خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق دیگری در راه است؟

آرمان ملی نوشت: تهران و واشنگتن بالاخره بعد از سال 2015 یک بار دیگر توافق کردند. توافقی که نشانه‌ آشکاری است از احتمال یک توافق بزرگ دیگر در زمینه پرونده هسته‌ای و بازگشت به برجام، که دیپلمات‌ها ماه‌هاست از ادامه مذاکرات برای رسیدن به آن خبر می‌دهند. روز گذشته امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی خبر از دستیابی ایران و ایالات متحده به یک توافق برای تبادل زندانیان خبر داد. او گفت: در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم. خبری که البته و به فاصله کم با واکنش منفی آمریکا روبرو شد.
 آخرین هماهنگی برای تبادل
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد. وزیر خارجه با بیان اینکه ما این پرونده را یک پرونده کاملاً انسانی می‌دانیم، تصریح کرد: از مارس سال گذشته در این رابطه یک سندی بین ما و آمریکا به صورت غیرمستقیم به امضا و تأیید رسید، اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است، طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد. امیرعبداللهیان تاکید کرد: ایران مانند همیشه مذاکره را راه حل اصلی می‌داند. تداوم جنگ راه حل نیست و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. وزیر امور خارجه ایران گفت: معتقد هستیم جمع بندی گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها در دسترس است. برای ما رفع اتهام بی اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسئله مهم و یکی از خطوط قرمز ما قلمداد می‌شود. در سفر خوبی برای رسیدن به جمع بندی گفت‌وگوهای طولانی ماه‌های گذشته وجود دارد. در مسیر دیپلماسی و مذاکره به خوبی قرار داریم و امیدواریم هر چه زودتر نتیجه‌ای که مطلوب است با رعایت کامل منافع ملت‌مان حاصل شود.
 تکذیب آمریکا
هرچند وزیر امور خارجه به صورت رسمی در این ارتباط خبر داده است  و چند روز قبل هم خبری در مورد تماس تلفنی یکی از زندانیان آمریکایی با خانواده‌اش منتشر شد اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به  سخنان امیرعبداللهیان می‌گوید: توافقی با ایران در بحث تبادل زندانی بدست نیامده  است.  به گزارش انتخاب: وی افزود: اظهارات مقامات ایران مبنی بر بدست آمدن توافق در بحث تبادل زندانی،  خبری است که فقط بر رنج‌های خانواده‌های آنها می‌افزاید. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان داشت: ما بدون وقفه در حال فعالیت برای ایجاد آزادی سه آمریکایی بازداشت شده در ایران هستیم. ما از پا نخواهیم ایستاد تا زمانی که آنها به آغوش عزیزانشان برگردند.
 نگاهی به مساله تبادل زندانیان
 تبادل زندانیان بین ایران و سایر کشورها همواره یک نشانه آشکار برای رفع موانع و مشکلات بین ایران و کشورهایی که در قهر دیپلماتیک با ایران قرار داشته‌اند بوده است. به طوری که هر بار خبرهایی در مورد آغاز روندها برای به نتیجه رسیدن یک مذاکره رسانه‌ای شده است چندی بعد خبرهایی در مورد تبادل زندانیان  و مدتی بعد یک بمب خبری در تکمیل همه روندهای قبلی منتشر شده است. پالس‌هایی که تبادل زندانیان در زمان انعقاد برجام در دولت روحانی برداشته شد نشانه‌ای آشکار بود از اینکه تهران و آمریکا خواهان ادامه مسیر هستند. در دی ماه ۱۳۹۴ و هنگام حصول توافق برجام برخی از چهار نفر از شهروندان آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده بودند، در ازای ۷ شهروند ایرانی که به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها، در زندان‌های ایالات متحده به سر می‌بردند، آزاد شدند. البته در آن زمان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه  وقت کشورمان در گفت‌وگویی با اشاره به آزادی برخی زندانیان و تبادل آنها بین ایران و آمریکا گفت: به صراحت می‌گویم پرونده زندانیان ربطی به برجام نداشت و این موضوع از یک سال و نیم پیش در حال پیگیری بود و آزادسازی زندانیان تا زمان برجام کاملاً اتفاقی بود البته آزادی زندانیان یک روز بعد از برجام انجام شد. چند ماه قبل نیز در کشاکش مذاکرات ایران در پرونده هسته‌ای سخنگوی سازمان ملل خبر داد که باقر نمازی از زندان آزاد شده و ایران را ترک کرده و سیامک نمازی نیز از زندان آزاد شده است.  رسانه‌ها در آن زمان نوشتند طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا