خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرایط قانونی برای شهرداری تهران | کامبیز نوروزی

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی شرایط قانونی برای شهرداری تهران نوشت:

مقررات شرایط افراد برای شهردار شدن را مشخص کرده است. در سال 1397 هیأت وزیران “آئین نامه نامۀ اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار” را تصویب کرد. این آئین نامه جانشین آئین نامۀ سال 77 شد.

بطور خلاصه عرض کنم که کسانی را می‌توان به سمت شهردار انتخاب کرد که دارای شرایطی از جمله تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل سی سال سن، انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت دائم در زمان صلح برای مردان، اعلام اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی و نداشتن محکومیت کیفری موثر باشند. اینها شرایط عمومی اند و چندان مهم نیستند .

اما نکتۀ مهم که در این یادداشت یادآوری می شود مربوط به بند 6 از قسمت چ از مادۀ 1 این آئین نامۀ اجرایی است که طبق آن کسی که برای شهرهای بالا یک میلیون نفر که قرار است به عنوان شهردار انتخاب شود باید:

اولاً مدرک دانشگاهی معتبر در یک رشتۀ مرتبط داشته باشد که طبق بخشنامۀ وزارت کشور شامل تعدادی از رشته های گروه های علوم انسانی و علوم اجتماعی است .

ثانیاً می بایست دارای حداقل 9 سال سابقۀ مدیریت ارشد نیز باشد .

شاید جز یک یا دو نفر از کسانی که نامشان به عنوان نامزد شهرداری تهران مطرح است ، دیگران فاقد این دو شرط باشند.یکیشان پزشکی هسته ای خوانده ، یکیشان هیچ سابقۀ اجرایی ندارد ، یکیشان هیچکدام را ندارد . یکیشان بهترین سابقه اش این بوده که با پشت کردن به حامیان خود ، یک رأی به قالیباف داد تا بتواند شهردار بشود و …. شهر تهران پارک شهر نیست که هرکه خواهد گو بیا و هر که خواهد گو برو.

در دوره های پیشین که مهدی چمران رئیس شورای شهر بود محمد باقر قالیباف را به عنوان شهردار تهران تا نهایت امکان حمایت کرد . هنوز هم پرونده های سالهای شهرداری قالیباف و ریاست مهدی چمران در حال خاک خوردن است .در آن دوران کارها کردند در تهران که شاید تا یکصد سال دیگرهم آثار فاجعه بارش قابل اصلاح نباشد.

اگر شورای جدید تهران بخواهد مقررات قانونی را رعایت کند خیلی از نامهایی به عنوان نامزد شهرداری تهران مطرح می شوند باید از گردونه بیرون بیافتند ؛مگر آنکه همان روال دوره های قبلشان را بخواهند بروند که برای بهره کشی از تهران و رانتهای بی شمارش هر قانون و مقررات و قاعده و اصل و اصول شهرسازی و مدیریت شهری و برنامه ریزی شهری را بوسیدند و گذاشتند کنار .

می خواهید بازی قدرت کنید ، باشد ولی اجازه ندارید شهر تهران و ساکنان تهران را به اسباب بازی قدرت تبدیل کنید. لااقل برای حفظ آبرو هم که شده اندکی ظاهر را حفظ کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا