خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیدعلی خمینی: می گویند چرا منافقین را اعدام کردید؟!

حجت الاسلام سید علی خمینی، نوه امام خمینی گفت: پس از سی سال امروز عده ای برای منافقین دل می سوزانند که چرا آنها را اعدام کردید، ولی کسی این سوال را نمی کند این افراد چگونه هزاران نفر از جمله عالی ترین مقامات این کشور را بی گناه، ترور کردند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، وی سه شنبه شب در مراسم گرامیداشت امام خمینی که از سوی بسیج  مدرسه فیضیه قم  برگزار شد، گفت:

– امام راحل دارای ابعاد مختلف و والایی بود که قطعا سخن گفتن در خصوص ایشان اگر بدون در نظر گرفتن همه ابعاد وجودی ایشان باشد، کامل نیست و بیان تمام این ابعاد نیز کار مشکلی است.

– رهبر انقلاب در سال گذشته فرمود، این همه سال از امام گفتیم، ولی هنوز حق او را پس از 26 سال ادا نکرده ایم؛ ابعدد مختلف شخصیت امام راحل، هر کدام می طلبد که جلسات متعددی را به خود اختصاص دهد.

– امام راحل یکی از نوادر بزرگان و علمای شیعه است که این همه در عرصه های مختلف، آثار قلمی تولید کرده است؛ به اقرار ساواک در همان زمان، پرجمعیت ترین درس حوزه، درس امام راحل بود که در همان اسناد بیان شده است که بیش از 500 نفر در آن زمان در درس خارج حضرت امام شرکت می کردند.

– ایشان هیچگاه، کوچکترین قدمی برای رسیدن به جایگاه مرجعیت برنداشتند و زمانی نیز که به این منسب نایل شدند به حدی جامع ابعاد بودند که شاید مرجعی تا این حد از عظمت نداشته ایم.

[با اشاره به سلوک رفتاری و عرفان عملی امام خمینی] تاکیدات امام راحل به طلاب در خصوص تهذیب نفس و اخلاق مداری در حوزه های علمیه و اینکه اگر عالمی فاسد شد جهانی را فاسد خواهد کرد و… از جمله مصادیقی است که می توان در این خصوص بیان کرد.

– ایشان بزرگمرد خودساخته ای بودند که ابتدا خود را ساخت و بعد به جامعه وارد شدند؛ ایشان در تمام دوران زندگی خویش از نظر رفتاری و اخلاقی کوچکترین تغییرات رفتاری نداشتند؛ چه کسی گمان می کرد که زمانی که ایشان این حرکت را از قم شروع کرد، این مشعل کل کشور را روشن کند؟

– زمانی که امام  خمینی (ره)حرکت خود را آغاز کردند خود را ساخته بودند و هیچ ترسی از اتفاقات پیش روی نداشتند، زیرا تکلیف خود را در این قیام می دیدند و با عظمت قیام کردند و با تمام سختی ها با عظمت نیز وارد کشور شدند و نظام ستم شاهی را سرنگون کردند.

– امام راحل در زمان پایین آمدن از هواپیما در سفر تاریخی 12 بهمن به ایران حتی حاضر نشدند که جلوتر از برادر بزرگتر خود (آیت الله پسندیده) حرکت کنند؛ به همین خاطر آیت الله پسندیده زودتر از هواپیما خارج شدند؛ این مساله نشان می دهد که ایشان هیچ گاه موقعیت خود را فراموش نکرد و در حوادث روزگار غرق نشد.

– امام راحل(ره) احیاگر معنویت در دنیای مدرن بود؛ پس از انقلاب اسلامی بود که شیعیان به شیعه بودن خود افتخار می کردند؛ ایشان به دین داران هویت دادند؛ اگر امروز توان بیان شیعه بودن و مسلمان بودن را داریم به خاطر عظمت این انقلاب است؛ امام راحل به مسلمانان و شیعیان جرات ابراز وجود و هویت داد.

– امام (ره)یک مصلح عظیم اجتماعی بودند که با ظهور خود روابط اجتماعی را در این کشور ارتقا دادند؛ مدیریت امام راحل یکی از اعجاب انگیزترین ابعاد مدیریتی و بیرونی ایشان است؛ اگر نگاهی به انقلاب های کشورهای منطقه بیاندازیم مشاهده می کنیم که این کشورها امروز به چه روزی افتاده اند؛ امروزه در لیبی انقلابی، مشخص نیست که چه کسی در حال حکمرانی است و در کشورهای دیگر انقلابی نیز چنین وضع اسفناکی ایجاد شده است.

– ایران در ابتدای انقلاب در معرض امواج تلاطمات و قائله های مختلف بود و وضعیت بسیار بدتری نسبت به این کشورها داشت ولی مدیریت الهی امام راحل بود که این انقلاب را مدیریت کردند؛ پس از سی سال امروز عده ای برای منافقین دل می سوزانند که چرا آنها را اعدام کردید، ولی کسی این سوال را نمی کند این افراد چگونه هزاران نفر از جمله عالی ترین مقامات این کشور را بی گناه، ترور کردند.

– امروز تازه متوجه شده ایم که انقلاب کردن و مدیریت کردن این انقلاب چقدر مشکل است و وضعیت کشورهای انقلابی این مساله را به خوبی برای ما مشخص می کند.

– یکی از متون بسیار عالی که در اوج فصاحت و بلاغت که حق امام را تا حدودی ادا کرده است و جا دارد که حوزه این مطلب را بازنشر کند دو پیامی است که رهبر انقلاب در چهلم و سالگرد امام راحل صادر کردند.

[با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد در اندیشه ی امام خمینی و مکتب اسلام] حرکت به سوی صلاح و جلوگیری از فساد، فلسفه بعثت تمام انبیای الهی است؛ مشکل بزرگ دشمنان انبیا، فساد پراکنی در روی زمین بود.

– انقلاب اسلامی ایران و حرکت امام راحل و شعارهای ملت در سالهای انقلاب نیز در همین زمینه بود؛ در سیره و زندگی ائمه اطهار(ع) و سیره سیدالشهدا(ع) نیز این مساله به خوبی قابل رویت است؛ امام راحل در ابتدای انقلاب مردم را به اقامه عدل دعوت کردند.

– امروز نیز همین مساله باید استمرار داشته باشد؛ مقابله با فساد، امروزه نیز باید به عنوان یک مطالبه عمومی بدل شود؛ اینکه ببینیم و بشنویم که اختلاس ها و دزدی های هزاران میلیاردی در کشور روی می دهد نشان می دهد که وظیفه امروز جامعه نیز این است که در مقابل این موارد احساس مسوولیت کرده و اعتراض کنند؛ نباید نسبت به این مسایل بی تفاوت باشند.

– حساسیت نسبت به فساد باید در بین مردم و حکومت زنده باشد؛ معنایی ندارد که حکومتی داشته باشیم که از هر طرف آن خبرهای ناراحت کننده ای در زمینه فساد، شنیده می شود؛ باید حکومت و طلاب و مردم و… نسبت به مساله فساد حساس باشند؛ یکی از راه های این مساله آن است که هر کسی از خود و زندگی شخصی خود آغاز کند و فساد را در بطن زندگی خود ریشه کن کند و سپس این مساله را از مسوولان تقاضا کند.

– یکی از مسایلی که موجب عصبانی شدن رهبر انقلاب می شود، مساله فساد است؛ معنایی ندارد که حکومتی داشته باشیم که در کشور شاهد فساد اقتصادی و… باشیم؛ باید از مسئولان دولتی سوال شود که چه اقدماتی برای بستن مسیرهای فساد انجام داده است؛ باید از قوه مقننه و قضاییه نیز این سوال پرسیده شده است که برای بستن این مجاری چه انجام شده است.

– تاخیر در مقابله با فساد جالب نیست؛ اختلافی که  خلیفه سوم با مردم پیدا کرد آن بود که مردم از امام علی(ع) درخواست کردند که در مقابل مطالبات خود با عثمان سخن بگویند؛ حضرت نیز چنین کردند و عثمان در پاسخ گفت که به مردم بگو که به من وقت بدهد ولی واکنش امام (ع)آن بود که کسانی که در مدینه هستند نیازمند وقت نیستند، ولی کسانی که نسبت به کسانی که در مدینه نیستند تا زمانی که امر تو به آنها برسد فرصت می دهیم تا خود را اصلاح کنی.

– وقتی جامعه درگیر فساد شود، نمی توان از فسادهای بعدی جلوگیری کرد؛ زمانی که درگیر فساد باشیم امورات ما اصلاح نخواهد شد؛ مقدمه پیشرفت، مقابله با فساد است.

– در همین زمینه نباید فریادها نسبت به مفاسد موجب سیاه نمایی و دلسردی مردم شود؛ به خصوص طلاب باید دو جهت را مد نظر داشته باشند؛ نخست اینکه نباید از هر چیزی به شکل چشم بسته دفاع کنند؛ امام راحل نیز هیچگاه از همه چیز دفاع نمی کردند؛ نکته دیگر آن است که نباید زبان ما، زبان ضد انقلاب باشد؛ انتقاد ما از سر دلسوزی  باشد، ولی ضد انقلاب به دنبال تخریب و القای ناامیدی است.

– ضروری ترین مساله امروز جمهوری اسلامی ،مساله نقد است، ولی باید بدانیم که زبان ناقد با زبان دشمن متفاوت است و این تفاوت نیز باید عیان شود؛ قطعا ما از فساد ناراحتیم ولی به عنوان حزب الله و نیروی طلبه اگر نقدی هم می کنیم باید بدانیم که خط ما با ناقد ضد انقلاب متفاوت است.

– مردم ما امروزه نقدهای جدی نسبت به برخی عملکردها در جامعه دارند، ولی همین مردم در پشتیبانی ازاین کشور و دین و نظام اسلامی در همه صحنه ها حاضر هستند؛ خارجی ها برای نقد یک مساله دست به سیاه نمایی های گسترده می زنند؛ اشکال تراشی های ما نسبت به ضد انقلاب متفاوت است.

– برخی در خصوص میزان طلاق آمار می دهند و یا از مشکلات اقتصادی سخن می گویند،  ولی این مشکلات صرفا نسبت به کشورما نیست و در همه کشورها این مشکلات وجود دارد؛ نباید به شکلی این مسایل را بیان کنیم که گویی نظام دینی ناکارآمد است و توان مدیریتی ندارد؛ اگر به هر دولتی که سرکارآمده است بخواهیم حمله کنیم، درست نیست زیرا همه دولت ها با نیت خیر کار کرده اند ولی قطعا هیچ دولتی کامل نیست و مشکلاتی دیده می شود.

– فساد، تنها منحصر با فساد اقتصادی نیست و فساد فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و معضلاتی که کشور ما امروز با آن مواجه است و مسایلی چون مواد مخدر و بی حیایی ها و… از جمله این مباحث است.

– یکی از نکات مهم در زمینه فساد این است که در راه مقابله با فساد باید با عناصر اصلی فساد برخورد کرد و تمام توجهات ما به فرومایگان این گروه ها و عوامل دست چندم آنها نباشد؛ زمانی که در خصوص مبارزه با مشروب خواری اقدامی می شود باید با عوامل اصلی این جریانات مقابله کنیم نه اینکه صرفا با خرده فروشان مبارزه کنیم.

– ملت ما بزرگترین پشتوانه کسانی هستند که به دور از افراط و دروغ و تهمت و… به دنبال مبارزه با مفسدان هستند؛ به همان نحوی که اسلام به ما دستور مبارزه با فساد را داده اند به همان نحو نیز باید سنجیده عمل کرد؛ مقابله با فساد را نباید وارد حیطه سیاسی کاری و سیاسی بازی کرد؛ مساله مبارزه با فساد یک مساله اساسی و ملی است؛ هرگاه مبارزه با فساد را در حوزه جناحی فرو ببریم به نتیجه نخواهیم رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا