خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات ۲۱ طرح توسعه واکسن کرونا در ایران

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲۱ طرح توسعه واکسن کرونا توسط محققان اجرایی شده است، گفت: از این تعداد ۳ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۲ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۳ واکسن بر اساس اسید نوکلوئیک و ۱۳ واکسن مبتنی بر پروتئین نوترکیب هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر قانعی امروز در نشست چالش‌های کار آزمایی‌های بالینی واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹ که به صورت آنلاین در محل هتل بیمارستان قلب تهران برگزار شد، گفت: ما درصدد آمدیم که وضعیت واکسن‌های کرونا در ایران را با حضور واکسن سازها بررسی کنیم تا با یک مشارکت جمعی به نتیجه برسیم، اما در نهایت تصمیم نهایی را نهادهای تنظیم‌گر اتخاذ خواهند کرد.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه شرکت‌هایی که به حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ ورود کردند، با چالش‌هایی رو به رو هستند، گفت: ما توانسته‌ایم به صورت مرحله به مرحله از سوی معاونت علمی این واکسن سازها را مورد حمایت قرار دهیم و این چالش‌ها مختص واکسن سازهای ایرانی نیست و بسیاری از واکسن سازهای خارجی با چالش‌های مختلفی رو به رو هستند.

قانعی با اشاره به وضعیت واکسن‌های کرونا در سراسر دنیا گفت: تاکنون ۱۰۸ واکسن در فاز بالینی قرار دارند. ۳۷ واکسن در فاز یک، ۲۵ واکسن در فاز یک-دو، ۱۰ واکسن در فاز دو، ۸ واکسن در فاز دو-سه، ۱۹ واکسن در فاز سه و ۵ واکسن در فاز ۴ هستند. در حال حاضر ۵ واکسن متوقف شده، ۶ واکسن تایید اضطراری سازمان جهانی بهداشت را اخذ کرده است.

وی با اشاره به پلتفرم‌های فناوری واکسن کرونا در جهان گفت: ۱۶ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۱۴ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۱۰ واکسن مبتنی بر اسید نوکلوئیک و ۳۰ واکسن بر اساس پروتئین نوترکیب در حال ساخت هستند.

عضو کمیته ملی واکسن کووید- ۱۹ با بیان اینکه همواره در کارآزمایی‌های واکسن های کووید ریسک در فناوری وجود دارد، تصریح کرد: همین ریسک‌های فناوری باعث توقف ۵ واکسن در سطح جهان شده است. به عنوان مثال ادامه تست‌های واکسن دانشگاه کوئینزلند در فاز یک بالینی متوقف شده است. همچنین ادامه تست های واکسن انستیتو پاستور فرانسه در فاز یک و دو بالینی متوقف شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ادامه تست‌های واکسن امپریال کالج لندن در فاز یک و دو و واکسن مرک در فاز یک متوقف شده‌اند، یادآور شد: ما نباید با تاخیر تصمیم بگیریم یا از سایر کشورها تقلید کنیم. بضاعت علمی دانشمندان ما در حدی است که بتوانند خودشان به حل چالش‌های تولید واکسن ورود کنند.

قانعی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما ریسک در ورود به حوزه واکسن بوده است، گفت: در معاونت علمی تلاش کردیم که ریسک فناوری را برای این واکسن سازها از بین ببریم.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه ممکن است همه واکسن هایی که مورد حمایت قرار می گیرند، فاز بالینی را به اتمام نرسانند، گفت: اما به هر ترتیب لازم بود ما به فناوری تولید واکسن وارد شویم، زیرا همه همت محققان کشور به حوزه تولید داروهای بیوتک اختصاص یافته بود.

وی ادامه داد: از این رو استقبال می کنیم که با پوشش ریسک، حضور فناوران را در عرصه تولید واکسن داشته باشیم تا مراحل مختلف را تجربه کنند، هر چند موفق نشوند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه ما همه پلتفرم های تولید واکسن کووید ۱۹ را مورد حمایت قرار داده ایم، گفت: ممکن است در سال آینده یک تولیدکننده به تولیدکننده های دیگر غلبه کند و بازار بهتری داشته باشد و یا بعضی از واکسن ها کارایی بهتری داشته باشند، اما ما در هر صورت از آنها حمایت می کنیم.

قانعی با اشاره به وضعیت واکسن‌های کرونای تولید شده در کشور، گفت: در حال حاضر ۸ پروژه پژوهشی در حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ توسط محققان کشور در حال اجرا است که ۶ واکسن در فاز بالینی هستند و یکی از این پروژه‌ها به دلیل مشابهت با مدل متوقف شده جهانی اکنون اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: واکسن “نورا” مبتنی بر ویروس کشته شده در دانشگاه بقیه الله است که فاز یک را طی کرده است و واکسن “کووپارس” و “فخرا” در فاز دو هستند. واکسن “پاستووک” و “اسپایکوژن” و یک شرکت دیگر در فاز سه قرار دارند.

قانعی با بیان اینکه برای واکسن‌های “کووبرکت” و “پاستووک” مجوزهای اضطراری از سوی وزارت بهداشت صادر شده است، خاطر نشان کرد: در خصوص پلتفرم‌های فناوری واکسن کرونا در ایران باید گفته شود که ۲۱ طرح توسعه واکسن کرونا توسط محققان اجرایی شده است، از این تعداد ۳ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۲ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۳ واکسن بر اساس اسید نوکلوئیک و ۱۳ واکسن مبتنی بر پروتئین نوترکیب هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به وضعیت تامین مالی تولید واکسن‌های ایرانی اشاره کرد و با بیان اینکه واکسن “کووبرکت” وضعیت مالی خوبی داشت و توانست خرید کند و سرمایه گذاری خوبی داشته است، یادآور شد: واکسن “فخرا” نیز وابسته به نهادهای مالی نیروهای مسلح است و ظرفیت حمایتی خوبی برای این واکسن دارند که البته این موضوع نیاز به اذن رهبری دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینها چند شرکت تولیدکننده واکسن که تا مراحلی کار خود را پیش برده‌اند،، توانستند با استفاده از بازار سرمایه، منابع مالی و سرمایه جذب کنند.

قانعی با بیان اینکه هر یک از واکسن‌ها مدل‌های مالی مختلفی دارند، گفت: شرکت‌هایی که تامین سرمایه کردیم را به بورس فرستادیم. همچنین صندوق‌های مختلفی برای حمایت از این واکسن ها راه اندازی شده است، زیرا هر یک از آنها در مراحل مختلف به منابع مالی نیاز دارند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اثبات دانش فنی و ورود به این حوزه از شرکت‌ها حمایت کرده است؛ این شرکت‌ها برای تولید و کارآزمایی با صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند وارد مذاکره شوند و در بخش تولید صنعتی می‌توانند به واسطه بازار سرمایه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در تولید صنعتی، صندوق‌های سرمایه گذار ایجاد می‌شود که الان یکی از این صندوق ها را با سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی تشکیل دادیم و وقتی در اسکیل چندین هزار میلیاردی وارد شوند، با شرکت های تامین سرمایه صورت خواهد گرفت که امیدواریم امروز اولی آن با همکاری بورس تشکیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا