خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازخوانی نظرات شی جین‌پینگ به بهانه عضویت ایران در بریکس: بریکس مغازه‌ای برای فروش حرف‌های قشنگ نیست؛ جایی برای کار و توسعه است

امروز دوم شهریور ۱۴۰۲ مصادف با ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ رسما عضویت ایران در گروه بریسک اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین، به همین بهانه برخی از نظرات شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین و از بنیانگذاران اصلی بریکس در خصوص این گروه را که در اجلاس‌های قبلی این گروه مطرح شده و در کتاب «رویای چینی؛ پیرامون ساخت جامعه‌ای انسانی با آینده‌ای مشترک» منتشر شده است مرور می‌کنیم تا هم با اهداف این گروه و هم اهداف یکی از اصلی ترین بنیانگذاران و اعضای آن آشنا شویم.

– جملات زیر همانگونه که اشاره شد متعلق به شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین درباره گروه بریکس است که در سالهای گذشته در اجلاس های مختلف این گروه مطرح شده است:

– ساخت یک ساختمان بلند و مستحکم با پِی‌ریزی (فوندانسیون) آن شروع می‌شود. اکنون پایه‌های همکاری بریکس ریخته شده است و چارچوب کاملی از آن وجود دارد.

– هدف ما ساخت جامعه‌ای از منافع مشترک برای کشورهای بریکس است. مسیر دست یابی به این هدف پایبندی به برنامه‌های توسعه‌ای کشورهایمان است.

– یک ضرب‌المثل در فوجیان چین رایج است که می‌گوید: «اگر موفقیت می‌خواهی، تمام همت و تلاشت را به‌پای آن بگذار». این ضرب المثل در بریکس و در خصوص اعضای آن مصداق دارد.

– موفقیت چین به عنوان یکی از اعضای بریکس، پشتکار بی‌وقفه بیش از ۳/۱ میلیارد چینی در مسیری است که آن‌ها برای پیشرفت پی گرفته‌اند. طی تقریباً ۴۰ سال اصلاحات و گشایش تحت رهبری حزب کمونیست چین، این روحیه تسخیرناپذیر و سرسختی خستگی‌ناپذیر بوده است که باعث شده مردم چین با موفقیت مسیر سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را ایجاد و طیکنند. بله ما در این مسیر با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم اما به‌طور خستگی‌ناپذیر به کار خود ادامه داده‌ایم و با زمان حرکت کرده‌ایم. ما با فداکاری، شجاعت و نبوغ، داستان توسعه و پیشرفت چین را امروز می‌نویسیم.

بریکس مغازه‌ای برای فروش حرف‌های قشنگ نیست؛ جایی برای کار و توسعه است

– همکاری‌های بریکس اکنون به مرحله حیاتی توسعه رسیده است. در ارزیابی عملکرد آن، انجام این کار از دو منظر متفاوت مهم است. اولین مورد از دیدگاه سیر توسعه جهانی و چشم‌انداز بین‌المللی در حال تحول است و دوم از دیدگاه پیشرفت همکاری‌های بریکس در چارچوب توسعه کشورهای عضو، هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت جمعی.

– کشورهای بریکس باید با همه کشورها و مردم صلح‌دوست جهان گرد هم آیند تا قاطعانه با هرگونه توطئه یا اقدامی که به دنبال انکار، تحریف یا تغییر تاریخ جنگ جهانی باشد، مقابله کنند.

– اعضای بریکس باید از دستاوردهای بین المللی به دست آمده بعد از جنگ جهانی دوم محافظت کنیم و از انصاف و عدالت بین‌المللی حمایت کنیم. درعین‌حال، باید از تاریخ درس بگیریم، ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذاریم و تفکر حاصل جمع صفر را رد کنیم تا بتوانیم با هم از صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی دفاع کنیم.

– کشورهای بریکس باید همکاری خود را درزمینۀ امنیت اطلاعات و مدیریت اینترنت تقویت کنند، با یکدیگر همکاری کنند تا فضای سایبری را صلح‌آمیز، امن، باز و همکارانه کنند و برای حق مشارکت در حاکمیت اینترنت بر مبنای برابر مبارزه کنند.

– اعضای بریکس باید بدانند که اگرچه درگیری و فقر هنوز به‌طور کامل در سرتاسر جهان ریشه‌کن نشده است، گرایش به سمت صلح و توسعه روز به روز قوی‌تر می‌شود. جهان امروز ما به‌طور فزاینده‌ای چندقطبی است. اقتصادها بیشتر و بیشتر در حال جهانی‌شدن هستند. تنوع فرهنگی همچنان در حال رشد است؛ و جامعه در حال دیجیتال شدن است. قانون جنگل که در آن قوی‌ها، ضعیف‌ها را شکار می‌کنند و بازی‌هایی با حاصل جمع صفر و تفکر «من می‌برم، تو می‌بازی»، در این دوران جایی ندارد. در عوض، صلح، توسعه و همکاری سودمند متقابل به دستور روز برای مردم همه کشورها تبدیل شده است.

– در برابر این پس‌زمینه است که تعداد زیادی از بازارهای نوظهور و کشورهای درحال‌توسعه به میدان آمده‌اند و نقش بیشتری را در امور بین‌المللی ایفا می‌کنند. همکاری بریکس محصول این روند بوده است. پنج کشور ما بر اساس یک تمایل مشترک برای صلح و توسعه گرد هم آمده‌اند. در طول دهه گذشته، بریکس به نقطه‌ای درخشان در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

– در دهمین سال همکاری بریکس گرد هم آمده‌ایم. به همین مناسبت، یاد یک ضرب‌المثل قدیمی چینی می‌افتم که می‌گوید: «ساختن یک شمشیر خوب ده سال طول می‌کشد.» درواقع، ده سال تلاش همکارانه اخیر برای کشورهای ما، پاداش تولید را به همراه داشته است. با گام‌های محکم، همکاری بریکس عمیقاً و ماهیتاً رشد کرده و به یک سازوکار بین‌المللی با تأثیرات عمده تبدیل شده است که نتایج مثمر ثمری به بار آورده است.

– دهه گذشته شاهد پیشرفت کشورهای بریکس در پیگیری توسعه مشترک بوده است. در دهه گذشته، کشورهای بریکس در حال پیشبرد همکاری‌های ملموس و سودمند متقابل بوده‌اند. در دهه گذشته شاهد تلاش کشورهای بریکس برای انجام مسئولیت‌های بین‌المللی خود بوده‌ایم. پنج کشور بریکس متعهد به چندجانبه گرایی و حمایت از عدالت و انصاف بوده ایم.

– ما به‌عنوان حامیان توسعه، رهبری را در اجرای اهداف توسعه هزاره و اهداف توسعه پایدار ( سند ۲۰۳۰) برعهده‌گرفته‌ایم و در گفت‌وگو و همکاری نزدیک با سایر کشورهای درحال‌توسعه برای دستیابی به پیشرفت‌های مربوطه خود به‌طور جمعی مشارکت داشته‌ایم.

– ما کشورهای بریکس می‌توانیم پیشگام همکاری‌های بین‌المللی و گشودگی بیشتر باشیم و نقشی فعال و پیشرو درصحنه بین‌المللی ایفا کنیم.

– ما به‌طور مشترک سازوکارهای چندجانبه مختلفی مانند سازمان همکاری شانگهای (SCO) و بریکس را پیشنهاد و راه‌اندازی کرده‌ایم و روی توسعه آن‌ها سخت کار کرده‌ایم تا از صلح و ثبات در آسیای مرکزی و شمال شرقی که همسایگی مشترک هر دو کشور را تشکیل می‌دهند، محافظت کنیم. تلاش‌های هماهنگ ما در امور بین‌الملل، مانند لنگری برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان ما در شرایط متلاطم و توفانی بین‌المللی عمل کرده است. بنابراین، ما به‌عنوان کشورهای بزرگ در قبال صلح و توسعه جهانی به مسئولیت خود عمل می‌کنیم.

– با تأمل در روندی که بریکس را تا اینجا رسانده است، معتقدم سه رویه مهم وجود دارد که باید در آینده پیش ببریم.

– نخست، ما باید به رفتار برابر با یکدیگر و جستجوی زمینه‌های مشترک و درعین‌حال کنار گذاشتن اختلافات ادامه دهیم. دوم، ما باید به اتخاذ رویکردی نوآورانه و نتیجه گرا برای همکاری دوجانبه سودمند ادامه دهیم. سوم، ما باید جهان را به‌عنوان یک کل در نظر داشته باشیم و خود را برای کمک به دیگران توسعه دهیم. ما به‌خوبی از سختی‌هایی که بر کسانی که هنوز در هرج‌ومرج و فقر به دام افتاده‌اند آگاه هستیم.

– بریکس از همان ابتدا بر اساس اصل گفت‌وگو به‌جای تقابل و مشارکت به‌جای ائتلاف، هدایت شده‌است. در برقراری روابط دولت با دولت، ما متعهد به رعایت اهداف و اصول منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل هستیم.

– ما باید بر پایه موفقیت‌های گذشته‌مان به ساختن ادامه دهیم، مسیر همکاری‌های آینده را ترسیم کنیم و سفر جدیدی را آغاز کنیم تا مشترکاً دومین «دهه طلایی» همکاری بریکس را آغاز کنیم.

– برای آغاز دومین «دهه طلایی» باید نخست، همکاری بریکس را تقویت کنیم تا انگیزه جدیدی برای رشد اقتصادمان ایجاد کنیم همکاری اقتصادی اساس سازوکار بریکس است.

– دوم، ما باید مسئولیت خود را به‌عنوان کشورهای بریکس برای حفاظت از صلح و ثبات جهانی انجام دهیم. صلح و توسعه یکدیگر را مستحکم و تقویت می‌کنند. مردم همه کشورها خواهان صلح و همکاری هستند، نه درگیری یا تقابل. ما کشورهای بریکس متعهد به حفظ صلح جهانی و کمک به نظم و امنیت بین‌المللی هستیم. تا زمانی که ما متعهد به گفت‌وگو، مشورت و مذاکره برای ایجاد شرایط برای دستیابی به حل‌وفصل سیاسی در مورد موضوعاتی مانند سوریه و لیبی یا درگیری فلسطین و اسرائیل هستیم، شعله‌های جنگ را می‌توان خاموش کرد و پناهندگان آواره می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

– سوم، ما باید به تقویت حکمرانی اقتصاد جهانی کمک کنیم. فقط گشودگی می‌تواند پیشرفت را به ارمغان بیاورد و تنها فراگیری می‌تواند آن را حفظ کند. ما نمی‌توانیم مشکلات ناشی از جهانی‌شدن اقتصاد را نادیده بگیریم و همچنین نباید تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم. بلکه باید دور هم جمع شویم تا راه‌حل پیدا کنیم.

– چهارم، ما باید نفوذ بریکس را افزایش دهیم و مشارکت‌های گسترده‌ای ایجاد کنیم. همان‌طور که یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید: «یک تیر به‌راحتی شکسته می‌شود اما ده تیر در یک بسته به‌سختی خم می‌شود.» ما باید از نقاط قوت و نفوذ خود برای ارتقای همکاری جنوب-جنوب و گفت‌وگوی شمال-جنوب استفاده کنیم و تلاش کنیم تا قدرت‌های جمعی همه کشورها را برای خنثی کردن خطرات و مقابله با چالش‌ها گرد هم آوریم.

بریکس مغازه‌ای برای فروش حرف‌های قشنگ نیست؛ جایی برای کار و توسعه است

– درک متقابل و دوستی میان مردم ما برای تقویت همکاری بریکس و ایجاد مشارکت‌های گسترده بسیار مهم است. ما باید به‌طور کامل از نقش مردم با مردم و تبادلات فرهنگی استفاده کنیم و مشارکت گسترده مردمی را در همکاری‌های بریکس تشویق کنیم. ما باید فعالیت‌های بیشتری مانند جشنواره‌های فرهنگی، جشنواره‌های فیلم و رویدادهای ورزشی برگزار کنیم که سطح تماس با مردم محلی را افزایش دهد و به نفع آن‌ها باشد و اجازه دهیم داستان بریکس به همه شهرها و خیابان‌ها برسد و مبادلات و دوستی‌های بین مردمان ما به منبعی پایان ناپذیر از قدرت برای همکاری بریکس تبدیل شود.

– کشورهای بریکس قرار است دهه دوم رشد پر جنب‌وجوش را آغاز کنند. اجازه دهید با سایر اعضای جامعه بین‌المللی همکاری کنیم. اجازه دهید همکاری ما منافع بیشتری را برای مردم پنج کشورمان به ارمغان آورد و اجازه دهید منافع صلح و توسعه جهانی به همه مردم جهان برسد.

– امیدوارم اعضای بریکس با کمک هم به کشورهایی مرفه، قوی، دموکراتیک و ازنظر فرهنگی پیشرفته تبدیل شوند و فردایی زیبا با رشد اقتصادی متکثرتر و روابط بین‌المللی دموکراتیک‌تر ایجاد کنند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا