خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مالیات بر عایدی سرمایه از نگاهی دیگر | شهرام سیدقلعه

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارائی از موافقان مالیات بر عایدی سرمایه است. اگر ایشان وزیر اقتصاد شوند احتمالاً این موضوع با قوت و قدرت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

در مورد مزایا و معایب این موضوع صحبت زیاد شده این نوشته قصد دارد مطلب را از نگاه دیگری بررسی کند. موافقان طرح همیشه مدعی اند بیش از 180 کشور جهان این قانون را اجرا کرده اند و می‌توان از نحوه عملکرد آنها برای اجرای این طرح الگو گرفت.

قسمت اول درست است، خیلی کشورها این قانون را اجرا کرده‌اند ولی قسمت دوم جای بررسی بیشتری دارد. اجرای این قانون برای افزایش درآمدهای سالم دولت که در خیلی کشورها هم اجرا شده قطعاً می‌تواند سودمند باشد ولی مسئله اینجاست هدف از اجرای این طرح در کشورهای دیگر بازدارندگی نیست. به افراد یا شرکت‌هائی که از محل سرمایه عایدی دارند و با پرداخت مالیات سهم دولت را هم از این عایدی می‌دهند سوداگر نمی‌گویند. دولت‌ها شرایطی را برای افزایش عایدی آنها از سرمایه فراهم می‌آورد تا بتواند مالیات بیشتری بگیرد.

در کشور ما این طرح جنبه بازدارندگی دارد. قرار است جلوی خرید و انباشت طلا و خودرو را بگیرد و دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه کند.

پس باید بدانیم اولاً ما نمی‌توانیم برای اجرای این طرح از بقیه الگو بگیریم. دوماً اگر ضمانت اجرای لازم نباشد مزایای این طرح، خیلی شامل حال مردم نمی‌شود و شاید فقط معایب آن که کم هم نیست گریبان گیر شود.

ضمانت اجرا یعنی اینکه مثلاً یک آپارتمان ۱۰ دست خرید و فروش نشود و بعد از سه سال سند از طرف نفر اول به نفر دهم منتقل شود.

مالیات بر عایدی سرمایه خوب است ولی شاید با هدف بازدارندگی و کوتاه کردن دست سوداگران تاکنون در هیچ کشوری اجرا نشده، حواسمان باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا