خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه شفاف‌سازی لیست اصلاح طلبان و ابهامی تازه

«رضا شریفی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی بیانیه‌ی اخیر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان [لینک] با عنوان «بیانیه شفاف‌سازی فرآیند تدوین لیست و شکل‌گیری برخی ابهامهای تازه» نوشت:

شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان بالاخره بعد از چند هفته مقاومت در برابر انتقادهایی که نسبت به شفاف نبودن فرآیند لیست شوراها به آنها شده بود لب به سخن گشود و اطلاعات خوبی از فرآیند تهیه لیست منتشر کرد. هرچند نفس پاسخگویی دوستان شورایعالی به افکار عمومی شایسته تقدیر است و تا همین حد هم باید تمایل آنها را برای شفاف‌سازی ماجرا و پاسخ به شبهات ارج نهاد اما به نظر می‌رسد با این اطلاعات منتشره همچنان برخی سوالات و ابهامات باقی مانده یا حتی ابهامهای تازه‌ای از مهندسی لیست آشکار شده که هیچکدام از اعضای شورایعالی تمایلی به پذیرش مسوولیت آن نداشته‌اند.

انتشار اسامی ۱۶۱ نفر (و البته امتیاز کسب شده هر یک از آنها نسبت به بیش از ۵۰۰ نفری که شاید برخی رزومه پربارتری هم داشتند اما وارد این مرحله نشدند) از مهمترین خواسته‌های نامزدها و معترضین به فرآیند تهیه لیست بود که بخش اول آن فعلا انجام شده است. لیست ۱۶۱ نفره دقیقا شامل ده لیست کوچکتر است که الفبایی تنظیم شده‌اند و به نظر می‌رسد منتشر کنندگان آن به عمد یا به سهو بنا داشته‌اند همین شکل در آن حفظ شود و یک لیست کاملا الفبایی منتشر نشود. ترتیب تخصصها هم دقیقا همان چیزی است که در جدول آمده یعنی نفرات اول تا ۱۶ معماری و شهرسازی، ۱۷ تا ۳۸ مدیریت شهری، ۳۹ تا ۵۴ محیط زیست، ۵۵ تا ۷۳ فرهنگی، ۷۴ تا ۱۰۲ اجتماعی، ۱۰۳ تا ۱۱۷ عمران و حمل و نقل، ۱۱۸ تا ۱۲۸ خدمات پیشرفته، ۱۲۹ تا ۱۳۷ حقوقی، ۱۳۸ تا ۱۴۳ مالی و بودجه و در نهایت ۱۴۴ تا ۱۴۸ بهداشت عمومی بوده‌اند. نفرات ۱۴۹ تا ۱۶۱ هم هیچ ترتیب خاصی ندارند و مشخص است بعدا در اثر فشار یا پیگیری افراد یا احزاب مشخصی به لیست اضافه شده‌اند که البته حدس زدن حامی هر کدام از آنها هم کار سختی نیست. از نحوه چینش این لیست ۱۶۱ نفره موارد ذیل قابل استنباط است: (البته باید تاکید شود اشاره به این موارد اصلا به معنای زیر سوال بردن مشروعیت اعضای منتخب شورا که الان پشتوانه بیش یک میلیون رای شهروندان تهرانی را دارند نیست و فقط برای شفاف سازی بیشتر فرآیند بستن لیست و جلوگیری از روشهای مذموم مهندسی انتخابات در آینده اصلاحات است).

۱. بر خلاف ادعای مطرح شده در اطلاعیه تعداد افراد لیست اولیه ۱۴۸ نفر بوده نه ۱۳۳ نفر و افراد اضافه شده بعدی فقط ۱۳ نفر بودند. البته ممکن است افراد جدید در دو مرحله اضافه شده باشند و این ۱۳ نفر دسته دوم باشند که فرصت چینش الفبایی بین تخصصهای ۱۰ گانه را نیافته‌اند. اما در هر حال مشخص نیست مکانیزم اعتراض این افراد چه بوده که توانسته‌اند مجددا شانس بررسی پرونده خود را پیدا کنند و آیا به همه آن ۵۰۰ نفر بقیه که شاید امتیاز برخی از آنها بیشتر هم بوده شانس اعتراض و تقاضای بررسی مجدد داده شده یا خیر؟ اینکه افراد اضافه شده را صرفا دارای محدوده امتیازی خاصی مثلا ۲۰ تا ۲۴ بدانیم تا زمانی که امتیاز سایرین اعلام نشود چندان دلیل قابل پذیرشی نیست. ضمن اینکه وجود افرادی مثل محمد سالاری و محمود میرلوحی در این قسمت با توجیه کمبود امتیاز تا حدی خنده‌دار به نظر می‌رسد و بیشتر کل فرآیند امتیازدهی را زیر سوال می‌برد.

۲. دلیل گنجاندن برخی افراد در تخصصهای بی‌ربط در لیست همچنان از بخشهای مبهم ماجراست. مثلا خیلی از افرادی که در تخصص معماری قرار گرفته‌اند متخصص عمران هستند و بعید است دوستان تفکیک کننده فرق این دو رشته را ندانند. و جالب تر اینکه در تخصص عمران و حمل و نقل هم اکثر افراد زمینه تخصصی عمران ندارند و بیشتر فارغ‌التحصیل سایر رشته‌های مهندسی هستند و همین چینش عجیب باعث شده تا در نهایت الان در شورای جدید حتی یک مهندس عمران هم نباشد! ضمن اینکه ملاک برخی تفکیکهای تخصصی هم مشخص نیست و معلوم نیست که چرا فردی مثل محمد سالاری که تخصص شهرسازی دارد در بخش مدیریت شهری قرار گرفته و افراد دیگری از شورای شهر مثل مسجدجامعی و مختاباد و غلامرضا انصاری در تخصص فرهنگی یا اجتماعی جای گرفته‌اند؟
۳. علیرغم انتقادهایی که می‌توان به چینش اولیه تخصصها داشت اما به نظر می‌رسد مهندسی اصلی لیست در مرحله بعدی یعنی هنگام انتخاب ۴۲ نفر اتفاق افتاده و افرادی تعمدا از تخصص اولیه خارج شده و به تخصص دیگری اضافه شده‌اند که کاملا هم در نتیجه نهایی موثر بوده است. به برخی از آنها در ادامه اشاره می‌شود:

الف) در سهمیه معماری آقایان علی اعطا و حسین احمدی در لیست اولیه تخصصی وجود داشتند (هر چند تخصص حسین احمدی عمران است نه معماری) که در سهمیه اختصاص یافته به جوانان با یکدیگر رقابت کردند. اما در کرسی دیگر که به زنان اختصاص داده شده خانم ملیحه باقری از لیست اولیه به مرحله نهایی آمده اما خانم زهرا نژادبهرام از بخش مالی و بودجه به این بخش آورده شده است. همین اتفاق برای آقای افشین حبیب زاده هم افتاده و از بخش عمران و حمل و نقل به این تخصص آمده تا با علی نوذرپور که در لیست اولیه در همین تخصص معماری بوده رقابت کند و جالب است که هر دوی این افراد هم با اینکه تخصص هیچکدامشان معماری یا شهرسازی نبوده در لیست نهایی به عنوان سهمیه معماری و شهرسازی انتخاب شده‌اند!

ب) در بخش مدیریت شهری هم اکثر افراد در ابتدا در تخصصهای دیگری بوده‌اند. محسن مهرعلیزاده که در تخصص اولیه خود یعنی مالی و بودجه شانش بیشتری برای رفتن به لیست نهایی داشت عمدا یا سهوا از آن تخصص به قسمت مدیریت شهری آورده شده تا در رقابت با ژنرالهای دیگر شانس بسیار کمی داشته باشد. حضور محمد سالاری و محمود میرلوحی که اساسا در نفرات اولیه لیستهای تخصصی نبودند و در مرحله افرایش منتخبین به ۱۶۲ نفر اضافه شدند در این بخش غیرمنطقی نیست هرچند سالاری در تخصص خودش یعنی شهرسازی قطعا مسیر آسانتری برای حضور در لیست نهایی داشت. همچنین مشخص است که محمدجواد حقشناس از تخصص فرهنگی و معروف صمدی هم از تخصص اجتماعی به بخش مدیریت شهری آورده شده‌اند که اگر انتخاب اولیه معروف صمدی را هم که به دلیل رد صلاحیت حذف شد در نظر بگیریم هر ۴ نفر منتخب نهایی در این تخصص کسانی هستند که در مرحله جابجایی به این تخصص آورده شده بودند! ضمن اینکه معلوم نیست چرا در این تخصص بر خلاف بقیه تخصصها که دو برابر به مرحله نهایی راه یافته‌اند به جای ۸ نفر ۹ نفر در مرحله نهایی هستند؟ اگر بحث رد صلاحیت معروف صمدی و جایگزینی مرتضی الویری بوده علی القاعده باید این موضوع قبل از رای‌گیری نهایی تعیین تکلیف می‌شده و در هر حال انتخاب ۴ نفر از ۹ نفر در این مرحله خلاف توافق اولیه و روال سایر تخصصها بوده است مگر اینکه هیات رییسه رد صلاحیت صمدی را قطعی می‌دانسته و صرفا برای ظاهرسازی اجازه درج نام وی در بین منتخبین مرحله دوم داده شده باشد. نکته جالب دیگر هم در تخصص مدیریت شهری این است که با اینکه بیشترین تعداد یعنی ۴ نفر از لیست نهایی به این سهمیه اختصاص یافته بود چرا سهمیه بندی جنسیتی یا سنی در آن لحاظ نشده و سهمیه‌ها به تخصصهایی مثل بهداشت عمومی داده شده که عملا شانس بخشی از افراد متقاضی به صفر برسد؟

ج) در تخصص محیط زیست با اینکه برخی از افراد لیست اولیه اساسا از مدیران شهرداری هستند (تاجران، سلیمی و نصیری) و نام افراد صاحبنظری مثل ایرج محمدفام در حوزه ایمنی و رسول مهرپرور و موسوی اجاق در زمینه کشاورزی هم مشاهده می‌شود اما همگی آنها به دلیل اختصاص سهمیه محیط زیست به زنان و جوانان شانسی برای حضور در لیست نهایی نداشتند. شاید مناسب‌تر بود مثل رقابتهای جام جهانی که برای کشورها فرصت حضور در رقابتهای پلی‌آف داده می‌شود یکی دو کرسی شورا بدون تخصص و برای این حذف شدگان اختصاص می‌یافت یا لااقل به ایشان فرصت رقابت با سایر افراد در سهمیه‌ای مثل مدیریت شهری داده می‌شد. اما به هرحال در این تخصص خانم صدراعظم نوری از لیست تخصصی اولیه با خانم طاهره طاهریان که از بخش اجتماعی (با تخصص مدیریت ورزشی) برای رقابت با ایشان به این تخصص آورده شده به دور نهایی راه یافته‌اند و البته آقایان آرش میلانی و علیرضا زمانی نوری از ابتدا در همین تخصص بوده‌اند که یک سهمیه دیگر جوانان را داشته‌اند.

د) در تخصص فرهنگی و آموزشی آقایان سید حسن الحسینی و حسن خلیل‌آبادی از ابتدا در همین تخصص بودند اما برای سهمیه دختران جوان خانم زهرا بهروز آذر در همین تخصص بوده اما خانم الهام فخاری از تخصص اجتماعی به این تخصص آورده شده تا با وی رقابت کند که در نهایت به لیست نهایی هم راه یافته است. بدیهی است به دلیل سهمیه بندی انجام شده آقایان جوان و خانمهای غیر جوان در این بخش بدون حضور در رای‌گیری یا توجه به امتیاز آنها حذف شده‌اند. با این حال افرادی چنانکه گفته شد افرادی مثل حقشناس و مسجدجامعی به تخصصهای دیگر برده شده‌اند تا امکان حضور از تخصصهای دیگر را در لیست نهایی داشته باشند.

ه) در یک سهمیه تخصص اجتماعی که به خانمهای جوان اختصاص یافته خانم بهاره آورین که در همین سهمیه بوده با خانم نادره رضایی از افراد اضافه شده در مرحله تکمیلی ۱۶۲ نفره رقابت کرده و در سهمیه دیگر تخصص اجتماعی هر دو نفر حاضر در مرحله نهایی یعنی خانمها شهربانو امانی و طاهره میرساردو از ابتدا در همین تخصص بوده‌اند. همچنین مهدی فرنیان که علیرغم جوان بودن شانس رقابت در سهمیه آقایان غیرجوان را یافته بود با مسجد جامعی رقابت کرده که از تخصص اولیه فرهنگی وارد این تخصص شده و البته در نهایت هم شانسی برای حضور در لیست نهایی نیافته است.

و) جالب است که بسیاری از افراد حاضر در لیست اولیه تخصص عمران و حمل و نقل و زلزله هیچ ربطی به این سه مقوله نداشتند و در زمینه‌هایی مثل تاریخ، مدیریت، صنایع و برق متخصص بوده‌اند! این در حالی است که متخصصین عمران مثل مصطفی خانزادی و حسین احمدی و امیر آریازند سر از تخصص معماری و شهرسازی درآورده‌اند. هر چند که در نهایت عزت الله تقواییان و محسن سرخو که به لیست نهایی رفتند متخصص عمران بودند اما هر دو کرسی این تخصص در نهایت به محسن هاشمی و محمد علیخانی با تخصص حمل و نقل رسید. تفکیک سهمیه‌های این دو تخصص از یکدیگر به راحتی می‌توانست جلوی حذف این تخصص مهم را بگیرد.

ز) در تخصص خدمات پیشرفته و شهر هوشمند که خیلی وسعت دایره تعریف آن مشخص نیست، افراد مختلفی از تخصصهای گوناگون در لیست اولیه بودند که در نهایت مجید فراهانی همراه با مهدی نادمی از افرادی که در لیست تکمیلی ۱۶۲ نفره به اسامی اضافه شد به عنوان یک سهمیه دیگر جوانان رقابت کردند و البته خانمها و آقایان غیرجوان بدون رقابت در این تخصص حدف شدند.

ح) در تخصص حقوقی تمامی افراد لیست اولیه حقوقدان هستند و در نهایت ابراهیم امینی از این مجموعه همراه با محمود علیزاده طباطبایی که در مرحله تکمیلی اضافه شد برای رقابت نهایی انتخاب شدند. با توجه به تک سهمیه موجود در این بخش که به آقایان غیرجوان داده شده البته معلوم نیست وضعیت خانمها یا جوانان چگونه بوده و آیا امکان رقابت داشته‌اند یا از ابتدا حذف شده بودند؟

ط) در تخصص بودجه و مالی آقایان ایوب فرامرزی و حسن رسولی از ابتدا در همین تخصص بودند اما به ترتیب آقایان حجت نظری از تخصص حقوقی و احمد حکیمی‌پور از تخصص مدیریت شهری برای رقابت با آنها به این گروه آورده شدند. حضور حجت نظری در این تخصص احتمالا باید به دلیل اختصاص سهمیه جوانان به این تخصص باشد که چون آقای ایوب فرامرزی تنها جوان حاضر در این تخصص بوده حتما باید جوان دیگری در کنار وی قرار می‌گرفته که به دلایل نامعلوم قرعه به نام یک جوان از تخصص حقوق افتاده و از آن جالب‌تر اینکه وی به لیست نهایی هم راه یافته است. مشخص نیست در شرایطی که در یک تخصص حتی دو نفر جوان هم از ابتدا وجود نداشته‌اند دلیل تخصیص یک سهمیه به جوانان در این تخصص چه بوده است؟ ضمن اینکه با توجه به اختصاص هر دو سهمیه تخصصی به آقایان، خانم نژادبهرام به تخصص معماری منتقل شده اما درباره تنها خانم باقیمانده دیگر یعنی خانم فاطمه مقیمی معلوم نیست چه تصمیمی گرفته شده است؟

ی) در تخصص بهداشت عمومی بر عکس تخصص مالی و بودجه که خانمها حذف شدند تک سهمیه موجود به خانمهای غیرجوان اختصاص یافته و چهره‌های برجسته‌ای مثل جهانبخش امینی، محمدعلی بندپی، علی تاجرنیا و سعید صفاتیان حذف شدند. اینجا هم البته چون خانم ناهید خداکرمی تنها خانم موجود در لیست اولیه بوده خانم مهرانگیز مروتی از تخصص مدیریت شهری برای رقابت با وی به این تخصص آورده شده است‌ اینجا هم باید پرسید که وقتی فقط یک خانم در یک تخصص وجود دارد چه دلیلی برای اختصاص تک سهمیه آن تخصص به خانمها وجود داشته است؟ یک تصور بعید هم البته می‌تواند این باشد که برای حذف علی تاجرنیا که تایید یا رد صلاحیت وی به چالشی بین هیات نظارت و وزارت کشور تبدیل شده بود برای پاک کردن صورت مساله این سهمیه به خانمها داده شده باشد.

بنابراین در مجموع از ۴۳ نفر راه یافته به مرحله آخر ۱۶ نفر در تخصص اولیه خودشان‌ قرار نداشتند و جالب اینکه از این ۱۶ نفر ۹ نفر آنها به لیست ۲۱ نفره نهایی راه پیدا کرده‌اند‌. اگر منتخبینی که رقبایشان از تخصص دیگری برای رقابت با آنها آورده شده را نیز اضافه کنیم به رقم حیرت‌انگیز ۱۵ از ۲۱ می‌رسیم! یعنی شورای ۷ نفره بیشتر از ۷۰ درصد نسبت به لیست اولیه تخصصها مهندسی کرده است. چنین اتفاقی بیش از هر چیز ادعای تخصصی بسته شدن لیست را زیر سوال می‌برد و می‌تواند بیانگر نوعی مهندسی پنهان پشت ظاهر فریبنده لیست تخصصی باشد. امید است اصلاح‌طلبان با درس گرفتن از تجربه این انتخابات تلاش کنند سازوکارهای آینده را بر مبنای شفافیت تنظیم کنند تا سرمایه اجتماعی اصلاحات پایدار بماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا