خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر احمد شیرزاد درباره‌ی امکان وقوع «جریان سوم»

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص گمانه‌زنی‌های مطرح شده برای وقوع جریان سیاسی سوم در کشور گفت: برخی مطرح می‌کنند امکان وقوع جریان سوم در کشور وجود دارد و دلیل آن هم عدم اقبال اصلاح‌طلبان در میان مردم است، که این ادعا در نوع خود غلط است. اما اگر جریانی وجود داشته باشد که با بنیه قوی به روی کار بیاید ما هم از آن استقبال می‌کنیم. اصلاحات هنوز هم در میان مردم اقبال خوبی دارد.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مشکلاتی که اخیرا بر سر راه جریان اصلاح‌طلبی وجود داشته است گفت: در سال‌های بعد از ۸۴ رای اصلاح‌طلبان دچار نوسان شد و باعث شد برخی ادعا کنند جریان اصلاح‌طلبی مرده و نابود شده است. اما تاریخ همواره نشان می‌دهد این جریان سیاسی و اجتماعی پایگاهی قوی‌تر از همه جریان‌ها دارد و به این راحتی نابود شدنی نیست. از طرف دیگر در دیماه گذشته در گوشه‌ای از کشور بعضی از معترضان شعارهای خلاف اصلاح‌طلبی دادند که نمایانگر کل آرای مردم نیست. اصلاح‌طلبان مثل تمام جریان‌های دیگر سبد رای یکسانی ندارند.

وی افزود: برخی در این میان مطرح می‌کنند امکان وقوع جریان سوم در کشور وجود دارد و دلیل آن هم عدم اقبال اصلاح‌طلبان در میان مردم است که این ادعا در نوع خود غلط است. اما اگر جریانی وجود داشته باشد که با بنیه قوی روی کار بیاید ما هم از آن استقبال می‌کنیم اما این جریان نوظهور هم نیازمند خصیصه‌های مربوط به خود است که یکی از آنها تفاوت در رویکرد و عمل آنها است. در مجموع، جریان اصلاحات هنوز هم در میان مردم اقبال دارد و جریان‌های سیاسی در هر جامعه‌ای سرمایه اجتماعی آنها هستند.

شیرزاد با اشاره به گروهی از افراد که فکر می‌کنند مردم به جریان‌های خارج از ایران اعتماد می‌کنند، اظهار داشت:  گروهی در کشور هستند که فکر می‌کنند مردم ایران به جریان‌های خارج از کشور دل خوش کردند و یا امید دارند، که این مساله توهمی بیش نیست و در حال حاضر هیچ جریان جایگزینی برای اصلاحات وجود ندارد که برخی به خود اجازه مطرح کردن این مسائل را می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در گذشته احمدی‌نژاد می‌خواست جریانی جدی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا ایجاد کند که به دلیل استفاده از روش‌های عوام فریبانه موفق نشد. ضمن اینکه جریان اعتدال هم جریانی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است و رویکرد آن هم نفی هیچ کدام از جریان‌های موجود نیست علاوه بر این میانه‌روها و اعتدال‌گرایان به دلیل قرارگیری بین هر دو جریان بستر مناسبی برای انتخاب مدیران است. در مجموع جریان اعتدال، جرین سوم یا هر جریان نوظهوری که رویکرد آن محافظه‌کاری است هیچ گاه حرف جدی برای زدن ندارد؛ چرا که جریان‌ها زمانی توانایی رشد دارند که جسارت و شجاعت بیشتری در حوزه عمل داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر درون شهرداری گفت: یکی از عواملی که اخیرا برای اصلاح‌طلبان گران تمام شد استعفای شهردار تهران بود که ضربه‌های زیادی به جریان اصلاح‌طلبی وارد کرد اما این ضربه‌ها قابل جبران هستند در صورتی که شهردار جدید ترجیحا فردی کلاسیک نباشد و از میان جوانان انتخاب شود، هم‌چنین جسارت بیشتری در حوزه عمل داشته باشد، شاید افراد محافظه‌کار پست‌هایی در کشور داشته باشند اما هیچ‌گاه توانایی جریان‌سازی و عملکرد تاثیرگذار را ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جریان سوم شهروندی‌‌، جریان فکری‌‌، فرهنگی‌‌، مدنی است که با محوریت شهروند و براساس حقوق بشر و شهروندی ومسئولیت پذیری شهروندان بنیانگذاری شده و دارای تعریف‌‌‌، اهداف‌‌، اصول‌‌، ارکان و دیدگاه‌های که بر مبنای اصول و ارزش‌های حقوق بشر و شهروندی به‌وجود آمده ومبشرتحقق حقوق شهروندی‌‌، قانونمداری‌‌، آزادی‌‌، تکثرگرایی‌‌، برابری‌‌، عدالت اجتماعی‌‌، تعهد‌‌، شفافیت‌‌، تنوع‌‌، مطالبه‌گری‌‌، پاسخگویی‌‌، صلح‌‌، همزیستی مسالمت‌آمیز‌‌، توسعه‌‌، مدارا‌‌، بردباری‌‌، مهرورزی‌‌، نفی تبعیض‌‌، حقوق زنان و کودکان‌‌، عدم خشونت‌‌، ارتقا مسئولیت پذیری شهروندان‌‌، شایسته‌سالاری و کرامت انسانی است که نه زیرمجموعه جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب و نه مخالف آنها بلکه در موازات آنها فعالیت می‌کند.

    جریان سوم شهروندی دارای اهدافی است که شهروندان پویا درقالب سازواری ( ائتلاف ) مدنی سازمان‌های مردم نهاد‌‌، گروه‌های خودیاری‌‌، شورایاری‌ها‌‌، فعالان حقوق بشر و شهروندی – زنان-مدنی –فرهنگی- اجتماعی-محیط زیستی‌‌، معلمان‌‌، کارگران‌‌، هنرمندان‌‌، نویسندگان‌‌، دانشجویان‌‌، جوانان‌‌، اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی برای تحقق آنها فعالیت می‌نمایند . هدف غایی جریان سوم شهروندی تحقق دولت حقوقی است.

    جریان سوم شهروندی ، جریان سوم ایران که طی دو سال گذشته در سطح ملی فعالیت مینماید و گفتمان خود را نشر و ترویج می کند . این جریان دارای هفت گام عمده برای تحقق دولت حقوقی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا