خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل حمید ابوطالبی از سیاست خارجی رئیسی

حمید ابوطالبی، مشاور پیشین حسن روحانی و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

‏نطق تحلیف رییس دولت جدید نشان داد که سیاست خارجی دولت آتی با الگوگیری از سیاستِ انقلابی دوره‌ی‌ اول دولت مهرورز و سیاستِ بی‌برنامه‌ی دوره‌‌ی دوم دولت اعتدال، جایی در میانه‌ی آنها ایستاده؛ و تصویر لازم‌ برای نمایاندن یک سیاستِ خارجی روشن، منسجم، ‌و کاربردی را ارائه نمی‌دهد.

‏بااین‌حال، وفق عبارات همین نطق می‌توان پنداشت که سیاست خارجی دولت آتی حداقل از پنج محور تشکیل می‌گردد:

حمید ابوطالبی

۱- سیاست خارجیِ قدرت محور: با بیان اینکه «قدرت ایران، امنیت‌ساز است»؛ و بدین معنا که شکل‌گیری هرگونه امنیت، صلح، ‌‌و تفاهم منطقه‌ای در چهارچوب قدرت و مبتنی بر آن می‌باشد.

‏۲- سیطره‌ ایده‌آل‌های کلی: با بیان«جهان درحال دگرگونی است و تامین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید وتعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور است، و سیاست خارجی موفق سیاست خارجی متوازن خواهد بود»؛ در حالیکه عینی‌سازی آن در سیاست ایران با توجه به تحریم‌ و سیاست‌های غرب، کاملا ناروشن است.

‏۳- نمای انقلابیِ منطقه‌ای: با بیان اینکه «دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر واشتراکات آنها را در حوزه‌ اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید»؛ درحالیکه نقش دیپلماسی، ایجاد تفاهم سیاسی با دولت‌ها برای نیل به تعامل باملت‌ها بوده وبدون آن، انحصار این تعامل به ملت‌ها ممکن نیست.

‏۴- تغییر ادبیات دیپلماتیک: با بی‌اعتنایی به مذاکره و تعامل درصورت‌بندی‌های جهانی، و با بازگشت به صورت‌بندی‌های انقلابی دوره‌ مهرورزی؛ با بهره‌گیری از عباراتی چون«تعامل هوشمند!»، «عزت واعتلای کشورهای همسایه»، «حقوق قانونی»، «حق توسعه» و…

‏۵- بی‌برنامگی برای حل بزرگ‌ترین معضل کشور، یعنی تحریم‌ها: با بیان این جمله که «تحریم‌هاعلیه ملت ایران باید لغوگردد» و یا «از هرطرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد»؛ بدون ذکر آنکه طرح ما برای لغو تحریم‌ها چیست؟ و آیا کسی غیر از این دولت باید طرحی را ارائه دهد؟

‏سرانجام اینکه ایران ‌و آمریکا درگیر بحرانی پیچیده‌اند: بحران فقدان راهکار تعاملی جز مسابقه‌ی‌ افزایش توان هسته‌ای، در‌مقابل افزایش تحریم‌ها؛ که درهردوره اوج می‌گیرد، پس ازمدتی‌ متعادل شده، و دوباره به اوج می‌رود.
بحرانی‌ که طرفین بایدبرای خروج از آن، راهی به سمت ثبات استراتژیک بیابند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا