خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجید مجیدی: مسئولان شرایط نمایش «رستاخیز» را فراهم کنند

مجید مجیدی، کارگردان سینمای ایران گفت: متوقف شدن «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان رغبتی نداشته باشند که در این عرصه ورود کنند و تهیه‌کنندگان هم دیگر چنین ریسکی نکنند. این فرصتی است تا از آقای درویش تشکر کنم و این را از مسئولان بخواهم که شرایط را برای نمایش «رستاخیز» فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما و مدیر سوگواره فیلم‌های عاشورایی «تصویر دهم» که سال گذشته «سوگ در خانه» نام داشت- در نشست خبری این رویداد که دوشنبه، 18 مرداد برگزار شد، بیان کرد: تلاش داریم این رویداد را به عنوان فرهنگ حسینی حفظ کنیم و به بهترین نحوه ممکن آثار را ارایه دهیم، جای چنین نگاه‌هایی در سینمای ما خیلی خالی است. ما باید راه را باز کنیم که فیلمسازان تشویق شوند و در این عرصه کار کنند در حالی که متوقف شدن «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان رغبتی نداشته باشند که در این عرصه ورود کنند و تهیه‌کنندگان هم دیگر چنین ریسکی نکنند. این فرصتی است تا از آقای درویش تشکر کنم و این را از مسئولان بخواهم که شرایط را برای نمایش «رستاخیز» فراهم کنند.

وی درباره برپایی این سوگواره هم گفت: سال گذشته تمرکز ما این بود که «سوگ در خانه» در خانه‌ها باشد. امسال تجربه شرایط کرونایی را از سر گذرانده‌ایم و احساسم این بود که امسال، هم مردم و هم مسئولان در حفظ شرایط کرونایی فعال خواهند بود و می‌شود دوربین را به بیرون از خانه‌ها هم برد. البته این به آن معنا نیست که بگوییم پروتکل‌ها رعایت نشود. در وهله اول رعایت پروتکل‌ها مهم است و با توجه به تجربه سال گذشته امیدواریم شرایط امسال بهتر شود. سال گذشته تمرکز روی دوربین در خانه بود ولی امسال می‌شود از منظره‌های دیگر به این موضوع نگاه کرد. اما به جا بیاوریم.

این کارگردان سینما افزود: شرایط کرونایی در بین‌المللی نشدن این رویداد بی‌تاثیر نبود و نتوانستیم تمرکز جدی روی این مسأله داشته باشیم. این رویداد هنوز نوپاست‌. دوستان کربلا علاقه‌مند بودند سوگواره بین‌المللی داشته باشیم و شاید سال آینده تمرکز بر کربلا باشد، در حال رایزنی هستیم و امیدواریم سال آینده این مسیر را هموار کنیم.

در همین زمینه محمد رهبر – دبیر رویداد -گفت: شبکه کربلا در این رویداد کنار ماست در حال رایزنی هستیم که عوامل حرم امام حسین (ع) هم در کنار ما باشند.

مجیدی در ادامه بیان کرد: اهداف برگزاری چنین رویدادهایی فرهنگ‌سازی به دور از خرافات و شعار است. تلاش ما این است که فرهنگ‌سازی اصیلی درباره فرهنگ حسینی داشته باشیم که این فرهنگ میراث بزرگ شیعه و جهان اسلام است تا به شکل پویا آن را به تصویر بکشیم. در قدم‌های اولیه هستیم و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم از اساتید کمک بگیریم و بحث نگاه به فرهنگ عاشورایی را مطرح کنیم. این نگاه می‌تواند در ورکشاپ ها تبیین شود این جزو اهداف ماست که بتوانیم آن فرهنگ درست را به نسل‌های بعدی ارایه دهیم. این یکی از اهدافی است که همین موسسه هم تلاش می‌کند تا به این شعائر برسد. سال گذشته چندین نمونه داشتیم که ایده خوبی داشت ولی در ساخت ابتر مانده بود پیشنهاد ما این بود که با فرصت بیشتری فیلم ساخته شود چون واقعاً ایده حیف می‌شد ما چنین توصیه ای می‌کردیم ولی بسیاری از این موارد می‌تواند در کارگاه‌ها کامل شود.

به گفته وی هیچ محدودیتی برای ارسال آثار به سوگواره وجود ندارد و از همه گونه‌های سینمایی چه مستند و چه انیمیشن می‌توان اثر فرستاد. این رویداد فقط محدودیت زمانی برای آثار درنظر گرفته‌ تا علاوه بر خلاقیت بتوان آن‌ها را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت.

این فیلمساز با اشاره به اینکه «چند مرکز قرار است ظرف امروز و فردا به نوعی اسپانسر رویداد شوند» گفت: قرار بود دوستان موسسه این رویداد را امسال برگزار نکنند، چون شرایط کرونایی بود و نتوانستیم به اهدافمان برسیم اما خواستیم این جوانه‌ای را که زده شده ادامه بدهیم و تمرکز و توجه ما روی فیلمسازان مستعد است. یکی از اهداف ما این بود که آن چند برگزیده سال گذشته را حمایت کنیم، ولی نه آن‌ها دیگر اثری فرستادند نه دبیرخانه ما فعال شد. اما امسال این برنامه را داریم که برای برگزیدگان امکانی را فراهم کنیم که اسپانسری جور شود تا فیلم‌های بعدی‌شان را بسازند. اعتقاد من این است که باید هدفی مشخص را دنبال کنیم. صرفاً برگزاری جشنواره و سوگواره‌ها فضیلتی نیست. فضیلت این رویدادها این است که مسیری را باز کنند و فیلمسازان رشد و نمو داشته باشند. ما هم این هدف را حتما پیگیری می‌کنیم که بتوانیم در کنار برگزاری رویداد فیلمسازان مستعد را حمایت کنیم تا در همین مسیر فعال باشند.

طبق اعلام محمد رهبر – دبیر رویداد- سال گذشته ۲۲۰ فیلم دریافت شده بود که ۳۳ فیلم را هیات انتخاب برگزید و پس از پخش اینترنتی در نهایت ۱۰ فیلم، برگزیده و ۳ فیلم منتخب مردمی شد. این رویداد قرار است از این پس به طور مستمر برپا شود. برای تعداد آثار ارسالی از سوی هر شخص محدودیتی وجود ندارد و تا اربعین فرصت است که فیلم‌ها فرستاده شوند. همچنین در صورت مساعد بودن شرایط اکران عمومی در سه روز در فضای باز خواهد بود، در غیر این صورت فیلم‌ها اکران آنلاین می‌شوند و به این صورت برگزیده مردمی هم انتخاب خواهد شد.

جوایز برگزیدگان این سوگواره به ترتیب برای سه رتبه نخست، پنج، چهار و سه سکه خواهد بود. پنج فیلم مردمی هم برگزیده می‌شود که به هریک از آثار برگزیده مردمی یک سکه داده خواهد شد.

به گفته دبیر این سوگواره، موسسه راه ایمان برگزارکننده این رویداد است و اگر اکران عمومی به مدت سه روز برقرار باشد در پایان ماه صفر اختتامیه برگزار خواهد شد، در غیر این صورت ۱۷ ربیع الاول تاریخ اختتامیه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا