خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارت «هدیه یا تحقیر» خبرنگاران؟ | محمد بلوری: نه بدهند نه بگیرند

زهرا منصوری، انصاف نیوز: اهدای کارت هدیه یا هر چیز مادی‌ای به خبرنگاران، عرفی شده است که در نشست‌های خبری مختلف انجام می‌شود و مبالغ مختلفی به عنوان هدیه به آنها داده می‌شود اما هدف از دادن این مبلغ چیست؟ در روز خبرنگار، ۱۷ مردادماه، اهدای این هدایا شدت می‌گیرد.

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت می‌گوید هدیه به خبرنگار باید منسوخ شود، چون توهین به او است، خبرنگار باید خودش این هدایا را دریافت نکند. چون منبع خبری با دادن هدیه می‌خواهد قلم خبرنگار را گمراه کند.

بلوری: هدیه به خبرنگار باید منسوخ شود

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره‌ی کارت‌های هدیه‌ای که به خبرنگاران می‌دهند، به انصاف نیوز گفت: در زمان پیش از انقلاب هم کم و بیش از این هدایا می‌دانند، بانک مرکزی و بانک ملی در عیدها سکه می‌دادنند. به یاد دارم یک روز مأمور بانک آمد، لباس خاکستری هم بر تن داشت؛ برای من سه سکه پهلوی آورد، من هم قبول نکردم.

او با تاکید بر اینکه این هدیه گرفتن باید منسوخ شود، افزود: کسانی که رونامه‌نگار واقعی باشند، اینجور هدایا را اهانت به خودشان می‌دانستند. البته انسان است، جسته، گریخته و پنهانی ممکن بود کسی قبول کند، اما از نظر روزنامه‌نگاری اهانت بود. این روزها می‌بینم خبرنگاران به مراکز مختلف می‌روند، خودکار و کیف می‌گیرند، جداً اینها اهانت است، باید منسوخ شود. آنها هم نباید به خودشان اجازه بدهند که به خبرنگاران هدیه بدهند. این پول‌ها چه کم و چه زیاد گرایش‌های پاک خبرنگاری را عوض می‌کند. این مسائل باید در عرصه‌ی مطبوعات حذف شود.

بلوری گفت: البته دیگر مطبوعات ما آن حالت درست قبل از انقلاب را ندارند. در آن زمان بچه‌ها برای خودشان حیثیتی قائل بودند. این هدایا را نمی‌پذیرفتند. ممکن بود که تک و توک پنهانی اتفاق بیافتد، اما واقعاً از پذیرش این هدایا پرهیز می‌کردند، این مسائل روزنامه‌نگاری را منحرف می‌کند. کسانی که مسئول هستند، اصلاً با چه هدفی اینکار را می‌کنند؟ از نظر من می‌خواهند اگر یک موقع خبری آمد، ملاحظه‌ی اینها را در نوشتن و حذف خبر داشته باشد.

او افزود: با این کار، خبرنگار زیر دین آنهاست. شخصیت خبرنگار از بین می‌رود، در کار خبری کج‌روی ایجاد می‌کند. خبرنگار حقوق می‌گیرد، یک مزایای از طرف روزنامه و مجله به او داده می‌شود، چرا باید از منابع خبری خود پول بگیرد؟ این کار باید منسوخ و نکوهیده شود. فرقی ندارد چه خودکار باشد چه میلیون‌ها تومان پول؛ در هر صورت خبرنگار نباید اینها را بپذیرد چون به خودش توهین کرده است.

دبیر حوادث روزنامه‌ی کیهان در پیش از انقلاب، حقوق اندک خبرنگاران را در پذیرش این کارت‌های هدیه تاثیرگذار دانست و گفت: گرایش به انحراف با این حقوق‌های اندکی که خبرنگاران دریافت می‌کنند به‌وجود می‌آید. حقوق آنها به اندازه‌ی یک کارگر ساده‌ی ساختمانی هم نیست. روزنامه‌نگار باید آنقدر حقوق بگیرد که به انحراف کشیده نشود. اما متاسفانه این روزها به آنها توهین بزرگی می‌شود.

بیشتر بخوانید:
اهدای کارت هدیه به خبرنگاران، رانت یا حمایت؟
رسانه‌های باجگیر در صف کارت هدیه و ریپورتاژ
سه پیر رسانه از آفت هدیه به خبرنگاران می‌گویند

خبرنگار باید خودش این هدایا را دریافت نکند

بلوری می‌گوید: ببینید! ماجرا ساده است، مثلاً حوزه‌ی خبری بنده وزارت دارایی است و اگر هدیه‌ای بدهند، فردا اگر خبری بر علیه یکی از مقامات وزارت دارائی به دست من برسد، دستم می‌لرزد. نمی‌توانم درباره‌ی آنها بنویسم. خبرنگار باید خودش این هدایا را دریافت نکند، با این کارها شخصیت خبرنگار از بین می‌رود و کج‌روی‌هایی در قلم به وجود می‌آید.

او درباره‌ی اینکه این رسم هدیه دادن به روزنامه‌نگار در کشورهای دیگر هم وجود دارد یا خیر، توضیح داد: بنده در انگلیس و مدت کوتاهی در آمریکا بودم، این چیزها رسم نیست. منبع خبری و یا خبرنگار به خودشان اجازه نمی‌دهند که خود را در موقعیت تبادل این هدیه‌ها قرار دهند. هدف هدیه‌ی منبع خبری، جز گمراه کردن قلم من نیست.

بلوری در انتها تاکید کرد: واقعاً زشت است، باید منسوخ شود. وقتی کیهان بودم، اگر حقوق کم بود، بچه‌ها در مجلات اضافه کاری می‌کردند یا نریشن می‌نوشتند. خبرنگار نمی‌تواند بگوید چون حقوق من کم است، باید این رشوه را قبول کنم. کراهت این کار باید بین روزنامه‌نگار عیان شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا