خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیوگرافی غزل شاکری، از سریال شهرزاد تا جیران

ستاره نوشت:

بیوگرافی غزل شاکری: غزل شاکری متولد ۲۲ اسفند ۱۳۵۶ در تهران است. او فارغ‌التحصیل طراحی صنعتی در مقطع لیسانس از دانشگاه آزاد است. غزل شاکری در «گلنار» و «شهرزاد ۱» خوش درخشید و بر سر زبان‌ها افتاد.

بیوگرافی غزل شاکری

غزل شاکری، بازیگر توانای سینما و تلویزیون، در سال‌های گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است. او برای اولین بار با فیلم «ماهی» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی جلوی دوربین رفت و با سریال «حتی اگر شب باشد» منیر قیدی در سال ۱۳۹۱ وارد تلویزیون شد. وی در مجموعه نمایش خانگی «جیران» نیز ایفای نقش کرده است. در ادامه بیوگرافی غزل شاکری به طور کامل آورده شده است؛ همراه ما باشید.

بیوگرافی غزل شاکری

غزل شاکری، بازیگر، خواننده و طراح لباس متولد ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۶ در تهران است. او در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه آزاد تحصیل کرده و مدتی در زمینه طراحی داخلی و سپس طراحی صحنه در حال فعالیت بوده است.

غزل شاکری فرزند فرشته طائرپور، تهیه کننده، مدیر تولید، مجری طرح و فیلم نامه نویس ایرانی است که قبل از درگذشتش بر اثر بیماری کرونا، مدتی مشاور امور مالیاتی خانه سینما بود. خانم طائرپور دو بار ازدواج کرد و همسر دومش مسعود کرامتی بود. خانم شاکری در مورد مادرش می‌گوید:

«من به مادرم افتخار میکنم و از بچگی من به لطف حضور مادر با سینما آشنا شدم و ما با مادر با ادبیات و سینما آشنا شدیم.»

غزل یک خواهر به نام عسل و یک برادر به نام علی دارد.

غزل شاکری بازیگر

شروع فعالیت هنری

غزل در سال ۱۳۶۶، یعنی در ۱۰ سالگی، در فیلم «ماهی» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی برای اولین بار مقابل دوربین ظاهر شد.

یکسال بعد، با بازی در فیلم «گلنار» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی در کنار بازیگرانی همچون شهلا ریاحی و اکبر دودکار بسیار خوش درخشید و مشهور شد؛ تا جایی که با گذشت این همه سال، هنوز هم عده‌ای او را با نام گلنار می‌شناسند.

او در مورد نحوه حضورش در فیلم گلنار می‌گوید:

«آقای پرتوی سر یکی دو پروژه با خانم طائرپور، مادرم، همکاری داشت. در یک بخش از فیلم «ماهی» نیز من برای آقای پرتوی بازی کردم. از همان ابتدا که ایشان فیلم نامه گلنار را می‌نوشت در کنارش بودم و بعد از آن متوجه شدم من را برای نقش گلنار انتخاب کرده است. در ابتدا خانواده‌ام چندان موافق نبودند، اما به هر حال ماجرا طوری پیش رفت که من تبدیل به گلنار قصه شدم.»

«زمانی که برای بار اول تصویر خودم را در مقابل دوربین دیدم برایم خیلی عجیب بود نمی‌دانستم دوست دارم یا نه و حتی قایم می‌شدم، لباس‌های گلنار و دستمال آبی و عروسک‌ها (به جز آن‌ها که در موزه سینما هستند) در دفترخانه ادبیات نگهداری می‌شوند. من هم به جز چند عکس قاب شده در اتاقم، ضبط صوتی را که به عنوان دستمزد گرفته بودم و چند وقت پیش آن را به دختری هم سن همان روزهای خودم هدیه دادم، چیز دیگری ندارم.»

اوج شهرت با شهرزاد

غزل شاکری برای بار سوم، بعد از گذشت ۱۷ سال و در سال ۱۳۸۴ با بازی در فیلم «وقتی همه خواب بودند» به دنیای بازیگری برگشت. تجربه بعدی‌اش هم در سال ۱۳۹۹ با نقش آفرینی در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی رقم خورد. بازی در این فیلم، او را در ۳۷ سالگی به اوج شهرت رساند.

دیگر علایق غزل شاکری

  • غزل از دوران کودکی عاشق موسیقی بود و با کارهای خانم سیمین غدیری سال‌ها همخوانی می‌کرد؛ تا اینکه در ۱۹ سالگی به کلاس موسیقی رفت و آن را به طور حرفه‌ای و جدی دنبال کرد. غزل شاکری با آهنگسازان بنام و خوش ذوق زیادی در زمینه موسیقی و خوانندگی همکاری داشته است.
  • رفتن به سینما، کتاب خواندن و سفر کردن را خیلی دوست دارد.
  • او عاشق درخت‌های خیابان ولیعصر است و می‌گوید «یعنی هر چه بیشتر سفر می‌کنید، قدر این خیابان را بیشتر می‌دانید، به نظرم جزء قشنگ‌ترین خیابان‌های دنیا است.»

کارنامه هنری

فیلم سینمایی

  • ماهی – کامبوزیا پرتوی ۱۳۶۶
  • گلنار – کامبوزیا پرتوی ۱۳۶۷
  • وقتی همه خواب بودند – فریدون حسن‌پور ۱۳۸۴
  • آینه های روبرو – نگار آذربایجانی ۱۳۸۸
  • سارا و آیدا – مازیار میری ۱۳۹۵
  • زمانی یک زن – جلیل اکبری صحت ۱۳۹۸
  • سازهای ناکوک – علی حضرتی ۱۳۹۸

مجموعه تلویزیونی

  • حتی اگر شب باشد – منیر قیدی ۱۳۹۱
  • بانوی عمارت – عزیزالله حمیدنژاد ۱۳۹۷

نمایش خانگی

  • جیران – حسن فتحی ۱۴۰۰
  • جزیره – سیروس مقدم ۱۴۰۰
  • خاتون – تینا پاکروان ۱۴۰۰
  • شهرزاد ۱ – حسن فتحی ۱۳۹۴

طراحی صحنه و لباس

  • وقتی همه خواب بودند – فریدون حسن‌پور ۱۳۸۴
  • گوشواره – وحید موسائیان ۱۳۸۵(دستیار صحنه)
  • آینه های روبرو – نگار آذربایجانی ۱۳۸۸

خواننده

  • باران – مجید مجیدی ۱۳۷۹
  • من و تو

تئاتر

  • کنسرت تئاتر در روزهای آخر اسفند – محمد رحمانیان ۱۳۹۲
  • آکواریوم

مستند

  • آقای معمولی – صالح بهشتی ۱۴۰۰

غزل شاکری در شهرزاد

همانطور که ذکر شد، «شهرزاد» یک مجموعه نمایش خانگی در ژانر عاشقانه به کارگردان حسن فتحی است. این مجموعه در ۳ فصل پخش شد و توانست محبوبیت‌های بسیاری را به دست آورد. غزل شاکری در سریال شهرزاد نقش آذر گل دره‌ای عاشق فرهاد را بازی می‌کرد. آذر زنی فوق‌العاده با قابلیت‌های خاص بود که داشت با اتفاقاتی که روزگار سرش آورده بود دست و پنجه نرم می‌کرد. او با تمام مشکلات و گرفتاری‌هایش، عاشق و دلباخته فرهاد بود.

بازیگرانی چون علی نصیریان، محمود پاک نیت، شهاب حسینی، مهدی سلطانی، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار، رویا نونهالی، فریبا متخصص، مصطفی زمانی، غزل شاکری، ابوالفضل پور عرب و … در این سریال عاشقانه ایفای نقش کردند.

غزل شاکری در شهرزاد
غزل شاکری در شهرزاد

غزل شاکری در خاتون

«خاتون» یک مجموعه نمایش خانگی به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه کنندگی علی اسدزاده است. خانم شاکری در این سریال نقش فهیمه اکبر، خواننده و نویسنده گیلان شناس را بازی کرده است. فهیمه اکبر در بسیاری از انجمن‌ها و سازمان‌های خیریه و مجامع زنان عضویت داشت و مسئول کمیسیون هنری جمعیت راه نو بود.

بازیگرانی چون نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میر سعید مولویان، بابک حمیدیان، مهران مدیری، رضا بهبودی، شبنم مقدمی، بیژن امکانیان، رویا نونهالی، مهتاب ثروتی، پانته آ پناهی‌ها، محمدرضا شریفی نیا، غزل شاکری و پژمان بازغی در این مجموعه نقش آفرینی کرده‌اند.

غزل شاکری در خاتون
غزل شاکری در خاتون

غزل شاکری در جیران

«جیران» یک مجموعه نمایش خانگی به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه است که غزل شاکری در آن به ایفای نقش پرداخته است. داستان این سریال پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین شاه با جیران شروع می‌شود و ۶ سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را در برمی‌گیرد. غزل شاکری در این مجموعه نقش «ملک‌زاده» خواهر ناصرالدین شاه و همسر امیرکبیر را ایفا می‌کند.

بهرام رادان، مریلا زارعی، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی و سمیرا حسن‌پور برای بازی در این مجموعه جلوی دوربین رفته‌اند.

غزل شاکری در جیران
غزل شاکری در جیران

جوایز و افتخارات

  • برنده بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره ملی خانه سینما برای فیلم سینمایی سارا و آیدا
  • نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم سارا و آیدا
  • نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی آینه های روبرو
افتخارات غزل شاکری

اینستاگرام غزل شاکری

اگر از طرفداران این بازیگر خوش صدا هستید و می‌خواهید عکس‌های بیشتر و جدیدتری از او ببینید، می‌توانید غزل شاکری را در اینستاگرام به نشانی زیر دنبال کنید.

اینستاگرام غزل شاکری

ghazal.shakeri.official@

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا