايران از لحاظ تعداد جمعيتي كه تحت پوشش واكسيناسيون كامل (تزريق دو دوز واكسن) قرار گرفته‌اند، ۱۴۴ و در مقیاس جمعيتي كه فقط يك دوز واكسن دريافت كرده‌اند، ۱۲۸ است.

طبق آماری که چندی پیش «اعتماد» منتشر کرده، «در حالي كه سند ملي واكسيناسيون كوويد ۱۹ در ايران، با تعيين زمانبندي واكسيناسيون گروه‌هاي سني و تفكيك اولويت تزريق براساس شدت خطر‌پذيري جمعيت هدف، دي ماه ۱۳۹۹ مصوب و ابلاغ شد و مقرر بود كه تا پايان سال گذشته، يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر جمعيت هدف فاز اول اين سند (كادر درمان مراقب و مواجه با مبتلايان و بستري‌هاي كوويد ۱۹ در مراكز درماني و سالمندان و جانبازان ساكن در مراكز شبانه‌روزي) واكسينه شوند و وزير بهداشت، ابتداي امسال قول داد كه تا آخر خرداد ماه (۲۱ روز قبل) ۱۴ ميليون نفر از جمعيت فازهاي مورد اشاره اين سند، واكسن كوويد ۱۹ دريافت خواهند كرد، تاخيرهاي متناوب در واردات واكسن طي هفته‌هاي پاياني سال گذشته و سه ماه آغازين امسال، زمانبندي فاز اول و متعاقب آن، نظم اجراي فاز دوم سند ملي واكسيناسيون را در حدي مختل كرد كه فاز اول، تا ارديبهشت ماه به درازا كشيد.

با شمارش تقويمي آغاز واكسيناسيون در ايران، ۱۵۲ روز از تزريق اولين واكسن كوويد ۱۹ در كشور مي‌گذرد در حالي كه تا ظهر روز ۲۰ تير سال جاري، فقط ۲ ميليون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۸ نفر (از مجموع ۶۰ ميليون جمعيت مشمول دريافت واكسن براي دستيابي به ايمني جمعي) به دليل دريافت دوز دوم، به‌طور كامل واكسينه شده‌اند.

با محاسبه ايامي كه واكسيناسيون در ايران، به دليل اتمام ذخاير واكسن وارداتي، متوقف شده بود، به‌طور ميانگين، روزانه ۴۴ هزار و ۲۰۰ دوز واكسن كوويد ۱۹ تزريق شده؛ تا روز ۱۶ تير، مجموع دوزهاي اول و دوم تزريق شده، شش ميليون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دوز بوده و تا روز ۲۰ تير، اين عدد به ۶ ميليون و ۸۳۷ هزار و ۸۲۲ دوز افزايش يافته و بنابراين، حتي در طول ۵ روز گذشته كه بنا به گزارش معاون امور گمركي وزارت امور اقتصاد و دارايي، چهار ميليون و ۱۰۰ هزار دوز واكسن وارداتي، ترخيص و به مسوولان وزارت بهداشت تحويل داده شده هم، مجموع واكسن‌هاي تزريق شده، ۲۸۰ هزار و ۸۷۲ دوز و به‌طور ميانگين، روزانه ۵۶ هزار و ۱۰۰ دوز بوده است.

دو روز قبل، وزير بهداشت اعلام كرد كه از هفته‌هاي آينده، به دنبال رفع مشكلات كمبود واكسن در كشور، روزانه ۴۰۰ الي ۵۰۰ هزار دوز واكسن تزريق خواهد شد. گزارشي هم كه مهرداد جمال ارونقي، معاون امور گمركي به «اعتماد» داده، حاكي از افزايش واردات واكسن در روزهاي گذشته است؛ چنانكه بنا به اين گزارش، از روز ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا روز ۲۰ تير ۱۴۰۰، ۹ ميليون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واكسن در فرودگاه بين‌المللي امام خميني وارد، ترخيص و به مسوولان وزارت بهداشت تحويل داده شده كه صرف‌نظر از توقف واردات در دهه دوم ارديبهشت، دهه سوم خرداد و دهه اول تيرماه، حداقل ظرف چهار روز گذشته، حدود ۲ ميليون دوز واكسن وارداتي ترخيص شده از گمرك فرودگاه تهران، به مسوولان وزارت بهداشت تحويل داده شده است.

مجموع واكسن‌هاي وارداتي كه از ۱۵ بهمن پارسال تا امروز ترخيص شده، هنوز حتي هدف‌گذاري سند ملي واكسيناسيون براي مصون‌سازي ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر جمعيت هدف فازهاي اول و دوم را هم محقق نكرده است.

با استناد به محاسبات مسوولان وزارت بهداشت، براي تكميل واكسيناسيون جمعيت فازهاي اول و دوم (يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در فاز اول و ۱۲ ميليون نفر در فاز دوم) به ۲۷ ميليون دوز واكسن كوويد ۱۹ نياز داريم در حالي كه گزارش گمرك، از ترخيص كمتر از ۱۰ ميليون دوز واكسن خبر مي‌دهد. علاوه بر اين، كل جمعيتي كه تا امروز دوز اول يا دوز دوم واكسن را دريافت كرده‌اند، شش ميليون و ۸۳۷ هزار و ۸۲۲ نفر است اما از اين تعداد، ۴ ميليون و ۶۹۳ هزار و ۱۷۴ نفر، فقط دوز اول را زده‌اند و منتظر دوز دوم هستند و اگر اين عدد را از كل جمعيت دريافت‌كنندگان واكسن، كم كنيم، متوجه مي‌شويم كه فقط ۲ ميليون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۸ نفر از جمعيت هدف فازهاي اول و دوم، دوز دوم را دريافت كرده و به‌طور كامل واكسينه شده‌اند. بنابراين، از مجموع ۶۰ ميليون نفر جمعيتي كه براي رسيدن به ايمني جمعي، مشمول دريافت واكسن هستند، تا امروز، كمتر از دو ميليون و ۱۵۰ هزار نفر (افرادي كه دوز دوم واكسن را هم دريافت كرده‌اند) در مقابل بيماري مصون هستند كه اين عدد، تا تحقق وعده وزارت بهداشت براي پايان واكسيناسيون يا مصون‌سازي ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعيت تا پايان امسال، فاصله معنادار و نگران‌كننده دارد.»

از سوی دیگر، به دلیل کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ناتوانی ها در مدیریت این موضوع، به گفته مقامات مسوول در ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس کرونای دلتا تمام استانها را در نوردیده، تختهای بیمارستانها در حال اشباع از بیماران کووید -۱۹ است! سیستان به چنان حال و روزی افتاد که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کل موارد فوت ناشی از کووید -۱۹ نزدیک به دو هزار نفر رسیده و بنا به گفته دادستان زاهدان که اوضاع این استان را بحرانی توصیف کرده بود، «بسیاری از افراد در روستاهای این استان بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند و جزو آمار نمی‌آیند و به‌ نظر می‌رسد آمار کنونی کرونا در سیستان و بلوچستان را باید چند برابر کرد! »

یادداشت کرونا

در سوی دیگر این نمایش اقتدار ، ۱۴ هزار ایرانی فقط طی ۲۵ روز طبق آمار گمرک ایران، به زعم خود جانشان را برداشته و برای انجام واکسیناسیون به ارمنستان پناه برده اند!

بر مصائب گفته شده، به خطر افتادن سلامت جسمانی و تخریب امنیت روان افراد مراجعه کننده برای واکسیناسیون در مکانهای پرازدحام ، شب خوابی ها و درد و رنج افراد مسن در صفهای طولانی واکسن و از همه بدتر، تشدید انتشار ویروس در مکانهای شلوغ مدیریت نشده و ابتلای فوجی از هموطنان که همگی که از سوءمدیریتها و ناتوانی در احقاق وعده ها خبر می داد را هم بیفزایید!

چه کسی شما را وادار به این همه ادعا کرده است؟

جناب وزیر بهداشت! گیریم که بدقولی شرکت‌های چینی و روسی و هندی در تحویل واکسن، بخشی از این سرگردانهای ها، وعده های عملی نشده ، شعارهای ناامید کننده و روند کند واکسیناسیون در ایران است؛ سوال این جاست که چه کسی شما را وادار به این همه ادعا کرده است جز علاقه شخص شما؟ چرا مردم در باور نداشتن به تحقق وعده کشورهایی که قرار بوده واکسن را تحویل دهند، از شما جلوترند؟ وقتی به گفته جهانگیری معاون اول رییس جمهور ، کشورهای دوست و همسایه هم جرآت خرید نفت از ایران را نداشته اند، چرا به وعده های واکسنی آنها دل خوش و برنامه ریزی کردید؟

آیا ما از عدم همکاری واکسن سازها با بخش های خصوصی دنیا بی خبر بودیم؟

هنوز آن وعده اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ روحانی، رییس جمهور در هیات دولت با استناد به برنامه وزارت بهداشت در گوش ماست: « طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر از گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و بطور منظم افزایش یابد. اگر همه دست به دست هم دهیم و دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم همه افرادی که به خاطر سن و بیماری های زمینه ای در خطر هستند، واکسن خواهند زد و گروه یک گروه ۲ و بخشی از گروه ۳ تا تیر ماه همه واکسن می‌زنند و انشالله واکسن داخلی هم به ایران می‌آید و واکسن خارجی هم آماده است.»

رییس جمهوری در حالی وعده ورود واکسن توسط بخش خصوصی را می داد که به گفته رییس سازمان غذا و دارو هیچ کدام از معرفی نامه ها و رایزنی های بخش خصوصی منجر به نتیجه و واردات واکسن نشده است.

این «مقرر شده است » ها تا کجا قرار است به روح و اعتماد مردم پنجه بکشد؟

تاملی در صحبتهای رییس سازمان غذا و دارو که گفته است : شرکت‌های بزرگ واکسن سازی در دنیا حتی فایزر اعلام کرده‌اند که ما با دولت‌ها کار می‌کنیم و تا حالا به هیچ عنوان واکسن به بخش خصوصی ارائه و فروخته نشده است و این مساله برای سایر واکسن سازهای دنیا هم مطرح است که دلیل عمده عدم موفقیت بخش خصوصی ایران در واردات نیز همین بوده است.» نشان می دهد ما از اصل و اساس مساله عدم همکاری واکسن سازهای دنیا با بخش های خصوصی و فروش واکسن توسط آنها صرفا به دولتها بی خبریم و معلوم نیست چرا روی این موضوع برنامه ریزی کرده ایم و وعده های تو خالی می دهیم؟

چرا وقتی جسم مردم با ویروس کرونا شدیدا دست و پنجه نرم می کند و در معرض خطر جدی است، کسب و کارها به مخاطره افتاده اند و معیشت افراد سخت تر شده است، روانشان را هم تا این همه به بازی می گیرید؟ این عبارت «مقرر شده است …» تا کجا قرار است پنجه به روح و اعتماد مردم بکشد؟

وقتی آن شعارها برای معرکه گیری واکسن! نقش بر آب شده است، وقتی برنامه ریزی درست مطابق بر واقعیتها در کار نباشد، واقعا چه تفاوتی می کند که یک میلیون دوز واکسن تا پایان فلان تاریخ وارد کشور شود یا دو و سه میلیون دوز؟ آن شعارها از همان ابتدا هم به دلیل دور بودنشان از واقعیت، خوف به جان انسان می افکند که چه طور در شرایط فعلی کشور چنین چیزی ممکن است!

مردم از حجم انبوهی از تناقضات در گفتار مسوولان خسته اند: مجوز اضطراری واکسن کوو ایران برکت در حالی صادر می شود که فرید نجفی معاون تحقیقات وزارت بهداشت مجوز مصرف عمومی دادن به واکسن بدون طی مرحله فاز سوم را “تصمیمی خطیر و تاریخی” می داند. مقام سازمان غذا و داروی ایران وعده می دهد که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد از آن سو، یک مقام ستاد اجرایی فرمان امام که واکسن کرونای برکت را تولید می‌کند، می‌گوید ۱.۲ میلیون دُز واکسن برکت «در مرحله پر کردن ویال‌ها» دچار مشکل و از چرخه خارج شده است.

کدام دولت در جهان شعار «ما کرونا را شکست می دهیم» سرداده درحالی که شکست کرونا نیازمند اتحاد جهانی است؟

کدام کشور ، کدام دولت، در کجای دنیا شعار «ما کرونا را شکست می دهیم» را لقلقه دهانشان و در پیش و پس تمام اخبار رسمی شان، تکرار کردند؟ شعاری که برای هیچ کشور مدعی آن، به هیچ وجه مبنای علمی ندارد؛ چرا که کووید ۱۹ یک اپیدمی جهانی است و راه شکست آن ، اتحاد جهانی است و کار هیچ کشوری و حتی سازمان بهداشت جهانی به تنهایی نیست ! این «ما» که در شعارهایمان همیشه وجود دارد، اصرار دارد که بگوید ما تافته جدا بافته ای از کل جهان هستیم؟ درحالی که هر کشوری که در واکسیناسیون موفق تر بوده است، در مدیریت بیماری هم سریعتر عمل کرده است!

جناب آقای دکتر نمکی، حداقل کار ممکن شما می توانست آن باشد که اگر مشک بودید ، اجازه می دادید دیگران شما را در «عمل به شعارها» ببویند نه آن که خود مدام از قهرمانی هایتان بگویید! شما «روی مین و برای تکه تکه شدن آمده اید» اما آن چه که تا کنون با تاخیر در واکسیناسیون همگانی از دست رفته، جانهای نازنین مردمی بوده است با هزاران امید و آرزو!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا