خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یکسال ابهام در پرونده پزشکی «کیارستمی»

یکسال از مرگ بحث‌برانگیز “کیارستمی” گذشت و علت فوت او همچنان معماست!

به گزارش ایسنا، “عباس کیارستمی” اسفند ماه ۹۴ به دلیل مشکلات روده‌ای در بیمارستان جم بستری و در سرویس جراحی قرار می‌گیرد و پس از چهار مرحله عمل جراحی و ترخیص از بیمارستان در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۹۵، مجددا در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۵ در بیمارستان مذکور بستری و ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۵ ترخیص شد.

وی علیرغم مخالفت‌های وزیر بهداشت با انتقالش به خارج از کشور، اما به دنبال عدم بهبودی، جهت ادامه درمان به کشور فرانسه رفت و نهایتا هم در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۹۵ در پاریس فوت کرد.

از همان زمان بحث خطا و در مواردی هم قصور پزشکی مطرح شد و پرسش‌های زیادی را در افکار عمومی ایجاد کرد؛ به طوری که شمار زیادی از مردم، هواداران وی و همچنین شماری از هنرمندان اعتراض‌شان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتک خطای پزشکی به اشتراک گذاشتند و به این ترتیب کمپین پیگیری روند درمان مرحوم کیارستمی در ایران و فرانسه و البته با تمرکز بیشتر بر اقدامات درمانی ایران، همچنان فعال است.

در هر حال بنا به دستور وزیر بهداشت کمیته‌ای ویژه متشکل از حدود ۴۰ تن از اساتید و پیشکسوتان گروه‌های مختلف پزشکی و با مسوولیت سازمان نظام پزشکی، عهده‌دار رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی شدند. جلسات متعدد برگزار و در این میان اخبار ضد و نقیضی هم منتشر می‌شد؛ به طوری که اظهارنظرهای متفاوت مسوولان در جریان رسیدگی به پرونده، واکنش خانواده کیارستمی و بعضا هم جامعه هنرمندان را به دنبال داشت.

در شرایطی که مسوولان سازمان نظام پزشکی جهت روشن شدن علت فوت، پرونده بالینی مرحوم کیارستمی ازفرانسه را خواستار بودند و مکاتباتی هم در این زمینه داشتند، اما بهمن کیارستمی – فرزند مرحوم عباس کیارستمی همچنان معتقد بود پدرش برای عملی غیراورژانسی در ایران تحت جراحی قرار گرفته و درمان‌های نامناسب مشکلاتی دیگر را برای وی رقم زده و منجر به مرگ وی شده است. بر همین اساس هم تاکید داشت که کمیته مذکور بر روند درمان وی در ایران تمرکز کند.

حکمی که هنوز قطعی نیست

پس از کش و قوس‌های فراوان و البته در شرایطی که افکار عمومی همچنان معتقد بود کیارستمی قربانی خطای پزشکی شده، بالاخره در اواسط سال گذشته هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی حکم خود را اعلام کرد؛ حکم به محکومیت جراح به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف! حکمی که مورد اعتراض خانواده وی قرار گرفت و البته اذهان عمومی را هم راضی نکرد؛ هرچند که دکتر علیرضا زالی – رییس کل سازمان نظام پزشکی معتقد است که هنوز حکم نهایی این پرونده اعلام نشده است.

ماجرای فرانسه و 2 سوال مهم

زالی در آخرین اظهارنظرش درباره علت فوت مرحوم کیارستمی تاکید کرد که همچنان ابهاماتی برای جمع کارشناسی ۴۰ نفره و همچنین سازمان نظام پزشکی وجود دارد. متاسفانه علی‌رغم دو بار نامه‌نگاری با نظام‌پزشکی فرانسه و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن بستری شده بود، اطلاعات بالینی بیمار به نظام پزشکی ایران داده نشده است.

وی می‌گوید: در نامه دوم تاکید کردیم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکی در ایران مسوول رسیدگی به این پرونده است و برهمین اساس خواستار پرونده بیمار در فرانسه شدیم اما متاسفانه، فرانسه از ارائه پرونده بیمار به ما استنکاف کرد و حتی یک تک برگ هم از اطلاعات بالینی بیمار نتوانستیم بگیریم که جای تعجب دارد و تنها خلاصه‌ای از پرونده بیمار به دست ما رسید.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی، این خلاصه پرونده در جمع ۴۰ نفره کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت اما براساس این خلاصه پرونده، چند موضوع مهم وجود دارد؛ ابتدا اینکه علت تامه فوت آقای کیارستمی علی‌القاعده باید باید با کالبدشکافی در کشور فرانسه صورت می‌گرفت، اینکه بیمار را بدون اتوپسی به ایران فرستادند جای تعجب دارد.

وی همچنین می‌گوید: براساس نتایج بررسی‌های جمع ۴۰ نفره کارشناسان از خلاصه پرونده موجود، علت اصلی مرگ مرحوم کیارستمی خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی (ساب دورال) که منجر به مرگ مغزی شده بود. این خونریزی نیز ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز ۲۴ هزار واحد در روز است. این درحالیست که در پرونده موجود ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه در فرانسه شروع شده است. از طرفی هم مرحوم کیارستمی دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است.

برهمین اساس و به گفته زالی، سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای که به فرانسه نوشته، دو سوال مهم را مطرح کرده است؛ ابتدا اینکه چگونه آمبولی ریه را تشخیص داده‌اند و دلایل مستدل در این رابطه چه بوده است؟ همچنین از آنجا که پزشک ۶ صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، درخواست دیگر نظام پزشکی ایران آن بود که مشخص کنند از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح که بیمار ناگهان دچار اغما شده، وضعیت نرسینگ و علائم بالینی را با جزییات اعلام کنند. درخواست‌هایی که به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی متاسفانه هنوز پاسخی به آنها داده نشده است.

در مجموع بنا به اظهارات مسوولان سازمان نظام پزشکی، در مدارکی که از فرانسه برای ایران فرستاده شده، هیچ مدرکی مبنی بر آمبولی ریه بیمار وجود نداشته و پزشک ۶ صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، حدود دو ساعت وی با ضریب هوشیاری ۴ به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود و بعد از ۲ ساعت هم ضریب هوشیاری بیمار به ۳ که همان مرگ مغزی است می‌رسد.

سازمان نظام پزشکی ایران همچنان تاکید دارد که فرانسه مدارک مربوط به شرح دقیق علائم بالینی بیمار و علت آغاز دوز بالای هپارین را برایشان ارسال کنند.

نظر پزشکی قانونی چیست؟

از طرفی هم احمد شجاعی – رییس سازمان پزشکی قانونی نیز در اظهارات اخیر خود در این باره عنوان کرده که باتوجه به اینکه کالبدشکافی انجام نشده علت فوت را نمی توان دقیق اعلام کرد البته چند صفحه توضیحات پزشک معالج است که این توضیحات را نمی توان پرونده بالینی تلقی کرد.

در هر حال امروز درست یک سال است که از سالروز مرگ “کیارستمی” می‌گذرد و علیرغم حساسیت افکار عمومی، اما پرونده پزشکی وی و اعلام علت فوت همچنان در هاله‌ای از ابهام است؛ مبحثی که رییس کل سازمان نظام پزشکی در آخرین اظهارنظرش در توضیح علت طولانی شدن روند آن می‌گوید: از مجموع پزشکانی که در این پرونده حضور داشتند، برای یک پزشک کیفرخواست و همچنین رای صادر شد. در ادامه مسیر با اعتراض خانواده بیمار و همچنین پزشک معالج مواجه شدیم و به همین دلیل مجبور شدیم پرونده را به دادسرا بفرستیم وهمین امر موجب تاخیر در صدور رای شد.

قرار است سالروز فوت کیارستمی، عصر امروز با حضور وزیر بهداشت و رییس کل سازمان نظام پزشکی و البته به دعوت بهمن کیارستمی با موضوع “پرونده پزشکی کیارستمی” برگزار شود تا بلکه ابهام یکساله این پرونده روشن شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا