خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات ۱۴۰۴ از نگاه جوانان اصلاح طلب

بابک مجیدی، انصاف نیوز: بامداد لاجوردی، فعال جوان اصلاح طلب، می‌گوید اگر اصولگرایان در دولت رئیسی در عمل به وعده‌های خود شکست بخورند احتمال تکرار انتخابات ۸۸ در آخر این دولت وجود دارد و اگر اصلاح طلبان اقدامات راهبردی و موثری انجام دهند امکان دارد مجددا جامعه به طیف اصلاحات بازگردد. مازیار بالایی، یکی دیگر از فعالان جوان اصلاح طلب نیز می‌گوید اصلاح طلبان باید در دولت رئیسی ضعف‌های دولت مستقر را پیگیری کرده و آن‌ها را تبدیل به شعار کند تا بتوانند مشارکت را بالا ببرند، اما در عین حال «باید در استفاده از امثال تاجزاده نیز پرهیز کنند». دیگر جوان اصلاح طلب، حسین نقاشی، هم می‌گوید اصلاح طلبان صداقت بالایی در رفتار خود ندارند و اگر می‌خواهند در انتخابات ۴ سال آینده پیروز شوند باید مواضع خود را اعلام کنند و بازنگری مهمی در برنامه‌ها و اهداف خود داشته باشند.

لاجوردی: احتمال تکرار انتخابات ۸۸ وجود دارد

بامداد لاجوردی فعال سیاسی اصلاح طلب پیش بینی‌اش درباره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ و اینکه آیا امکان تکرار مشارکتی مثل انتخابات ۸۸ در ۴ سال آینده به انصاف نیوز می‌گوید: «پیش بینی انتخابات ۱۴۰۴ کمی غیرممکن است؛ چراکه متغیر‌های متعددی لازم دارد؛ وضعیت منطقه، مسائل داخلی و دیگر مباحث از جمله متغیر‌های اثرگذار در سال ۱۴۰۴ هستند. مهمترین متغیر اصلی در ۱۴۰۴ وضعیت اصلاح طلبان است؛ تجربه تاریخی نشان داده است، به همان سرعتی که پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته، با همان سرعت نیز آن اعتبار سیاسی گذشته مجددا احیا خواهد شد. به شرط اینکه اصلاح طلبان چند اقدام درست و راهبردی را به مرحله‌ی اجرا بگذارند.»

لاجوردی افزود: «اگر اصلاح طلبان برنامه‌های راهبردی خود برای بسیاری از اقدامات را به صورت ماهانه و روزانه ارائه دهند و در ارائه‌ی برنامه‌ها حمایت لازم را داشته باشند می‌توان انتظار داشت جامعه به سمت طیف اصلاح طلب باز خواهد گشت. علاوه بر رویکرد اصلاح طلبان، نوع رفتار و رویکرد اصولگرایان طی این ۴ سال می‌تواند تاثیر گذار باشد؛ اکنون باید دید، دیدگاه نخبگان اصولگرا در راس قدرت، نسبت به جامعه چگونه خواهد بود.»

بامداد لاجوردی
بامداد لاجوردی

او همچنین درباره اثرگذاری اصلاح طلبان در بین مردم با نگاه به عملکرد اصولگرایان در این ۴ سال هم می‌گوید: «در صورت شکست اصولگرایان در وعده‌های خود می‌توان انتظار داشت که اصلاح طلبان به مانند سال ۸۸ جریان ساز باشند و به واسطه چنین موقعیتی، مجدداً اقبال عمومی مردم شامل حال اصلاح طلبان خواهد شد. در صورت پیروزی اصولگرایان در تحقق وعده‌های خود، بازگشت اقبال عمومی نسبت به گفتمان اصلاح طلبان امکان دارد کمی سخت باشد. در انتخابات ۱۴۰۴ علیرغم حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان امکان حضور جریان سومی در انتخابات حتما وجود دارد.»

وی درباره اینکه آیا اصلاح طلبان به دنبال معرفی چهره جدید برای انتخابات ۴ سال آینده هستند هم گفت: «امکان اینکه اصلاح‌طلبان چهره‌های جدیدی را برای انتخابات ۱۴۰۴ معرفی کنند وجود دارد، اما به نظر می‌رسد در انتخابات آتی رقابت‌ها بیشتر مبتنی بر گفتمان باشد تا افراد. هیچکس از طیف‌ها به ویژه اصلاح‌طلبان به سمت برجسته‌سازی افراد حرکت نمی‌کند چرا که ممکن است طیف مقابل حجم عظیمی را به شخص معرفی شده وارد کنند؛ به همین سبب دو جریان سیاسی کشور سعی می‌کند معرفی فرد را در ماه‌های آخر و نزدیک به انتخابات انجام دهند».

بالایی: اگر دولت سیزدهم شکست بخورد…

مازیار بالایی رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی نیز می‌گوید: «در خصوص انتخابات ۱۴۰۴ باید گفت، مسئله اصلی تغییر و تحولاتی است که این چهار سال قرار است اتفاق بیافتد. به عنوان مولفه نخست باید موضوع سیاست خارجی را مدنظر قرار داد و توجه کرد که این موضوع چه تاثیری در فضای داخلی به ویژه اقتصادی و معیشتی مردم خواهد گذاشت. باید در نظر داشت حاکمیت برای افزایش کارآمدی خود، ترکیب خود را یکدست کرده و بر همین اساس باید در بحث سیاست خارجی تغییراتی را ایجاد کند. اگر قرار است وضعیت سیاست خارجی به این شکل ادامه داشته باشد، نمی‌توان در خصوص انتخابات ۱۴۰۴ به قطعیت نظر داد. اکنون نقطه مشخص این است که همه‌ی مباحث و موضوعات در این ۴ سال کاملاً مبهم و غیرشفاف است و نمی‌توان بر اساس موضوعی بتوان تحلیل و پیش بینی روشنی ارائه کرد.»

بالایی درباره‌ی پرشور شدن انتخابات ۱۴۰۴ هم می‌گوید: «در خصوص افزایش مشارکت و حضور اصلاح طلبان باید این نکته را گفت اگر دولت اول آقای رئیسی موفق شود و بر بسیاری از امور تسلط یابد، یقیناً در مشارکت مردم تاثیری نخواهد داشت و مجدداً اصلاح‌طلبان شکست خواهند خورد. در غیر این صورت، با شکست دولت سیزدهم در وعده‌های خود، مجددا می‌توان موج تغییر خواهی را به مانند سال ۸۸ پیشبینی کرد و بار دیگر پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان احیا شود.»

مازیار بالایی

وی درباره امکان معرفی چهره جدید در ۴ سال آینده نیز می‌گوید: «چون در این چهارسال، جریان اصلاح‌طلب فضای مدیریتی را در اختیار ندارد؛ نمی‌تواند فرد جدیدی را مشخص و معرفی کند. قاعدتاً اصلاح طلبان ناچارند برای انتخابات ۱۴۰۴ با نیرو‌های قبلی و باتجربه خود برگردند.»

وی در پایان گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۴ با شناسایی ضعف‌های دولت مستقر می‌بایست شعار‌های انتخاباتی را مطرح کنند. اصلاح طلبان برای انتخابات آتی باید از افرادی استفاده کنند که سابقه حضور در دولت فعلی را نداشته باشند از سوی دیگر، از استفاده از افرادی مانند تاجزاده نیز باید پرهیز کنند چراکه جواب مطلوبی نخواهد گرفت.»

نقاشی: اصلاح طلبان صداقت بالایی در مواضع خود ندارند

حسین نقاشی فعال سیاسی اصلاح طلب عضو حزب اتحاد ملت نیز می‌گوید: «اکنون نمی‌توان در مورد انتخابات 1404 پیش‌بینی دقیقی داشت. اما عملکرد آقای رئیسی، به عنوان رئیس جمهور منتخب، انتخاب کابینه و مدیران استانی می‌تواند بسیاری از موارد را روشن سازد؛ باید دید افرادی که در این دولت انتخاب می‌شوند آیا می‌توانند در جهت حل یا کاهش مشکلات معیشتی و فساد، کاری را از پیش ببرند یا خیر.»

وی افزود: «از سوی دیگر بخش نخبگانی جامعه نیز پس از انتخابات ۱۴۰۰ باید این احساس را داشته باشند که اکنون به بخش حاکمیتی رای نداده‌اند، فضا برایشان تنگ نشده است؛ با توجه به زمینه‌های سیاسی موجود در کشور و با توجه به حضور برخی افراد و اطرافیان آقای رئیسی در دولت سیزدهم، در مدیریت کشور و نوع برخورد با مطالبات سیاسی و اجتماعی مردم، تفاوت ایجاد نخواهد شد و کشور کماکان بر اصل فکری اصولگرایان اداره خواهد شد: اکنون زود است که انتخابات ۱۴۰۴ را پیش‌بینی کنیم.»

نقاشی درباره‌ی آینده اصلاح طلبان می‌گوید: «در خصوص جبهه‌ی اصلاح طلبان می‌توان گفت آن‌ها باید بازبینی اساسی درباره‌ی رویکرد‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود نسبت به مطالبات جامعه داشته باشند؛ اصلاح‌طلبان این تغییرات را باید در دو دسته مورد بررسی قرار دهند.

حسین نقاشی
حسین نقاشی

در مرحله‌ی نخست اصلاح طلبان باید یک بازیابی و بازتولیدی را نسبت به گفتمان خود انجام دهند. علاوه بر این، اصلاح طلبان باید در سطح برنامه‌های کلان خود از یک انسجام کلی برخوردار باشند. به واسطه‌ی چنین موضوعی، با تغییر این دو رویکرد، اصلاح طلبان موظفند این دو مولفه را همراه با صداقت در عمل و گفتار به اجرا درآورند. متاسفانه اصلاح‌طلبان از عدم صداقت بالایی برخوردار هستند به طور مثال آن‌ها در خفا مواضعی را نسبت به نظام سیاسی کشور دارند و از ابراز این مواضع در رسانه‌های عمومی خودداری می‌کنند.

رفتار اصلاح‌طلبان حاکی از دو عامل است: نخست به دلیل برخورد‌های امنیتی و قضایی است که باعث می‌شود این رفتار را در پیش بگیرند و دلیل دوم به خاطر برخورد‌های رسانه‌ای است که امکان دارد اعتبارشان را مخدوش کند.»

او برای رفع این دو مشکل می‌گوید: «اصلاح طلبان باید در سطح گفتمان و برنامه‌های سیاسی خود تحولاتی ایجاد کنند. علاوه بر این چهره‌های اصلاح طلب باید صداقت در گفتار را در مواضع خود نشان دهند و از کلی‌گویی و صبحت‌های مبهم پرهیز کنند چرا که این روش دیگر افکار عمومی را قانع نمی‌کند.»

 نقاشی درباره‌ی تکرار انتخابات ۸۸ در ۴ سال آینده نیز می‌گوید: «انتخابات ۱۴۰۴ به مانند انتخابات ۸۸ خواهد شد. به این گونه که رئیس جمهور مستقر وارد کارزار انتخاباتی شده و سعی دارد در رقابت با رقیب خود به پیروزی چشمگیری برسد؛ با تحقق چنین شرایطی فضای سیاسی کشور وارد یک جو دو قطبی شده و این نکته دور از ذهن نیست که اصلاح طلبان بار دیگر پایگاه اجتماعی خود را در میان مردم به دست خواهند آورد.»

وی افزود: «اگر اصلاح‌طلبان با اعتبار سیاسی فعلی به میدان بیایند دو قطبی غیر واقعی خواهد بود. در اینجا منظور از دو قطبی غیرواقعی این است که تنها بخشی از نخبگان سیاسی وارد این کارزار می‌شوند و مردم به این دو قطبی بهای آنچنانی نخواهند داد.»

نقاشی درباره معرفی فرد جدید در طول چهار سال آینده نیز می‌گوید: «اصلاح طلبان در طول چهار سال نمی‌تواند فردی را به شکل قهرمانانه به جامعه معرفی کنند و تنها رویکردشان برای انتخابات ۱۴۰۴ این است که بتوانند موضع‌گیری‌های دقیق و برنامه‌های منسجمی را بر اساس مولفه‌های مذکور داشته باشند.»

وی درباره‌ی پرشور شدن انتخابات ۴ سال آینده نیز می‌گوید: «رونق و پر شور شدن انتخابات ۱۴۰۴ بر اساس مولفه‌های متعددی امکان پذیر است. در مرحله‌ی نخست باید به سطح اجتماعی و اقتصادی مردم توجه ویژه‌ای شود تا مردم بتوانند امنیت را در همه سطوح تجربه کنند. علاوه بر این در سطح سیاسی نیز باید مولفه‌هایی از قبیل انتخابات رقابتی، منصفانه و برابر برای همه گروه‌ها ایجاد شود. با تحقق چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت در انتخابات سال ۱۴۰۴ حضور گسترده از مردم را شاهد باشیم. در غیر این صورت با تحقق شرایط انتخابات ۱۴۰۰ حضور پرشور مردم در انتخابات آینده کمی دور از ذهن خواهد بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اصلاحات طوری شده که کنار همدیگه میشینن صحبت میکنن بلند میشن به همدیگه دست میزنن سر تکون میدن…
    با اون وضعیت که … به امید مردم اونطوری که به پیش همدیگه قهرمانن در نظر مردم هیچ پخی نیستن…
    تا وقتی جواب پس ندن و مسئولیت بر عهده نگیرن و نگن من نبودم دستم بود با این متن-شعر ها نمیتونین مردم رو جذب کنین!
    فراموش نکنین رئیسی نیامد بلکه اصلاحات رئیسی را به دنیا آورد!
    بهتره برا خودتون نقشه بکشین نه برا مردم!
    موفق باشید!

  2. اونقد که اصلاحات در پیروزی رئیسی سهم داشت اصولگرا ها نداشتند!
    از اول هم اصلاحات هرگز صداقت نداشتند هنوز هم ندارند همین یه صفحه رو بخونید بازم میگن یا ما باید پیروز بشیم یا تقلب شده یا فضای امنیتی حاکمه غیر از این نیست (اصلا باخت رو قبول ندارن و قرار نیست آسیب شناسی کنند)!
    نمیدونم اونا برا ما چه خیری داشتن و چی دادن که میخوان پس بگیرن و همیشه طلبکار هستند, فقط میدونم وقتی کشور در شرف فاجعه بود رئیس جمهور و نماینده شما در شمال رفته بود جوج بزنه و عکس بگیره زیاد برا خودتون توهم قهرمان بودن نداشته باشین و به همدیگه دست نزنین چون الان مردم تعصب شما رو با یه موز عوض میکنند!
    عرضه نداری لاقل به حال مردم گریه کن فیلم بگیر عذرخواهی کن عذرخواهی کردن که مالیات نداره طلب کار شدن چیه?!
    امیدوارم درس عبرت باشه براتون تا سال ۱۴۰۸!
    موفق باشید!

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا