خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«از زیرزمین تا پشت بام» بدون «صابر ابر» به جشنواره می‌آید

کارگردان نمایش «از زیر زمین تا پشت بام» عنوان کرد: این نمایش بدون هیچ گونه تغییراتی به استثنای حفظ صابر ابر به دلیل مشغله‌های کاری، به جشنواره تئاتر فجر می‌آید.

افسانه ماهیان، کارگردان نمایش «از زیرزمین تا پشت بام» اثری که قرار است در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر به نمایش دربیاید، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما و تئائر خبرگزاری عنوان کرد: این اثر به نویسندگی مهین صدری و بازی الهام کردا، صابر ابر، هوتن شکیبا و مارین ون‌هولک شهریور و مهر ماه سال 95 در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت قرار است در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر دوباره اجرا شود.

وی درباره تغییراتی که در این نمایش انجام شده گفت: همه عوامل در جشنواره ثابت هستند به جز «صابر ابر» که به دلیل همزمانی با کارهای دیگر و فیلمبرداری نتوانست در جشنواره حضور یابد و جایگزین وی،‌ سعید زارعی به صحنه جشنواره فجر خواهد رفت.

ماهیان در ادامه افزود: سایر عوامل این کار طراح صحنه، لباس و نور، منوچهر شجاع، موسیقی و طراحی صدا و افکت، محمدرضا جدیدی، طراح پوستر، امیر اسمی،‌دستیار اول کارگردان، زمان وفاجویی، مدیر صحنه، امیرسپهر تقی‌لو و … هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ تغییری در شیوه اجرا و نمایشنامه این کار برای فجر اعمال نشده، گفت: این نمایش یک قصه همنوایی مستند است که ما با شیوه خودمان آن را روایت کردیم. روایتی چهارگانه از چهار نفر که دلبسته و دست اندرکار موسیقی‌اند و به صورت روایت‌های تکه تکه با تماشاگران درددل می‌کنند.

ماهیان با اشاره نکات ویژه و مثبت جشنواره فجر امسال توضیح داد: اینکه انتظار داشته باشیم تغییرات خیلی سریع اعمال شود امکان پذیر نیست و زمان می‌برد یک اتفاق مثبت در جشنواره امسال این بود که دبیر جشنواره تغییر نکرد چرا که ایده‌ها باید در چند سال به بار بنشیند، در یک دوره جشنواره نمی‌توان انتظار اتفاقات جدید داشت با تغییر دبیر دوباره همه فرایندها و سیاست‌گذاری‌ها باید تغییر کند و این لطمه را همه می‌بینند.

وی با اشاره به اهمیت اجراهای عمومی کارها و سپس ارائه آنها در جشنواره گفت: این آثار دیگر امتحان خود را پس داده‌اند، کیفیت اجرایی‌شان مشخص است حداقل به لحاظ تکنیکی یک شبه جلو نرفته‌اند. بنابراین از این اجراهای عمومی شهرستانی و استانی که به بخش اصلی فجر و مهمان راه یافتند می‌توان یک ارزیابی خوب انجام داد و من فکر می‌کنم این یک اتفاق خیلی مهم بود.

ماهیان اظهار داشت: در سال‌های گذشته همه باید منتظر می‌شدند تا کار تأیید شود سپس نزدیک به جشنواره با استرس شروع به کار می‌کردند و یک اثر ناپخته به صحنه می‌رفت که کارگردان خود نیز از آن راضی نبود، چرا که آزمون و خطای خود را پس نداده بود اما امسال مهمترین اتفاق جشنواره همین است که آثار اجرای عمومی شده است.به اعتقاد من جشنواره فجر باید ویترینی از انواع و اقسام ژانرها و سبک‌های تئاتر ایران باشد اگر هم تولید جدیدی صورت می‌گیرد با برنامه ریزی قبلی بدون فشار کاری ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه ورک‌شاپ‌های امسال جشنواره نیز مثبت بوده، توضیح داد: امسال اهمیت خاص و ویژه‌ای نیز به بچه‌های شهرستانی داده شد، این چیزی بود که قبلا به صورت یک رفع تکلیف و از سرباز کردن صورت می‌گرفت اما امسال که بنده در جریان دوری‌ها و برنامه گروه‌های شهرستانی و استانی هستم دیدم که برایشان ورک‌شاپ‌های خوبی برگزار شد واین اتفاق مهمی است که برای ما هم فرصتی ایجاد شد تا با گروه‌ها و کارگردان‌ها صحبت کنیم ، امیدواریم سال‌های بعد نیز بدون تغییر دبیر جشنواره کارها روبه جلو برود.

وی با بیان اینکه در تئاتر ایران با سوءمدیریت‌هایی روبه رو هستیم، توضیح داد: جامعه تئاتر تا می‌آیند به چیزی که می‌بینند عادت کنند دوباره همه چیز تغییر می‌کند این همیشه تئاتر ما را دستخوش تغییر کرده است، هم به مدیران و هم به افراد هنرمند ضربه زده است بنابراین باید بتوانیم سیاست‌های کلی را جایگزین سیاست های موسمی و فصلی کنیم.

نمایش «از زیرزمین تا پشت بام» به نویسندگی مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان، دهم بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد سمندریان به صحنه خواهد رفت.

جشنواره تئاتر فجر یکم تا دوازدهم بهمن ماه 95 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا