خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلیپی که ۵۰ میلیون آب خورد اما پخش نشد

برج میلاد: ۲۵ میلیونش را نمی‌دهیم کیفیت ندارد

نسترن فرخه، انصاف نیوز: ماجرا از توییت شخصی به نام مهدی افشار نیک، خبرنگاری که به تازگی شروع به ساختن فیلم کرده آغاز شد. او در توییتر شخصی خود ادعا کرده بود قبل از عید به امید جور شدن خرج شب عید یک کلیپ گزارش عملکرد برای مدیرعامل برج میلاد ساخته و سه روز بعد ایشان کنار رفت و حالا بعد از هشت ماه به او گفته‌اند که دست مزد را از هرکسی بگیرد که فیلم برای او ساخته شده است.

این اتفاق باعث شد به بررسی سه جنبه از برونسپاری‌های شهرداری بپردازیم؛ اول آنکه بر اساس توییت منتشر شده، گزارش عملکرد در دوره‌ی بعد کارکرد خود را از دست داده و مدیر عامل بعدی از آن هیچ استفاده‌ای نکرده است و بر همین اساس، هدف ساخت این گزارش عملکرد تنها برای تبلیغ شخص علی درویش‌پور بوده است، حتی مدیر ارتباطات و بین الملل برج میلاد در بخشی از گفت‌وگو با انصاف نیوز به این موضوع اشاره کرد و گفت: «این ویدیو یک گزارش عملکرد از زمان آقای درویش‌پور بوده و اصلا پخش نشده است، این گزارش عملکرد به زمان رفتن آقای درویش‌پور منتهی شد و فیلم در عمل مورد استفاده قرار نگرفت».

دومین مورد میزان هزینه برای ساخت چنین ویدیوی تبلیغاتی است که طبق شنیده‌ها این هزینه بین 50 تا 70 میلیون تومان بوده است؛ ویدیویی که در جهت تبلیغ شخص مدیر عامل و نه کل مجموعه ساخته شده، البته جاوید کسری مدیر ارتباطات برج میلاد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «ویدیویی که آقای افشارنیک ساخته حدود 50 میلیون هزینه داشته که طبق اسناد برج میلاد 25 میلیون آن قبلا پرداخت شده است و 25 میلیون دیگر آن مانده که ایشان پیگیر همین بودند». البته کسری در بخش دیگر صحبت‌هایش نبود شفافیت کافی و پایین بودن کیفیت ویدیو را دلیل پرداخت نکردن باقی پول به افشار نیک اعلام کرد؛ موضوعی که باعث ایجاد این سوال می‌شود که بررسی کمیت و کیفیت مواردی که برونسپاری می‌شوند، چگونه انجام می‌شود؟

مورد سوم که شاید مهم‌ترین مساله باشد، نبود بودجه‌ی کافی در شهرداری و تعداد بالای نیروهای این سازمان است؛ موضوعی که چند ماهی نقل محافل رسانه‌ای بود اما بی‌نتیجه ماند. 68 هزار پرسنل که به گفته‌ی محمود میرلوحی، عضو شورای شهر، در مصاحبه‌‌ی چند ماه قبل با انصاف نیوز، «بودجه شهرداری در برابر این تعداد پرسنل آنقدر کم است که فقط توان پرداخت حقوق افراد را دارد». با این وجود که روابط عمومی شهرداری تهران امکانات و نیروی انسانی برای ساخت فیلم دارد چرا از نیروهای متخصص خود شهرداری استفاده نمی‌کند تا نیاز به برونسپاری کاهش پیدا کند؟ طبق صحبت‌های غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، «شهرداری در تلاش است تا از حداکثر توان خود برای کاهش هزینه‌ها استفاده کند و برونسپاری طبق آیین نامه انجام می‌شود».

اما طبق گفته‌ی کسی که در زمان مدیرعاملی علی درویش‌پور مدیر ارتباطات برج میلاد بوده است، ارزش این کلیپ از پنجاه میلیون بیشتر بوده و حتی دلیل پرداخت نشدن کامل دستمزد را حضور مدیرعامل در بخشی از کلیپ دانست و گفت: «در بخشی از کلیپ آقای درویش‌پور بود و من هم به همین دلیل برگرداندم تا فقط گزارش عملکرد و زیرساخت مجموعه باشد، بنابراین پرداخت کامل انجام نشد تا اصلاح شود وگرنه دستمزد را کامل پرداخت می‌کردیم».

 

متن گفت‌گو با جاوید کسری، غلامحسن محمدی و لیدا دانشی را در ادامه می‌خوانید.

قانون این امکان را دارد تا مدیران قبل را بازخواست کند

غلامحسین محمدی
غلامحسین محمدی

غلامحسین محمدی که از اردیبهشت ماه امسال به عنوان مدیر روابط عمومی شهرداری منصوب شده است، در مورد برونسپاری‌های شهرداری به انصاف نیوز گفت: «شهرداری در یک سال گذشته چندین آیین‌نامه و بخش‌نامه در مورد رعایت صرفه و صلاح برای کاهش هزینه‌ها داشته است، زیرا ما از مالیاتی که شهروندان می‌دهند امورات شهر را اداره می‌کنیم و برای ما اهمیت دارد تا دقت در چگونگی هزینه‌‌ها در تمام حوزه‌ها رعایت شود.

بودجه‌ی ما تقریبا از سال 96 تا 98 که امروز است، با وجود تغییر جدی قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف شهرداری ثابت مانده است؛ عددی بین 18 تا 19 هزار میلیارد تومان. این نشان می‌دهد ما شهر را ارزان‌تر اداره می‌کنیم، اعداد و ارقام این صرفه‌جویی وجود دارد که می‌توانید از اعضای معتمد شورای شهر در کمیسیون بودجه سوال کنید.

پروژه‌هایی بوده که قبلا با قیمت‌های عجیب و غریب تمام می‌شده ولی الان با یک سوم و یا یک دوم آن قیمت‌ها تمام می‌شود، به طور مثال در سال جاری بیش از یک میلیون تن آسفالت انجام دادیم که بیش از نصف هزینه‌ها کاهش پیدا کرد».

مدیرکل روابط عمومی شهرداری در مورد نحوه‌ی برونسپاری‌ها گفت: «موضوع برونسپاری در شهرداری آیین نامه، بودجه و قواعد دارد؛ هیچکس نمی‌تواند سرخود کاری را برونسپاری کند؛ از توان شهرداری باید استفاده کرد. اگر توان شهرداری در موردی کفایت نمی‌کرد در آن صورت باید برونسپاری کرد و مهم هم نیست در کدام حوزه این اتفاق می‌افتد چون هر بخش قاعده و قانون دارد و با تشخیص رییس دستگاه در همه‌ جا این اتفاق می‌افتد.

در واقع هر بخش آیین‌نامه‌ای دارد که مشخص می‌کند هر کدام چه خدماتی را از چه ردیف بودجه‌ای می‌تواند برونسپاری کند، لذا کسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن اختیاراتی که دارد هزینه‌ای انجام دهد. برونسپاری در تمام دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد اما همه‌ی اینها تحت نظر است و تا جایی که می‌توانیم خودمان کارها را اجام می‌دهیم».

محمدی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع ساخت ویدیو در برج میلاد و حاشیه‌های آن گفت: «اگر برای مدیریت برج این موضوع محرز است باید به آن رسیدگی کنند. شاید ما نقدهایی نسبت به کسانی که در دوره‌های قبل مدیریت داشتند داشته باشیم که این امر طبیعی است، باید نگاه را به همه‌ی تصمیم‌ها ببرید، وقتی شهرداری را تحویل گرفتیم در گزارش تحویل و تحول مواردی به این شکل زیاد بود که اصلا شاید نیاز نبوده شهرداری در آن ورود کند و اصلا جزو وظایف شهرداری محسوب نمی‌شده ولی شخصی تشخیص داده که به آن موارد ورود کنند.

اینکه کار غیر ضروری است تشخیص‌اش با مسوول دستگاه است و باید حتما رسیدگی شود. دکتر توسلی رییس برج میلاد، فرد متدین و متخصصی هستند و طبق قاعده اگر دیدند چنین اتفاقاتی افتاده حتما باید ورود کنند و ربطی به این موضوع ندارد که در کدام دوره و زمان این اتفاقات رخ داده است».

در مواردی که یک مسوول، عملی خارج از نیاز مجموعه انجام می‌دهد و بعد از مدتی از آن سمت کناره‌گیری می‌کند و یا برکنار می‌شود، تاثیراتش در دوره‌های بعد نمایان می‌شود. محمدی در پایان به این موضوع اشاره کرد و گفت: «در این شرایط قانون این امکان را دارد تا از همه‌ی مدیران چه آنها که رسمی هستند و چه آنها که غیر رسمی هستند بازخواست کند و نهادهای مربوطه آن را پیگیری می‌کنند. جناب حناچی حتی بخشنامه‌ای دادند که مراسم‌های پذیرایی به چه نحو انجام شود، با توجه به مشکلات مالی که دارد وقتی در چنین جزییاتی ورود می‌کنند، نشان می‌دهد سیاست‌های جدید شهرداری مبنی بر این است که توجه کافی در تمام این موارد صورت گیرد».

یک هزینه که بی‌فایده ماند

جاوید کسری مدیر کنونی ارتباطات و بین الملل برج میلاد هم در گفت‌وگو با انصاف نیوز در مورد نحوه‌ی فعالیت در برج معتقد است یکی از اهداف این مجموعه موضوع صرفه‌جویی و تلاش برای کاهش هزینه‌ها است.

حتی با وجود آنکه مجموعه‌ی برج میلاد باید باعث ایجاد درآمد خود هم باشد و کیفیت فعالیت روابط عمومی و تبلیغات بسیار در این زمینه اهمیت دارد، جاوید کسری می‌گوید که در بیشتر موارد از دوربین گوشی موبایل برای فیلم‌برداری استفاده می‌کند، اما موضوع برونسپاری را در بعضی موارد نیاز یک مجموعه می‌داند و بر این نظر است که «باید از حداکثر توان مجموعه استفاده کرد اما گاهی در موارد خاص نیاز به برونسپاری هست که آنهم با بررسی‌های انجام شده اتفاق می‌افتد؛ حتی در بیشتر موارد خودم با گوشی موبایل فیلم‌ها را می‌گیریم».

خبرنگار انصاف نیوز برای بررسی بیشتر این موضوع و بررسی ویدیوی عملکرد مجموعه از جاوید کسری خواست که ویدیوی موردنظر را ارسال کند ولی این مدیر گفت: «امکان ارسال ویدیو را نداریم به این دلیل که این ویدیو یک گزارش عملکرد از زمان آقای درویش‌پور بوده و اصلا پخش نشده است. این گزارش عملکرد به زمان رفتن آقای درویش‌پور منتهی شد و فیلم عملا مورد استفاده قرار نگرفت. حتی رسید پرداخت هزینه‌ی آن که به من داده شد زنگ زدم تا ویدیو را بیاورند و ببینم، چون قبل آن خودم هم این ویدیو را ندیده بودم، اما بقیه‌ی ویدیوها در سایت برج میلاد گذاشته می‌شود».

صحبت‌های زیادی در مورد هزینه‌ی ساخت این گزارش عملکرد گفته شده بود، عددی بین 50 تا 70 میلیون اما کسری در جواب این سوال گفت: «ویدیویی که آقای افشارنیک ساخته حدود 50 میلیون هزینه داشته، که طبق اسناد برج میلاد 25 میلیون آن قبلا پرداخت شده است و 25 میلیون دیگر آن مانده که ایشان پیگیر همین بودند. یکی از دلایلی که ما جلوی آن را گرفتیم این بود که چرا 25 میلیون دوم در فاکتور جدا بود؟ این قضیه برای ما جای سوال داشت.

البته کلیپی که من دیدم ارزشش بیشتر از مبلغ 25 میلیون هم نیست ولی ایشان ادعا دارد که 25 میلیون دیگر از برج طلب دارد. اگر 50 میلیون تومان باید به ایشان پرداخت می‌شده باید در کمیسیون معاملات می‌رفت که به کمیسیون نرفتن آن تخلف محسوب می‌شود و برای همین جلوی آن را گرفتیم و پرداخت نکردیم».

کسری ادامه داد: «به نظر ما پرداخت باقی این مبلغ تخلف است و در عمل برای ما قابل پرداخت نیست. ایشان طبق ادعای خودشان 50 میلیون قرارداد داشتند، طبق سندی که ما داریم 25 میلیون قبلا پرداخت شده که ایشان برای این ویدیو 25 میلیون دیگر می‌خواهند، البته بازرسی کل مجموعه‌ی برج میلاد در جریان این موضوع هست.

از نظر من موضوع خاصی نیست و اتفاقی بوده که مجموعه جلوی آن را گرفته و آن روز که ایشان را صدا زدیم برای این بود که بدانیم این پول اصلا برای چه چیزی بوده است، اما ایشان فکر کردند اگر این موضوع را رسانه‌ای کنند به پول خود می‌رسند که چنین اتفاقی نمی‌افتد چون به نظرم رسانه ابزاری نیست که شخص چنین استفاده‌ای از آن کند».

مدیر سابق: ارزش کلیپ بیش از ۵۰ میلیون بود!

برای بررسی بیشتر با علی درویش پور مدیرعامل سابق برج تماس گرفته شد اما گفت که اطلاعات کافی در این مورد ندارد و خبرنگار را به لیدا دانشی، مدیر ارتباطات بین‌الملل وقت برج ارجاع داد. خانم دانشی به یکی از کارکردهای برج میلاد یعنی درآمدزایی آن اشاره کرد و حتی در سه سال اخیر که شهرداری تنها در تلاش برای نگهداشت خود بوده، اما برج میلاد در حال تجربه‌ی توسعه و درآمدزایی بوده است، گفت: «من به عنوان مدیر ارتباطات و بین‌الملل برج میلاد گروهای مختلف را دعوت کردم تا با کمک آنها ظرفیت‌های برج میلاد را بالا ببریم. با خرد جمعی یکی از این شرکت‌های دارای کیفیت بالا و قیمت پایین اعلام شده را انتخاب کردیم.

کلیپ ساخته شد و جالب است بدانید بابت اینکه در بخش‌هایی از کلیپ به مدیرعامل پرداخته بودند، من فیلم را بهشان برگرداندم تا آن بخش‌ها حذف شود تا فقط به معرفی ظرفیت و زیرساخت‌ها بپردازند وگرنه همان زمان مبلغ کامل پرداخت می‌شد؛ مبلغی را نگه داشتیم تا این بخش اصلاح شود.

در هر حال کلیپ کاملا مورد قبول بود و مدیرعامل و مسوولین جدید اگر ایرادی به این کلیپ دارند، بنابه درخواست مدیر وقت و درخواست مدیرعامل کار انجام شده است. آن نامه‌ی اداری ارزش یک قرارداد داخلی را دارد. اطلاعاتم به من می‌گوید این اتفاق منصفانه نیست».

دانشی به انصاف نیوز گفت: «مبلغ ۵۰ میلیون قرار ما بوده و جالب است بدانید کم‌ترین مبلغ و بهترین رزومه را این شرکت داشت که در حال حاضر اسم شرکت را به یاد ندارم، اما بعد از دعوت به کاری حدود بیست روز در برج میلاد مشغول به کار بودند. توصیه‌ی من به همکارانم این است که اگر ایرادی به فیلم دارند آن را اصلاح کنند و اصلا نام و نشانی از مدیرعامل قبل نباشد. حتی می‌توانند قیمت گذاری کنند اما از نظر من فیلم کاملا حرفه‌ای است و بیشتر از ۵۰ میلیون ارزش دارد. البته آن زمان گزینه کم‌تر از ۱۵۰ میلیون نداشتیم که آقای افشارنیک ۷۰ یا ۸۰ میلیون پیشنهاد دادند و ما به ۵۰ تومان رساندیم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا