خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناصر مهدوی: عاشورا آیینه ای است تا خود را تطهیر کنیم

دکتر ناصر مهدوی با بیان این که عاشورا نقد زندگی ما و آیینه زندگی ماست، تاکید کرد: عاشورا آیینه ای است تا خود را تطهیر کنیم.

به گفته او برخی برای گریه و مناسک در صف اولند، اما اهل هزینه دادن نیستند. حال آنکه ما تا قربانی ندهیم، تقرب نمی یابیم و مردم باید در کنار گریه بر مصیبت حسین(ع) از خود مصیبت زدایی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در اولین شب از آیین “عاشورا و امروز ما” که به همت خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود، در سخنانی با عنوان «حسین(ع)، شهادت در راه آزادی» اظهار کرد: شمر در درون خیلی از ما هم هست، آنجا که ما به جای اینکه زندگی را برده خود کنیم، آنقدر از خود دور می شویم که روحمان پاره پاره می شود و برده سایه ها می شویم.

وی گفت: ما خیالاتمان زخمی این بردگی شده و امام حسین(ع) از همین می نالد. اما خیلی اوقات ما به جای فهم فلسفه واقعی حرکت حسینی، تنها سینه می زنیم تا آن زخمها را پنهان کنیم و همچنان به راه کج خود ادامه دهیم. این در حالی است که امام حسین(ع) به خواهرش ام کلثوم که بیقراری می کرد می‌گوید مراقب باشید پیام اصلی و حقیقت کربلا تحت تاثیر مسائل احساسی و عاطفی پنهان نشود.

دکتر مهدوی قربانی شدن حسین بن علی و خانواده و یارانش با ناجوانمردانه ترین شیوه ها را یکی از غمبارترین رویدادهای تاریخ دانست و افزود: هر روز که جلوتر می رویم، منابع بهتری برملا می شود و نشان می دهد در آن سرزمین یک قهرمان ایستاده بود که می تواند فکر انسان قرن ۲۱ را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته او، انسان که مدعی است همه عالم برای او خلق شده گاهی از هر چیز خطرناکتر می شود و در عاشورا این دو مسیر رودرروی هم قرار می گیرند.

این استاد ادیان و عرفان با طرح این سوال که «باید دید کربلا چه درسی برای امروز ما دارد؟» گفت: امام حسین عاشق «خدای جهان» بود، اما در «جهان خدا» دلتنگ بود، چون انسانها به دنبال زر و زور و تزویر، به دیگران زیان می رسانند. این نکات را اگر توجه نکنیم، همان رخدادهای تاریخی می تواند سر از سرزمین ما درآورد. از این رو می توان گفت حسین(ع) شما را در قرن ۲۱ می بیند.

گاهی بر حسین(ع) گریه می کنیم تا خود را از اصلاح به در ببریم

وی ادامه داد: ما گاهی به جای آن که تحت تاثیر حرکت امام حسین، اصلاح گر باشیم و ایراد خود را اصلاح کنیم، گریه می کنیم تا خود را از اصلاح به در ببریم. بله! این واقعه بسیار غمبار و گریه آور است، با این حال می بینیم برخی برای گریه و مناسک در صف اولند اما اهل هزینه دادن نیستند. حال آنکه ما تا قربانی ندهیم، تقرب نمی یابیم و این قانون دنیاست. به جای ترس و تسلیم یا جنگ و کینه ورزی باید هزینه داد.

مهدوی گفت: امام از دست شیعیان ناله می کند که چرا حاضر به هزینه دادن نیستند. اما مردم باید در کنار گریه بر مصیبت حسین(ع) از خود مصیبت زدایی کنند. ما در سایه عاشورا باید صادقانه برابر آینه بایستیم که چه مشکلاتی داریم که باید حل کنیم. عاشورا نقد و آینه زندگی ماست تا بفهمیم خاکستری که در ما رخنه کرده چیست و آن را بزداییم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: مردم به جای اینکه زندگی را برده خود کنند، برده زندگی هستند و روحشان پاره پاره شده است. در حالی که نباید با سوگواری و گریه زخمهایمان را پنهان کنیم. در بسیاری موارد، دینداری ما در حرف می ماند. تا وقتی کارمان را راه می اندازد سخن از دین می زنیم ولی وقتی آزمایش رخ می دهد دینداران کم می شوند.

وی با اشاره به جمله امام علی که «نفست را از هر چیز پست حفظ کن و کریم بدار»، اضافه کرد: بدون هیچ تعصبی می گویم که سطح سخن حسین و اهل بیت، خیلی بالاتر از متفکران و فلاسفه مدرن است و تعابیر آنان از انسان، قابل مقایسه با اندیشمندانی که ما امروز آثارشان را می خوانیم و لذت می بریم، نیست. ضمنا امامان ما، این سخنان را فقط در آکادمی و تئوری نگفته اند بلکه در صحنه عمل آن را به منصه ظهور رسانده اند.

مهدوی در ادامه اظهار کرد: بخش عظیمی از آزادی در درون است، چون تفاوت انسان با سنگ، در توان تصمیم گرفتن انسان است که می تواند خود را بالا ببرد یا پایین آورد و فاجعه بیافریند، چون حق انتخاب و اختیار دارد. گاهی انسان، آزادی و آدمیت خود را ارزان می فروشد. حتی نمی شود گفت چون حکومت دینی است بگذاریم با انسان بازی کنند، چرا که خیلی از علما، یزید را تایید کردند.

وی بخش دیگری از آزادی را «رهایی از وسوسه های بیرونی» برشمرد و افزود: امام به یزید می گوید من کاری ندارم چه کسانی تو را تایید می کنند و به تو می گویند امیرالمومنین، تو حریت انسان را می خواهی بگیری. به امام حسین می گویند، خانه و زندگی مال خودت. فقط آزادی خود را به ما بده، اما امام نمی‌پذیرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: امام آزادی درون را در زندگی خود نشان می دهد. اگر کینه های سال های طولانی مرا آزار می دهد، آزاد نیستم. در حالی که با وجود آن که لشگر حر راه امام را بست، امام به یارانش می گوید این لشگر و حتی شتران آنها را هم آب بدهید.

مهدوی در پایان گفت: حسین خوب زندگی کرد چون هرگز فرومایه و ضعیف و ذلیل برای لقمه نانی نبود، آزاد بود و آزادانه زیست و آزادی دیگران را هم پایمال نکرد. حتی شب عاشورا به یارانش حق انتخاب داد و قسم خورد شما را سرزنش نمی کنم و خود را حتی به یارانش تحمیل نکرد.


این نشستها تا 30 مرداد، 12 محرم با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه ادامه دارد و در صفحات اینستاگرام، اسکای روم و کلاب هاوس خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن اندیشه و قلم پخش می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا