خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حرف‌های اژه‌ای درباره‌ی بازگشت ایرانیان خارج از کشور شدنی‌ست؟

/گفت‌وکو با نعمت احمدی، وکیل دادگستری در انصاف نیوز/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی در روز دوشنبه ۱۸ مرداد، درباره بازگشت ایرانیان مقیم خارج به کشور گفت: «هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.» این سخنان در حالی است که برخی از افراد دو تابعیتی پس از سفر به ایران زندانی شده‌اند. همین مسائل باعث بی‌اعتمادی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور شده است، برخی از آنها حتی با وجود اینکه پرونده‌ای هم ندارند اما ترجیح می‌دهند به ایران نیایند.

نعمت احمدی، وکیل دادگستری می‌گوید در ابتدا باید تکلیف دو تابعیتی‌ها مشخص شود، اینگونه اعتمادسازی رخ می‌دهد و ایرانی‌ها به کشور رفت‌وآمد می‌کنند.

او همچنین معتقد است؛ محسنی اژه‌ای مرد عمل است و در این چهل روز کارهایی را انجام داده که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید:
پیشنهاد تاسیس مرکزی برای استعلام وضعیت ایرانیان خارج کشور
«تا انقلاب مهدی نمی‌توان کسی را ممنوع الخروج کرد»
تبیین پیشنهاد ایجاد «منطقه آزاد انسانی»
پیشنهاد حرم امام رضا برای دیدار ایرانیان خارج کشور با مشکل رفت و آمد

احمدی: در ابتدا باید تکلیف دو تابعیتی‌ها مشخص شود

نعمت احمدی -وکیل دادگستری-درباره‌ی حرف‌های محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضاییه پیرو بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران به انصاف نیوز گفت: برای زمینه‌سازی و اعتمادسازی در ابتدا باید درباره‌ی زندانیان دو تابعیتی تکلیف مشخص شود، البته آقای اژه‌ای از ابتدای ورود به قوه کارهای مهمی از جمله بازدید از زندان و بخش امنیتی آن انجام دادند که پیش از این بی‌سابقه بود.

در ادامه افزود: دادستانی باید یک سیستمی را طراحی کند که لیست ممنوع الخروجی‌ها مشخص شود. یعنی هرکسی با وارد کردن کد ملی خود در یک نرم افزار وضعیت آن فرد روشن شود. اینکه این افراد پرونده‌ای در جریان دارند یا خیر! در حال حاضر چند میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. برخی قبل از انقلاب و برخی هم پس از انقلاب رفته‌اند و در آنجا زاد و ولد کردند. همه‌ی آنها که مجرم نیستند و اصلاً پرونده‌ای ندارند.

فریبا عادل‌خواه شهروندایرانی-فرانسوی که به اتهام جاسوسی بازداشت شد

احمدی ادامه داد: مثلاً آقای بهروز وثوقی، هنرپیشه مورد علاقه‌ی مردم است. مگر پرونده‌ای دارد؟ یک سری از افراد اصلاً پرونده‌ای ندارند از ترس اینکه دو تابعیتی‌ها را گرفتند، به ایران نمی‌آیند. اگر کسی مثل بهروز وثوقی اعلام کند، شنبه به ایران می‌آید، در آن روز فرودگاه شلوغ می‌شود. پس همانطور که این افراد احتیاط می‌کند، دولت هم در این زمینه‌ها محتاط است. پس تا اعتمادسازی صورت نگیرد، صدها از این گفته‌ها هم باشد، فایده‌ای ندارد. این حرف‌ها افرادی را که ترس از بازگشت به ایران را دارند، راضی نخواهد کرد.

«توپ در زمین آقای اژه‌ای است»

او با اشاره به اینکه باید نتیجه‌ی کار آقای اژه‌ای را ایرانی‌های خارج از کشور عیناً ببینند، گفت: الان توپ در زمین آقای اژه‌ای است، باید به کار خود سرعت ببخشد. به نظر من ایشان مرد عمل است. چیزی شبیه به بازی شطرنج است، خوب بازی می‌کند اما نتیجه‌ی آن را باید عیناً ببینیم. مثلاً باید دید چه تعداد از زندانیان امنیتی مشمول صحبت ایشان می‌شوند. باید لیستی باشد که نشان دهد بعد از رفتن جناب اژه‌ای به اوین و بازدید از بند دو الف و 209 و 241 این افراد مشکلات‌شان حل شده است، همین مسئله اعتمادسازی می‌کند.

کسی که در خارج از کشور است، وقتی اینها را ببیند اعتماد می‌کند و برمی‌گردد. در خارج از کشور با ایرانی‌ها خیلی ارتباط داشتم. یک روز در خیابان آکسفورد لندن بودم، روز قبل از آن با یکی از تلویزیون‌های خارجی مصاحبه داشتم. همینطور که در خیابان قدم می‌زدم یک آقایی مرا دید و تند تند خود را به من رساند، خم شد و کفش‌های مرا بوسید. گفت این کفش‌ها دو روز پیش در تهران قدم زده‌اند.

نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی که در ایران بازداشت شد

«دو تریلیون دلار سرمایه‌ی ایرانی‌های خارج از کشور است»

این وکیل دادگستری اضافه کرد: ببینید! ایرانی‌های بی‌خاصیت و یا نیروی کار ارزان به خارج از کشور نرفته‌اند. بلکه متخصصین ایران را ترک کرده‌اند. ایران مصداق عینی فرار مغزها است. هر جای این دنیا از ناسا تا وال استریت و دانشگاه بروید، ایرانی می‌بینید. امکان ندارد در بیمارستان‌های کشورهای اروپایی و آمریکا یکی از پزشکان مطرح آن ایرانی نباشند. این اتفاق برای خانواده‌ی خود من رخ داد، به یک بیمارستانی رفتم و از اطلاعات بیمارستان خواستم تا یک پزشک ایرانی به من معرفی کند. گفت چه رشته‌ای؟ یعنی در این حد پزشک ایرانی داشتند که از من پرسید چه رشته‌ای. در تجارت هم ایرانی‌ها موفق هستند. دو تریلیون دلار سرمایه‌ی ایرانی‌های خارج از کشور است.

یک سرمایه‌ی عظیمی داریم که عاطفه و علاقه در پشت آن است. در دورهمی ایرانی‌ها در خارج از کشور آخر جلسه با سرود ملی ایران به گریه می‌افتند. ژاپنی‌ها، چینی‌ها ، هلندی‌ها همگی در کشورهای دیگر محله‌های مخصوص به خود را دارند. اما ایرانی‌ها بیشتر پراکنده هستند، البته در لس آنجلس و کانادا محله‌هایی دارند. الان بهترین زمان برای ایرانی‌های خارج از کشور است که اگر اطمینان داشته باشند، سرمایه‌ی خود را به ایران بیاورند.

«اگر ایرانی‌های خارج از کشور بیایند، اقتصاد رونق می‌گیرد»

او در ادامه از مزایای ورود ایرانی‌های خارج از کشور به ایران گفت: علی‌رغم گرانی‌ها و اعداد ارقام وحشتناک اگر هر ایرانی هزار دلار، صد هزار دلار به ایران بیاورند، پول زیادی می‌شود. انوشه انصاری متخصص است؛ اگر به ایران بیایند، برای کشور خوب است. همین خانم انوشه انصاری از مشهد به آمریکا رفت، می‎‌گفت وقتی رسیدم زبان هم بلد نبودم. در طی ده سال توانست 25 هزار دلار پرداخت کند و به فضا برود. خانم ایرانی دیگر یک نرم افزاری درست کرده که اگر طرف چینی و شما فارسی حرف بزنید، آن نرم افزار صداها را ترجمه می‌کند.

ما یک تمدن هفت هزار ساله داریم؛ هیچ‌کس مثل یک ایرانی ارق ملی ندارد. هویت ایرانی برای او مهم است، به عشق ایران چه کارهایی که نمی‌کنند. اگر فضا باز باشد، سرمایه می آورند و اقتصاد رونق می گیرد. خیلی خوب است که آقای اژه‌ای امروز این دیدگاه را دارد، بنده وکیل هستم و سی سال است که به نوعی با ایشان برای پرونده‌ها در ارتباط بودم ، هیچ وقت فکر نمی‌کردم آقای اژه‌ای این قبا را بپوشد و با این ذهنیت به قوه وارد شود.

«همه چیز در دیگ قوه قضاییه می‌جوشد»

اگر ایشان شرایطی را ایجاد کند که ایرانیان خارج از کشور با رجوع به نرم افزار وضعیت خود را بدانند. یکبار برای همیشه مسئله حل خواهد شد. این خط ارتباطی اگر بین ایرانی‌های داخل و خارج ایجاد شود، چندین فایده دارد. یکی اینکه تکنولوژی وارد ایران می‌شود، دوم ورود سرمایه به ایران است و سوم اینکه این رفت و آمدها اشتغال‌زایی به همراه دارد. ایرانی‌ها در خارج از کشور جایگاه ویژه‌ای دارند، می‎‌توانند در ایران هم بسترسازی کنند. این هم فقط از دست آقای اژه‌ای برمی‌آید. وقتی ریاست قوه را تحویل گرفتند، من یک اراده‌ی خاص در ایشان دیدم، در میان همکاران به مجیزگویی متهم هستم. خدا نیامرزد مرا اگر مجیزگو باشم. من دارم یک مسائلی را می‌بینم. این اراده به القوه در ایشان وجود دارد باید آن به‌الفعل کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا صرفا اراده‌ی غلامحسین محسنی اژه‌ای برای حل این مسئله کافی است، گفت: همه چیز در دست قوه قضاییه است، به هر حال ایشان منصوب رهبری است. اعمال قوه قضاییه است که اعتماد، امنیت و سلامت افراد را تأمین می‌کند. وگرنه قوه مجریه چه کاری می‌تواند، انجام دهد؟ همه چیز در دیگ قوه قضاییه می‌جوشد. کم و زیاد کردن شعله‌ی آن هم در دست آقای اژه‌ای است. در این چهل روز مشخص شده که می‌خواهد این دیگ را به نفع مردم به جوش آورد. آدم‌هایی در خارج از کشور هستند که می‌توانند اقتصاد به گل نشسته‌ی ایران را روغن کاری کنند و به حرکت در بیاورند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا