خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شبکه سه نگاه مهربانانه‌ای به المپیک نداشت»

ایسنا نوشت: گاف‌های مجریان ورزشی تلویزیون در المپیک، رفتار نامهربانانه شبکه سه در پوشش بازی‌های المپیک و همچنین موضع‌گیری مجریان صداوسیما در قبال ورزشکارانی از جمله کیمیا علیزاده از جمله موضوعاتی بود که در نشست نقد و بررسی ارزیابی پوشش المپیک ۲۰۲۰ توکیو در صداوسیما، به آنها پرداخته شد.

مدیر گروه تولید شبکه ورزش سیما در نشست نقد و بررسی ارزیابی پوشش المپیک ۲۰۲۰ توکیو درباره فتار مجریان صداو سیما در قبال ورزشکارانی از جمله کیمیا علیزاده تاکید کرد: رویکرد مجریان ما در جلساتی که با شورای ورزش و مدیران ورزش داشتیم کاملا مشخص بود.

رویکرد ما در مورد پدیده مهاجرت مشخص بود

ملک آبادی در این خصوص اظهار کرد: ما جلسات مفصلی با مجریان خود قبل از هر رقابتی داشتیم اما رویکرد سازمان در مورد پدیده مهاجرت رویکردی کاملا مشخص است. کسی به مملکت خود پشت می‌کند، کسی که به پرچم خود پشت می‌کند چه فرقی برای دیگران دارد، وقتی مقابل ملت اش ایستاده است. اینکه سرمایه سوخته محسوب می‌شود بحثی ندارم، اما اینکه زیر کدام پرچم بازی می‌کند خب معلوم است ما بگوییم زیر پرچم ایران نیست و رفته. اما نه اینکه کاملا علنی بخواهیم کیمیا علیزاده را بزنیم. ایشان هم رقابت کردند اما جلوی ملت ایران ایستادند و در قالب پرچم پناهجویان که هویت ندارد مسابقه دادند. نکته اینجاست.

توضیحاتی درباره گاف های مجریان

در نشست نقد و بررسی ارزیابی پوشش المپیک ۲۰۲۰ توکیو در صداوسیما که امروز با حضور سید پویا ملک آبادی – مدیر گروه تولید شبکه ورزش سیما، محمد امیرپور -روزنامه نگار ورزشی، محمود عبداللهی- مدیر روابط عمومی کمیته ملی المپیک و علی اصغر احمدی -مدیر گروه ورزش و مسابقات رادیو در فضای مجازی برگزار شد، مدیر گروه تولید شبکه ورزش درباره سختی‌ها، نقاط ضعف و قوت پوشش بازی‌های المپیک توضیحاتی را مطرح کرد و گفت: ما در شبکه ورزش پیش از پوشش مسابقات المپیک پنج ماه طراحی داشتیم. از ساعت ۴:۳۰ صبح برنامه ما آغاز می‌شد و به شکل کامل مسابقات را پوشش دادیم و از این نظر مردم هیچ چیزی را از دست ندادند و این اتفاق بی‌نظیری در پوشش مسابقات المپیک بود.

وی ادامه داد: شبکه ورزش بی‌وقفه برنامه داشت؛ از طرفی ما مفصل درخواست داشتیم که بازی‌ها بیشتر پخش شوند و گفت‌وگوها کمتر باشند. روزانه ۱۲ گزارشگر برای گزارش آماده بودند و گفت‌وگوهای تحلیلی خودمان را در برنامه تدارک می‌دیدیم و از ساعت ۸ تا ۱۱ گفت‌وگوهای تحلیلی اتفاقات مختلف را با حضور کارشناسان مختلف داشتیم. روزی ۴۰ آیتم جذاب ورزشی داشتیم که با موضوع هایلایت‌های روز مسابقات المپیک پخش می‌شد. چهار نفر از مجریان اصلی شبکه ورزش در توکیو بودند و آقای توتونچی مجری اصلی بودند. دو مجری صبحگاهی و عصرگاهی هم برای پخش داشتیم و به طور کلی شبکه ورزش درگیر مسابقات المپیک بود.

وی با بیان اینکه شبکه ورزش به دنبال مرجع شدن است، درباره گاف‌هایی که در شبکه ورزش مورد توجه قرار گرفت، یادآور شد: در ایام المپیک انتقاداتی هم نسبت به ما صورت گرفت که بیشترین انتقادات بحث محدودیت‌های رسانه‌ای و پخش بود. در ارتباط با صحبت‌های آقای یکتامرام، ایشان از ساعت ۴ صبح تا ۱ بعدازظهر درگیر برنامه بوده است و به دلیل مشغله ذهنی و شلوغی ذهن یک لحظه بهم ریخته و این صحبت‌ها را مطرح کرده است. اما در نهایت مخاطب از شبکه ورزش نگاه کاملا تخصصی و متخصص می‌خواهد.

سوتی و اشتباه سهوی در چنین حجمی از برنامه‌ها اتفاق می‌افتد

ملک آبادی همچنین اشتباه در دکور برنامه را نیز از دیگر گاف‌های این شبکه در پوشش بازی‌های المپیک عنوان کرد و گفت: اشتباه در دکور برنامه از دیگر مواردی بود که مورد توجه قرار گرفته بود که آن را برطرف کردیم. این اشتباه از طراحی نبود بلکه اشتباه دکوری بود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه برنامه از ۴:۳۰ صبح تا ۱۷ بی وقفه روی آنتن می‌رفت، همچنین از ۸ صبح تا ۲۳:۳۰ ادامه داشت هیچ چیز بر مخاطب پنهان نبود و طبیعی بود یک سوتی واشتباه سهوی در چنین حجمی از برنامه‌ها اتفاق می‌افتد.

علی اصغراحمدی -مدیر گروه ورزش و مسابقات رادیو ورزش نیز به مزیت نسبی رادیو ورزش نسبت به شبکه‌های تلویزیونی که پوشش المپیک را بر عهده داشتند، اشاره کرد و گفت: رادیو ورزش تمامی مسابقات ورزشکاران ایرانی را با ۴۵ عنوان برنامه «همه برای ایران» به صورت لحظه‌ای با همکاری دو گزارشگر حاضر در استودیو المپیک توکیو پوشش داد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اهمیت و تأثیرگذاری آن در المپیک توکیو گفت: دو گزارشگر ما که در توکیو حضور یافتند، آقای عطاران به مدت یک هفته و نوروزی بیش از دو هفته، در بدو ورودشان در قرنطینه کامل قرار گرفتند و این کار ما را برای پوشش مسابقات سخت کرده بود.

وی افزود: توانستیم با بهره مندی از مزیت نسبی تصویری نبودن و محدودیت پخش زنده تصویری، مرحله نهایی رقابت تیرانداز کشورمان جواد فروغی را به صورت زنده از توکیو پوشش دهیم و همچنین در مسابقه دوی خانم فصیحی هم توانستیم این رقابت را کامل و مستقیم و بدون وقفه پوشش دهیم.

احمدی تأکید کرد: با توجه به اینکه امکان پوشش زنده رادیویی بدون محدودیت‌های رایج تصویری برای مسابقات بانوان وجود داشت، توانستیم رقابت ملی پوش کشورمان ناهید کیانی را هم در دور اول رقابت او به صورت کامل با فضاسازی گزارشگران به صورت کامل و زنده پوشش دهیم.

در قبال پوشش مسابقات بانوان در صداوسیما همه هدف مشترکی دنبال می کنند

مدیر گروه ورزش و مسابقات رادیو درباره پوشش مسابقات بانوان با اعتقاد بر اینکه پوشش این مسابقات مزیت نسبی رادیو است، گفت: در عین حال در خصوص پوشش مسابقات بانوان در صداوسیما همه هدف مشترکی دنبال می‌کنند و ما نیز به ضوابط پخش رادیویی و تلویزیونی در این خصوص صحه می‌گذاریم.

مدیر گروه ورزش و مسابقات رادیو ورزش با اشاره به رضایت مخاطبان رادیو ورزش از پوشش گزارش‌های رادیو ورزش در این رقابت‌ها، گفت: زمانی که چنین رویدادی کامل پوشش داده می‌شود، بازخوردها طبیعتاً مثبت است. در مسابقه اول ناهید کیانی به‌واسطه محدودیت‌هایی که وجود داشت، توانستیم بدون قطعی اینترنت این رقابت را کامل پوشش دهیم.

مدیر گروه ورزش و مسابقات رادیو ورزش افزود: از هفته آینده رادیو ورزش خود را برای فضاسازی رقابت‌های پارالمپیک توکیو آماده می‌کند که قرار است از ۲ تا ۱۴ شهریور برگزار شود. ما به صورت تخصصی به پارالمپیک می‌پردازیم و در استودیو المپیک، گزارش لحظه به لحظه ای پوشش رقابت‌ها را خواهیم داشت.

وی با اشاره به دشواری ساعات پخش مسابقات المپیک یادآور شد: برخی مسابقات از ساعت ۴ صبح شروع می‌شدند و این اتفاق در رادیو ورزش نیز از ۴ صبح شروع می‌شد و تا بعدازظهر آن روز ادامه داشت. تمام اتفاقات را پوشش داد و چون رادیو از تصویر محروم است به راحتی همزمان چند مسابقه را پوشش داد. این همزمانی ها در رادیو هم اتفاق افتاد.

شبکه سه باز پخش بار چندم سریال را به جای المپیک ترجیح می داد

محمد امیرپور روزنامه نگار ورزشی درباره پوشش بازی‌های المپیک با بیان اینکه شبکه سه سیما نگاه مهربانانه‌ای نسبت به مسابقات المپیک نداشت، اظهار کرد: المپیک مسابقات را در بالاترین رده برگزار می‌کند. کاش شبکه سوم سیما هم نگاهی که شبکه ورزش داشت را دنبال می‌کرد و حداقل رقابت های سطح بالاتر را هم پخش می‌کرد. اما این شبکه در باکس های مهم ورزشی باز پخش بار چندم سریال را ترجیح می‌داد.

وی ضمن خسته نباشید به تیم تولید پوشش برنامه‌های المپیک در عین حال یادآور شد: اگر این نکات رعایت می‌شد کیفیت بهتری می‌توانستیم در ساماندهی پوشش مسابقات المپیک داشته باشیم.

وی همچنین درباره مباحث کارشناسی برنامه‌ها نیز اظهار کرد: بحث‌های کارشناسی شاید در ظاهر کارشناسی بود، اما بهتر بود کمی عمیق‌تر باشند و ما به عنوان مثال اگر می‌خواستیم راجع به ورزش تکواندو بحث کارشناسی داشته باشیم بهتر بود به مسائل مختلف آن هم اشاره کنیم و اطلاعات قطره چکانی به مخاطب بدهیم.

این روزنامه‌نگار در ادامه همزمانی قطعی مسابقات در پخش شبکه ورزش را نیز یکی از اتفاقات بدی عنوان کرد که در طول برگزاری مسابقات المپیک در پوشش بازی‌ها در شبکه اتفاق می افتاد.

وی در این باره مطرح کرد: یک مسابقه ورزشی پر از لحظه‌های درام است برای اینکه تمام لحظات مسابقه را درک کنیم باید تمام آن را مشاهده کنیم که متأسفانه این قطعی این روزها زیاد اتفاق افتاد به نوعی که از بسکتبال پرت می‌شدیم به تنیس و از تنیس به مسابقه دیگر و همین طور ادامه داشت.

نتوانستیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم

محمود عبداللهی- مدیر روابط عمومی کمیته ملی المپیک نیز در صحبت‌های خود از صداوسیما برای پوشش بازی‌های المپیک قدردانی کرد و گفت: پس از آنکه نشستی میان مسئولان تلویزیون و هماهنگی شورای ورزش اتفاق افتاد، پوشش مسابقات نسبت به ادوار گذشته بی‌نظیر بود. اختلاف ساعت کمی کار را سخت کرده بود به نوعی که ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱ شب زمانی بود که گل برنامه ها بود و همزمان هماهنگی برنامه مشکل بود. در پوشش اخبار المپیک ظرفیت کامل در اختیار ورزشکاران، مربیان و همه بود.

عبدللهی افزود: گفت‌وگوها و همکارهای خوبی از سوی همکاران صداسیما اتفاق افتاد و بیشترین ظرفیت در اختیار ما بود اما خیلی جاها نتوانستیم از آن بهره مند شویم و بیشترین علت آن به دلیل اختلافات ساعت بود. از طرفی باید شرایط ورزشکاران را در نظر می گرفتیم. اما به طور کلی ظرفیت کامل در اختیار ما بود به قدری که ما نتوانستیم کامل از آن استفاده کنیم.

موج‌هایی که علیه صداوسیما به راه افتاد

در بخش دیگری از این نشست امیرپور نسبت به موضع‌گیری مجریان در قبال ورزشکارانی از جمله کیمیا علیزاده انتقاد کرد و گفت: کاش مجریان صداوسیما پیش از رویدادهایی مثل المپیک جلساتی را برگزار می‌کردند تا موضع آن‌ها در قبال ورزشکاران مشخص شود. هر کدام از مجریان در آنتن زنده با طعنه اظهارات خودرا مطرح می‌کردند. یکی از مجریان اسمی از کیمیا علیزاده در مسابقات نبرد و خوب نبود که از زاویه خودشان به موضوع نگاه کنند و این نتیجه خوبی برای دیدن بازی‌های المپیک نبود و آن را خدشه دار می‌کرد و یا در بازی کاراته از عنوانی مثل مشت ایرانی به دهان آمریکا استفاده شد. این موضع گیری‌ها باعث شد موج‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد شود و بهتر بود قبل از شروع مسابقات جلساتی داشته باشند. موج‌های رسانه‌ای علیه صداوسیما به راه افتاد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا