خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صداى مردم باش! | صفدر دوام

صفدر دوام، روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «صداى مردم باش!» برای روز خبرنگار نوشت:

دوباره آغاز سال نو كارى در تقويم، ١٧ مرداد ماه روز خبرنگار. روزى كه در هُرم گرماى تابستان از ثمره خون خبرنگار هموطن ما در آن سوى مرزها به بهار اهالى آبادى رسانه تبديل شد، شهيد محمود صارمى كه از سوى تفكر متحجر طالبان در تقويم ملّى و حتى در تاريخ رسانه و ايثار جاودانه شد.

به راستى كه خون صارمى دامنگير متحجران شد و اين رسوايى‌شان تا هميشه براى تفكر طالبانيسم خواهد ماند!

هميشه خون دامنگير روزنامه‌نگاران موجب رسوايى قاتلان و دسيسه‌چينان براى اين طايفه بوده است از ميرزا جهانگيرخان شيرازى (صوراسرافيل) گرفته تا امير مختار كريم‌پورشيرازى (شورش) و محمود صارمى و صارمى‌هاى تاريخ.

امروز روزِ خبرنگار است، شغلى پرفراز و نشيب و به ديد مردم كارى آسان و راحت امّا همين حرفه راحت براى روزنامه‌نگار حرفه‌اى سهل ممتنع است، مثل نثرِ شيخ شيراز كه هر خواننده آسان مى‌بيند و خود را شايسته نوشتن چنين نثرى و با آمدن قلم به روى كاغذ از تقليد آن عاجز است!

اكنون بيش از دو دهه است با ثبت اين روز در تقويم ملّى در تكريم و تعظيم خبرنگار بسيار نوشتند و براى پُر كردن ستون‌هاى رسانه‌اى در اين روز تلاش وافر شده است و بسيار دولتمردان و وزرا هم بر غير قابل انكار بودن وجود خبرنگار در جامعه تأكيد كردند و همچنان نيز همان آش و كاسه در سفره روز خبرنگار است.

با اين حال هنوز تا شناخت اين روز از سوى مديران جامعه ما راه درازى در پيش است راهى به درازاى دردها و رنج‌هاى خبرنگاران كه با سيلى دردناك همچنان صورت خويش را سرخ نگه داشته‌اند و مى‌نويسند و مى‌نگارند هر آنچه در توان‌شان است در انديشه‌شان، انديشه‌اى كه براى ارتقاء جامعه و رفع مشكلات مردم در حوزه هاى مختلف سرچشمه مى گيرد.
همه اين ستايش‌ها را براى خبرنگار به معناى واقعى نوشتم، كه آدرسى غلط در افكار مخاطب رهنمون نشود، خبرنگار و روزنامه‌نگار واقعى كه ميرزا بنويس و روابط عمومى نگاه‌هاى سياسى نشود و هر آينه حقيقت را به جامعه مخاطب منعكس نمايد.

خبرنگار واقعى ريشه و پيشه در نسل آينه دارد و مردم جامعه از هر قشر كارگر و معلم، استاد دانشگاه و پزشك، پير و جوان و… دغدغه‌هاى خويش را در صورت و سيرت او مى‌بينند!
مصلحت‌انديشى و محافظه‌كارى، تملق و چاپلوسى و منفعت‌طلبى در اين حرفه جايى ندارد از اين رو خبرنگار واقعى در اوج مشكلات اقتصادى خود براى رفع مطالبات ديگر اقشار جامعه مى‌نويسد و مطالبه مى‌كند.

گسترش فناورى و فضاى مجازى را بايد فرصت براى حرفه روزنامه‌نگارى دانست، فرصتى براى سرعت انتقال و انعكاس ثانيه‌اى اخبار و گزارش‌ها، امّا خبرنگار براى مشاهده رنج‌ها و آلام مردم جامعه خود در بازار و خيابان باشد، همان حضور ميدانى كه بايسته‌هاى اين حرفه است، با شنيدن و دو خط توئيت‌نگارى كارى پيش نمى‌رود كه همچنان حضور در ميدان مشكلات كارساز است.

شهيد محمود صارمى هم براى انعكاس ميدان نبرد جان فداى اطلاع‌رسانى و روشنگرى شد و اين حضور ميدانى او را جاودانه كرد.
خبرنگار و عكاس واقعى و دغدغه‌مند بر اين باور است كه بايد همچنان و آنچنان نگاشت و ثبت كرد كه تا اين نوشته‌ها و نگاره‌ها آبروى تاريخ مطبوعات ما شوند، چون آثار بزرگان نظم، نثر و شعر ما.

از اين رو همواره براى خود تكرار مى‌كنم كه “صداى مردم باش” كه به تعبير آن شاعر اجتماعى؛ “تنها صداست كه مى مانَد!”
بر اين اساس بايد صداى مردم بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا