خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران درباره ثبت جهانی هورامان

‍ بیانیه محسن فتحی، نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران پیرامون ثبت جهانی هورامان را در ادامه می‌خوانید:

اتفاق مهم ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان دیگر بار دیرینگی فرهنگی و گذشته پر افتخار تاریخ و تمدن کردستان در ایران عزیز را به رخ جهانیان کشید و جهانیان را به تحسین هارمونی و هماهنگی طبیعت و تاریخ با انسان در این منطقه وا داشت و یونسکو به عنوان نماینده اراده‌های متنوع فرهنگی، مهر اصالت بر فرهنگ و زندگی مردمانی زد که نغمه های باستانی، آیین های سنتی، معماری کهن سنگ‌چین، سرمایه محیط زیست، جنبه های فرهنگی مردم شناسی و اصالت زبان و آیین، در کوهستانهای سر به فلک کشیده کردستان را معنا کرده‌اند؛ جایی که انسان با محیط زیست سخن می گوید و سازهای زندگی، جملگی با انسان مهربان همراه و هماهنگ‌اند وهارمونی افتخارآمیز “الگوی زیست انسان هورامی” را شکل می دهد.

اورامان جایی است که فرّ فرهنگ آن با پاکی و پالودگی انسانهای پیراسته و آراسته به اندیشه های آسمانی، معنا یافته و پوشش مردمان آن، اصالت معماری ، صنایع دستی، نغمه های باستانی ، محیط زیست سالم و زبان و ادبیات فاخر آن، به تجربه تاریخی مردمانی آمیخته شده که حفاظت و حراست از آن، دیگر صرفا نه در حیطه وظایف محلی و ملی، بلکه رسالت جهانیان است که این الگو را ترویج و آموزش دهند.

در اجرای این رسالت جهانی، لازم است مدیریت محلی در دو استان کردستان و کرمانشاه حساسیتهای حفاظت از این منظر فرهنگی را در حد استانداردهای جهانی بالابرده و از هرگونه حمایت اداری و رسالت انسانی دریغ نورزند. از سویی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد( یونسکو) نیز حمایتهای خود را برای این میراث جهانی انسانی مضاعف کند، تا مبادا ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان بر روی کاغذ باقی بماند.

بی گمان در عصر جهانی شدن، حفاظت از این منطقه حساس با روشهای رایج ممکن نیست و باید برای آن برنامه جدی علمی طراحی کرد به گونه ای که “الگوی زیست انسان اورامی” که با مسئله مهم محیط زیست هماهنگ است و سرمایه های بالقوه در زمینه زبان و ادبیات، موسیقی ، سنن دیرین مردم شناسی و معماری باستانی در خود نهفته دارد، باید در عرصه ایران و جهان ترویج و در قالب رشته های دانشگاهی تدریس شود.

در راستای حراست از منظر فرهنگی و در اجرای اصل 15 قانون اساسی، اینجانب به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از دانشگاه کردستان و وزارت علوم می خواهم که آموزش آکادمیک زبان کوردی با گرایش اورامی را در دستور کار خود قرار دهد و ثبت گنجینه های ارزشمند زبان و ادبیات این جغرافیا را جدی تر و هوشمندانه تر دنبال کند. در همین زمینه وزارت آموزش و پرورش، تدریس گویش اورامی در سطوح مختلف مدارس منطقه اورامان در چارچوب کلی تدریس زبان و ادبیات کوردی در کردستانات را اجرایی کند.
به سازمان یونسکو نیز پیشنهاد می شود با همکاری دولت ایران، الگوها وجنبه های زندگی انسان ساکن در جغرافیای اورامان در حوزه مختلف بویژه در حوزه تعامل با طبیعت و محیط زیست را در سطح ایران و جهان ترویج و آموزش دهد و این منطقه استثنایی گردشگری را از جنبه دیرینگی تاریخی و باستانی و نیز ارزشهای طبیعی به جهانیان معرفی کند تا ازعاید گردشگری آن، توسعه پایدار منطقه به عنوان امید زندگی مردم منطقه دنبال شود.

منظر فرهنگی اورامان که اینک به عنوان میراثی ارزشمند به ما رسیده است، با ارتباط وسازگاری انسان با طبیعت منطقه ممکن می‌شود. برای حفظ این منظر فرهنگی بایستی به نیازهای امروزی و انسانی مردم منطقه به عنوان بازیگران و حافظان اصلی اورامان توجه شود. لذا از دولت ومتولیان جهانی می خواهم که تامین زیر ساختها به ویژه در زمینه آب، برق، جاده های روستایی و راههای دسترسی به نقط گردشگری اورامان را و همچنین امکانات مخابراتی و بویژه اینترنت را تا سطح جهانی بالا ببرند تا امکان تداوم حیات منظر فرهنگی به عنوان مجموعه ای پویا با مشارکت انسان و طبیعت فراهم شود.

اکنون که “منظر فرهنگی اورامان” به صورت رسمی به عنوان میراث بشر برای آیندگان به ثبت جهانی رسیده، لازم می دانم از تمامی دست اندرکاران این پروژه سنگین و زمان بر از جمله دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیران ستادی و محلی این وزارتخانه در استانهای کردستان و کرمانشاه، استانداران دو استان، مدیریت پایگاه منظر فرهنگی اورامان، پژوهشگران یاریگر این طرح، تشکلهای غیر دولتی، فعالان مدنی و نیز روزنامه نگارن و رسانه‌های محلی و فراگیر که صادقانه و دلسوزانه پیگیر معرفی هارمونی طبیعت و تاریخ و ثبت منظر فرهنگی اورامان به جهانیان بودند، تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم همچنان در پیشبرد اهداف یونسکو و برنامه‌های جهانی تثبیت و معرفی این منطقه یاری گر اورامان باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا