خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست‌هایی برای نشاندن نهال نقد

علی‌اکبر گرجی ازندریانی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نشست‌هایی برای نشاندن نهال نقد» نوشت:

پژوهشکده شورای نگهبان اخیرا سلسله نشست هایی را با عنوان نقد رویه و عملکرد این نهاد برگزار می کند. گرچه، سخنران های این جلسات، به تعبیری، از حلقه خودی ها انتخاب می شوند و بیشتر به معرفی و چهره سازی از جوانان مومن و انقلابی می پردازند، اما اصل ابتکار را می توان گام مبارکی دانست که ممکن است به تدریج فرایند تکاملی را طی کند.

می دانم، تنگ نظری ها و حساسیت ها بسیار است، اما نقد باید آزاد باشد و از ناقدان انتظار می رود، مبانی و متدولوژی روشنی داشته باشند، زیرا بدون این دو نقد آنها اساسا قابل فهم نخواهد بود.

برگزاری این دسته از نشست ها توسط خود شورای نگهبان پیام بزرگی هم برای نهادهای امنیتی، قضایی و رسانه ای دارد. پیام این است که خود شورا هم به ضرورت نقادی آرا و رویه هایش پی برده است، پس، لاجرم نباید منتقدین این نهاد را با اتهام ها و دردسرهای امنیتی و قضایی روبرو کنند. پیام‌ روشن این دسته از نشست ها، قاعدتا، باید این باشد که ما آغوش گشاده ای به روی نقد داریم و اگر نکته منطقی و محکمی از دل این نقدها بیرون آید، حاضریم رویه های خود را اصلاح کنیم. پیام نقدپذیری این است که ما نیز به رغم پوشیدن لباس پیامبر ممکن الخطاییم و نیازمند ارشادات عقل منفصل. پیام، می تواند این باشد که سرنوشت کشور را، نه با خرد دوازده فقیه و حقوقدان، بلکه با روشنایی خرد عمومی باید تعیین کرد.

تقسیم ناقدان به خودی و غیرخودی هم عمل بی فایده و غیرقابل دفاعی است، زیرا به گونه ای صداقت نقدشونده و احساس نیاز او به سیر روند تکاملی را زیر سوال می برد.
به جرات، می توان گفت یکی از دلایل قدرتمندی نهادهای دادرسی اساسی(همگن های شورای نگهبان) در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، استقبال از نقدهای بی رحمانه ای است که علیه آرای آنها منتشر می شود.

آرزو می کنم، زین پس، در کیفرخواست هیچ متهمی نقد نهادهای حکومتی توسط ناقدان را به مثابه تضعیف نظام یا تبلیغ علیه آن در نظر نگیرند.

دو پیشنهاد ویژه هم می توان در این باره مطرح کرد:

الف. انتشار منظم و دوره ای نقد رویه ها توسط پژوهشکده شورای نگهبان بدون هیچگونه قضاوت سیاسی، متعصبانه و ایدئولوژیک و صرفا با رویکرد علمی و حقوق اساسی

ب. برگزاری مسابقه بهترین نقد و اعطای جایزه نقد رویه(های شورای نگهبان) بدون هیچگونه قضاوت سیاسی، متعصبانه و ایدئولوژیک و صرفا با رویکرد علمی و حقوق اساسی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا