خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفتگوی تفصیلی یکی از اعضای موسس ندا

به گزارش انصاف نیوز، خبرگزاری ایرنا با مقدمه ای، گفتگوی تفصیلی خود با یکی از اعضای موسس ندا را منتشر کرده که متن کامل آن در پی می آید:

این روزها خبر تشکیل مجموعه یی با نام «ندا» که از آن به عنوان معادل «نسل دوم اصلاح طلبان» یا «نوید دوباره اصلاحات» یاد می شود، واکنش های مختلفی را در پی داشته است. به سراغ «سجاد سالک» از اعضای اصلی ندا رفتیم و از وی درباره این تشکیلات، اهداف آن و نقدها و ابهام های مطرح شده پرسیدیم.
سالک که یکی از چهره های جوان شناخته شده در جمع های اصلاح طلبان در سال های اخیر بوده و اینک عضو هیات موسس تشکیلات ندا است، در این گفت و گو تاکید کرد که ندا در تقابل با احزاب و چهره های شناخته شده ی اصلاح طلب نیست و در تلاش است تا با تغییر روش های اصلاح طلبانه، ضمن رفع کدورت ها و سوء تفاهم هایی که بین اصلاح طلبان و نظام پیش آمده، زمینه ی بازگشت آنها به قدرت و عرصه سیاسی فراهم شود. 
وی از درخواست مجوز برای حزب «ندای ایرانیان» خبر داد و تاکید کرد که بسیاری از نقدهایی که این روزها در مورد ندا مطرح می شود، عجولانه و غیرمنصفانه بوده است؛ چرا که هنوز هیچ سند هویتی و مرامنامه یی از طرف این مجموعه ارایه نشده و برخی فقط نیت خوانی کرده اند. به گفته ی سالک اصلاح طلبی انحصاری نیست و متعلق به هیچ نسل و جمع خاصی نیست.
پیش از مشروح گفت و گوی ایرنا با سالک، به 25 محور اصلی سخنان وی در این گفت و گو اشاره می شود:
1. از حدود یازده ماه پیش، سلسله جلساتی را با دکتر «محمدرضا تاجیک» و سپس آقای «صادق خرازی» داشتیم که تصمیم برای تشکیل ندا را می توان حاصل آن ها دانست. 
2. صادق خرازی محوریت تشکیلات ندا را برعهده دارد.
3. ما فعلا قصد اعلام موجودیت و رسانه یی شدن ندا را نداشتیم؛ انتشار گزارش اخیر هفته نامه «صدا» و واکنش های پس از آن ما را غافلگیر کرد و ما را با حجم وسیعی از اتهام و شایعه رو به رو کرد.
4. از منتقدان ندا گله مندیم که چرا تا این حد عجولانه و شتابزده و پیش از آنکه حتی سند هویتی و مرامنامه یی منتشر شود، شروع به نیت خوانی و گمانه زنی کرده اند.
5. پس از سخنان اخیر آقای خاتمی و برای جلوگیری از سوء تفاهم ها، معادل عنوان «ندا» را از «نسل دوم اصلاحات» به «نوید دوباره اصلاحات» تغییر دادیم.
6. به دنبال تاسیس حزبی با عنوان «ندای ایرانیان» هستیم و درخواست آن را به وزارت کشور داده ایم.
7. تشکیلات ندا یک هیات موسس دارد که دارای 12 نفر عضو ثابت است. همچنین ما در سایر استان ها در حال تشکیل حلقه های استانی حزب هستیم و در تمام استان ها هسته ی اولیه ی خود را شناسایی کرده ایم و با نیروهای مختلفی ارتباط داریم.
8. ما آقای خاتمی را به عنوان محوریت اصلاحات قبول داریم.
9. ما دیدارهایی با آقای خاتمی و چهره های بانفوذ اصلاح طلب برگزار کردیم ولی قطعا جا داشت که این دیدارها بیشتر بودند تا اینقدر تشکل ما شوکه کننده ظاهر نشود.
10. آقای خرازی در ستاد انتخاباتی آقای قالیباف نبودند اما او چهره ی سیاسی تعاملگرا و میانه رو محسوب می شود و سابقه ی دوستی و رفاقت با همه ی چهره های سیاسی از آقای قالیباف گرفته تا فرماندهان سپاه و دیگر افراد دارد. ما این گستردگی تعامل آقای خرازی را نقطه ی قوتی برای تشکیلات می بینیم.
11. ما اعلام کرده ایم که ندا حزبی اصلاح طلب است، به اصلاحات باور دارد، آقای خاتمی را محور اصلاحات می داند و معتقد است که ایشان اصلاح طلب ترین فرد موجود است.
12. بین اصلاح طلبان و نظام سیاسی سوء تفاهم بوجود آمده است و تا زمانی که این سوء تفاهم برطرف نشود، هیچ فعالیت و تشکیلاتی، امکان نفوذ و تاثیرگذاری نخواهد داشت.
13. اولویت اصلی ندا رفع کدورت و سوءتفاهم ها میان اصلاح طلبان و نظام در کنار اعتمادسازی برای فعالیت در چارچوب نظام موجود است.
14. در حزب ندا قصد داریم ارتباطی خوب، دوستانه و تعاملگرایانه با احزاب و چهره های اصولگرا داشته باشیم.
15. اصلاح طلبان از پایگاه خوبی برخوردار هستند و انتخابات 92 این را بخوبی اثبات کرد.
16. ما در ندا تصمیم گرفتیم که مشی جدیدی را در سیاست ورزی خود برگزینیم که بر پایه ی تعامل و رفع سوءتفاهم ها و مبتنی بر سیاست اجماع سازی و همراه سازی باشد.
17. ما معتقد هستیم اگر قرار است اصلاحی در سیاست های نظام صورت گیرد، لازم است با اصولگرایان، نهادهای قدرت، بنیادها و سازمان ها و … در این خصوص گفت و گو شود و آن ها را دعوت به همراهی و همکاری کرد؛ نه اینکه به زور و فشار آن ها را وادار به همکاری کنیم.
18. اصلاح طلبان نمی توانند بگویند که ما قصد داریم در چارچوب نظام فعالیت کنیم ولی برخی نهادها را قبول داریم و برخی را نه. چرا که نظام به عنوان کلی به هم پیوسته، این رویکرد را نخواهد پذیرفت و دو انتخاب پذیرش و فعالیت یا عدم پذیرش و در نتیجه عدم فعالیت را پیش روی اصلاح طلبان خواهد گذاشت.
19. برنامه های ما مبتنی بر التزام عملی به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه است و معتقد هستیم اگر با منع جدی از جانب نظام رو به رو شویم، نباید آن را به چالش بکشیم و بخواهیم نظرات خود را تحمیل کنیم. در چنین وضعیتی ما موضوع را موقتا مسکوت خواهیم گذاشت و در خصوص آن گفت و گو خواهیم کرد.
20. واقع گرایی در کنار میانه روی و نتیجه گرایی، می توان ویژگی بارز ندا در مقایسه با سایر احزاب اصلاح طلب دانست. ما در نظر آرمان گرا هستیم، ولی در محیط سیاسی و پیش از هر اقدامی معتقد هستیم که باید واقع گرایانه عمل کرد و در مجموع باید بتوانیم نتایج ملموس به دست بیاوریم و تبعات رفتارمان کمترین آسیب را به همراه داشته باشد.
21. هنوز تصمیمی برای پیوستن به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نگرفته ایم و این تصمیم را موکول به اخذ مجوز حزب می کنیم.
22. برخلاف چیزی که در برخی سایت ها به آن اشاره شده است، حزب ندا و آقای خرازی هیچوقت از واژه ی نواصلاح طلبی استفاده نکردند. ما بر اصلاحاتی که آقای خاتمی بر آن معتقد است تاکید داریم و در زمان حاضر نیازی به طرح نواصلاح طلبی نمی بینیم.
23. اصلاح طلبی انحصاری نیست.
24. اکثر افرادی که در ندا فعالیت می کنند جوان هستند. ولی این به آن معنی نیست که حضور افرادی با سن و سال بالا با این جمع منافات خواهد داشت.
25. همه ی تلاش ما این خواهد بود که در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی وحدت اصلاح طلبان به هم نخورد و کاندیدایی که ما معرفی می کنیم، در چارچوب لیست واحد اصلاح طلبان باشد؛ چرا که هدف ما اکثریت یافتن اصلاح طلبان در مجلس است و این اکثریت یافتن هم حاصل نخواهد شد مگر با یک دلی، همراهی و وحدت اصلاح طلبان.
در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با سجاد سالک آمده است؛ 
***ایرنا: تعبیرهای متفاوتی از عنوان «ندا» مطرح می شود که از میان آن ها می توان به «نسل دوم اصلاح طلبان»، «ندای دوباره ی اصلاحات» و … اشاره کرد. «ندا» واقعا به چه معناست؟ 
**سالک: ندا به معنای بانگی خوش آهنگ و ملایم برای بیدارباش دادن و صدا کردن افراد در فضایی است که گرفتار رخوت و سستی شده اند. تصور می کنم ندا در معنا و لفظ خود، فارغ از اینکه به معنای نسل دوم اصلاح طلبان باشد یا نه، واجد معنایی است که ما دنبال آن بودیم.
افزون بر این، زمانی که ما بحث های خود را با دوستان آغاز کردیم، به این اعتقاد که این جمع قادر است نسل دوم اصلاح طلبان را تشکیل دهد باور داشتیم و از همین رو ندا را به عنوان مخفف این عنوان انتخاب کردیم. ولی از آنجا که این جمع، خود را ملتزم به نظرات بزرگان اصلاح طلب می داند و اعتقاد دارد که حتما باید در مسیر اعتلای اصلاح طلبی و بهره بردن از نظرات اصلاح طلبان حرکت کرد، طی دیدارها و گفت و گوهایی که ما داشتیم، آقای خاتمی به این نکته که ممکن است برداشت های غلطی از ندا به عنوان نسل دوم اصلاح طلبان صورت گیرد و عده یی تصور کنند منظور ما بد بودن نسل اول و خوب بودن نسل دوم بوده است اشاره کردند. از آنجا که ما آقای خاتمی را به عنوان محوریت اصلاحات قبول داریم و معتقد هستیم هر جمعی که قصد فعالیت در این حوزه دارد باید چارچوب های اصلاح طلبی مدنظر آقای خاتمی را رعایت کند، با احترام به نظر ایشان، از این انتخاب صرف نظر کردیم. 
***ایرنا: پس ندا در زمان حاضر به چه عنوانی شناخته می شود؟ 
**سالک: ما برای دوستانی که خیلی علاقمند هستند هنوز هم ندا را تحلیل کنند، از «نوید دوباره ی اصلاحات» استفاده کردیم تا سوء تفاهم های احتمالی را نیز از بین ببریم. اما در واقع عنوان حزب «ندای ایرانیان» شده و دیگر لازم نیست دنبال مخفف سازی باشیم. 
***ایرنا: ایده ی اولیه ی ندا از چه زمان و از طرف چه کسی مطرح شد؟
**سالک: برای پاسخ به این پرسش باید به سال ها پیش بازگشت. جمعی که اکنون با عنوان فعالان ندا گرد هم آمده اند، حاصل حداقل یک دهه فعالیت سیاسی در کنار هم هستند. دوم خرداد 76، طلیعه یی برای جمعی از اصلاح طلبان شد تا فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین در آن زمان، یک سری از جوانان فرصت یافتند تا در سازمان های مردم نهاد، احزاب، رسانه ها و … فعالیت کنند. 
این جوانان که در محیط های مختلفی مشغول بکار بودند، به تدریج با یکدیگر ارتباط برقرار و به نوعی همدیگر را پیدا کردند. این باعث شد تا آن ها در جریان سایر انتخاباتی که برگزار شد نظیر مجلس، شورای شهر و البته دور دوم انتخابات ریاست جموری، ارتباط خود را حفظ و حتی نزدیک تر کنند و علاوه بر تهران، سازماندهی و هماهنگی های مربوط به ستادهای شهرستان را نیز بر عهده بگیرند. 
طی یک دهه ی گذشته، این ارتباط بیش از هر زمان دیگری تشکیلاتی و منسجم شد. آن ها احساس کردند که می توانند در کنار یکدیگر فعالیت و برنامه ریزی کنند و تشکیلات داشته باشند. البته بسیاری از این جوانان اکنون در سنین مختلفی هستند و بسیاری از آن ها در آستانه ی چهل سالگی هستند؛ ولی ویژگی یی که آن ها را در یک گروه قرار می دهد این است که از دوم خرداد 76، فضای کار پیدا کردند و از ابتدای دهه ی هشتاد متشکل شدند. ندا حاصل بیش از یک دهه دوستی، رفاقت، کار سازماندهی شده و تشکیلاتی و فعالیت های جانبی همه جانبه ی این افراد با یکدیگر است. 
بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 و در شرایطی که کشور برای چهار سال در رکود و رخوت و سستی قرار داشت و همه ی فضاهای فعالیت از بین رفته بود و البته در شرایطی که این جمع دستخوش تغییرات بسیاری نظیر خروج برخی افراد از کشور و کناره گیری برخی از سیاست شده بود، این افراد انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن آقای روحانی را فضایی مناسب در راستای از سرگیری فعالیت دیدند. پس آن ها شروع به برگزاری جلساتی کردند. ولی پیش از آن که آقای «صادق خرازی»، محوریت این جمع را بدست بگیرد و ما با ایشان کار را پیش ببریم، ما از حدود یازده ماه پیش، سلسله جلساتی را با دکتر «محمدرضا تاجیک» و سپس آقای خرازی داشتیم که تصمیم برای تشکیل ندا را می توان حاصل آن ها دانست. 
***ایرنا: ندا چگونه با آقای تاجیک و خرازی ارتباط پیدا کرد؟ آیا آن ها رهبران فکری و تشکیلاتی این مجموعه هستند؟ 
**سالک: ارتباط ما با آقای خرازی یا تاجیک با این نیت نبود که ما تشکیل حزب بدهیم. ما تصمیمی مشخص داشتیم و آن استفاده از فضای مناسب بعد از انتخابات بود. ما در فکر تشکیل حزب با هیچ یک از این افراد نبودیم. حتی در ابتدا بحث هایی مبنی بر راه اندازی دوره های جریان شناسی، کارگاه های مطالعاتی یا استفاده از ظرفیت نهادهای غیر دولتی به میان آمد. ما مدت ها بر سر این که چه مسیری را باید طی کنیم بحث داشتیم و حدود سه ماه با آقای تاجیک بر سر این که در فضای فعلی چه کار باید کرد جلسه داشتیم. ولی به دلایلی به نتیجه ی خاصی نرسیدیم و جلسات نیمه کاره ماند. از آن جا که این جمع مصمم بود فعالیت خود را آغاز کند و از فضای بوجود آمده نهایت استفاده را ببرد، با آقای خرازی همکاری خود را آغاز کرد. 
آشنایی گروه با آقای خرازی نیز به مدت ها پیش باز می گشت و بسیاری از اعضا با ایشان آشنایی دیرینه یی داشتند. علاوه بر این، آقای «سعید نورمحمدی» از اعضای گروه و عضو شورای مشورتی آقای خاتمی، ارتباط تنگاتنگی با آقای خرازی که ایشان نیز عضو شورای مشورتی آقای خاتمی هستند داشت. ما حتی در این زمان نیز برنامه یی برای تشکیل حزب نداشتیم. ولی بعد از مدت ها بحث و جلسه و گفت و گو به این نتیجه رسیدیم که ما می توانیم فعالیت تشکیلاتی و سازماندهی شده ی خود را داشته باشیم و بالاخره و در مقطع کنونی تصمیم بر تشکیل ندا گرفته شد. این مختصری از تاریخچه ی تشکیلات بود که تا کنون نیز در جایی به آن اشاره نشده بود. 
***ایرنا: تشکیلات چه زمانی به طور رسمی اعلام موجودیت کرد؟ 
**سالک: ما هیچ قصدی برای اعلام موجودیت نداشتیم و در واقع در عمل انجام شده یی قرار گرفتیم که حجم واکنش های بعد از آن، ما را غافلگیر کرد. ما برای نزدیک به هشت ماه، کار را بدون سر و صدای رسانه یی و در حوزه ی داخلی، پیش می بردیم. ولی گزارش هفته نامه ی «صدا» در صفحه ی شایعه ی هفته با عنوان «ماجرای ندا چیست؟»، باعث علنی شدن این موضوع شد. در همان روز نیز خبرگزاری فارس گزارشی در بخش شنیده می شود در خصوص ندا کار کرد. بعد از آن، ندا کاملا رسانه یی شد و چون از تشکیلات اسم نیز برده شده بود، مرتب با ما تماس می گرفتند و ما با حجم وسیعی از اتهام و شایعه رو به رو شدیم. تا جایی که دوستان ندا نیز مجبور به ورود به این موضوع شدند. آقای خرازی تا پیش از این تاریخ در هیچ جا حرفی از این تشکیلات نزده بود. خود ما نیز قصدی برای رسانه یی شدن موضوع و صحبت در این خصوص نداشتیم. ما رویه یی را در ذهن داشتیم که بر پایه ی «انسجام تشکیلاتی، بیانیه های راهبردی و سندهای هویتی» گذاشته شده بود و اولویت های ما این سه مورد بود. ما قصد داشتیم تا زمانی که سندها و بیانیه های ما آماده نشده، موضوع را رسانه یی نکنیم؛ چرا که این عمل، نمود ما را از بود ما بیشتر می کرد. 
ولی وقتی که در عمل انجام شده قرار گرفتیم و دیدیم چقدر حجم تخریب و اتهام زنی زیاد است، ناچار شدیم وارد گود شویم و در این خصوص اظهار نظر کنیم. 
***ایرنا: آیا تشکیلات برنامه یی برای کسب مجوز دارد؟ 
**سالک: بله. بنای اولیه ی ما بر این بود که همه ی کارها را موکول به بعد از دریافت مجوز کنیم. ولی در زمان حاضر ما مدارک مورد نیاز را تحویل داده ایم و منتظر اعلام نظر وزارت کشور هستیم. ممکن است حتی مجوزی به ما داده نشود. پس این همه سر و صدا و جنجال برای حزبی است که هنوز در مرحله ی اخذ مجوز قرار دارد. 
***ایرنا: تشکیلات ندا در زمان حاضر چگونه و بوسیله ی چه افرادی اداره می شود؟ آیا ریاست تشکیلات شورایی است؟ 
**سالک: تشکیلات یک هیات موسس دارد که دارای 12 نفر عضو ثابت است. همچنین ما در سایر استان ها در حال تشکیل حلقه های استانی حزب هستیم و در تمام استان ها هسته ی اولیه ی خود را شناسایی کرده ایم و با نیروهای مختلفی ارتباط داریم. فارغ از اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد، افراد نزدیک به حزب در استان ها فعالیت خود را آغاز کرده اند و ما در حال گسترش لایه ها و حلقه های بعدی حزب هستیم. 
این افراد همان افرادی هستند که در سال های 88 و 92 با ما در ستادهای انتخاباتی فعال بودند. ولی ما تا به حال به صورت رسمی عضوگیری نکرده ایم و هیچ برنامه یی نیز برای جذب نیرو و عضوگیری تا پیش از کسب مجوز نخواهیم داشت. 
***ایرنا: در زمان حاضر فعالیت های تشکیلات در چه حوزه یی است؟ 
**سالک: فعالیت حزب در زمان حاضر در مرحله ی انسجام تشکیلاتی و نگارش بنیان های حزبی است. ما در حال مشخص کردن چارچوب ها و تعیین مرامنامه و اساسنامه ی حزب هستیم. ما در مرحله ی اول روی این موضوع که دلیل حضور ندا چیست، تمرکز کرده ایم و نخستین سندی هم که قصد داریم منتشر کنیم این خواهد بود که چرا آمدیم؟ 
ما در واقع در حال مشخص کردن چرایی حضور خود هستیم و گلایه یی هم که از منتقدان ندا داریم این است که چرا تا این حد عجولانه و شتابزده و پیش از آنکه حتی سند هویتی و مرامنامه یی منتشر شود، شروع به نیت خوانی و گمانه زنی کرده اند و یک سری شایعات تایید نشده را بسط می دهند. این بزرگ ترین گلایه یی است که ما از دوستان خود داریم. 
***ایرنا: به گلایه ها خواهیم پرداخت ولی اجازه دهید روی «چرا آمدیم» که خود شما مطرح کردید دست بگذاریم. هدف از تشکیل ندا چه بوده است؟ 
**سالک: در این بحث چند موضوع مهم مطرح بود. اول از همه اینکه ما احساس می کردیم اصلاح طلبان از فضای بوجود آمده بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات، استفاده نکرده اند و ظرفیتی که برای کار تشکیلاتی و سازماندهی شده و فعالیت حزبی بوجود آمده بود به حال خود رها شده است. ما خیلی خوشحال می شدیم که جبهه ی مشارکت و سازمان مجاهدین، مجوز فعالیت بگیرند و در چارچوب نظام موجود فعالیت کنند. ولی این اتفاق نیفتاد و تحلیل ما این است که اتفاق نیز نخواهد افتاد. در این شرایط ما این پرسش را مطرح کردیم که آیا باید دست روی دست گذاشت و کنار نشست؟ 
ارزیابی و پیشنهاد ما این بود که در فضای فعلی بدون شک باید از فرصت ها استفاده کرد و کار تشکیلاتی و سازماندهی شده را آغاز کرد. همچنین، یکی از دغدغه هایی که اتفاقا بارها از طرف آقای خاتمی در جلسات شورای مشورتی عنوان شد و سایر اصلاح طلبان نیز آن را مطرح کرده اند، این است که جوانان و فعالان سیاسی اصلاح طلب رها شده اند و فضایی برای فعالیت ندارند و ما نیازمند ظرفی هستیم که جوانان را متحد و اقدام به آموزش و هماهنگی آن ها کنیم. بنابراین ما در مرحله ی اول می خواستیم کمکی به جبهه ی اصلاح طلبان کرده باشیم و همچنین، جوانان فعال سیاسی اصلاح طلب را جذب و هماهنگ کنیم. 
***ایرنا: در جلسات مشورتی که برگزار کردید، چه نکته هایی به عنوان اصلی ترین سیاست ها و اولویت های حزب تعیین شد؟ 
**سالک: ما ابتدا به این نتیجه رسیدیم که بین اصلاح طلبان و نظام سیاسی، سوء تفاهم بوجود آمده است. پس پیش از آنکه ما اعلام موجودیت و اقدام به گسترش تشکیلاتی کنیم، لازم است اعتمادسازی کنیم. چرا که تا زمانی که این سوء تفاهم میان اصلاح طلبان و نظام برطرف نشود، هیچ فعالیت و تشکیلاتی، امکان نفوذ و تاثیرگذاری را نخواهد داشت. بنابراین ما اولین اولویت خود را رفع کدورت و سوءتفاهم ها در کنار اعتمادسازی برای فعالیت در چارچوب نظام موجود قرار دادیم. 
در گام دوم، قصد ما ساختن تشکیلاتی محکم بود تا بتواند حزبی واقعی را تشکیل دهد. ما در همه ی جلسات مشورتی، این سوال را از خود مطرح می کردیم که اگر قرار باشد ما نیز حزبی مانند سایر احزاب فصلی، موسمی، بی پایه و بی بدنه داشته باشیم، اصلا چرا باید این فعالیت آغاز شود؟ 
ما مدت ها مطالعاتی روی احزاب جهان و تجربیات آن ها انجام دادیم و سعی کردیم از این تجربیات استفاده کنیم. علاوه بر این مروری نیز بر تاریخ معاصر، جریان اصلاح طلبی و فضای سیاسی کشور داشتیم. همه ی این مطالعات و بررسی ها به درک این مساله که ما نیاز به تشکیلاتی محکم با زیرساخت های قوی داریم منجر شد. بعد از رسیدن به این نقطه بود که ما بحث در خصوص جذب نیرو و آموزش تشکیلاتی را آغاز کردیم. 
***ایرنا: در جریان حرکت پایه یی و موشکافانه یی که به آن اشاره کردید، آیا اصلاح طلبان باسابقه نیز حضور داشتند و از نظر و مشورت آن ها استفاده شد؟ 
**سالک: ما دیدارهایی را با آقای خاتمی داشتیم و چند دیدار را نیز با چهره های برجسته و تاثیرگذار اصلاح طلب. ولی شاید لازم باشد من در اینجا اعتراف کنم که تعداد این دیدارها می توانست بیشتر باشد. شاید یکی از دلایل برگزار نشدن دیدارهای بیشتر این باشد که ما هرگز تصور نمی کردیم راه اندازی چنین تشکلی، با این حجم گسترده از واکنش ها و نقد و اعتراض ها روبرو شود. البته ما می دانستیم که این اقدام قطعا پر سر و صدا خواهد بود و استقبال و مخالفت های گسترده یی را بدنبال خواهد داشت؛ ولی بهمنی که در زمان حاضر سرازیر شده است، فراتر از حد انتظار ما بود. ما دیدارهایی با چهره های بانفوذ اصلاح طلب برگزار کردیم ولی قطعا جا داشت که این دیدارها بیشتر بودند تا اینقدر تشکل ما شوکه کننده ظاهر نشود. 
***ایرنا: اجازه بدهید وارد بحث نقدهایی که به ندا وارد می شود، بشویم. همانطور که خود شما نیز اشاره کردید، طی هفته های اخیر، ندا با هجمه یی از نقد و گلایه ها رو به رو شده است. یکی از شایع ترین آن ها مساله ی انتساب آقای صادق خرازی به ستاد انتخاباتی آقای قالیباف است و این که چرا وی در چنین شرایطی و به یکباره تصمیم به حمایت از اصلاح طلبی گرفته است. شما این شایعه را تایید می کنید؟ 
**سالک: آقای خرازی نامه یی نوشتند و صراحتا عنوان کردند که در ستاد انتخاباتی آقای قالیباف حضور نداشتند و فعالیت نمی کردند. اما آقای خرازی چهره ی سیاسی تعاملگرا و میانه رو محسوب می شوند. ایشان سابقه ی دوستی و رفاقت با همه ی چهره های سیاسی از آقای قالیباف گرفته تا فرماندهان سپاه و دیگر افراد دارد. اتفاقا این همان چیزی است که مشی حزب ما آن را اقتضا می کند و ما خیلی خوشحال هستیم که آقای خرازی دارای چنین ارتباطات وسیع و گسترده یی با همه ی طیف های سیاسی است. چرا که اگر قرار بود چهره های حزب ما نیز با اصولگرایان ارتباطی منفی و تقابلگرایی داشته باشند، دیگر نیازی به حضور ما نبود. چراکه خیلی از احزاب اصلاح طلب پیشین همین دعواها و اختلافات را پی می گرفتند. من این گستردگی تعامل آقای خرازی را نقطه ی قوتی برای تشکیلات می بینم. اگر دوستانی از این گستردگی روابط ناراحت هستند، لازم است من همینجا به آن ها بگویم که ما نیز در حزب ندا قصد داریم ارتباطی خوب، دوستانه و تعاملگرایانه با احزاب و چهره های اصولگرا داشته باشیم و امیدواریم که سعه ی صدر آن ها برای دیدن چنین ارتباط هایی بیشتر باشد. ولی من بار دیگر هرگونه ارتباط آقای خرازی با ستاد انتخاباتی آقای قالیباف را رد می کنم. 
***ایرنا: باید پذیرفت همانطور که شما نیز اشاره کردید، در زمان حاضر نگاه های منفی و حاکی از سوءظن نسبت به ندا در حال افزایش است. این نکته بویژه بعد از اظهارنظر آقای خاتمی در خصوص این تشکل و تاکید وی بر اینکه حرکت های جدید نباید نافی حرکت های صورت گرفته در گذشته باشد و «اصلاح طلبی خوب» و «اصلاح طلبی بد» نباید مطرح شود، بسیار بارزتر شد. پاسخ شما به این اظهارنظر چیست؟ 
**سالک: موضوعی که آقای خاتمی در حد یک یا دو جمله مطرح کردند، برای ما به عنوان اعضای ندا، مساله ی ناشناخته یی نبود. ایشان صریح تر از آنچه را که در این اظهارنظر مطرح کردند، در جلسه یی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. ایشان در این جلسه نگرانی هایی را مطرح کردند که مهم ترین آن ها این بود که تعبیر اصلاح طلب خوب و بد شکل نگیرد و کار ندا بر آنچه ممکن است ویرانه های اصلاحات نسل اول تلقی شود شکل نگیرد. 
پس ما با نگرانی آقای خاتمی آشنا بودیم و همه ی تلاش ما بر این بود که این نگرانی را برطرف کنیم. اینکه گفتیم از عنوان نسل دوم اصلاح طلبان استفاده نمی کنیم نیز برای این بود که از نسل دوم تعبیر به نسل خوب نشود. ما همچنان تاکید داریم که نگرانی های آقای خاتمی و دیگر اصلاح طلبان را برطرف خواهیم کرد و در این راستا دیدارهایی را نیز با چهره های اصلی اصلاح طلب برگزار کردیم تا حرف های آن ها را بشنویم و برای پاسخ دادن به دغدغه های آن ها تلاش کنیم. ولی از دوستان اصلاح طلبمان انتظار داریم، همانطور که ما این شان و جایگاه را برای آن ها قایل هستیم، آنها نیز در اظهارنظرهای خود از کنایه های گزنده خودداری کنند و انتقادهای خود را دوستانه و صمیمی مطرح کنند تا مثمرثمر و نتیجه بخش باشد. متاسفانه برداشت من از اظهار نظر گروه اندکی از اصلاح طلبان جوان تر منتقد این است که دنبال رفع نواقص ندا نیستند بلکه با اتهام زنی های پی در پی، پروژه ی اعتبار زدایی و بدلی سازی از ندای ایرانیان را دنبال می کنند که این رفتاری کاملا غیراخلاقی است. 
***ایرنا: تصور نمی کنید اگر ندا از ابتدا با شفافیت بیشتری در خصوص چرایی و چگونگی فعالیت خود ظاهر می شد، اکنون با این حجم از کنایه و نقد رو به رو نمی شد؟ 
**سالک: موضوع این است که این ما نبودیم که ندا را مطرح، معرفی و برای اعلام موجودیت آن اقدام کردیم. این اتفاقات به ناگاه افتاد و دوستانی که این اقدام را انجام دادند از ظن خود یار ندا شدند. ما قصدی برای رسانه یی کردن و اظهار نظر در خصوص حزب نداشتیم؛ چرا که به دنبال کسب مجوز بودیم. پس قرار را بر این گذاشتیم که تا پیش از کسب مجوز، تشکیلات را منسجم کنیم. یکی از مهم ترین مساله هایی که ما در جلسات خود بر آن تاکید داشتیم این بود که بودِ ما باید از نمود رسانه یی ما بیشتر باشد. ما باور داشتیم که گفت و گو و بحث های بیشتر و رسیدن به خواستی واحد در جریان جلسات، خیلی بهتر از مصاحبه و گفت و گو و اظهار نظر درباره ی تشکیلات بود. لازم بود که در ابتدا خود ما به معنا و هدف واقعی ندا برسیم. افزون بر این، همانطور که پیشتر اشاره کردم، ما جمعی از جوانان متکثری بودیم که نزدیک به 10 سال در کنار یکدیگر فعالیت می کردیم، ولی عده یی از این افراد حاضر نشدند به تشکیلات بپیوندند یا ما احساس کردیم از روحیه ی تعامل گرایانه ی لازم برخوردار نیستند. این جلسات به معنای مخفی کاری و پنهان کاری نبود؛ به این معنی بود که ما با یکدیگر آشنا شده و به این نتیجه برسیم که آیا می توانیم در کنار یکدیگر فعالیت کنیم. لزومی ندارد زمانی که ما برای دو هفته مشغول گفت و گو و رایزنی با شخصی خاص هستیم و او هنوز تصمیم خود را برای پیوستن به تشکیلات نگرفته است، این موضوع رسانه یی شود. ما در ابتدا می خواستیم خود و مواضع تشکیلات را بشناسیم و در مرحله ی بعد اعلام موجودیت رسمی کنیم؛ تا اگر شما این پرسش را مطرح کردید که «نظر شما در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان چیست؟»، ما نه نظر خود بلکه بتوانیم نظر ندا را که محصول جلساتی است که برگزار کرده ایم به شما بدهیم. 
اگر دوستان رسانه یی اقدام به علنی کردن ندا نکرده بودند، ما تا مرحله ی کسب مجوز نیز تصمیمی در این خصوص نداشتیم. ولی من از این موضوع تعبیر به پنهان کاری نمی کنم. ما تنها سعی داشتیم از غوغا سالاری دور باشیم و رسانه ها را با بدنه و اسمی که هنوز بخوبی شکل نگرفته مشغول نکنیم. 
***ایرنا: بعد از کسب مجوز برنامه ی ندا برای همکاری با اصلاح طلبان چیست؟ آیا باید منتظر فعالیت ندا به عنوان حزبی جدا از اصلاح طلبان بود؟ 
**سالک: ما اعلام کرده ایم که ندا حزبی اصلاح طلب است، به اصلاحات باور دارد، آقای خاتمی را محور اصلاحات می داند و معتقد است که ایشان اصلاح طلب ترین فرد موجود است. در این چارچوب، ما برنامه ها و تاکتیک های خاص خود را داریم. ما در راهبرد اصلاح طلب هستیم و اصلاح طلبانه نیز رفتار خواهیم کرد، ولی نظرات خاص خود را داریم. ما بسته به موضوعات مختلف، حتما با اصلاح طلبان گفت و گو خواهیم کرد و جلساتی خواهیم داشت تا مشخص شود در چه بخش هایی با یکدیگر همسویی داریم. سعی و تلاش ما بر این است که بیشترین همگرایی را با اصلاح طلبان داشته باشیم و به هیچ وجه بدنبال ایجاد انشقاق یا حتی کوچک ترین حسی از انشقاق و اختلاف در دورن اصلاح طلبان نیستیم. اما تعامل و همکاری باید دو طرفه باشد. پس تلاش خواهیم کرد تا جایی که ممکن است با اصلاح طلبان همراه باشیم. ولی مرامنامه، اساسنامه و هویت حزبی خود را در همه ی تصمیم گیری ها ملاک قرار خواهیم داد و می کوشیم در قامت یک حزب اصلاح طلب مقتدر، ورزیدگی و پویایی لازم را داشته باشیم. 
***ایرنا: آیا برنامه یی برای پیوستن به شورای هماهنگی جبهه ی اصلاحات دارید؟ 
**سالک: ما حتما در جلسات خود در این خصوص که آیا باید درخواستی برای پیوستن به شورای هماهنگی جبهه ی اصلاحات داده شود یا نه بحث خواهیم کرد. در صورتی که ما به این تصمیم برسیم و درخواست ما نیز با موافقت همراه شود، لازم است که سیاست های ما با شورای هماهنگی اصلاحات همراه شود. ولی این جزو مواردی است که ما هنوز درباره ی آن تصمیم گیری نکرده ایم و تصمیم گیری در این خصوص را موکول به بعد از اخذ مجوز کرده ایم. ولی فارغ از این که ما به شورای هماهنگی بپیوندیم یا خیر، به عقل جمعی اصلاح طلبان احترام خواهیم گذاشت. 
***ایرنا: اعضای باسابقه ی اصلاحات چطور؛ آیا برنامه یی برای دعوت به همکاری از آن ها در ندا وجود دارد؟ 
**سالک: ما اول از همه می کوشیم که به نگرانی های طرح شده خاتمه دهیم اما بحث هایی در جریان است و امکان دارد در آینده شاهد حضور چهره های باسابقه و شناخته شده یی در ندا باشیم که چون فعلا در مرحله ی مذاکره با این چهره ها هستیم از توضیح بیشتر معذورم. ولی بدنه ی حزبی ما کاملا بدنه یی اصلاح طلب است. برخی از این افراد نیز نیروهایی هستند که تا سال های قبل در احزاب دیگری فعالیت می کردند. روزی که فهرست اسامی اعضای حزب اعلام شود خواهید دید که بسیاری از اعضای حزب از اعضای اصلی و تاثیرگذار جبهه ی اصلاحات هستند که با تمایل خود وارد شده اند. 
***ایرنا: این روزها «نواصلاح طلبی» به عنوان یکی از کلیدواژه های اصلی بحث های مربوط به ندا مطرح می شود. منظور از نواصلاح طلبی چیست؟ 
**سالک: برخلاف چیزی که در برخی سایت ها به آن اشاره شده است، حزب ندا و آقای خرازی هیچوقت از واژه ی نواصلاح طلبی استفاده نکردند. این اصطلاح خاصی بود که جناب آقای تاجیک از آن استفاده می کنند و با توجه به اینکه ما در مقطعی از عنوان نسل دوم اصلاحات استفاده می کردیم و بر اینکه اصلاحات باید وارد مسیری جدید شود تاکید داریم، رسانه ها بطور ناخودآگاه بین مباحث ما و آقای تاجیک ارتباط برقرار کردند و نواصلاح طلبی را به ما نسبت دادند. ما بر اصلاحاتی که آقای خاتمی بر آن معتقد است تاکید داریم و در زمان حاضر نیازی به طرح نواصلاح طلبی نمی بینیم. 
***ایرنا: شما در یکی از مصاحبه های خود به این موضوع که بزودی جوانان اصلاح طلب میدان دار خواهند شد تاکید کرده بودید. یکی از نقدها و نگرانی هایی که طی روزهای اخیر مطرح شده نیز این بود که ندا قصد دارد میدان را از اصلاح طلبان قدیمی ربوده و آن ها را به حاشیه براند. پاسخ شما به این نگرانی ها چیست؟ 
**سالک: حقیقت این است که اصلاح طلبی انحصاری نیست. نه اصلاح طلبان نسل اول-اگر از این اصطلاح ناراحت نشوند- می توانند ادعا کنند که اصلاح طلبی متعلق به ما است و هیچ تشکل جدیدی حق حضور ندارد و نه جمع جدیدی که تشکیل شود می تواند بگوید ما آمده ایم تا میدان را در دست بگیریم و دیگران نباید حضور داشته باشند. اینکه ما چند ماه قبل و حتی پیش از رسانه یی شدن ندا این بحث را مطرح کردیم، به نوعی زمینه سازی برای تشکیل حزب جدید بود و عبارت میدان دار شدن جوانان اصلاح طلب نیز ناظر بر تاسیس و تشکیل همین حزب جدیدی بود که اکنون در مرحله ی کسب مجوز قرار دارد. ما با بکارگیری این عبارت قصد داشتیم که هم فضا را آماده کنیم و هم بازخوردها را ببینیم و البته نوید این را بدهیم که جوانان قصد دارند با همکاری یکدیگر، کاری جدید را آغاز کنند و تشکیل حزب دهند. این به هیچ وجه به این معنی نیست که دیگر اصلاح طلبان نباید حضور داشته باشند و به اصطلاح، کفش های خود را آویزان کنند. اصلاح طلبان با هم می توانند موفق شوند و ما حتما از تجربیات اصلاح طلبان نسل اول استفاده خواهیم کرد. طی این مدت نیز با وجود اینکه ما از برخی کنایه ها و گلایه های آن ها رنجیده ایم، هیچ پاسخ یا جواب گزنده یی از جانب حزب ندا به آن ها داده نشده است. ما احترام آن ها را ولو اینکه ما را بنوازند، حفظ می کنیم. 
***ایرنا: دلیل تاکید شما بر نسل جوانان اصلاح طلب و جوان گرایی در حزب چیست؟ بویژه اینکه این تاکید، از سوی برخی، تعبیر به کنار گذاشته شدن بزرگان اصلاحات شده است. 
**سالک: من می خواهم از همین فرصت برای رفع این سوءتفاهم که برای خیلی افراد بوجود آمده استفاده کنم. بنای ما بر این بود که از اصطلاحات تغییر نسل و نسل اول و دوم استفاده نکنیم. ولی در برخی اظهارنظرها و به اقتضای صحبت، این اصطلاحات راحت تر مفهوم مورد نظر ما را منتقل می کرد. زمانی که ما نسل اول و دوم را مطرح کردیم، منظور ما اصلا تغییر نسل سنی نبود. ما معتقد بودیم گفتمانی جدید باید مطرح شود و این گفتمان محدود به سن نبود. کما اینکه اگر منظور ما تغییر نسل سنی بود که خودِ آقای خرازی در نسل اول جای می گرفتند. منظور ما تاکید بر لزوم وجود روش و ادبیاتی جدید در فضای سیاسی بود و این موضوع سن و سال نمی شناسد. 
اکثر افرادی که در ندا فعالیت می کنند جوان هستند. ولی این به آن معنی نیست که حضور افرادی با سن و سال بالا با این جمع منافات خواهد داشت. تاکید ما بر تغییر روش های اصلاح طلبانه و باز کردن راهی جدید است. از جمله ی مهم ترین تغییرهایی که ما برای رسیدن به آن ها تلاش خواهیم کرد نیز می توان به همین موضوع شخصی کردن بحث ها در انتقادها اشاره کرد که اکنون به نوعی دامنگیر خودِ ما نیز شده است. مشکل ما با رویکردی است که از تقلیل دادن بحث به افراد و بیرون کشیدن پرونده ی آن ها در راستای نفی حق آن ها برای اظهار نظر و حضور در فضای سیاسی استفاده می کند. در این شرایط ما معتقدیم بجای «که گفت؟» باید به «چه گفت؟» اهمیت داده شود. اینکه ما بر این موضوعات که فردی در گذشته کجا و با چه کسانی همکاری داشته است بپردازیم تنها باعث آسیب رسیدن به اصل موضوع و ایجاد سوءتفاهم در فضای سیاسی خواهد شد. 
***ایرنا: عده یی بر این باور هستند که اصلاح طلبان به دلیل تلاطم های سیاسی در سال های گذشته، دچار تزلزل تشکیلاتی یا حتی ریزش در پایگاه اجتماعی شان شده اند. بر این اساس گفته می شودپی ریزی تشکیلات ندا، تلاشی برای ترمیم و برون رفت جریان اصلاحات از وضعیت کنونی است؛ آیا اینگونه است؟ 
**سالک: من معتقد نیستم که پایگاه اصلاح طلبان ریزش داشته است. اتفاقا آن ها پایگاه بسیار قوی دارند. مشکلی که بوجود آمده این است که اصلاح طلبان، درگیر یک سری سوءتفاهم با هسته ی اصلی قدرت در نظام جمهوری اسلامی، چهره های متنفذ و تاثیرگذار اصولگرا و نهادهای قدرتمند حاضر در نظام شده اند. اصلاح طلبان از پایگاه خوبی برخوردار هستند و انتخابات 92 این را بخوبی اثبات کرد؛ اما به این دلیل که این سوءتفاهم ها مانع از تاثیرگذاری و فعالیت اصلاح طلبان می شد، ما در ندا تصمیم گرفتیم که مشی جدیدی را در سیاست ورزی خود برگزینیم که بر پایه ی تعامل و رفع سوءتفاهم ها و مبتنی بر سیاست اجماع سازی و همراه سازی باشد. 
ما معتقد هستیم اگر قرار است اصلاحی در سیاست های نظام صورت گیرد، لازم است با اصولگرایان، نهادهای قدرت، بنیادها و سازمان ها و … در این خصوص گفت و گو شود و آن ها را دعوت به همراهی و همکاری کرد؛ نه اینکه به زور و فشار آن ها را وادار به همکاری کنیم. به اعتقاد ما، همکاری با این افراد و گروه ها حتی اگر به معنای تنها یک گام به جلو باشد، بهتر از 10 گام به جلویی است که با زور و فشار حاصل می شود و در آینده عقبگردی بزرگ را بدنبال خواهد داشت که نمونه ی آن را در زمان آقای احمدی نژاد شاهد بودیم. 
ما در دوران اصلاحات، پیشرفت های خوبی داشتیم. ولی از آنجا که برخی از این پیشرفت ها، ناشی از زور و فشار و بدون اقناع و همراه سازی طرف مقابل بود، در نهایت چنان ما را به عقب راندند که اکنون باید برای احیا و بازیابی دوباره ی خود تلاش کنیم. بنابراین ما باید با کنار گذاشتن سوءتفاهم ها، به طرف مقابل اجازه ندهیم از اصلاح طلبی بترسد و از آن گریزان باشد. افراد و گروه های دیگر نباید احساس کنند که اصلاحات و اصلاح طلبان قصد دارند منافع آن ها را به خطر بیاندازند و با فتح سنگر به سنگر، همه ی کرسی های قدرت را نصیب خود کنند. لازم است که همه با هم برای رفع اشکالات و نواقص موجود در کشور تلاش کنیم؛ چراکه ما همگی سرنشینان یک کشتی هستیم و در صورت سوراخ شدن این کشتی، همه ی ما با هم غرق خواهیم شد. 
***ایرنا: با این شرایط شما آینده ی اصلاح طلبان را چگونه پیش بینی می کنید؟ 
**سالک: به نظر من اصلاح طلبان دو سرنوشت پیش روی خود دارند. آن ها یا با روش هایی که به کار می برند، تبدیل به نیرو و جریانی تقابل گرا و غیر متنفذ می شوند یا اینکه می توانند جریانی تعاملگرا و متنفذ باشند. این مساله کاملا طبیعی است. اگر اصلاح طلبان بتوانند اختلافات خود را با نظام و اصولگرایان بطور مسالمت آمیز حل و فصل کنند، قادر خواهند بود رویکردی تعاملی را پیش بگیرند و در عین حال، نفوذی را که برای اجرایی کردن و پیشبرد ایده های اصلاحی خود نیاز دارند کسب کنند. 
ولی با انتخاب رویکرد تقابلی و حرف ها و اقداماتی که رضایت و دل خوشی لحظه یی را بدنبال خواهد داشت، اصلاح طلبان ممکن است چنان از عرصه کنار روند که منزوی شوند و هیچ نفوذی برای اصلاح نداشته باشند. در کشور ما، قدرت بسیار تعیین کننده است. پس حتی اصلاح طلبی نیز برای اجرایی شدن نیازمند موضع قدرت است. اصلاح طلبان نیز برای انجام اصلاحات خود باید از اظهار نظر خارج از گود اجتناب کند و وارد بازی قدرت شوند و این هم راهی جز تعامل ندارد. 
***ایرنا: برخی ندا را به مسامحه کاری متهم می کنند. 
**سالک: شاید واژه ی مسامحه تعبیر درستی نباشد، ولی رویکرد ما بر حل مسالمت آمیز اختلافات و حتی در مواردی مصالحه است. هیچ لزومی ندارد که ما وارد درگیری با نهادهای مختلف شویم. اصلاح طلبان نمی توانند بگویند که ما قصد داریم در چارچوب نظام فعالیت کنیم ولی برخی نهادها را قبول داریم و برخی را نه. چرا که نظام به عنوان کلی به هم پیوسته، این رویکرد را نخواهد پذیرفت و دو انتخاب پذیرش و فعالیت یا عدم پذیرش و در نتیجه عدم فعالیت را پیش روی اصلاح طلبان خواهد گذاشت. 
نکته ی دیگر این است که متاسفانه در شرایط فعلی، اصلاح طلبان از چنان قوام، سازمان یافتگی و قدرتی برخوردار نیستند که بتوانند بگویند ما این رویه را ادامه خواهیم داد و حضور فعالی نیز خواهیم داشت. جبهه ی اصلاح طلبان اکنون در شرایط خاصی فعالیت می کند و چاره یی نیز جز تغییر رویه ندارد. من در سیاست به روشی با عنوان «اینکرمانتالیسم» یا تدریجی گرایی معتقد هستم. تدریجی گرایی ناظر بر این است که ما زمانی که می خواهیم مشکل یا نقصی را برطرف کنیم، بهتر است با افرادی که منتقد و مخالف آن بحث هستند و قصد سنگ اندازی در راه را دارند، وارد بحث و گفت و گو شده و آن ها را با خود همراه کنیم. چرا که همانطور که پیشتر نیز گفتم، حرکت ولو کند و آهسته با منتقدان، بهتر از داشتن اهدافی عالی است که در نتیجه ی سنگ اندازی مخالفان بی نتیجه باقی خواهد ماند. ما نیز در ندا معتقد هستیم بهبود مستمر، از بهبود موقتی مبتنی بر جهش، بهتر است. 
***ایرنا: این پیشرفت کند و در عین حال پایدار، همان چیزی است که پیشتر در مصاحبه یی از آن با عنوان «قوام متقابل» یاد کرده بودید؟ 
**سالک: بله قوام متقابل به نوعی به این موضوع نزدیک است. اعتقاد شخصی من این است که اصلاح طلبان، برای داشتن امکان فعالیت و کسب قدرت و در نتیجه توانایی اجرای برنامه های اصلاحی، باید بپذیرند که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی کار می کنند و کمک کنند تا جمهوری اسلامی قوام پیدا کند. چرا که از قوام این نظام، خود اصلاح طلبان نیز قوام خواهند یافت و قدرتمند خواهد شد. قوام متقابل به این معنی است که اصلاح طلبان قادر باشند در چارچوب نظام به نتایجی که در صدد دستیابی به آن ها هستند دست پیدا کنند و ناظر به این است که اصلاح طلبان، نظام را تقویت کنند و در سایه ی قوام نظام، خودشان هم قدرت بگیرند و امکان ایجاد تغییرات تدریجی را به دست بیاورند. نقطه ی عکس این موضوع نیز این خواهد بود که ما نظام را تضعیف کنیم و برای کاهش مشروعیت آن تلاش کنیم که نتیجه یی جز به حاشیه رانده شدن اصلاح طلبی نخواهد داشت. 
***ایرنا: پس شما به نوعی این رویکرد را معامله یی دو سر برد با کوتاه آمدن اصلاح طلبان از برخی از مواضع خود می دانید؟ 
**سالک: دقیقا. ما باید راهبرد حداکثرگرا را کنار بگذاریم. برخی از اصلاح طلبان، نگاه های اصلاحی ارزشمندی دارند. ما نیز این نگاه ها را ستایش می کنیم؛ ولی معتقد هستیم این نگاه ها خیلی آرمان گرایانه هستند و در زمان حاضر ما در شرایط آرمانی قرار نداریم. ما در نظر، به این آرمان ها معتقدیم. ولی در عین حال بر رفتار مبتنی بر واقع بینی تاکید داریم. این واقع گرایی را در کنار میانه روی و نتیجه گرایی، می توان ویژگی بارز ندا در مقایسه با سایر احزاب اصلاح طلب دانست. ما در نظر آرمان گرا هستیم، ولی در محیط سیاسی و پیش از هر اقدامی معتقد هستیم که باید واقع گرایانه عمل کرد و در مجموع باید بتوانیم نتایج ملموس به دست بیاوریم و تبعات رفتارمان کمترین آسیب را به همراه داشته باشد. 
***ایرنا: با این شرایط به نظر می رسد ممکن است در برخی مسایل با اصلاح طلبان دچار اختلاف عقیده شوید. با توجه به اینکه شما اصلاح طلبی را در عنوان خود یدک می کشید و اینکه گفتید در زمره ی حزب های اصلاح طلب محسوب می شوید، آیا در سیاست گذاری و تصمیمات خود بدنبال کسب تایید نسل اول اصلاح طلبان نیز هستید؟ 
**سالک: ما اعلام کرده ایم که آقای خاتمی را به عنوان محور اصلاحات قبول داریم. پس در صورتی که با منع مستقیم ایشان رو به رو شویم، قطعا دست به اقدامی نخواهیم زد. برنامه های ما مبتنی بر التزام عملی به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه است و معتقد هستیم اگر با منع جدی از جانب نظام رو به رو شویم، نباید آن را به چالش بکشیم و بخواهیم نظرات خود را تحمیل کنیم. در چنین وضعیتی ما موضوع را موقتا مسکوت خواهیم گذاشت و در خصوص آن گفت و گو خواهیم کرد. این به آن معنی نیست که ما موضوعی را کنار می گذاریم بلکه نمی خواهیم آن را به چالش بکشیم و سعی خواهیم کرد با گفت و گو و رایزنی، چراغ قرمزهای نظام را تبدیل به چراغ سبز یا حداقل زرد کنیم. در صورت رو به رو شدن با مخالفت صریح آقای خاتمی نیز اقدامی را انجام نخواهیم داد، ولی تلاش خواهیم کرد با گفت و گو و بیان دلایل و استدلال های خود، اقدامات مورد نظر خود را اجرایی کنیم. 
***ایرنا: شما بزرگ ترین مشکل اصلاح طلبان را در زمان حاضر چه می دانید؟ 
**سالک: مهم ترین مشکل اصلاح طلبان عدم برخورداری از تشکیلاتی خوب و سازمان یافته است. علاوه بر این، آن ها نتوانسته اند جمع های موفق و تاثیرگذاری را شکل دهند و قادر نبوده اند در مورد اختلافات خود با مجموعه ی نظام سیاسی و در راستای ترمیم روابط و رفع سوء تفاهم ها به نتیجه یی برسند. انسجام یابی، سازمان یابی، تشکیلات یابی و رفع سوءتفاهم ها در نظام سیاسی باید او

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا