خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرونده جنجالی فروش املاک دخانیات گیلان ابعاد تازه‌ای پیدا کرد

پرونده جنجالی فروش دو ملک بزرگ مجتمع دخانیات گیلان به بهانه طرح مولدسازی، صدای بسیاری از کارشناسان و حتی پرسنل و کارگران دخانیات استان را درآورده است.

به گزارش گیل خبر، انبار ناصریه دخانیات در میدان فرهنگ رشت به مساحت 60361 متر مربع با قیمت هر متر مربع حدود ۱۴٫۵ میلیون تومان و اداره پخش و فروش و فروشگاه واقع در شهرداری رشت به مساحت ۹۱۴۰ متر مربع با قیمت هر متر مربع حدود ۲۹,۳ میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است.

شورای اسلامی کار و جمعی از کارگران شرکت دخانیات گیلان در نامه‌ای سرگشاده با انتقاد از فروش این دو ملک، دو دلیل اصلی را برای خلاف قانون بودن این فروش برشمردند:

  1. «غیر قانونی بودن برگزاری مزایده به دلیل عدم اجرای قوانین مولدسازی از جمله عدم رعایت مفاد بند 1 و 5 مصوبه مولدسازی و همچنین بند 2 و 3 ماده 10 آیین نامه اجرایی مولدسازی دارایی های دولت در جهت ارزش افزایی املاک
  2. عدم ارزش افزایی اموال و املاک و رعایت نکردن صرفه و صلاح شرکت و انتشار مزایده اموال به ثمن بخس و به نحوی که قیمت های کارشناسی پایه اعلامی گاهاً تا یک سوم قیمت واقعی املاک نرخ گذاری شده است»

شائبه این فروش در این است که به نظر می‌رسد شرکت دخانیات ایران که از توانایی پرداخت دیون خود ناتوان بوده، قصد دارد به سرعت و با چشم پوشی از قوانین و ضوابط، املاک خود در سطح کشور و استان گیلان را آن هم با قیمتی نازل به فروش برساند.

مدیران دخانیات ایران باید پاسخ دهند که مگر براساس قانون مولدسازی، نباید ابتدا به دنبال ارزش افزایی املاک از راه هایی همچون تفکیک، تغییر کاربری و افزایش تراکم باشند؟ پس چگونه است که ملک 60 هزار متری دخانیات گیلان بدون تغییر کاربری به فروش گذاشته شده است؟

از سویی دیگر بدیهی است که فروش اموال و املاک به قصد رفع دیون شرکت و سرمایه در گردش با هدف اصلی طرح مولدسازی اموال دولت در تضاد است.

شرکت دخانیات ایران پیش از انتشار آگهی برگزاری مزایده املاک مازاد و در راستای مولدسازی باید بر اساس بند ۲ و ۳ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی مولدسازی و نیز بند ۱۲ ماده ۲ این آیین نامه، «تعیین تعداد کارشناسان قیمت گذاری» و ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی مولدسازی اقدام به ارزش یابی (قیمت گذاری) ملک نماید. این در حالی است که این شرکت با تعیین کارشناس رسمی و قیمت‌گذاری ملک بر اساس کاربری‌های موجود و بدون ارزش افزایی؛ اقدام به انتشار آگهی مزایده نموده که خلاف مصوبه و آیین نامه اجرایی مولد‌سازی املاک و دارایی های دولت است.

به عبارتی دیگر، قرار است دو ملک بزرگ دخانیات گیلان که از جمله‌ سرمایه‌های ارزشمند استان گیلان است، صرف جبران ناکارآمدی و ناتوانی مدیران شرکت دخانیات ایران شود! اتفاقی تلخ که لزوم ورود نمایندگان گیلان و دستگاه‌های نظارتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

شنیده ها حاکی از آن است که درخواست مدیران استانی در خصوص کارشناسی مجدد جهت ایجاد ارزش افزوده املاک با مخالفت مدیرعامل شرکت دخانیات ایران روبرو شده و همچنین مدیر حقوقی دخانیات ایران نیز پس از مخالفت با شیوه قیمت گذاری مرجع در آگهی مزایده املاک، برکنار شده است.

از سویی دیگر نام آقای «ن»، یکی از ابر سرمایه داران متمول گیلان، به عنوان خریدار اصلی این املاک شنیده ‌می‌شود.

نگرانی بزرگ مردم، تکرار تراژدی‌های سایر صنایع استان این بار در خصوص دخانیات گیلان است. گیل خبر به جهت پیشگیری از وقوع اتفاقاتی مشابه با کارخانجات رشت الکتریک و پوشش که حتی منجر به ورود رئیس دستگاه قضا شد، پیگیری و دقت نظر در این پرونده را امری ضروری می‌داند.

از دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تمام قد در برابر فروش بی ضابطه املاک و سرمایه‌های این استان بایستند و اجازه ندهند عده‌ای به بهانه‌های واهی و برای جبران ناکارآمدی مدیریتی خود، تیشه به ریشه بزرگترین مجتمع دخانیات کشور بزنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا