خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دولت سیزدهم

متن ارسالی فرشید عابدی به انصاف نیوز که نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم است را در ادامه می‌خوانید:

حجت الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رییسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام

جناب آقای دکتر رییسی، امروز هفدهم مرداد سال ۱۴۰۰ مصادف با سالروز حمله ددمنشانه طالبان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و به شهادت رساندن محمود صارمی مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا، شهید ریگی و هفت تن دیگر از دیپلمات‌های ایرانی در سال ۱۳۷۷ (هشت اوت ۱۹۹۸) است که این روز را برای ارزش نهادن به تلاش خبرنگاران عزیز به نام خبرنگار نامگذاری شد، جای دارد این روز را به تمام خبرنگاران و تلاشگران عرصه رسانه تبریک بگویم.

همانطور که مستحضرید شرایط امروز جمهوری اسلامی افغانستان با آن دوره تفاوتی ندارد، تحرک طالبان در ولایت‌های مرزی ایران باعث پناهنده شدن تعداد بسیاری از برادران و خواهران افغانستانی به مرزهای استان سیستان و بلوچستان شده است. نوستالژی نازیبایی که تقریبا بیش از دو دهه قبل نیز اتفاق افتاد. در این دو دهه اتفاقات تلخ و ناخوشایندی برای کشاورزی، دامداری و مجموعا معیشت مردم منطقه سیستان متاثر از بستن آب رودخانه هیرمند و خشک شدن دریاچه هامون توسط افغان‌ها اتفاق افتاد.

اوایل خرداد سال ۱۳۹۵ نارندرا دامورداس مودی؛ نخست وزیرهند به عنوان یک مقام عالی از هند پس از 15 سال به همراه اشرف غنی احمدزی جهت امضای موافقتنامه بین المللی چابهار به تهران آمد. در نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان موافقتنامه ترانزیتی تجاری چابهار و استفاده از بندر چابهار طرح موضوع شد. طی این توافقنامه، هند برای حمل و نقل و ترانزیت کالا از طریق افغانستان به آسیای میانه و از سوی دیگر زمینه دسترسی افغانستان به هند را از طریق دریا فراهم می‌ساخت و در عوض هند متعهد به سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار و 1.6 میلیارد دلاری برای منطقه آزاد تجاری چابهار شده بود.

این قرارداد و سرمایه‌گذاری هند صرفا برای تقابل و جلوگیری از شیب تند نفوذ اقتصادی چین در منطقه بود. چین با توسعه بندر گوادر پاکستان در 100 کیلومتری شرق بندر چابهار و در فاصله 25 کیلومتری پسابندر، حضورش را در اقیانوس هند پررنگ تر ساخته و از طرفی هند نیز سعی در توسعه نفوذ اقتصادی‌اش در آسیای مرکزی را داشت.

سیاست تقابل اقتصادی چین و هند در منطقه و یارگیری ضربدری هند – افغانستان و چین و پاکستان باعث بروز معضلات ژئوپلیتیکی در منطقه شده که شرایط کنونی نیز متاثر از این سیاست است.

نخست وزیر هند پس از امضای معاهده سه جانبه همراه اشرف غنی از تهران به افغانستان رفت و بالا دست سد دوستی ایران – ترکمنستان سد سلما را افتتاح کرد و نام این سد را به نام سد دوستی هند – افغانستان تغییر داد، با افتتاح سد سلما میزان آب ورودی برای استفاده آب مصرفی خراسان رضوی و شمالی کاهش یافت. ایران می‌توانست از طریق این معاهده امتیازات بسیاری برای احیای تالاب هامون و آب مصرفی خراسان رضوی و شمالی کسب کند که متاسفانه این موقعیت را از دست داد.

رییس محترم جمهور استحضار دارید آقای اشرف غنی احمدزی که در جریان آیین افتتاح سد کمال خان برای ایران خط و نشان کشید و ایرانیان را اجنبی خطاب کرد، به‌خاطر ضعف مدیریتی امروز دست کمک به سوی ایران دراز کرده است، در شرایط بغرنج کنونی افغانستان، فرصت مناسب است که حق آبه رودخانه هیرمند و احیای تالاب هامون به عنوان یک مطالبه ملی در اولویت مطالبات کشور قرار گیرد. باید فرصت مغتنم شمرده شود و مانند گذشته از فرصت سوزی اجتناب کرد.

برادر عزیزم یکی از معضلات خشکسالی سیستان، خالی شدن روستاهای منطقه از سکنه است و این امر می‌تواند منجر به تهدیدی علیه امنیت کشور شود بنابراین باید نسبت به تنگه احد ایران حساس بود.

به امید روزی که مثل امروز نباشد.

با سپاس فراوان
فرشید عابدی
هفده مرداد ۱۴۰۰

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا