خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«به حریم خصوصی رئیس بیمه سلامت آستارا تجاوز شد»

/گفت‌وگوی انصاف نیوز با کامبیز نوروزی و قرایی مقدم/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: چند روز پیش فیلمی از رئیس بیمه سلامت آستارا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، در خبرها و شبکه‌های مجازی محلی و سراسری این فیلم با عنوان «دستگیری رئیس بیمه سلامت آستارا توسط مردم، حین ارتباط با یک زن در دفترش» خبری شده است. مردم از صحنه‌ی برهنه‌ی این فرد فیلم گرفتند و آن را در فضای مجازی منتشر کردند. پس از انتشار این فیلم رئیس بیمه سلامت آستارا بازداشت شد و فرد دیگری جایگزین او شد.

بیشتر بخوانید:
بازداشت رئیس بیمه سلامت آستارا

امان‌الله قرایی‌مقدم می‌گوید مردم به علت مسائل اقتصادی خشمگین هستند و به نوعی این خشم سیاسی است. در حقیقت با اینکار به حریم خصوصی این فرد تجاوز شده است. از سوی دیگر کامبیز نوروزی، حقوقدان نظر متفاوتی دارد و می‌گوید آنقدر اطلاعات درباره‌ی این فیلم کم است که نمی‌توان آن را تحلیل کرد و رسانه‌ها فقط دنباله‌روی فضای مجازی شده‌اند.

قرایی‌مقدم: مردم دستشان به بالاتر نمی‌رسد، با پایین‌ترها برخورد می‌کنند

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس درباره‌ی فیلم منتشر شده از رئیس بیمه سلامت آستارا به انصاف نیوز گفت: پرخاشگری‌های ناروا، غیرمعمول، تحقیرآمیز و رسوا کننده نسبت به افرادی که مسئولیتی‌های دارند، ریشه در نارضایتی در نحوه‌ی مدیریت و ناکارآمدی کل نظام و دستگاه‌های اداری و سازمانی دارند. چون مردم دستشان به بالاتر نمی‌رسد، با افراد پایین‌تر برخورد می‌کنند، به این عمل لینچ کردن می‌گویند.

او با اشاره به اینکه فقر و گرانی مردم را عصبانی و خشمگین کرده است، توضیح داد: در فیلم‌های تگزاسی و کابویی می‌بینید، افرادی که گاو دزد هستند، آن را گیر می‌آورند و به دار می‌آویختند، این خشم مردم از نارضایتی‌، فشارهای اجتماعی و اقتصادی است. یعنی فردی را خودسرانه و بدون در نظر گرفتن قانون و مقررات مورد اذیت و آزار و حتی کشتن قرار می‌دهند. این ماجرای بیمه سلامت هم لینچ کردن است.

مردم فشارهایی را بر روح و روان تحمل کردند، تورم و گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی مجموعاً باعث می‌شود، افراد به حجمی از عصبانیت برسند که اینکار را انجام دهند. مثلاض وقتی یک پسر سیاه پوست به یک دختر سفید پوست تجاوز می‌کند، کلانتری او را به زندان می‌برد و مردم به آن در زندان حمله می‌كردند، خودشان او را لینچ می‌کردند. پس وقتی فقر در جامعه شدت بگیرد، خشونت بالا می‌گیرد. به اینها جماعت غوغا می‌گویند، اینها فردی را آزار می‌دهند؛ در اینجا این آقا را لخت در خیابان رها کردند. 

اگر عقل بود اینکار را با آن مرد نمی‌کردند

او ادامه داد: این جماعت زودگذر بر اثر حادثه‌ای به وجود می‌آید. احساسات بر عقل و منطق آنها برتری پیدا می‌کند، ممکن است ماشینی تصادف کند، عده‌ای جمع می‌شوند، به آنها جماعت می‌کنند. مثلاً در این ماجرای اخیر یکی گفته برویم و این رئیس سلامت را بیرون آوریم و اذیت کنیم، عده‌ای به دنبال آن فرد می‌روند. بدون اینکه به عاقبت آن کار فکر کنند. جماعت غوغا تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند. جمع احساساتی فکر می‌کند و ادراکی در کار نیست.

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه به حریم خصوصی رئیس بیمه سلامت آستارا تجاوز شد، تاکید کرد: به عقیده‌ی من با آقای بیمه سلامت عده‌ای اینکار را کردند که حس کردند به آنها ظلم شده و یا حق بیمه‌ی آنها دیر پرداخت شده است. بر اثر غلبه‌ی احساسات بر قلب و منطق این فرد را لخت رها کردند، اگر عقل بود، اینکار را با آن مرد نمی‌کردند.

نوروزی: رسانه‌ها راحت‌طلبانه دنبال‌روی فضای مجازی شده‌اند

کامبیز نوروزی، حقوقدان ضمن انتقاد به رسانه‌ها برای پوشش کلیپی از رئیس بیمه سلامت آستارا به انصاف نیوز گفت: درباره‌ی این واقعه اظهار نظری نمی‌کنم چون تمام اطلاعاتی که ما از این اتفاق داریم، منحصر به یک فیلم کوتاه 40 ثانیه‌ای است که در فضای مجازی منتشر شده، این فیلم هیچ اطلاعات قابل تحلیلی به ما نمی‌دهد. جای تاسف فراوان دارد که رسانه‌ها ابتکار عمل حرفه‌ای خود را از دست داده‌اند و همین فیلم را منتشر یا نقل کرده‌اند. بدون اینکه زحمت بکشند و یک اطلاعات میدانی به دست بیاورند تا بدانند اصل واقعه و جزییات آن چه بوده و بعد به تحلیل آن بپیردازند.

او با اشاره به اینکه این عمل رسانه‌ها از اخلاق حرفه‌ای به‌دور است، افزود: انتشار آن نقص بزرگ حرفه‌ای است. رسانه‌های کشور راحت‌طلبانه دنباله روی فضای مجازی شده‌اند. فضای مجازی حرفه‌‎ای نیست و کسانی که مطالبی در آنجا بارگذاری می‌کنند، آدم‌هایی معمولی هستند که به پیچ و خم کار حرفه‌ای آشنا نیستند. از نظر اصول حرفه‌ای اصلاً نباید چنین فیلمی منتشر می‌شد. این فیلم بیانگر خشونت بی‌قاعده است و با حريم خصوصی برخی از افراد در تضاد است.

انتشار این فیلم با اصول اخلاقی و حرفه‌ای در تضاد است

این فعال رسانه‌ای گفت: اصول حرفه‌ای مانع از انتشار چنین فیلمی است، چون آبروی افراد را می‌برد. برهنگی و خشونت ناروا را به نمایش می‌گذارد و با اصول اخلاقی و حقوقی در تضاد است. رسانه‌های رسمی بدون اینکه تلاش کنند تا اطلاعات خاصی را به دست بیاورند، به‌دنبال تحلیل آن هستند. نمی‌توانم از این واقعه هیچ تحلیلی ارائه دهم، هرکسی هم بخواهد آن را تحلیل کند، به خطا رفته است.

چون اصلاً اطلاعات قابل تحلیلی هم وجود ندارد. به عقیده‌ی من فقط در این حد می‌توان درباره‌ی این فیلم اظهار نظر کرد. عدم دسترسی رسانه‌ها هم عذر پذیرفته شده‌ای نیست، اگر یک رسانه می‌خواهد سوژه‌ای را کار کند، باید خبرنگار خود را به آستارا بفرستد و اطلاعاتی جمع‌آوری کند. دلیل موجهی نیست که مانند افراد غیرحرفه‌ای فضای مجازی عمل کند. در این صورت فرقی میان روزنامه‌نگار و غیر آن وجود ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بهتر بود چنین خبری رو منتشر نمی کردید

    لخت کردن رئیس اداره بیمه سلامت چه ربطی به ماجرای حق بیمه و…دارد؟

    ایشان در محل کار با یک کارمند زن رابطه جنسی برقرار کرده است. فیلم این رابطه جنسی به طور کامل در یک کانال تلگرامی پخش شده و [کسانی] برای انتقام چنین کاری کرده اند.

    آیا محل کار فضایی برای رابطه نامشروع است؟ گویا انصاف نیوز رختخواب را با محل کار اشتباه گرفته

    59
    5
    1. احسن ! مگر اداره حریم خصوصی افراد هست؟ این چه مضخرفاتی هست که کارشناسان نوشته اند؟!! ما هم از اینکه این فرد را لخت کردند و تو دید مردم گذاشتند ناراحتیم ، خداوند ستارالعیوب هست نباید این موضوع را علنی میکردند باید به دست قانون می سپردند

      15
      2
  2. شما کاملا درست میگید گویا انصاف نیوز و این ب اصطلاح کارشناسان هیچ یک کلیپ ۱۶دقیقه ای رابطه جنسی این دو نفر راندیده اند…

  3. شما کاملا درست میگید…. ازنظرمن گویا تمامی این کارشناسان این گزارش خود عاشق این کارها واینگونه روابط هستند ک توجیه می‌کنند انرا

    11
  4. این وکلای عاقل بگوینداگربجای آن زن شوهردار که احتمالاازبدبختی وگرفتا ی ونیازش سواستفاده شده که متاسفانه امری رایج درادا ر ه هاشده .همسریاخواهرخودش بودبازهم می‌گفت به حریم خصوصی رییس تجاوزشده!!!

    9
    1
  5. اخلاق.اخلاق .اخلاق..مگردرایندیارچیزی باقی گذاشته اندکه انتظاروجودش را از مردم بخواهند….

  6. نخیر جناب روان شناس مردم کینه ای نیستند که بخواهند سر کس دیگری خالی کنند
    مردم می دانند در کشور قانون نیست و علی رغم شعارهای اسلامی به قوانین شرعی عمل نمی شود خود اقدام به اجرای آن می کنند
    نگاهی به سوره نور بیاندازید

  7. کسانی که این فیلم رو پخش کردن روزی تقاص بدتری پس میدهند.این مرد خودش تنها نیست،اون خانواده ,دختر, پسر ,خواهر و برادر داره!!!گناه اونا چی بود؟!

    9
    5
    1. گناه اونها ،سکوت،بی توجهی درمقابل کارهای گذشته این بابابوده،گناهشون زندگی کردن بااین شخص،گناهشون پذیرفتن کسی به عنوان پدر وشوهری هوسباز و…بوده که انقدرازاین کاراکرده که اداره رو با اتاق خواب یکی میدیده،انقدراینکاره بوده که اینشکلی گیرانداختنش،یعنی دیگه همه فهمیده بودن که،…یعنی زنوبچش نفهمیده بودن آیا؟

      3
      2
  8. خوبه پس تو اداره هم میشه از این کارا کرد. شما الان نگاه کنید که تو کشورهای پیشرفته چقد از این مسائل هست و به شدت هم برخورد میکنن کار غیر اخلاقی که توجیح نداره تو محل کار. کاری به بقیه جاهاش ندارم

  9. با سلام
    به هرحال جرم بزرگی اتفاق افتاده و باید رسیدگی بشه متأسفانه تاوان سنگینی رو خانواده‌های این دو نفر باید بدهند و این درست نیست ضمناً
    ۱-فیلم این رسوائی چطور به بیرون درز کرده
    ۲-آیا این فیلم توسط دوربین های مداربسته ضبط شده
    ۳- چطور این فیلم در این سطح گسترده پخش شده
    ۴- آیا پاپوش بوده و خیلی سئوال دیگر
    فقط خدا به داد خانواده‌هاشون برسه

  10. من کاملا خانواده آنها را می‌شناسم و اطلاع دقیق دارم جناب وکلا و رسانه محترم از موضوعی اطلاع ندارید، الکی نظر ندهید،اگر برای شما اتفاق می افتاد باز هم همینطور تحلیل می‌کردید؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا