خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ کمال تبریزی به نامه بهروز افخمی

کمال تبریزی کارگردان سینما در گفت وگویی با «اعتماد» به نامه بهروز افخمی [لینک] مجری این برنامه واکنش نشان داد.

به گزارش انصاف نیوز، او با اشاره به سبک و سیاق نقد فیلم‌های سینمایی در این برنامه گفت: «واقعا برای مسعود فراستی و همکارش آقای بهروز افخمی احساس دلسوزی دارم. فکر می کنم این دو می توانستند در جایی دیگر و با ادبیات متفاوتی افراد تاثیرگذار و مفیدی در سینما باشند اما متاسفانه در مسیری افتادند وبه حرف های آدم هایی جامه عمل می پوشانند که با سینما مشکل دارند.»

تبریزی گفت: «این دو نفر وسیله دست کسانی شدند که با سینما مخالف هستند و هر چه آنها می گویند اجرا می کنند. در همین برنامه «هفت» آقای فراستی یک بار فیلمی را در دوران جشنواره به شدت نقد کرد و فرداشب در همان برنامه حرف هایش را پس گرفت. پس معلوم است جریانی که این دو دنبال می کنند از تحلیل و دیدگاه خودشان ناشی نمی شود.»

کارگردان «سرزمین کهن» همچنین افزود:« افخمی در نامه ای که روز گذشته در رسانه ها منتشر کرده به من پیشنهاد داده از اوشکایت کنم. دلیل این مساله را نمی فهمم. اگر او از من شکایت کند، من هم از اوشکایت می کنم. ما باید این مساله را درون خودمان حل کنیم. اگر قرار است جواب یکدیگر را بدهیم در رسانه ها این کار را می کنیم. امیدوارم بتوانیم این معضلی که برنامه «هفت» در سینما به وجود آورده، برطرف کنیم.»مسعود فراستی منتقد سینما جمعه شب هفته گذشته در برنامه تلویزیونی “هفت” به مجری گری بهروز افخمی در نقد فیلم «دونده زمین»، ساخته ی کمال تبریزی که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران شده است، تعابیر عجیبی را به کار برد. او در مورد این فیلم گفت: «کارگردان و تهیه کننده محترم در جایی گفته اند این فیلم نقدی بر 8 ساله دولت قبل است. فیلم ابدا علیه دولت قبل نیست. فیلم علیه مردم است. فیلم به شدت بی غیرت است. همان بی غیرتی که اخیرا آیت الله جوادی آملی بر آن اشاره کردند که فروش خانه و مملکت به بیگانه مصداق کامل بی غیرتی است. ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متاسفانه فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی در آن است.»

در ادامه اظهارات فراستی بود که ناصر هاشم زاده دیگر منتقد سینما گفت: «به نظر من فیلم آنقدر سطحی است و بیننده زیادی ندارد که نباید زیاد بزرگش کرد. اسمش را من می گذارم سیاست زدگی. نهایتا برای یک جمع کوچک و گعده خودمانی ست. فیلم های بزرگتری داریم که مصداق بهتری برای آن دیاثت است اما بدان توجهی نمی شود و به آن ها باید بپردازیم.»

واکنش ها نسبت به اظهارات این منتقدات تا آنجا بود که حتی اصغر فرهادی کارگردان سینما که به تازگی بخاطر فیلم فروشنده از جشنواره کن جایزه برده است، در مراسم نکوداشتش در خانه سینما از مسایلی که برای کمال تبریزی پیش آمد به شدت انتقاد کرد و از واکنش نشان ندادن خانه سینما و سایر کارشناسان گلایه کرد. او گفت این واکنش نشان ندادن باعث جری شدن آن اقلیت می شود.

این کش و قوس ها در دنیای هنر تا آنجا پیش رفت که کمال تبریزی از توقف پروژه ساخت سریال خبر داد، در این راستا بهروز افخمی سردبیر برنامه “هفت” که تاکنون نسبت به این جنجال های رسانه ای سکوت کرده بود در نامه ای خطاب به کمال تبریزی نوشته است: “دهان ما را بستی، با باقی ملت چه می کنی؟”

در بخش دیگری از این نامه آمده است: فرموده‌ای که سریال «سرزمین کهن» را نیمه کاره وِل می‌کنی مگر اینکه برنامه «هفت» تعطیل شود و ما را از تلویزیون اخراج کنند. چرا عزیزم؟ مگر ما چه کرده‌ایم که می خواهی به هر قیمت که باشد خفقان بگیریم؟ تو اگر رئیس جمهور می‌شدی چه بلایی سرمان می‌آوردی؟ لابد دستور صادر می کردی که ما را بگیرند و به زندان بیندازند و اگر رئیس قوه قضاییه می‌گفت نمی توانی چنین دستوری بدهی و قانون اجازه نمی‌دهد، کار مملکت را ول می کردی و قهر می کردی و توی خانه بست می‌نشستی.

افخمی همچنین در بخش دیگری از نامه خود از کمال تبریزی خواسته تا بر اساس قانون عمل کند نه اینکه سریال را گرو بگیرد… او همچنین از عدم انتقاد پذیری کمال تبریزی گلایه کرده و در ادامه آورده است:” مگر از پشت کوه آمده‌ای و خبر نداشتی که وقتی آدم فیلم می‌سازد باید منتظر نقد و نظر کوبنده و بی‌رحمانه هم باشد. چرا اینطوری شده‌ای رفیق قدیمی؟”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا