خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دغدغه‌ی پایداری: چرا پژمانفر وزیر اطلاعات نشد خطیب شد

مطهره شفیعی در گزارشی با عنوان «پايداری‌ها از الان جا زدند؟» در روزنامه‌ی آرمان، درباره‌ی وزیر پیشنهادی اطلاعات نوشت:

بیش از هر جریانی در مسیر مبارزه با فساد، تلاشگر و فعال می‌دانند. معتقدند نام جبهه پایداری براساس آرمان‌هایشان برای مقابله با هر آنچه هست که فساد خوانده می‌شود، انتخاب شده و در این مسیر کوتاهی نخواهند کرد اما و اما… . نسخه مبارزه با فساد برای اعضای جبهه پایداری متفاوت است؛ بدین‌معنا که برخی از آنها آرمان‌های دیگری در ذهن دارند که مقدم بر مبارزه با فساد است! هر که از ما نیست بر ماست شاید تعریفی درست از آنچه باشد که در ذهن برخی اعضای جبهه پایداری می‌گذرد و آنان برای رسیدن به قدرت حتی حاضر هستند شخصیت‌های موفق و شناخته شده در مسیر مبارزه با فساد را تخریب کنند که نمونه بارز آن نامه قاسم روانبخش خطاب به رئیسی در انتقاد به انتخاب حجت‌الاسلام خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات است. قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری در نامه به رئیس‌جمهور نوشت: «‌شنیده‌ها حاکی است که برای وزارت مهم و کلیدی اطلاعات فردی به نام آقای سید‌اسماعیل خطیب در نظر گرفته‌اید؛ از آن جایی که وزارت اطلاعات بسیار مهم و استراتژیک است و در موفقیت و عدم موفقیت دولت شما می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند و به دلیل سابقه طولانی وی در مدیریت اداره اطلاعات قم و شناختی که جریان انقلابی قم از کارنامه ایشان دارند، وی را برای این جایگاه مهم مناسب نمی‌دانیم.»

دلیل هراس پایداری از خطیب؟

دلیل مخالفت جبهه پایداری با معرفی خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات مشخص است. نخست آنکه اعضای این تشکل انتظار داشتند تا شخصی تندرو و دلواپس مانند خودشان برای جلوس بر این کرسی پیشنهاد شود؛ چهره‌ای به نام نصرا.. پژمانفر! همچنین جبهه پایداری تلاش داشت تا گزینه دیگر این جریان به نام سیدمحمود نبویان بر کرسی وزارت اطلاعات تکیه بزند که رئیسی وقعی بر این انتظارات تندروها نگذاشت و ترجیح داد شخصیتی را به عنوان وزیر اطلاعات معرفی کند که علاوه بر دارا بودن تجربه و تخصص، دارای مشی میانه و اعتدالی باشد. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی نوشت: «قاسم روانبخش (از اعضای جبهه پایداری) علیه وزیرپیشنهادی اطلاعات معرکه گرفته تا از رئیسی انتقام بگیرد که هم حزبی‌اش نصرا… پژمانفر را تحویل نگرفته و اسماعیل خطیب را برگزیده است. طبیعی است پایداری‌چی‌های بدخیم عصبانی باشند از اینکه نتوانستند امنیت کشور را جناحی کنند.» از سوی دیگر حجت‌الاسلام خطیب نقش پررنگی در مبارزه با فساد دارد و اکنون برای بسیاری این سوال مطرح است که چرا جبهه پایداری از حضور شخصیتی که مبارزه با فساد اقتصادی را در دستور کار دارد نه‌تنها استقبال نمی‌کند، بلکه برای تخریب او تلاش می‌کند! حجت‌الاسلام خطیب با اقداماتش در قوه قضائیه به‌عنوان چهره‌ای که «مبارزه با فساد اقتصادی» را در رأس برنامه‌های خود قرار داده، مطرح شده است. او در یک سخنرانی‌ گفته بود: «برخی حوزه‌های اقتصاد ما با نفوذ افرادی به فساد کشیده و در کنار آن با تحمیل‌هایی که بر این کشور شد، سبک زندگی، روش و منش‌ برخی افراد، وابستگی و گرایش به غرب پیدا کرد.» آیا جبهه پایداری هراسی از مبارزه با فساد دارد یا موضوعی در این زمینه وجود دارد که نمی‌خواهد با حضور شخصیت‌های میانه‌رو مانند خطیب در وزارت اطلاعات فاش شود؟

پاسخ طلاب و دانشجویان انقلابی

پس از انتشار نامه روانبخش به رئیس‌جمهور بود که جمعی از طلاب و دانشجویان انقلابی در نامه‌ای خطاب به این عضو جبهه پایداری آوردند: « نامه سرگشاده شما خطاب به آیت‌ا… رئیسی، رئیس‌جمهور محترم در‌خصوص تصدی وزارت اطلاعات توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌اسماعیل خطیب مایه بسی تأسف و تعجب است. تا کی باید انقلاب و نظام تاوان افراطی‌گری امثال شمارا پرداخت کند؟ چگونه به خود اجازه می‌دهید، خودتان را نماینده جریان انقلابی بدانید و به هر شخص و شخصیتی حمله کنید. جناب آقای روانبخش رزومه آقای خطیب و خدمت ایشان در نهادهای انقلابی، خصوصا دفتر مقام معظم رهبری، حاکی از انقلابی بودن ایشان است. خوب است شما و جریان فکری‌تان، الفبای انقلابی‌گری را مرور و تمرین کنید و بی‌خود و بی‌جهت سنگ انقلاب را به سینه نزنید. خوب است، در پاره‌ای مسائل بصیرت داشته باشید و آب به آسیاب دشمن نریزید؛ و طوری سخن بگویید و بنویسید که مدیون شهدا و جریان انقلابی که با نظرات افراطی امثال شما مخالف هستند، نشوید.»

افکارعمومی فراموش نکرده؛ دروغ ننویسید

همفکران جبهه پایداری در فضای مجازی هم از تخریب حجت‌الاسلام خطیب غافل نبودند و تلاش زیادی کردند که با انتشار مطالب کذب به ایجاد بدبینی در جامعه نسبت به گزینه معرفی شده از سوی رئیسی برای وزارت اطلاعات بپردازند. به‌عنوان نمونه در کانال‌های تلگرامی‌شان نوشتند: «‏جناب خطیب در ریاست اداره اطلاعات قم خدمات زیادی به جناب رفسنجانی و… داشته. کیفرخواست سنگینی که جناب عبداللهی دادگاه ویژه‌ روحانیت قم در سال ۸۵ علیه ما به جرم قصد سوال از رفسنجانی صادر کرد بر پایه گزارشی بود که جناب خطیب و دوستانش داده ‌بودند. جناب خطیب حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در دوران آملی لاریجانی و طبری هم بوده است. جناب رئیسی با این انتخاب امنیت را تضمین کرد!» یا نوشتند: «خطیب چهره نزدیک به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و علی لاریجانی است. او قم را خوب می شناسد و بچه‌های انقلابی قم هم او را خوب می‌شناسند! عملکرد نامطلوب وی در مدیرکلی اطلاعات قم در دوره اول احمدی‌نژاد منجر به برکناری وی در سال 88 شد در کمال ناباوری سال 90، 91 به مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه منصوب می‌شود. می‌توان او را یکی از عوامل جدی اختلاف بین قوه قضائیه لاریجانی و دولت احمدی نژاد دانست. عملکرد خطیب همچنین در دوران حفاظت قوه قضائیه چندان چشم‌گیر نیست. در این دوران قوه قضائیه گرفتار برخی باندهای فساد و مافیا در داخل شد که یکی از آنها اکبر طبری است، اما خبری از عملکرد حفاظت قوه در مبارزه با این مفاسد و باندها دیده نمی‌شود! حالا خطیب مورد حمایت برخی از شخصیت‌های با نفوذ است و از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت اطلاعات یاد می شود! باید دید چنانچه جناب آقای رئیسی به هر دلیلی، او را به مجلس انقلابی معرفی کرد آیا مجلسی که با 221 امضا از نامزدی آیت‌ا… رئیسی حمایت می کند، دربست به همه وزرا حتی به چنین فردی رای می‌دهد یا با بررسی سوابق این فرد او را از رسیدن به وزارت باز می دارند؟» بسیاری از نقش خطیب در افشای عملکرد طبری آگاه هستند، اما به نفع آنها نیست که خطیب وزیر اطلاعات شود چرا که پرونده‌های پنهان‌شان آشکار می‌شود. فتنه‌گری مخالفان خطیب آنجا عیان می‌شود که او را عامل اختلاف میان احمدی‌نژاد و قوه قضائیه می‌نامند. آیا قوه قضائیه ارتباط خوبی با احمدی‌نژاد داشت و دارد؟ آیا پرونده‌ نزدیکان احمدی‌نژاد مانند بقایی و مشایی نیاز به تشویق داشت که خطیب این کار را انجام نداده است؟ فریب افکار‌عمومی برای جلوگیری از جلوس خطیب بر کرسی وزارت اطلاعات ساده نیست؛ چرا که عملکرد برخی اعضای جبهه پایداری چنان در اذهان ثبت شده که تخریب خطیب با طرح ادعاهایی درباره این افراد تنها تلاش بی‌نتیجه است.


متن نوشته‌ی قاسم روانبخش

جناب آیت الله رئیسی

رئیس جمهور انقلابی ایران

با سلام و آرزوی موفقیت در جهت به کار گیری نیروهای مخلص و انقلابی و کارآمد.

شنیده ها حاکی است که برای وزارت مهم و کلیدی اطلاعات فردی به نام آقای سید اسماعیل خطیب در نظر گرفته اید از آن جایی که وزارت اطلاعات بسیار مهم و استراتژیک است و در موفقیت و عدم موفقیت دولت شما می تواند نقش بسزايي ایفا کند به دلیل سابقه طولانی  وی در مدیریت اداره اطلاعات قم و شناختی که جریان انقلابی قم از کارنامه ایشان دارنذ وی را برای این جایگاه مهم  مناسب نمی‌دانیم.

همچنین برخی از احتمال عبداللهی دادستان سابق ویژه روحانیت که از نیروهای ایشان می باشد برای وزارت اطلاعات سخن می‌گویند.

با توجه به توصیه اخیر امام خامنه ای مبنی بر مشورت با نخبگان، اگر اجازه بفرمایید قبل از معرفی، جمعی از دوستان خدمت برسیم مطالبی که در این راستا وجود دارد مطرح کنیم. بی تردید می تواند در انتخاب این پست مهم و در جهت موفقیت شما در خدمت خالصانه به مردم مؤثر باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام .
    بنظر من آقای خطیب بهترین گزینه ی تعادلی برای وزارت اطلاعات است.
    چون ایشان هم مسئول حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در زمان آملی لاریجانی بوده است و در حقیقت منصوب آقای آملی لاریجانی بود و از گــروه و همفکر ایشان است و هم الان که منتخب آقای ریسی است لذا هوایِ دو طرف را خواهد داشت . عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا