خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رهبری از کدام توصیه‌ها می‌گوید؟

پس از سخنان رهبری درباره‌ی اجرایی نشدن توصیه‌هایشان پبرامون مشکلات خوزستان برخی این پرسش را مطرح کردند که این توصیه‌ها چه بوده است؟

به‌گزارش انصاف نیوز، رهبری انقلاب روز گذشته در سخنانی پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا با اشاره به اعتراضات خوزستان تاکید کردند: «اگر چنانچه توصیه‌هایی که شده بود، مورد توجّه قرار می‌گرفت، حالا مسلّماً این اشکالات را نداشتیم».

آیت‌الله خامنه‌ای حدود پانزده سال قبل در دیدار مردم دشت آزادگان، سوسنگرد، بستان و حمیدیه نیز جمله‌ی مشابهی را بیان کرده بودند: «اگر آن برنامه‌هایی که در نه سال قبل برای خوزستان طراحی شد، خوب اجرا می‌شد، حالا ما خیلی جلوتر بودیم»

اشاره‌ی رهبری انقلاب به «برنامه‌های نه سال قبل»، احتمالاً به سفر ایشان به استان خوزستان در آخرین روزهای اسفند سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد. سفری که در آن از شهرهای مختلف این استان بازدید شد و توصیه‌هایی را خطاب به مردم، روحانیون، مدیران، زنان، شاعران و… مطرح کرده بودند. گفتنی‌ست از حدود بیست توصیه‌ی علنی ایشان در این سفر استانی که رسانه‌ای شده، یک مورد به مشکلات آب ارتباط داشته است.

علاوه بر این مورد، معاون اول رئیس‌جمهور نیز از دستور رهبری انقلاب درباره‌ی «تقسیم اراضی دشت خوزستان به زمین‌های زراعی و کانال‌کشی‌های آب» سخن گفته است. اسحاق جهانگیری می‌گوید: «در سال ۷۵ مقام معظم رهبری دستور دادند تا در تقسیم اراضی دشت خوزستان به زمین های زراعی تسریع به‌عمل آید و کانال کشی‌های آب اجرایی شود که این دستور رهبری مربوط به اواخر دولت مرحوم آیت الله رفسنجانی بود که تا سال ۹۲ تنها ۷۵ هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شد اما در اویل دولت و اولین سفر استانی رییس جمهور به خوزستان و اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار تا کنون ۳۰۰ هزار هکتار زمین از طرح و دستور مقام معظم رهبری تمام شده است که برای ۲۵۰ هزار هکتار زمین باقیمانده کار مطالعاتی فاز اول و دوم نهایی شده و بودجه آن در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته است. این دستور رهبری بود».

گفتنی‌ست در سی‌ام آذر ۱۳۹۸ رئیس سازمان مدیریت بحران از موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد دولت روحانی برای اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز خبر داده بود.


توصیه‌های رهبری در سفر به خوزستان در سال ۷۵ به این شرح است:

توصیه به اساتید، علما، روحانیون و طلاب حوزه علمیه اهواز: اینجانب خطاب به فضلای جوان حوزه‌‌‌‌‌‌های علمیه این نکته را یادآور می‌شوم که امروز روحانیت در یک مقطع حساس گذر از یک مرحله به مرحله‌ای دیگر است و در این مرحله روحانیت عهده‌‌‌‌‌دار کارهای بزرگی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزد. شما به عنوان پرچمداران اندیشه درست باید در فکر و تلاش هر چه بیشتر و اصولی‌‌‌تر باشید و خوشبختانه روحانیت حرکت را آغاز کرده است و این حرکت باید عمق، توسعه، کیفیت و سازماندهی بشود و فضلای جوان با خوب درس خواندن و فراگرفتن فقه، کلام، تفسیر و علوم عقلی، تبلیغ را به عنوان فن و هنر مورد توجه قرار دهند. آگاهی از پیشرفت‌های زمان و جهان و شناخت جبهه‌‌‌‌‌بندیهای دشمن را برای روحانیت شیعه ضروری است. طلاب جوان باید به صورتی فعال و سازنده وارد این میدان شوند و آینده اسلام را تضمین و نیازهای آن را تأمین کنند.

توصیه به خانواده‌‌‌‌‌‌های شهدا و ایثارگران خوزستان: تمامی کسانی که با شهدا پیوند و ارتباطی داشته‌اند، باید خود را صاحب انقلاب و نگهبان و پاسدار ارزش‌های آن بدانند.

توصیه در در اجتماع مردم اهواز: باید وحدت کلمه را همچنان که در گذشته بوده است، حفظ کنید. زبان و لغت و قومیت و نژاد در استان، هیچ نباید به این یکپارچگی صفوف شما مردم عزیز اندکی خدشه وارد کند. من طبق گزارشها اطّلاع پیدا کردم که هنوز در گوشه و کنار این استان و در بعضی جاها، عادات غلط و جاهلی نسبت به زن مسلمان وجود دارد؛ عاداتی که زن را از استقلال و شخصیت خود و از کرامتی که اسلام برایش معیّن کرده است، محروم میکند. در دوران نظام اسلامی، این طور زواید فکری و خرافات، قابل قبول نیست. من از بانوان – که در درجه اوّل خودِ بانوان باید بخواهند که بر طبق سیره اسلامی با آنها عمل شود – و همچنین از همه برادران – چه برادران عرب، چه برادران بختیاری و لُر، یا برادران دیگر – خواهش میکنم که اگر در میان آنها عادات و روشهای غلطی از گذشته نسبت به زنان باقی است، آن را کنار بگذارند، تا خواهران هم بتوانند در میدانهای اجتماعی وارد شوند، تحصیل علم و معرفت کنند، خانواده‌ها را آباد کنند، فرزندان با معرفت و باکمال و عاقل و آینده سازی را تربیت کنند، یا در هر میدان دیگری که میخواهند یا میتوانند، فعالیت نمایند.

توصیه در اجتماع مردم خرمشهر: پایبندی به ارزشهای اسلامی و حفظ وحدت کلمه ضامن موفقیت ملت ایران به معنای حقیقی کلمه است، توجه همگان را به نقش این دو عامل مهم در حل مشکلات کشور جلب می‌کنم.

توصیه در دیدار شعرای عرب‌زبان خوزستان: شعرای کشورهای عربی متأسفانه در برابر قضیه فلسطین سکوت اختیار کردند در حالی که آنان با زبان شعر می‌توانستند دنیا را از آنچه بر سر فلسطین مظلوم آمده است، آگاه کنند و در چنین شرایطی، شعرای عرب زبان ایران باید همانند چراغ فروزانی در دنیای ادبیات عرب بدرخشند و با سرودن اشعار دارای مضامین عالی و قالبهای فاخر، جوامع عربی را متوجه سخن خود کنند.

توصیه در اجتماع زنان خوزستان: همه‌ی افراد جامعه و مردان در کشور اسلامی باید بدانند که نظر اسلام در مورد زن، حضور زن در عرصه‌های زندگی، فعّالیت زنان، تحصیل زنان، کار و تلاش اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و علمی زنان، نقش زن در خانواده و نقش زن در بیرون از خانواده چیست.

توصیه در بازدید از مجتمع پتروشیمی بندر امام: از هرگونه اسرافکاری در بخشهای مختلف تولیدی پرهیز شود. حاکم بودن روحیه صرفه‌جویی بر انسان مانع از هدر رفتن ثروت او بر اثر کوتاهی، غفلت و اسراف می‌شود و کسانی که در بخشهای صنعتی، خدماتی، اداری و کشاورزی، امانتی را در اختیار دارند باید از چنین روحیه‌ای برخوردار باشند و به هیچ وجه اجازه تضییع آن را ندهند.

توصیه در دیدار مسئولان و خلبانان پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش در دزفول: اگر نیروهای مسلح مجهز به دانش و تجربه، متکی بر کوه تزلزل ناپذیر عواطف مردمی، و پایبند به اخلاقیات و معنویات باشند، ستایش واقعی را بر می‌انگیزند و نیروی هوایی و دیگر نیروهای مسلح باید این ویژگیها را حفظ و تقویت کنند.

توصیه در دیدار وزیر کشاورزی و دست‌اندرکاران طرح توسعه نیشکر در اهواز: در گزینش افراد نیز باید جهات ارزشی کار ملاک عمل قرار گیرد و به فرهنگ خاص ایران اسلامی که مبتنی بر ارزشهای انقلابی و اسلامی است اهمیت داده شود و در چنین وضعیتی است که در تصمیم‌گیریها به آنچه بها داده می‌شود، اولویت‌های مربوط به نیازهای مردم است.

توصیه در بازدید از روند فعالیت‌های اجرایی و ساخت سد کرخه: استحصال موجودی آب کشور را برای تأمین آب مورد نیاز بخشهای مختلف ضروری است، در کشوری که از زمین فراوان و استعدادهای کشاورزی و اقلیمی برخوردار است و استحصال حقیقی از زمینهای آن به توسعه کشور می‌انجامد، هدایت و کنترل آب، مسأله‌ای مهم و ضروری محسوب می‌شود و در این ارتباط است که سدسازی اهمیت پیدا می‌کند. توجه دست‌اندرکاران ساخت سد کرخه را به رعایت استحکام کار جلب می‌کنم، شما باید این کار را با دقت، جدیت و استحکام هر چه بیشتر، به پایان برسانید تا نسلهای آینده، شما و آنچه را که از سرپنجه همت و تلاش شما به یادگار می‌ماند، تحسین کنند.

توصیه در دیدار نیروهای بسیجی و سپاهی: امروز ملت ایران باید اختلافات را همانند دوران جنگ تحمیلی کنار بگذارد و ارتباط خود را با خدا تقویت کند. پرهیز از اقدام و تصمیم‌گیری عکس‌العملی ضروری است. رزمندگان اسلام را به عمق بخشیدن به معرفت اسلامی و همراه کردن آن با بصیرت و آگاهی برای عملی کردن آرزوهای امام عظیم‌الشأن(رض) فرا می‌خوانم.

توصیه‌ها در دیدار دیدار مسئولان و مدیران استان خوزستان: کسانی که در هر سطحی از نظام اسلامی مسؤولیتی را قبول می‌کنند، باید در همه حال خود را خدمتگزار مردم بدانند…وظیفه طبیعی و انسانی ما این است که برای تأمین نیازهای مردم و ارائه این خدمت به آنان، سر از پا نشناسیم…ما باید وصل خود را با مردم روز به روز بیشتر کنیم…برای مهار تورم و قدرت بخشیدن به پول ملی اهتمام و تلاش مجدانه‌ای لازم است به عمل آید و از هر کاری که در تعارض با آن باشد، باید جلوگیری شود…روابط میان مسؤولان و مردم باید عاطفی و صمیمانه باشد…مسؤول در جمهوری اسلامی، یک حدود و وظایفی را باید رعایت کند. زندگی، نوع غذا و مصرف او و اعضای خانواده‌اش، باید شبیه ضعفای مردم باشد…در کردار و رفتار مسئولان نظام، باید پایبندی به ارزشها منعکس باشد. عنصر حزب‌اللهی باید مورد احترام و تکریم قرار گیرد و روحیه حزب‌اللهی‌گری در همه جای کشور ترویج و ارزشها به سکه‌ای رایج تبدیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مشکل خوزستان چیر دیگری است و نمی گویم چون چا پ نمی شود..تا این خود سانسور یها است خوزستان و ایران همین است والسلام

    4
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا