خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترين مصونيت

صفدر دوام، روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «بهترين مصونيت» نوشت:

جوانى ٢٤ ساله با مدرك كارشناسى مى شناسم كه اكنون با تكيه بر ظرفيت هاى تبليغى اينستاگرام به كارهاى طراحى مشغول است و ماهيانه درآمدى به اندازه اى كه بقول معروف دست در جيب خودش باشد، در مى آورَد.

در احوال دارندگان كسب و كار در فضاى مجازى ( اينستاگرام، واتس آپ و حتى تلگرام فيلتر شده) بسيار روايت است و در اين باب مثنوى هفتاد من كاغذ شود.

از دخترى كه در آستانه ازدواج از همين درگاه مجازى با شغل شرافتمندانه و حرفه اى در پى كسب درآمدى براى تهيه جهيزيه است تا جوانى كه پدر كارگرش توان پرداخت هزينه هاى روزمره او را ندارد!

البته همه اين فعاليت ها را بايد در رديف شغل كاذب توصيف نمود كه از بيمه و تأمين و امنيت شغلى لازم برخوردار نيستند و حتى با قطعى چند ساعته اينترنت درآمد چند روزه آنها به باد فنا مى رود.

و امّا در بحث پرحاشيه “صيانت از حقوق كاربران فصاى مجازى” كه توسط نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در دستور كار قرار گرفت، جز تعريف قوانين و راهكارهاى تبعيت شركت هاى فناورى و پلتفرم هاى خارجى از قوانين ما راه حلى مشاهده نمى شود.

هر چند بسيارى از همسويان با نگاه غالب مجلس كنونى اين طرح را نقد و مورد انتقاد قرار داده اند، امّا دلهره بسيارى از كاربران مجازى كه از اين دريچه كسب درآمدى داشته و دارند غير قابل چشم پوشى است.

روند رو به رشد فناورى و تجارب مقابله با برخى رسانه هاى غير مستقيم نظير ويدئو در دهه هاى گذشته به ما مى گويد در اينگونه طرح ها بايد رشد علم به روز بودن ارتباطات هم مورد توجه قرار گيرد.

اينكه نماينده اى با امضاى تأييدى خود طرح را تا صحن مجلس كشانده و پس از واكنش هاى مختلف اجتماعى و انتقادات با فيلتر شكن به شبكه اجتماعى ( توئيتر) مى رود و با طرح مخالفت مى كند خود گواه ندانستن محورهاى اين طرح توسط آن نماينده است؟!

اكنون فضاى مجازى جز جدانشدنى فناورى روز با زندگى روزمره جوامع بشرى است چنانكه با هجوم كرونا قشر گسترده اى از جامعه ما و ديگر جوامع با تكيه بر اين ظرفيت در حوزه هاى مختلف اجتماعى، اقتصادى، آموزشى و رفاهى فعاليت هاى خود را ادامه دادند از اين رو هر طرح بدون كارشناسانه در اين حوزه محكوم به شكست خواهد شد.

بدون ترديد مصونيت فرهنگى، اجتماعى و هويتى افراد جامعه داراى اهميت و ضرورى به شمار مى رود امّا بهترين مصونيت رشد اقتصادى، اشتغال، فرهنگ و فناورى هر جامعه است كه آن جامعه را در مقابل آسيب هاى جبران ناپذير مستحكم خواهد كرد.

چه خوب است نمايندگان مجلس شوراى اسلامى به بسترهاى رشد محورهاى ياد شده توجه كنند و در كوتاه مدت مصونيت جامعه را از ديگر آسيب ها را آشكارا مشاهده نمايند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا