خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک ایراد قانونی دیگر به انتصاب زاکانی در شهرداری تهران

یک کارمند شهرداری که نام او نزد انصاف نیوز محفوظ است در یادداشتی درباره‌ی احتمال بالای انتصاب علیرضا زاکانی، نماینده‌ی مجلس به عنوان شهردار تهران نوشت: 

اخیراً بحث انتخاب شهردار تهران با اما و اگرهایی روبرو شده است. علیرغم سخنان شفاف و بدون ابهام رهبر انقلاب، که انتقال از نمایندگی مجلس به سمت‌های اجرایی را از آسیب‌های مجلس عنوان نمودند، بحث مدرک تحصیلی شهردار منتخب شورای شهر تهران – زاکانی – به دلیل مغایرت با مصوبه دولت در تعریف رشته‌های تحصیلی مرتبط با تصدی شهرداری (که به موجب قانون مصوب مجلس، اختیار آن به دولت داده شده است) در فضای عمومی مورد انتقاد و ایراد قانونی قرار گرفته است.

اما نکته دیگری هم هست که نباید از آن غافل شد و آن اینکه در همان مصوبه هیئت دولت، شرط ۹ سال سابقه “مدیریت ارشد” برای شهرهای بالای یک میلیون نفر ذکر شده است.

موافقان انتصاب زاکانی، ۱۲ سال نمایندگی وی را بدون هیچ استناد قانونی مشمول مدیریت ارشد می‌دانند در حالی که به موجب مصوبه شورای عالی اداری مورخ اول تیرماه ۱۳۹۵ به شماره ۵۷۹۰۹۵ مدیران ارشد اینگونه معرفی شده‌اند:

” آن دسته از مدیرانی می‌باشند که وظیفه سیاستگذاری، خط مشی گذاری، برنامه ریزی کلان، هدایت و نظارت عالیه بر عملکرد دستگاه را در واحدهای ستادی به عهده دارند.”

این مصوبه در اجرای مواد ۵۴ و ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و اقدامات برنامه عملیاتی اصلاح نظام اداری ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، مدیران ارشد مدیرانی هستند که وظیفه سیاستگذاری، هدایت و نظارت عالیه بر عملکرد دستگاه در واحدهای ستادی دستگاههای اجرایی را برعهده دارند و لذا نمایندگی مجلس ربطی به اینگونه مدیران ندارند.

از طرفی، از همه این‌ها مهم‌تر نکته‌ای است که در ماده ۱ دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، ۴ دسته ذیل مدیران حرفه‌ای تعریف شده‌اند که یک دسته آن، مدیران ارشد است.

منتها در همین قسمت ذکر شده که “مدیران حرفه‌ای: شامل تمامی عناوین سمت‌های مدیریتی دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، به استثناء سمت‌های مدیریت سیاسی، موضوع ماده 71 قانون مذکور و همترازان آنان است که به چهار گروه به شرح زیر تقسیم شده‌اند”

که از قضا نمایندگان مجلس جزو همان سمت‌های مدیریت‌های سیاسی ذکر شده در ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری‌اند که در مصوبه شورای عالی اداری از شمول تعریف مدیران حرفه‌ای (ارشد، میانی، پایه و عملیاتی) خارجند.

گرچه تعریف واژه‌هایی چون مدیر، دستگاه‌های اجرایی، واحدهای ستادی و… همه چیز روشن و شفاف است که اساساً ربطی به نمایندگی مجلس ندارند اما دقیقاً در جایی که شمول مدیران ارشد و… بطور روشن و مصداقی مشخص شده است مشمولان ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری از جمله نمایندگان مجلس از دایره آن خارجند.

برهمین اساس نه تنها مستند قانونی برای آنکه نمایندگی مجلس را مدیریت ارشد بداند وجود ندارد بلکه برعکس مصوبات و مقررات قانونی، خلاف آن را اثبات می‌نماید.

و لذا شهردار شدن زاکانی نه تنها از حیث مدرک تحصیلی، بلکه از نظر فقدان ۹ سال سابقه مدیریت ارشد نیز برخلاف قوانین و مقررات موجود در کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این حضرات خود را مافوق قانون میدانند و سخنان رهبری و قانون را صرفا برای غیرخود میدانند وخود را عین قانون….!!!!

  2. آقا دیگه سهم ایشون از حکومت شهرداری شده سخت نگیرید یک مشت مدیر بی لیاقت همه جا سر کارند اینم روش ! ایرانی که نیستند دلشون برای کشور بسوزه ! ِمنافع روسیه و چین هدف اصلی هست !

  3. خدا خیرتان بدهد!!! فقره ای همچون قانون و مطابقت با آن جزو موضوعاتی است که به کشورهائی مربوط میشود که قانونمدار و پیشرفته اجتماعی فرهنگی و به اصطلاح جهان اولی هستند، نه کشور ما!! لذا اساسا طرح اینچنین مواردی در مدیریت های کلان کشوری مملکت ما بیخود بوده و محلی از اعراب ندارد! لذا این زاکانی هرجا که دلش خواست میتواند برود و مشکلی هم ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا