خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجوز رهبری «عبرت آیندگان» است؟

ساعاتی قبل کلیپی با عنوان «عبرت آیندگان» در «خامنه‌ای دات‌آی‌آر» منتشر شد که بنا بر اعلام معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای «حاوی بیانات مهم و تاریخی منتشر نشده‌» از ایشان در گفتگو با مرحوم ‎هاشمی رفسنجانی بوده است.

به‌گزارش انصاف نیوز بر اساس آنچه در کلیپ منتشرشده آمده است آنچه به‌عنوان «بیانات مهم و تاریخی منتشرنشده» رهبری عنوان شده است، بخشی از سخنان ایشان در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در فروردین سال ۹۱ است.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از این دیدار اظهار داشتند: «من استدلال‌هایی دارم برای رد این نظر [مذاکره با آمریکا]، با خود ایشان [هاشمی رفسنجانی] در جلسات متعددی صحبت کردم، صدای آقای هاشمی ضبط است در شورایعالی امنیت ملی که گفتند فلانی در این زمینه استدلال‌هایی دارد که ما جواب آن استدلال‌ها را نداریم».

در بخش دیگری از این دیدار که برای نخستین بار منتشر شده است آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبری انقلاب می‌گوید: «آقای روحانی یک چیزی تهیه کردند که دو ستون داشت که منافع و ضررهای [مذاکره و رابطه با آمریکا] در آن بود…»

رهبری با قطع سخنان رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت یادآور می‌شوند که «ضررها داخلش نبود، فقط منافع بود. آنکه آقای روحانی [تهیه کرده بود] در یک ستونی ده تا پانزده مورد منافع را ذکر کردند، شما خودتان هم چند تا اضافه کرده بودید به خط شریف خودتان».

هاشمی پاسخ می‌دهد: «یک بخش کوچک هم ضررها بود…».

گفتنی‌ست ادامه‌ی این گفت‌وگو و نتیجه‌ی آن در کلیپ منتشر شده نیامده است.


                

سخنان رهبری در این جلسه در مخالفت با مذاکره و ارتباط با آمریکا که بخشی از آن برای نخستین بار منتشر شده است چند ماه پس از صدور مجوز مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا از سوی ایشان مطرح شده بود. علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت در آذر ۹۴ در گفت‌وگویی با ماهنامه‌ی دیپلمات می‌گوید: «در اواسط سال ۹۰ پس از دریافت نامه‌ی سلطان قابوس وقت ملاقات خصوصی از حضرت آقا گرفتم. ایشان در این دیدار به بدعهدی‌ها و عداوت‌های آمریکا با ایران اشاره کردند. خدمت مقام معظم رهبری گفتم از باب اتمام حجت اجازه‌ی مذاکره با آمریکا را صادر بفرمایید؛ مقام معظم رهبری هم بزرگواری کردند و فرمودند با مذاکرات مخالفتی ندارم».

چند ماه پس از این سخنان تازه منتشرشده‌ی رهبر انقلاب درباره‌ی استدلال‌هایی که در رد نظراتی مبنی بر مذاکره با آمریکا مطرح کرده‌اند، مجوز مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا به مرحله‌ی اجرا می‌رسد. صالحی در ادامه‌ی مصاحبه‌اش در این باره می‌گوید: «ما پس از 5 ماه از مجوز مقام معظم رهبری [برای مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا] به عمان رفتیم».

اما هاشمی رفسنجانی در چه تاریخی در جلسه‌ی شورایعالی امنیت ملی گفته است که برای استدلال‌های رهبری در مخالفت با مذاکره با آمریکا جوابی ندارد؟

با نگاهی به کتاب «زندگی و زمانه اکبر هاشمی رفسنجانی»، نوشته‌ی جعفر شیرعلی‌نیا، می‌‌بینیم که این ماجرا به زمان دولت سازندگی بازمی‌گردد. روایت هاشمی از مخالفت رهبری با مذاکره با آمریکا در آن مقطع زمانی به این شرح است: «آقای روحانی، مشاور من و دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. نظر او هم مثل من است که ما باید مسئله‌مان را با آمریکا حل کنیم. آقای روحانی برای منافع و ضررهای این کار دو ستون درست کرده بود. من بر آن اساس و نظر، و ضمن این‌ که خودم هم نظراتی داشتم و اضافه کردم، رفتم و با آقا صحبت کردم. خیلی بحث کردیم. یکی – دو ساعت بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم. معمولاً وقتی با ایشان اختلاف داشته باشم، نهایتاً نظر ایشان را برای خودم حجت می‌دانم. چون ایشان رهبر هستند و حق اظهار نظر قاطع دارند. همین الان هم همین‌طور است. من گفتم نمی‌توانم حرف دیگری به شما بزنم و فقط مسئلۀ ما و خداست. بالأخره در روز قیامت از من و شما می‌پرسند چرا این‌ همه ضرر و مشکلات برای نظام و مسلمانان ایجاد شد. اگر این‌ها را بر عهده می‌گیرید، من دیگر حرفی ندارم. ایشان گفتند: بله، جواب خدا با من باشد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با احترام ،جایگزین آن چیست ؟
    نفرمایید خود کفایی که تجریبات گذشته مانند واکسن و…..جواب نداد..
    نفرمایید رابطه با همسایگان و روسیه و چین ….جواب نداد
    نفرمایید ……جواب نداد .
    فقط صداقت با مردم و روش و طزح اشرف مخلوقات خدا |(متنایب با زمان )جواب می دهد. ولاغیر

    5
    9
    1. واکسن جواب نداد؟! از کجا میگی؟! BBC , VOA , ایران اینترنشنال و منو تو؟!
      آقای جانباز! اعتماد و اتکا به خود جواب نداده است؟! شما که مثلا جانباز هستی فناوری‌های قدرتمند و به روز دفاعی ما را نمی‌بینی؟! بیشترین تحریم‌ها مربوط به این بخش‌ها بود که اتفاقا بیشتر پیشرفت‌ها هم در همین بخش‌ها رخ داد!
      رابطه با روسیه و چین جواب نداد؟! مگر با آمریکا که این همه نازش رو خریدید جواب داد؟! چقدر فکر می‌کنی بعد می‌نویسی؟!

      6
      5
      1. بله واکسن الانش جواب داده..تاالان کمتراز یکمیلیون تولیدشده هروز هم ارامستانها حتی دامنه کوه هامیزبان ابدی صدهاکشته کرونایند..

  2. مطلب را اشتباه فهمیدید و تقریر کردید
    موضوع آن جلسه بحث درباره حل رابطه با آمریکا بوده و ربطی با مذاکره با آمریکا در موضوعاتی نظیر هسته ای و امثال آن ندارد
    می توان رابطه با آمریکا نداشته باشیم اما در برخی موضوعات به پیمانی بین المللی که آمریکا هم عضو آن است متعهد شویم

    3
    6
  3. همگان از نظر رهبری درباره مذاکره با امریکا و به طریق اولی رابطه با آن و تناقض آن با نظر هاشمی مطلعند و لب کلام در سخن رنجورانه آخر هاشمی و پاسخ غریب آخر رهبری مشخص است. موفق باشید استاد !

    6
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا