خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توسعه ایمان از هر شخص و حکومتی ساخته نیست

حجت‌الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «توسعه ایمان از هر شخص وحکومتی ساخته نیست» نوشت:

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ(18توبه)

مسجدهاى خدا را فقط كسانى عمران و آباد مى‌كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده‌اند و نماز مى‌گزارند و زكات مى‌دهند و جز از خدا نمى ترسند. اميد است كه اينان از هدايت‌يافتگان باشند.

کسانی می‌توانند به عمران مساجد و توسعه بندگی خداوند بپردازند که:

1) خودشان باور قلبی به خدا داشته باشند که نشانه آن عمل صالح است یعنی صرف ادعای بندگی و لاف و گزاف کاری از پیش نمی‌برد.

2) از غیر خدا واهمه و ترس نداشته باشند.
به‌صورت قهری، ترس از هر کسی موجب پرهیز از مخالفت با آن شخص و موافقت عملی با او می‌شود پس کسانی به توسعه پرستش خدا می‌توانند کمک کنند که نه خود از غیر خدا بترسند و نه سبب توسعه ترس از غیر خدا شوند.

کسی که فقط از خدا اطاعت کند و فقط از خدا بترسد به بالاترین مقام ایمان یعنی اخلاص دست یافته و خودش و عمل‌اش برای خدا خالص شده‌اند. این چنین کسانی که خود بنده واقعی هستند می‌توانند نظامی که به توسعه بندگی خدا می‌پردازد بسازند.

3) در آخر آیه می‌فرماید اینها را امید است که ما هدایت کنیم یعنی تازه حرکت و سیر در مسیر صحیح و به‌سوی کمال بصورت فردی و جمعی شروع می‌شود.

مفهوم آن، این است که تا به این مرحله از اخلاص سیاستگذاران و مدیران نرسند امیدی به هدایت آنها از جانب خداوند نخواهد بود و طبعا موفق به توسعه حقیقت و بندگی خدا نخواهند شد لذا می‌بینیم و وجدان می‌کنیم که در جامعه مرتبا سیر نزولی در مسیر کمال، مشاهده می‌شود لذا مجبور به آمار سازی و کمیت‌گرایی و تبلیغات پوچ می‌شوند.

متاسفانه آنچه ما می‌بینیم بسیاری از دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی اغلب نه تنها خود باور قلبی به خدا ندارند بلکه اعمالشان آکنده از خودپرستی است.

به‌علاوه نه تنها خودشان فقط از خدا نمی‌ترسند که با درست کردن مکانیزم ترس از غیر خدا، مردم را به عصیان در مقابل خدا می‌کشانند.

مگر نه این است که خدا امر به معروف نسبت به حاکمان را از بندگانش مطالبه می‌کند ومگر نه این است که خداوند از علماء پیمان گرفته که در مقابل سیری ظالم و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند آیا دستگاه‌های امنیتی اسایش و ارامشی برای کسی که به این وظیفه عمل کند باقی می‌گذارند؟!

نکته آخر اینکه ایمان به خدا که موجب خالص شدن عمل و ترس فقط از خدا می‌شود منافاتی با رویارو نشدن با دشمنان خدا ندارد بلکه گاه امر خداوند به سازش و ترک مخاصمه و تقیه نسبت به دشمنان حق و حقیقت و خداست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا