خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابراز نگرانی فعالان مهاجر در ایران نسبت به فاجعه انسانی در افغانستان

خبرگزاری صدای افغان(آوا) نوشت: جمعی از فعالان مهاجر افغانستانی در ایران در یک بیانیه پیرامون تحولات اخیر کشور خواهان اقدام هرچه سریع‌تر کشورهای منطقه، جامعه جهانی و همچنین سازمان ملل برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان، ساماندهی سریع وضعیت آوارگان و برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند.

به دنبال تحولات اخیر و سریع کشور در هفته‌های گذشته، مردم به شدت نگران وضعیت آینده افغانستان و سرنوشت جنگ و صلح آن هستند. مهاجرین در ایران نیز به عنوان بخشی از جامعه درددیده و دردمند کشور، این روزها تحولات را با نگرانی هرچه بیشتر دنبال می‌کنند.

در یک بیانیه جمعی از فعالان مهاجر در ایران پیرامون تحولات کشور که در اختیار خبرگزاری آوا قرار گرفته، آمده است: “حوادث تلخ و خونبار روزهای اخیر افغانستان که قلب هر انسان آزاده و فهیم فارغ از ملیت و قومیت را به درد آورده، حاصل بازی کثیف قدرت های شرق و غرب و حامیان منطقه ای و داخلی آنها می‌باشد”.

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: “آوارگی و قتل و غارت و تخریب زیر ساخت‌های کشور و‌همچنین سوءاستفاده و دخالت‌های کشورهای منطقه از این خلاء قدرت، بیشترین آسیب را به کشور و مردم مظلوم افغانستان وارد کرده است”.

جامعه مهاجرین افغانستانی مقیم ایران ضمن ابراز همدردی و همبستگی کامل با ملت مظلوم افغانستان و رصد دقیق تحولات کشور، تقاضا کرده موارد ذیل هرچه سریعتر توسط کشورهای منطقه و جامعه جهانی و سازمان ملل بررسی و اقدام فوری صورت پذیرد:

۱- ساماندهی سریع آوارگان با همکاری سازمان ملل و کشورهای مهاجرپذیر

۲- نظارت سازمان ملل و سازمانهای مستقل حقوق بشر و انجوهای مردم نهاد در جنگ افغانستان و جلوگیری از فاجعه انسانی و قتل عام قومی و مذهبی

۳- برگزاری جلسه اضطراری و فوری سازمان ملل با حضور شورای امنیت و جامعه جهانی پیرامون دخالت در افغانستان و دستیابی به صلح سریع بر پایه مشارکت همه شمول و ترکیب کلیه اقوام و مذاهب.

این در حالی است که نیروهای طالبان در طول یک هفته گذشته توانستند در نتیجه تسلیمی و عقب نشینی برخی مقام‌های محلی و نظامی از جمله والیان و فرماندهان ارتش و پولیس، مراکز 17 ولایت را به تصرف خود درآورند. هرچند طالبان اعلام کرده‌اند که فرمان عفو عمومی اعلام کرده و با مردم محترمانه برخورد می‌کنند، اما نگرانی‌های زیادی در مورد آینده دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا