خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرچم اقلیم کردستان در مراسم تحلیف؟!

سایت قرن نو نوشت: در روزهایی که اصولگرایان بابت نشاندن نماینده اتحادیه اروپا در ردیف های میانی مهمانان مراسم تحلیف ریاست جمهوری ژست سلحشوری در سیاست خارجی گرفته اند، استقبال از نیچروان بارزانی با پرچم اقلیم کردستان و نادیده گرفتن تمامیت ارضی عراق توجهات را به خود جلب کرده است.

چهار سال پیش در 14 مرداد 96 یک تصویر از دوازدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری همه اخبار را تحت تحت‌الشعاع خود قرار داد؛ عکس سلفی برخی از نمایندگان مجلس دهم با مونیکا موگرینی، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا که چهره‌ مشهور مذاکرات برجام بود. اصولگرایان مخالفان دولت حسن روحانی، نام «سلفی حقارت» را برای این تصویر برگزیدند و سعی کردند آن را به عنوان یکی از قاب های ماندگار مجلس دهم ثبت کنند.

امسال وقتی انریکه مورا، فرستاده اتحادیه اروپا برای مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری جایی بهتر از ردیف‌های میانی میهانان خارجی در صحن علنی مجلس پیدا نکرد، اصولگرایان این موضوع را با سلفی 4 سال قبل نمایندگان با موگرینی مقایسه کردند و گفتند تفاوت سیاست خارجی آنها با اعتدالیون در همین است. یعنی در جایی که شان کشور را بهتر درک می کنند و نگهبان واقعی منافع ایران هستند!

اما در همین مراسم اتفاق دیگری هم رخ داده بود که حکایت از بی‌توجهی به پروتکل‌های بین المللی درباره حضور مهمانان خارجی بود و به همین خاطر، وضعیتی متفاوت به وجود آورد و آن، استقبال از رئیس اقلیم کردستان عراق با پرچم این منطقه خودمختار بود؛ یعنی اتفاقی که در هیچ پروتکل تشریفاتی و دیپلماتیکی وجود ندارد. اقلیم کردستان تنها بخشی از کشور عراق است اما در مراسم تحلیف دیروز پرچم این منطقه در کنار پرچم کشورمان قرار داده شد و در این حالت گروه تشریفات از نیچروان بارزانی استقبال کرد.

اقلیم کردستان تنها بخشی از کشور عراق است و در مجموعه حاکمیتی، جغرافیایی و سیاسی این کشور تعریف می شود. بنابراین استقبال از هر مسئولی از این اقلیم هم باید با پرچم عراق متحد صورت بگیرد و هر چه جز این باشد، به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق خواهد بود. کما اینکه اتفاق رخ داده باعث موجی از واکنش منفی در بین شهروندان عراقی در شبکه های اجتماعی شده است. چرا که حتی وقتی مقامات اقلیم کردستان هم در خاک خود میزبان مقامات رسمی دیگر کشورها هستند، از پرچم عراق در سمت راست پرچم خود استفاده می کنند که معنای آن ارجحیت تمامیت ارضی عراق به استقلال اقلیم است. اما اینکه در ایران چطور به کل پرچم عراق حذف شده جای سوال جدی است.

مهمتر اینکه این اتفاق در حالی صورت گرفته که از یک سو گروه‌های تجزیه طلب در منطقه خصوصا طی سال‌های اخیر سخت در پی استقلال محلی برخی مناطق و به هم ریختن جغرافیای سیاسی کشورها و از جمله ایران هستند و از سوی دیگر برخی قدرت های منطقه ای و حتی فرا منطقه ای چون عربستان سعودی و اسرائیل هم از این اتفاقات پشتیبانی می کنند. گواه آن هم اینکه جمهوری اسلامی ایران چهل سال است که درگیر گروه های تروریستی تجزیه طلب کُرد در غرب کشور است که اتفاقا سخت چشم امید به جدایی اقلیم کردستان از بقیه عراق دارند و می پندارند که مسیر تجزیه بخش‌های کردستان کشورهای ترکیه، ایران و سوریه با استقلال کامل اقلیم کردستان عراق هموارتر خواهد بود. کما اینکه به یاد داریم که همین گروه های تجزیه طلب تا چه اندازه در جریان همه پرسی اقلیم کردستان عراق در مهرماه 96 فعال و پیگیر بودند و هیچگاه نیز انگیزه خود برای تجزیه ایران را پنهان نکرده اند.

در چنین شرایطی اشتباه صورت گرفته ابعادی به مراتب وسیع تر از مساله رعایت پروتکل های دیپلماتیک دارد و مسایل امنیتی و سیاسی بسیار جدی را شامل می شود. این اتفاق در حالی رخ داده که مراسم تحلیف امسال در بعد تشریفات مربوط به مهمانان خارجی بدون دخالت وزارت خارجه برگزارشد و مجلس، مسئولیت آن را عهده دار شده بود. با این توصیف اصولگرایان و طیف حاکم بر مجلس تا چه اندازه مسئولیت چنین اقدامی را می پذیرند؟

بالا بردن پرچم اقلیم کردستان در یک مراسم رسمی و با اهمیت چون تحلیف ریاست جمهوری که آرزوی دیرینه برخی گروه های تجزیه طلب بوده، خفت‌بارتر و خسارت آفرین تر است یا آن سلفی سال 96؟ آیا مسئولان این مراسم از موضوعی با این درجه از اهمیت امنیتی که چهل سال است کشور با آن درگیر بوده ، بی اطلاع بودند؟ حتی اگر بپذیریم این اقدام یک اشتباه سهوی بوده، عدم اشراف مجلس به ابتدایی ترین مسایل دیپلماتیک را که اتفاقا ابعاد امنیتی هم دارند، چگونه باید توجیه کرد؟ آیا با همین میزان اشراف به مسایل و اطلاع از موضوعات حساس قرار است منافع کشور توسط جریان حاکم بر مجلس در سیاست خارجی حفظ گردد؟

به هر حال ماجرا این است که تصاویربالا رفتن پرچم اقلیم کردستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری تا الان لبخندی از رضایت را بر گوشه لب گروه های معارض تمامیت ارضی ایران نشانده و باید دید که توضیح مجلس در این رابطه چه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. البته مجلسی اینچنینی که از فهم ودرک حساسترین نکات سیاست خارجی کشورعاجز است باید این رفتارهایش را مانندهمان گفته مظفرالدینشاه تعریف کرد همه چیزمان باید مانند همه چیزمان باشد(نقل بمضمون)…

    6
    2
  2. هم این پرچم کردستان خفت بار بود و هم آن سلفی ها با موگرینی. همه چیزشان به همه چیزشان می آید

    4
    15
      1. هر بی وجودی که میخواد هر کاری بکنه اما جدا کردن سرزمین از ایران غیر ممکنه حالا میخواد کرد باشه یا ترک

  3. سلام‌‌‌به‌هنگام‌سفر‌پاپ‌به‌اقلیم‌کردستان
    تمبر‌یادبودی‌در‌اربیل‌منتشر‌شد‌که‌نقشه
    کردستان‌بزرگ‌به‌زعم‌آنها‌بود‌ودر‌آن‌نقشه
    نیمی‌ازآقلیم‌آذربایجان‌ایران‌یعنی‌تا‌
    حدود‌چهل‌کیلومتری‌تبریز‌را‌‌ضمیمه‌شده
    بود‌‌

    11
    4
    1. در نقشۀ مزبور تنها بخش های کُردنشین استان آذربایجان غربی بخشی از کردستان دانسته شده بود. اطلاعات شما نادرست است.

      8
      4
  4. چه خوشحالی از اینکه حتی از پرچم کوردستان هراس دارید چه برسه به مردمان دلیر این دیار ، بژی گەلی کورد

    35
    10
    1. پرچم خیالی تو به درد توالت میخوره . این ارزو رو که از ایران حتی یک وجب جدا کنی به گور میبری بدبخت تجزیه طلب

  5. ظاهراً اطلاح طلبان موضعی به مراتب انکارگرانه تر از حتی اصولگرایان دربارۀ مسئلۀ کُرد در خاورمیانه و ایران دارند. این خود نشان میدهد وقتی برای ما کُردها اصلاحات در 3 اسفند 1377 افشا شد و به پایان رسید، حق با ما بوده و قرار نبوده چیزی در این کشور به نفع ما تغییر کند.

    10
  6. کورد ها در طول تاریخ فقط عروسک هایی بودند که به دست استالین اجیر میشدند برای ضربه به ایران، که توسط شاه قتل عام شدند،
    توسط ایران اجیر می شدند برای ضربه به ترکیه که باز هم قتل عام شدند
    فقط وسیله ای بودند که یک کشوری ، اجیرشان میکرد برای ضربه به دشمن خود، درست است که قتل عام میشدند ولی این برای کشوری که اجیرشان کرده اهمیتی ندارد فقط آنها ضربه ی کوچکی که میخواستند به رقیبشان یا دشمنشان وارد کنند،
    و این بار نیز با فریب خوردن اینکه کشوری مستقل خواهند داشت اجیر شده اند ، و بعد از ضربه ی کوچکی ،قتل عام خواهند شد.

    6
    8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا