خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات چه گذشت؟

ایرنا نوشت: بیست دومین و آخرین نشست شورای اجرایی فناوری اطلاعات عصر روز گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برگزار شد. در این جلسه علاوه بر رییس جمهوری، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه‌آماری از اقدامات انجام شده در این بخش پرداخت. رییس شورای اجرایی فناوری اطلاعات هم از عملکرد دستگاه‌ها در بهره گیری از خدمات فناوری اطلاعات گفت و در نهایت محمد باقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از دولت برای باز نگه داشتن فضای کسب و کار فعالان صنفی در این حوزه قدردانی کرد.

محمد جواد آذری جهرمی در بیست و دومین جلسه شورای اجرای فناوری اطلاعات که با حضور رییس جمهوری برگزار شد با بیان اینکه گذرگاه خدمات دولت الکترونیک در دولت یازدهم آغاز شده است، تصریح کرد: در پایان تیر ماه سال جاری در مجموع ۶۲ دستگاه اجرایی برای ارائه خدمات به GSP متصل شده اند و ۲۰۸ دستگاه اجرایی متصل خدمات دریافت می‌کنند و به طور کلی یک هزار و ۲۳ خدمت از این طریق ارائه می‌شود.

وی افزود: آمار تجمیعی تبادل اطلاعات از یک میلیون و ۶۶ هزار و ۴ تراکنش تبادل شده در سال ۹۵ به ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۷۸ تراکنش تا پایان تیرماه سال جاری رسیده است که نشان می‌دهد به همین میزان مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های دولتی حذف و شفافیت ایجاد شده است و به رشد ۱۰ برابری رسیده است.

به گفته آذری جهرمی، از پایش مجموع شاخص‌های دولت الکترونیکی در سال ۹۵ بعنوان اولین دوره ارزیابی صورت گرفته هفت خدمت الکترونیکی ارائه می شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۲۳ خدمت رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه امنیت ۱۶ رتبه در سال اخیر ارتقا جایگاه داشتیم، تاکید کرد: در دولت دوازدهم به امنیت اطلاعات توجه ویژه‌ای شد هیچ اطلاعات دولتی امروز در خارج از کشور نگهداری نمی‌شود همه بر روی زیرساخت‌های داخلی بر اساس زیرساخت‌های دولتی و بخش خصوصی هستند زیرا شبکه باید روشن، پایدار، ارائه دهنده خدمت، آسان‌کننده کار و مردم و تسهیل کننده زندگی مردم و حرکت رو به جلو باشد.

همچنین در این جلسه رضا باقری دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اظهار داشت: بر اساس پایش تجمیع خدمات، دستگاه‌هایی که ذیل آنها نهاد دیگری داشتند به عنوان مثال وزارت ارتباطات ۶۰ تا حدود ۹ دستگاه در زیرمجموعه خود دارد. ۶۰ خدمت و ۲۳۰ زیرخدمت دارد با امتیاز ۷۷.۶، وزارت تعاون و رفاه اجتماعی ۵۰ خدمت و ۸۱ زیرخدمت امتیاز ۷۵ درصد را اخذ کردند و وزارت امور اقتصادی و دارایی ۶۵ امتیاز دریافت کرد.

محمد باقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم در این جلسه با اشاره به افزایش تعداد فعالان نظام صنفی یارانه ای گفت: این صنف در حال حاضر ۲۰ هزار عضو دارد در حالی که این رقم در سال ۹۳ حدود ۱۱ هزار نفر بود که شامل شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و فروشگاه‌ها هستند و این توسعه حاکی از شکوفایی بخش فناوری اطلاعات در این دوره است.

وی تاکید کرد: از سال ۵۹، ۶۰‌ که آخرین شرکت آمریکایی آی.بی.ام از ایران خارج شد، فناوری اطلاعات و آی.تی همواره تحریم بوده، در طول این ۴۰ سال در دوران برجام و قبل از برجام و تحریم‌های مجدد هیچ کمپانی بزرگ آی.تی در کشور حضور نداشته و هیچ‌وقت مایکروسافت، آی.بی.ام، اچ.پی، اپل، گوگل در ایران نبودند و تمام اتفاقاتی که در فناوری اطلاعات اتفاق افتاده ساخته مردم همین کشور هست، بخش خصوصی و بخش دولت، بسیاری از تصمیماتی که شما گرفتید، توسط همکاران من در بخش خصوصی و جوانان این کشور اجرا می‌شود.

اثنی عشری خاطرنشان کرد: در فناوری اطلاعات دو نقطه عطف در تاریخ این کشور داریم یکی در دولت نهم و دهم و طرح تکفا بود که واقعا باعث شکل گیری یک جنبش نرم افزاری در کشور شد و قسمت بعدی هم در دولت یازدهم و دوازدهم بود. وقتی نسل ۳G و ۴G وارد مملکت شد، اینترنت و زیرساخت‌ها توسعه پیدا کرد و ما توانستیم به دورترین نقاط کشور خدمات ارائه کنیم. الان وقتی شما صحبت تامین اجتماعی می‌کنید این فقط مربوط به استان تهران و شیراز و اصفهان نمی‌شود یک روستایی در دامنه‌های دشت مغان هم می‌تواند به این امکانات دسترسی داشته باشد.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این دوره افتاد، این بود که بخش خصوصی کسب و کارهای نوپا به وجود آمدند، استارت آپ‌ها رشد کردند. ما ۴ محور در این بخش می‌توانیم معرفی کنیم. یکی ثروت‌ آفرینی بود الان جوانانی داریم که با کمک آی.تی و فناوری اطلاعات ثروت خلق می‌کنند و به هر حال یک آینده‌ای را در فعالیت در فناوری اطلاعات می‌بینند. نکته دوم بحث اشتغال و اشتغال‌زایی بود، ما در این بخش توانستیم فرصت‌های بسیاری در اشتغالزایی ایجاد کنیم.

اثنی عشری اضافه کرد: کمتر برنامه‌نویس بیکار در ایران پیدا می‌کنید در بعضی از بخش‌ها به شدت دچار کمبود نیروی انسانی هستیم. بحث بعدی شفافیت بود بدون فناوری اطلاعات امکان ندارد بتوانید شفافیت داشته باشید الان تمام اطلاعاتی که از بحث ارز و واکسن و بیمه و اینها هست در بستر فناوری اطلاعات و بسیاری سبک و کیشین‌هایی که مردم درست کردند و نهایتا بخش آخر آن هم رفاه هست که با توجه به فناوری اطلاعات مردم می‌توانند بسیاری از کارهایی را که انجام می‌دهند از این بستر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال برخلاف تمام مشکلات و تنگناهایی که بوده در بخش فناوری اطلاعات همواره رشد مثبت داشتیم، تصریح کرد: سال ۹۷ که رشد اقتصادی در بخش صنعت به منفی ۹.۲ رسید ما ۶.۴ درصد مثبت بودیم و به طور متوسط همیشه بالای ۱۰ درصد رشد اقتصادی مثبت در بخش فناوری اطلاعات داشتیم. دوران کرونا هم ثابت کرد با کمک فناوری اطلاعات مردم در خانه ماندند و کارشان را انجام دادند، عزا عروسی و جشن خود را گرفتند، کار کردند، کتاب خواندند، خرید کردند و همه اینها در بستر فناوری اطلاعات بود.

رییس نظام صنفی رایانه ای کشور تاکید کرد: به هر حال ما از بخش از دولت گلایه‌هایی داریم، دوستان از تامین اجتماعی، از دارایی اینجا هستند هر کدام اینها را بخواهیم صحبت کنیم وقت زیادی می‌خواهد ولی امروز آخرین جلسه هست آمدم اگر یک مورد را بخواهم تشکر کنم از جنابعالی و همکاران شما پایداری و استقامتی بود که در مقابل محدودسازی و مسدودسازی توسعه فضای اینترنت انجام دادید و این برای ما در بخش خصوصی بسیار با ارزش است که توانستیم در این فضا رشد کنیم. شما یک مسیر را باز نگه داشتید ما توانستیم ماشین خود را در آن بیندازیم و حرکت کنیم و علیرغم سرعت‌گیرها و دست‌اندازها جلو برویم و من به عنوان نماینده از بخش خصوصی جا دارد بابت این اقدام از شما تشکر کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا