خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد خبرگزاری دولت از مجلس انقلابی

ایرنا، خبرگزاری دولت، در متنی با عنوان «رای‌هایی که پس گرفته شد؛ طرح صیانت در سایه نبود شفافیت آرا» نوشت:

صبح امروز(سه‌شنبه ۱۹ مردادماه) نمایندگان مجلس در یک جلسه غیرعلنی به «لغو بررسی طرح صیانت براساس اصل ۸۵» رأی دادند، اما ساعاتی بعد در جلسه علنی، رأی خود را پس گرفتند. آنچه در مجلس شورای اسلامی رخ داد، مربوط به تقاضای گروهی از نمایندگان در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیسون فرهنگی بود.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند؛ در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

با این حال به‌دلیل اینکه فضای مجازی، تنها مساله فرهنگی نیست و از بُعد اجتماعی و اقتصادی نیز قابل بررسی است، بسیاری از فعالان حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی در هفته‌های اخیر علاوه بر طرح، به شیوه بررسی آن نیز اعتراض کردند و بخشی از نمایندگان نیز با این اعتراض مردمی و فعالان اجتماعی و صنفی همسو شدند.

درخواست نمایندگان برای بررسی طرح صیانت در صحن علنی

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و یکی از مخالفان شیوه بررسی و تصویب این طرح چند روز پیش تقاضای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن آن را با امضای بیش از ۲۰ نماینده به هیأت رئیسه مجلس داده بود. براساس این درخواست با توجه به اینکه رأی‌گیری برای بررسی این طرح ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولاً بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رأی‌گیری مطرح نمی‌شود، بنابراین تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند و اصل هشتاد و پنجی شدن آن فقط ۱۲۱ رای آورده که به نظر می‌رسد نظر اکثریت مجلس نیست.

به عقیده توانگر، این طرح به اعتماد بین مردم و نظام کمکی نمی‌کند و حتی پاسخگوی منویات رهبری هم نیست. در این طرح نه تنها به توسعه و بومی‌سازی پلت‌فرم‌های داخلی کمک نشده بلکه برای کاربران و کسب و کارها نیز محدودیت‌ها و موانعی در نظر گرفته شده است. امروز بسیاری از زمینه فناوری اطلاعات دچار تحریم‌های ظالمانه هستند و این طرح تحریم‌ها را تشدید می‌کند. مجلسی که شعار بهبود معیشت و کرامت مردم را داده، چرا با تصویب این طرح به دنبال ایجاد نگرانی و دردسرسازی برای مردم است؟

پس از آن در جلسه غیرعلنی امروز مجلس درباره این طرح رأی گیری شد که نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رای مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. بر اساس رأی نمایندگان در جلسه غیر علنی، لغو رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک نیاز به رای مجلس در جلسه علنی دارد و این طرح باید بار دیگر در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته شود.

با این حال، عمر این تصمیم‌، تنها چند ساعت بود و نتیجه رأی‌گیری در جلسه علنی در تضاد با خبرهای امیدوارکننده ابتدای روز بود.

جای خالی شفافیت آرا

در جلسه علنی امروز مجلس بار دیگر درباره این طرح رأی‌گیری شد که نمایندگان با ۱۳۰ رأی موافق و ۱۲۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکردند و در نهایت سرنوشت طرح صیانت به بررسی در کمیسیون فرهنگی ختم شد.

رای‌هایی که پس گرفته شد؛ طرح صیانت در سایه نبود شفافیت آرا

در حالی مجلس در چند ساعت رای خود را تغییر داد که کاربران فضای مجازی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، به کارزار «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» پیوسته‌اند و تا زمان تنظیم این گزارش، بیش از ۹۴۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد خواست ملت در مجلسی که طرح شفافیت آرای نمایندگان در آن به‌تصویب نمی‌رسد، در اولویت قرار ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. انتقاد از مناظره نماينده مجلس ودولت = از تلاش هاي رعيس جمهور مهترم براي يکسان سازي حقوف تشکرميکنم ولي چند انتقاد هم دارم اول چرا نماينده محترم مجلس حقوق کارمندان جمهوري اسلامي را با کشور هاي سرمايه داري وکومونيستي مقايسه ميکند دوم ايشان گفتند فرار مغذها مغذ هاي ايراني که در کارخانه ها مشغول کارگري ويا امور اداري با حقوق زير 5 ميليون هستند عبارت درست فرار مقامات است سوم اينکه بعد از اينهمه تلاش نتيجه گرفتيد که فقط افزايش حقوق خود وهمکارانتان راتنها 10 درصد کاهش دهيد شما خوب ميدانيد که افزايش حقوق شما وتضاد طبقاتي مهم ترين علت گراني وفشار به اقشار ضعيف جامعه است باز هم خودتان را به بيراهه زده ايد . دوباره ميگويم مساوات واقعي در اين است که به تعداد سالهايي که درس خوانده ايد در حد کارگر وديگران حقوق بگيريد نه اينکه چون رعيس اداره هستيد خون کارگر وکشاورز را بمکيد . شما اسلام را سرافراز و ملت را روسفيد کرديد مطمعن هستيد که شکمتون پاره نيست شکم پاره فقط با کاه پر ميشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا